Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium Molenwaard 2013

Geldend van 15-05-2013 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium

De raad van de gemeente Molenwaard;

gelezen het voorstel van het presidium van 11 maart 2013;

gelet op het terzake bepaalde in het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad;

gelet op het terzake bepaalde in de Gemeentewet;

overwegende dat in de raad behoefte bestaat aan een duidelijke rolverdeling in de voorbereiding van de raadsvergaderingen;

besluit:

vast te stellen het;

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: de leden van de raad;

  • b.

    adviserend lid: de griffier van de raad;

  • c.

    voorzitter: de voorzitter van de raad of de waarnemend voorzitter van de raad;

  • d.

    presidium: vanuit de raad ingestelde groep ten behoeve van het (proces) van functioneren van de gemeenteraad en zijn griffie.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken, samenstelling en vervanging

Artikel 2 Instelling Presidium

De instelling van het presidium geschiedt door de raad bij de vaststelling van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het presidium.

Artikel 3 Taken

De taken van het presidium zijn:

Regievoering over het proces van de raad(svergaderingen) en andere werkzaamheden van de raad

  • 1.

    het voeren van de regie over het proces van de raadsvergadering;

  • 2.

    het bewaken van de bestuurlijke kalender;

  • 3.

    het voorlopig vaststellen van de agenda van de raadsvergaderingen;

  • 4.

    het voorlopig vaststellen van de agenda en het vaststellen van de plaats en tijdstip van niet reguliere vergaderingen;

  • 5.

    het behandelen van overige zaken van logistieke aard de raadsvergaderingen betreffende.

De rol van seniorenconvent

Het seniorenconvent heeft als functie te dienen als overleg voor het verstrekken van informatie van de voorzitter van de raad respectievelijk van het college van burgemeester en wethouders aan de raad over aangelegenheden, die vanwege haar vertrouwelijkheid, haar voorlopigheid of anderszins (nog) niet openbaargemaakt kan worden.

Het seniorenconvent heeft als functie te dienen voor het verstrekken van informatie van de fractievoorzitters aan de voorzitter van de raad respectievelijk aan het college van burgemeester en wethouders die eveneens (nog) niet openbaar gemaakt kan worden.

De rol van werkgever

De rol van werkgever ex artikel 83 Gemeentewet is geregeld middels de Verordening werkgeverscommissie griffie.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Het presidium bestaat uit de voorzitter, zijnde de voorzitter van de raad, en de voorzitters van de onderscheiden raadsfracties.

  • 2. Het presidium wordt bijgestaan door de griffier. De griffier is adviserend lid en is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

Artikel 5 Vervanging

  • 1. De leden kunnen zich bij verhindering of ontstentenis laten vervangen door een plaatsvervanger uit de fractie.

  • 2. Bij verhindering of ontstentenis van de griffier kan deze zich laten vervangen door zijn of haar plaatsvervanger.

Hoofdstuk 3 De voorzitter

Artikel 6 De voorzitter

  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van het reglement van orde.

  • 2. De voorzitter heeft geen stemrecht.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen en openbaarheid

Artikel 7 Vergaderfrequentie

  • 1. De vergaderingen van het presidium vinden plaats ter voorbereiding op een (besluitvormende) vergadering van de raad.

  • 2. Het presidium vergadert voorts indien de voorzitter of één van de leden het nodig oordeelt.

Artikel 8 Openbaarheid

De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering

Artikel 9 Opening vergadering; quorum

De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde tijdstip van aanvang, als ten minste één van de zittinghebbende leden aanwezig is.

Artikel 10 Besluitenlijst

  • 1. Bij het begin van de vergadering wordt, aan de hand van het verslag, de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 2. Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

Hoofdstuk 6 Aanwezigheid wethouders en secretaris

Artikel 11 Wethouders

  • 1. De voorzitter kan één of meer wethouders uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Indien een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

  • 3. Het presidium kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mag/mogen zijn of aan de beraadslagingen mag/mogen deelnemen.

  • 4. Eén of meer wethouders kan/kunnen zich ter vergadering laten bijstaan, na verzoek aan de voorzitter, door ambtelijke medewerkers.

Artikel 12 Secretaris

Het presidium kan het college verzoeken de secretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 13 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement beslist de voorzitter.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt met onmiddellijke ingang in werking, na vaststelling in de openbare raadsvergadering op 14 mei 2013, onder intrekking van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het Presidium van Graafstroom van 29 maart 2010.

Ondertekening

Besloten in de openbare raadsvergadering van Molenwaard op 14 mei 2013.
De griffier, De voorzitter,
Drs. T.W. Kanters D.R. van der Borg