Beleidsregels trouwlocaties gemeente Montferland 2020

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels trouwlocaties gemeente Montferland 2020

Burgemeester en wethouders van Montferland;

gelet op het bepaalde in artikel 4, lid 3, van het Reglement burgerlijke stand Montferland;

Besluiten:

vast te stellen de Beleidsregels trouwlocaties gemeente Montferland.

Artikel 1 Inleiding

De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’, als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. (Gemeentewet, artikel 108, juncto 147 en 156). Raadsbesluit 24 april 2014. Voor de uitvoering van deze bevoegdheid is het nodig om beleidsregels vast te stellen.

Artikel 1A Mandaat

Het college van burgemeester en wethouders verleent de burgemeester mandaat voor de in artikel 1 genoemde bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’ met uitsluitend als doelstelling er huwelijken te kunnen voltrekken en partnerschappen te kunnen registreren. Een krachtens mandaat tot stand gekomen aanwijzing als ‘huis der gemeente’ kan betrekking hebben op één bepaalde dag (datum) of op één gebeurtenis. Op verzoek van een zakelijk rechthebbende kan aanwijzing voor onbepaalde tijd plaatshebben.

Artikel 2 Beleidsregels trouwlocaties gemeente Montferland

De trouwlocaties worden in de gemeente Montferland onderscheiden in:

  • locaties waarin de gemeentelijke organisatie zetelt en/of de reguliere taken vervult;

  • overige vaste locaties waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ werd genomen;

  • voor één gebeurtenis of voor een bepaalde tijd aangewezen locaties.

De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:

  • 1)

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Montferland.

  • 2)

    De locatie mag niet strijdig zijn met de goede zeden.

  • 3)

    De locatie is een gebouw met het bijbehorende kadastrale grondgebied.

  • 4)

    Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de open lucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie, mits deze overdekt is. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan, na overleg met het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.

  • 5)

    Huwelijken moeten in de openbaarheid worden voltrokken. Daarom moet de locatie tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen, ook voor mindervaliden, vrij toegankelijk zijn.

  • 6)

    Als de locatie tijdens de ceremonie niet beschikt over een vergunning brandveilig gebruik geldt het maximaal aanwezige aantal van 50 personen.

  • 7)

    Als een (bruids)paar kiest voor een locatie anders dan de trouwzaal in het gemeentehuis, zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor zijn rekening. Het (bruids)paar is aansprakelijk voor eventuele schade die door toedoen van het paar en/of door hun gasten aan de locatie wordt toegebracht.

  • 8)

    De eigenaar/beheerder zal ervoor zorgen dat het pand voldoet aan de huidige veiligheidseisen, beschikt over en handelt overeenkomstig de gebruiksvergunning en overige richtlijnen van de brandweer. In ieder geval voor wat betreft de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten. Het pand is voorzien van goede verlichting en verwarming, van een toiletvoorziening, beschikt over een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en is toegankelijk voor mindervaliden.

  • 9)

    Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Montferland geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Montferland gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw.

  • 10)

    De eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven.

  • 11)

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gemeentelijke vertegenwoordiger en (uitsluitend) verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • 12)

    Wanneer er sprake is van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op locatie en de voltrekking vindt plaats door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente, wordt deze bijgestaan door een trouwambtenaar van de gemeente Montferland.

  • 13)

    In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat. Om deze reden is het niet toegestaan om op een en dezelfde locatie een huwelijk te voltrekken in één ceremonie waarbij het huwelijk tevens wordt ingezegend door een kerk- of geloofsgemeenschap.

Waar in de regeling wordt gesproken over huwelijken wordt ook het registreren van partnerschappen bedoeld.

Artikel 3 Overige bepalingen

Voor het beoordelen van een locatie, waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ wordt verzocht, wordt deze geïnspecteerd en onderzocht op toegankelijkheid, aanwezigheid van voldoende meubilair voor (bruids)paar, gasten en (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, aanwezigheid van voldoende lichtbronnen en verwarming, beschikbaarheid van een microfoon, aanwezigheid van een (om)kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, eisen in relatie tot de bouwconstructie, brandveiligheid, brandblusapparaten, aanwezigheid van vluchtwegen en eventueel andere zaken die ervoor kunnen zorgdragen dat een ceremonie veilig en ordentelijk kan verlopen.

Deze regeling kan worden aangehaald als “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Montferland 2020” en treedt in werking op 1 januari 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland in de vergadering van 3 december 2019.

De secretaris wnd.,

drs. M.J.J. Wagener

De burgemeester,

mr. P. de Baat MPM