Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 30-11-2005 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De Raad van de gemeente Montferland;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 september 2005;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) en op de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP);

besluit vast te stellen:

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • f.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    BRS: basis registratie systeem.

Artikel 2. Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Publiekszaken of diens vervanger;

Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden de in bijlage 1 genoemde gegevens verstrekt door de afdeling Publiekszaken ten behoeve van de gemeentelijke basisregistratie (BRS). De verwerkingen worden beheerd door de applicatiebeheerder van de BRS.

Artikel 4. Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Publiekszaken;

  • c.

    Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers, voor zover gemachtigd, voor de uitvoering van hun taak.

Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA kunnen de in bijlage 3 vermelde gegevens systematisch worden verstrekt aan genoemde sectoren/afdelingen, voor zover nodig voor de uitoefening van hun taak.

Artikel 6. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in bijlage 4 genoemde instellingen de in deze bijlage genoemde gegevens op verzoek worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 7. Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het beveiligingsplan.

Artikel 8. Wijzigingen

Het college van Burgemeester en wethouders kan wijzigingen aanbrengen in de bijlagen bij deze verordening. De raad wordt geïnformeerd over deze wijzigingen.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 november 2005,

De wnd griffier, Mevr. E.H.A. Peters

De voorzitter, Mevr. C.C. Leppink-Schuitema

Bijlage 1

(behorende bij artikel 3 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)

Verbanden met andere administraties

Met het oog op het met elkaar in verband brengen van registraties worden door de afdeling Publiekszaken ten behoeve van het bijhouden van het Basis Registratie Systeem (BRS) de onderstaande gegevens verstrekt:

  • 1.

    Mutaties / correcties in de algemene gegevens (zie bijlage I wet GBA) welke in de BRS zijn opgenomen;

  • 2.

    Mutaties / correcties in de verwijsgegevens ( zie bijlage II wet GBA) welke in de BRS zijn opgenomen.

Bijlage 2

(behorende bij artikel 4 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens)

Op grond van art. 96 wet GBA hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Overzicht van binnengemeentelijke afnemers die rechtstreeks toegang hebben tot de

Basisadministratie.

  • -

    de sector Middelen

  • -

    de sector Samenleving

  • -

    de sector Grondgebied

  • -

    de Stafafdeling

  • -

    het Gemeentebestuur ( het college van burgemeesters en wethouders) en de gemeentesecretaris

  • -

    de Brandweer

Alle medewerkers van bovengenoemde sectoren, de stafafdeling, het gemeentebestuur, de gemeentesecretaris en de brandweer van de gemeente Montferland kunnen t.b.v. de uitvoering van de aan hun opgedragen werkzaamheden, via verschillende raadpleegfuncties rechtstreeks toegang krijgen tot de basisadministratie.

Deze verschillende raadpleegfuncties zijn:

  • -

    geboortedatum;

  • -

    naam;

  • -

    verblijfplaats;

  • -

    identificatienummer.

Afhankelijk van een van de gekozen voorgaande functies komen de persoonsgegevens in beeld.

Van de personen die aan de gekozen criteria voldoen, kunnen, onafhankelijk van de gekozen functie, de volgende kenmerken worden geraadpleegd:

  • -

    De algemene gegevens genoemd in Bijlage I wet GBA;

  • -

    De verwijsgegevens genoemd in Bijlage II wet GBA.

Bijlage 3

(behorende bij artikel 5 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)

Verstrekking mutaties aan binnengemeentelijke afnemers.

Voor zover nodig voor de uitoefening van hun taak kunnen de hierna vermelde binnengemeentelijke afnemers periodiek de in onderstaand overzicht aangegeven mutaties ontvangen.

*MUTATIESOORT

Middelen

Grondgebied

Samenleving

Staf

Brandweer

Aantekeningen

N

N

J

N

N

Burgerlijke staat

J

J

J

J

N

Verwijsgegevens

J

N

J

J

N

Afnemersindicatie

N

N

J

N

N

Afnemersaantekening

N

N

J

N

N

Gezinssamenstelling

J

J

J

J

J

Historische gegevens

J

N

J

J

N

Verblijfstitels

N

N

J

N

N

Kindgegevens

J

N

J

J

J

Nationaliteiten

J

N

J

J

N

Gerelateerden

N

N

J

N

N

Oudergegevens

N

N

J

J

N

Persoonsgegevens

J

J

J

J

J

Hoofdbewoners

J

J

J

J

J

Reisdocumenten

N

N

J

N

N

Persoonsoverzichten

N

N

J

N

N

Gezagsverhouding

N

N

J

N

N

Verblijfsadressen

J

J

J

J

J

Proceduregegevens

N

N

J

N

N

Bijlage 4

(behorende bij artikel 6 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)

Overzicht van derden

In deze bijlage zijn de verstrekkingen, die het college van burgemeester en wethouders toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier worden alleen derden opgenomen en gegevens aan hen verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

  • -

    er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen.

  • -

    in de bijlage moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangegeven.

  • -

    verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen.

  • -

    er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

  • -

    elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

  • -

    bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens.)

  • -

    wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Derden waaraan ingevolge artikel 100 van de wet gegevens worden verstrekt zijn:

  • 1.

    organisaties met een maatschappelijk doel zoals:

    • -

      instellingen voor de gezondheidszorg en de ouderenzorg;

    • -

      ouderenbonden;

    • -

      charitatieve instellingen;

    • -

      van overheidswege gesubsidieerde instellingen;

    • -

      vakbonden;

    • -

      andere natuurlijke- en rechtspersonen die aantonen bij de verstrekking een gerechtvaardigd

      belang te hebben;

    • -

      woningbouwverenigingen ( woningstichting Laris te Didam en woningstichting Bergh te ‘s-Heerenberg ontvangen gegevens uit de GBA legesvrij);

    • -

      instellingen voor statistische/wetenschappelijke onderzoeken;

    • -

      bureau vertrouwensarts Gelderland.

    • -

      Bureaus van de Burgerlijke Stand, Bevolkingsregisters en Verkiezingen van de Nederlandse Antillen en Aruba.

Doel van de verstrekking: het bijhouden van een actuele (leden)administratie.

2.Besturen openbaar en bijzonder onderwijs;

Doel van de verstrekking: het informeren van ouders/verzorgers van kinderen die de leeftijd van 4 jaar bereiken in het eerstvolgende schooljaar over het onderwijs in de gemeente Montferland middels een selectie.

3.Centrum Indicatiestelling Zorg.

Doel van de verstrekking: het actueel houden van de cliëntenadministratie met betrekking tot overleden personen.

Op grond van art. 100 lid 2 wet GBA mogen alleen de volgende gegevens worden verstrekt::

  • a.

    algemene en verwijsgegevens over de naam;

  • b.

    het adres;

  • c.

    de gemeente van inschrijving;

  • d.

    de geboortedatum;

  • e.

    de datum van overlijden;

  • f.

    de geslachtsnaam van huidige en/of eerdere echtgenoot/geregistreerde partner;

  • g.

    het naamgebruik.