Verordening noodsteun aan ondernemers en verenigingen vanwege de Corona crisis 2020 gemeente Molenlanden

Geldend van 25-04-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 22-04-2020

Intitulé

Verordening noodsteun aan ondernemers en verenigingen vanwege de Corona crisis 2020 gemeente Molenlanden

De raad van de gemeente Molenlanden,

Gelezen het raadsvoorstel Maatregelenpakket voor ondernemers en verenigingen vanwege de Corona crisis,

Gelet op de artikelen 147, lid 1 en 149 Gemeentewet,

Besluit vast te stellen;

de Verordening noodsteun aan ondernemers en verenigingen vanwege de Corona crisis 2020 Molenlanden

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Acute noodsituatie: de situatie waarbij sprake is van ernstige financiële nood als direct gevolg van de Corona crisis, waarbij het voortbestaan van een Onderneming dan wel een Vereniging in gevaar komt.

  • Adviescommissie: de commissie, die het College adviseert op verzoeken om Noodsteun.

  • Bank: een in Nederland gevestigde kapitaalverstrekker, die beschikt over een vergunning van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

  • College: het college van Burgemeester en Wethouders van Molenlanden.

  • Corona crisis: de crisis die is ontstaan door het Corona virus, ter bestrijding waarvan maatregelen door de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio Zuid Holland-Zuid zijn genomen en die voortduurt totdat de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio de specifieke maatregelen, die (financiële) gevolgen hebben voor ondernemers en verenigingen, opheft.

  • Gemeente: de gemeente Molenlanden.

  • Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Molenlanden.

  • Noodfonds: het door de Gemeenteraad van Molenlanden ingestelde fonds, waaruit Noodsteun wordt verstrekt.

  • Noodsteun: het bieden van een lokale maatwerk oplossing om acute financiële nood bij een onderneming dan wel een vereniging als gevolg van de Corona crisis geheel of grotendeels op te lossen, met inachtneming van wet- en regelgeving en de eigen verantwoordelijkheid van deze onderneming of vereniging.

  • Onderneming: een rechtspersoon die of een onderdeel daarvan, dat is gevestigd in de Gemeente en zich richt op het op commerciële basis fabriceren, samenstellen, verwerken, verkopen e.d. of verhandelen van producten of het aanbieden van diensten dan wel de natuurlijke persoon, wiens beroep het is voornoemde activiteiten op commerciële basis te verrichten.

  • Steunpakket rijksoverheid: het maatregelenpakket dat de Rijksoverheid in verband met de Corona crisis heeft vastgesteld en toepast ter ondersteuning van ondernemingen en verenigingen.

  • Vereniging: een organisatie die is gevestigd in Molenlanden dan wel haar werkgebied in Molenlanden heeft en tot doel heeft activiteiten te (laten) organiseren binnen de Molenlandse samenleving.

  • Vertegenwoordiger(s): de natuurlijke persoon c.q. personen die krachtens de statuten dan wel op een andere basis bevoegd zijn om de onderneming c.q. de vereniging rechtsgeldig te vertegenwoordigen.

  • Verordening: de Verordening noodsteun ondernemers en verenigingen vanwege de Corona crisis.

Artikel 2. Het doel van de noodsteun

De Noodsteun heeft tot doel een financieel vangnet te bieden tijdens de Corona crisis als sprake is van een acute (financiële) noodsituatie bij een Vereniging of een Onderneming, waardoor het voortbestaan van de vereniging c.q. de onderneming in gevaar komt.

Artikel 3. De toepasselijke kaders

  • 1.

    Een verzoek van een Onderneming of Vereniging om Noodsteun wordt beoordeeld met inachtneming van de geldende Europese en nationale wet- en regelgeving en de toepasselijke gemeentelijke regelgeving.

Artikel 4. De doelgroep

Voor Noodsteun kan in aanmerking komen:

  • a.

    een Onderneming die ten minste zes maanden is gevestigd in de Gemeente;

  • b.

    een Vereniging die ten minste zes maanden haar activiteiten verricht in de Gemeente.

Artikel 5. Het gebruik van voorliggende voorzieningen

  • 1.

    De Onderneming of Vereniging dient aan te tonen, dat zij niet in staat is om met eigen inkomen of eigen middelen, waaronder opgebouwde reserves, de financiële nood op te lossen.

  • 2.

    De Onderneming of Vereniging dient aan te tonen, dat zij geen beroep kan doen op het steunpakket van de Rijksoverheid;

  • 3.

    De Onderneming of Vereniging dient aan te tonen, dat een Bank niet dan wel niet binnen een redelijke termijn bereid is om een financiering aan te bieden tegen marktconforme voorwaarden om de financiële gevolgen van de Coronacrisis op te vangen.

Artikel 6. De vorm van Noodsteun

  • 1.

    De vorm van Noodsteun is maatwerk per Onderneming c.q. Vereniging. Het kan -onder meer- gaan om een terug te betalen voorschot, een geldlening of een garantstelling dan wel een andere vorm van (financiële) Noodsteun, die past binnen de kaders benoemd in artikel 3.

  • 2.

    De Noodsteun heeft een incidenteel karakter en is afhankelijk van de duur van de Corona crisis; structurele ondersteuning is uitgesloten.

  • 3.

    De Noodsteun kan worden verleend op aanvraag in te dienen in de periode, die start op 22 april 2020 tot uiterlijk veertien dagen na de datum waarop de maatregelen van de Rijksoverheid c.q. van de Veiligheidsregio Zuid Holland-Zuid in verband met de Coronacrisis zijn opgeheven.

  • 4.

    Schriftelijke verzoeken om Noodsteun ingediend door een Onderneming of een Vereniging vóór de in lid 3 genoemde ingangsdatum worden geacht te zijn ingediend op 22 april 2020.

Artikel 7. De hoogte van de Noodsteun

  • 1.

    De hoogte van de Noodsteun wordt afgestemd op de omstandigheden en de Acute Noodsituatie en is maximaal het bedrag, ter beoordeling van het College, dat nodig is om die Acute Noodsituatie bij een Vereniging of een Onderneming geheel of grotendeels op te lossen.

  • 2.

    Bij de hoogte van de Noodsteun wordt rekening gehouden met de eigen verantwoordelijkheid van de Vereniging c.q. van de Onderneming. De Onderneming c.q. de Vereniging dient aan te tonen welke (eigen) inspanning hij/zij -in redelijkheid- heeft verricht om de financiële gevolgen van de Corona crisis op te vangen c.q. te verminderen.

Artikel 8. Het aanvragen van ondersteuning

  • 1.

    De rechtsgeldige Vertegenwoordiger(s) van een Onderneming c.q. van een Vereniging, die in aanmerking wenst te komen voor Noodsteun dient daartoe een schriftelijk verzoek in te dienen bij het College. Het College beslist op het verzoek, op basis van een advies van de Adviescommissie.

  • 2.

    De bepalingen van afdeling 4.4.1.van de Algemene wet Bestuursrecht (De aanvraag) zijn van toepassing op een verzoek om Noodsteun.

  • 3.

    Het verzoek bevat in ieder geval:

    • a.

      de naam en het adres van de Onderneming c.q. de Vereniging, de contactgegevens van de Vertegenwoordiger(s) en de dagtekening;

    • b.

      een schriftelijk bewijs van rechtsgeldige vertegenwoordiging namens de Onderneming c.q. de Vereniging dan wel een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

    • c.

      een schriftelijke onderbouwing van de Acute Noodsituatie, waarin de Onderneming c.q. de Vereniging verkeert en de gevraagde Noodsteun;

    • d.

      een beschrijving waarom de Onderneming c.q. de Vereniging niet in aanmerking komt voor dan wel gebruik maakt van voorliggende voorzieningen, zoals bedoeld in artikel 5;

    • e.

      een beschrijving welke (eigen) inspanning de Onderneming c.q. de Vereniging -in redelijkheid- heeft verricht om de financiële gevolgen van de Corona crisis op te vangen c.q. te verminderen.

    • f.

      de jaarrekening over 2019 dan wel -indien nog niet gereed- over 2018 van de Onderneming c.q. de Vereniging. Indien geen jaarrekening gepubliceerd hoeft te worden, de laatst opgemaakte financiële verantwoording over 2019 dan wel -indien niet aanwezig- over 2018.

    • g.

      Het IBAN-bankrekeningnummer waarop de Noodsteun gestort dient te worden.

Artikel 9. Verplichtingen van de Onderneming c.q. de Vereniging

  • 1.

    De Onderneming c.q. de Vereniging dient:

    • a.

      een zodanig controleerbare administratie te voeren, dat de voor de vaststelling van de Noodsteun van belang zijnde gegevens kunnen worden nagegaan en desgevraagd aan de Gemeente inzage wordt verleend in deze administratie;

    • b.

      direct doch uiterlijk binnen veertien dagen schriftelijk melding te maken aan het College van gewijzigde omstandigheden, die van belang zijn voor het recht op of de hoogte van de toe te kennen dan wel de uitbetaalde Noodsteun;

    • c.

      ten behoeve van de uitvoering en het toezicht op verzoek van de Gemeente inlichtingen te verstrekken, desgevraagd schriftelijk en binnen de door de Gemeente aangegeven termijn.

  • 2.

    Ingeval Noodsteun wordt verstrekt à fonds perdu (om niet), dan worden met de Onderneming c.q. met de Vereniging voorafgaand aan een besluit door het College maatwerkafspraken gemaakt over de verantwoording door de Onderneming c.q. de Vereniging over de besteding van de Noodsteun.

Artikel 10. De adviescommissie

  • 1.

    Het College stelt een Adviescommissie in, die bestaat uit vier leden uit de ambtelijke organisatie van de Gemeente, waaronder één voorzitter.

  • 2.

    De Adviescommissie voorziet ieder verzoek om Noodsteun van een gemotiveerd advies.

  • 3.

    De Adviescommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter haar bijeenroept of op verzoek van tenminste twee leden.

  • 4.

    Een advies wordt bij meerderheid genomen, waarbij een minderheidsstandpunt wordt verwoord in het advies. In geval de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 5.

    De Adviescommissie is bevoegd in voorkomende gevallen advies in te winnen bij daartoe naar haar oordeel in aanmerking komende deskundigen.

Artikel 11. Het beslissen op verzoek Noodsteun

  • 1.

    Het College beslist op een verzoek met inachtneming van het advies van de Adviescommissie. Een afwijking van het advies wordt in het besluit van het College gemotiveerd.

  • 2.

    Het College neemt een besluit binnen vier weken na het indienen van een verzoek. Een verzoek ingediend vóór 22 april 2020 wordt geacht ingediend te zijn op genoemde datum.

  • 3.

    Het besluit wordt genomen op basis van de op de datum van besluitvorming geldende wet- en regelgeving, inclusief het dan geldende steunpakket van de Rijksoverheid.

  • 4.

    Een verzoek wordt slechts toegekend indien en voor zover de financiële middelen in het Noodfonds maatregelen ondersteuning lokale ondernemers en verenigingen vanwege de Coronacrisis daartoe toereikend zijn.

Artikel 12. De inhoud van het besluit

  • 1.

    In het besluit van het College wordt aangegeven het doel waarvoor de Noodsteun wordt verleend, welke vorm de Noodsteun heeft, de hoogte van het bedrag c.q. de (periodieke) bedragen en de voorwaarden waaronder de Noodsteun wordt verleend.

  • 2.

    Bij het verstrekken van terug te betalen voorschotten of een lening wordt in ieder geval in het besluit opgenomen:

    • a.

      de termijnen waarin het bedrag terug betaald dient te worden;

    • b.

      de uiterste datum waarop het bedrag terug betaald dient te zijn;

    • c.

      het minimaal maandelijks terug te betalen bedrag.

Artikel 13. Het afwijzen van een verzoek om Noodsteun

  • 1.

    Een verzoek om Noodsteun wordt afgewezen indien:

    • a.

      blijkt dat de Acute Noodsituatie veroorzaakt is door verwijtbaar gedrag van de Onderneming c.q. de Vereniging dan wel door de directie die c.q. het bestuur, dat leiding geeft aan de Onderneming c.q. de Vereniging.

    • b.

      niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 4 (De doelgroep);

    • c.

      geen gebruik is gemaakt van de voorliggende voorzieningen, genoemd in artikel 5

    • d.

      steun is of wordt verleend door de Rijksoverheid dan wel financiële hulp is of wordt geboden door een Bank;

    • e.

      het verzoek buiten de indieningsperiode vermeld in artikel 6, lid 3 is ingediend;

    • f.

      het verzoek niet is ingediend door een rechtsgeldige Vertegenwoordiger of Vertegenwoordigers;

    • g.

      de gegevens vermeld in artikel 8, lid 2 niet, niet tijdig en/of niet compleet worden ingediend bij de Gemeente.

Artikel 14. De uitbetaling van de Noodsteun

  • 1.

    Indien het College een verzoek honoreert vindt de uitbetaling, ineens dan wel in gedeeltes plaats, uiterlijk binnen twee weken na besluitvorming op het verzoek.

Artikel 15. Terugvordering van de Noodsteun

  • 1.

    Het College kan besluiten tot terugvordering van de verleende Noodsteun in geval:

    • a.

      de Onderneming c.q. de Vereniging in het kader van (het verzoek om) de Noodsteun onrechtmatig heeft gehandeld;

    • b.

      de Noodsteun ten onrechte of voor een te hoog bedrag is verstrekt;

    • c.

      de Onderneming c.q. de Vereniging onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt dan wel informatie heeft achtergehouden;

    • d.

      de Onderneming c.q. de Vereniging niet voldoet aan de verplichtingen vermeld in artikel 9.

  • 2.

    De Onderneming c.q. de Vereniging kan bij een terugvordering geen beroep doen op verrekening, korting of compensatie jegens de Gemeente.

Artikel 16. De terugbetaling van de Noodsteun

  • 2.

    De ontvangende Onderneming c.q. Vereniging draagt zorg voor het tijdig terugbetalen van de verstrekte Noodsteun, indien deze steun is verleend in de vorm van een terug te betalen voorschot c.q. een lening dan wel terugbetaling anderszins is verbonden aan de verleende Noodsteun.

  • 3.

    Indien de Onderneming c.q. Vereniging daartoe om welke reden dan ook niet in staat is, stelt zij het College hiervan direct schriftelijk van in kennis.

  • 4.

    Een verzoek om uitstel van terugbetaling dient de Onderneming c.q. de Vereniging schriftelijk bij het College in te dienen.

  • 5.

    Het College neemt binnen twee weken een beslissing op een verzoek zoals bedoeld in lid 3.

Artikel 17. Het beheer van het Noodfonds

Het Noodfonds wordt beheerd door een namens het College daartoe aangewezen medewerker van de Gemeente.

Artikel 18. Nadere regels en niet voorzienbare gevallen

Het College is bevoegd nadere (uitvoerings-) regels op te stellen dan wel een besluit te nemen in gevallen, die niet voorzienbaar waren bij het vaststellen van deze Verordening. Een en ander binnen het kader dan wel het doel van deze Verordening.

Artikel 19. Hardheidsclausule

Het College kan van een of meerdere bepalingen van deze Verordening afwijken, indien toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 20. Slotbepaling

  • 1.

    Het College rapporteert aan de Gemeenteraad over de uitvoering van deze Verordening in het kader van de reguliere Planning & Controlcyclus.

  • 2.

    Deze Verordening treedt in werking op de dag volgend op die van de vaststelling door de Gemeenteraad.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening noodsteun ondernemers en verenigingen vanwege Coronavirus’.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 21 april 2020,

De griffier,

Drs. M.A.J. Teunissen

de voorzitter,

Drs. T.C. Segers MBA