Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk

Geldend van 01-10-2008 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk

Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk

  • Burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort;

     

     

    Gelet op het gestelde in de artikelen 3 en 4 van de Arbeidsomstandighedenwet;

    Gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;

    Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 18 september 2008;

     

    Besluiten

     

    vast te stellen de Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk  gemeente Montfoort 2008’.

     

     

    Artikel 1: Begripsomschrijving

    Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

    Ongewenst gedrag (psychosociale arbeidsbelasting): de factoren in de arbeidssituatie die stress veroorzaken: seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk. Ook discriminatie behoort tot ongewenst gedrag in de zin van deze regeling.

    Stress: een toestand die als negatief ervaren lichamelijke, psychische of sociale gevolgen heeft;

    Seksuele intimidatie:  seksueel getinte aandacht binnen of in verband met de werksituatie, wat tot uiting komt in verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag, die ongewenst of ongewild is of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd

    Pesten: alle vormen van intimiderend gedrag (woorden, gebaren handelingen of bedreigingen) met een structureel karakter van één of meerdere werknemers gericht tegen een werknemer of een groep van werknemersdie zich niet kan of kunnen verdedigen tegen dit gedrag

    Agressie en geweld: alle voorvallen waarbij een medewerker psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de arbeid of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd. Het gaat om gedragen van verbaal geweld (uitschelden, beledigen), fysiek geweld (schoppen slaan, met een wapen dreigen en/of overvallen worden) of psychisch geweld (bedreigen, intimideren, onder druk zetten, thuissituatie bedreigen en het beschadigen van eigendommen).

    Discriminatie: ongewenst gedrag op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of welke grond dan ook, dat van zodanige aard is, dat de waardigheid en/of lichamelijke integriteit van een medewerker wordt aangetast of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.

    Aanklager:  de medewerker die een klacht indient inzake seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld.

    Medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij de gemeente Montfoort.

    Klacht: het melden van ongewenst gedrag bij de personen en de klachtencommissie in de zin van deze regeling.

    Aangeklaagde: de persoon tegen wie de klacht is ingediend.

    Vertrouwenspersoon: persoon die als aanspreekpunt optreedt voor medewerkers die geconfronteerd worden of zijn met ongewenst gedrag en hen ondersteunt en begeleidt.

    Klachtencommissie: de commissie als bedoeld in artikel 6.

    Artikel 2: Het indienen van een klacht

    Lid 1: Een medewerker die wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag van één of meerdere medewerkers van de gemeente Montfoort, wendt zich eerst tot zijn leidinggevende met de klacht. De leidinggevende zal als bemiddelaar optreden tussen aanklager en aangeklaagde.

    Lid 2: Heeft de medewerker reden zich niet tot zijn leidinggevende te wenden, of slaagt de bemiddelingspoging van de leidinggevende niet, dan kan hij zich wenden tot de vertrouwenspersoon.

    Lid 3: De vertrouwenspersoon handelt de klacht af, tenzij de vertrouwenspersoon het noodzakelijk acht dat de klachtencommissie een advies uitbrengt.

    Lid 4: In afwijking van het gestelde in lid 3 heeft iedere medewerker het recht zich (eventueel ondersteund door de vertrouwenspersoon) met een klacht tot de klachtencommissie te wenden.

    Lid 5: Een klacht wordt schriftelijk en ondertekend door de aanklager bij de klachtencommissie ingediend en bevat tenminste:

    • -          de naam en het adres van de aanklager,

    • -          de naam van de gemeente Montfoort als werkgever,

    • -          de dagtekening,

    • -          datum, tijd en plaats van het ongewenste gedrag, de omstandigheden, de naam van de de aangeklaagde(n) en eventuele getuigen

    • -          de stappen die de klager al heeft ondernomen.

    Lid 6: Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien meer dan drie jaar zijn verstreken sinds het feit zich heeft voorgedaan. Deze termijn geldt niet, indien het een voorval betreft dat mogelijk tevens een strafbaar feit inhoudt.

    Lid 7: De aanklager kan zich bij het indienen van de klacht en wanneer hij gehoord wordt, laten bijstaan door een vertrouwenspersoon of door een zelfgekozen raadsvrouw of -man. Het laatste geldt ook voor de aangeklaagde.

     

    Artikel 3:  De vertrouwenspersoon

    Lid 1: Het college van Burgemeester en Wethouders stelt één of meer personen aan als vertrouwenspersoon nadat de ondernemingsraad met de voorgedragen persoon of personen heeft ingestemd.

    Lid 2: Iedere medewerker heeft het recht zich tot een vertrouwenspersoon te wenden.

    Lid 3: Vertrouwenspersonen die taken op basis van deze regeling verrichten mogen om die reden niet worden ontslagen of anderszins in hun positie binnen de gemeente Montfoort benadeeld worden.

     

    Artikel 4: Taken vertrouwenspersoon

    Een vertrouwenspersoon heeft als taken:

    • -          de aanklager met klachten over seksuele intimidatie, pesten, agressie en/of geweld, werkdruk en discriminatie op te vangen;

    • -          indien de aanklager daarin toestemt door bemiddeling te trachten tot een oplossing van de gesignaleerde problemen te komen;

    • -          de aanklager te ondersteunen, op zijn verzoek, bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie en de begeleiding in het traject dat daarop volgt;

    • -          voor zover nodig en gewenst, de aanklager of aangeklaagde te verwijzen naar gespecialiseerde hulpverleningsinstanties;

    • -          het registreren van de aard en de omvang van de klachten en geanonimiseerde verslaglegging hiervan in het Sociaal Jaarverslag;

    • -          het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van burgemeester en wethouders over het beleid inzake seksuele intimidatie, pesten, agressie en/of geweld, werkdruk en discriminatie

    • -          het signaleren van de behoefte aan voorlichting over seksuele intimidatie, pesten, agressie en/of geweld, werkdruk en discriminatie.

     

    Artikel 5:  Werkwijze en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon

    Lid 1: De vertrouwenspersoon onderneemt bij een klacht alleen actie indien de aanklager daarmee instemt.

    Lid 2: De vertrouwenspersoon is bevoegd informatie in te winnen bij de betrokkenen en/of getuigen (na toestemming van de aanklager). De vertrouwenspersoon neemt daartoe de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht ter bescherming van de privacy en andere belangen van de betrokkenen.

    Lid 3: De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen in verband met de werkzaamheden in de functie van vertrouwenspersoon ter kennis wordt gebracht.

    Lid 4: In voorkomende gevallen kan de vertrouwenspersoon externe deskundigen raadplegen. In het geval hier kosten aan verbonden zijn, dient de manager Organisatieondersteuning vooraf in te stemmen met een dergelijk consult.

    Lid 5: Personen die met betrekking tot een klacht aangaande seksuele intimidatie, pesten, agressie en/of geweld, werkdruk en discriminatie worden benaderd, zijn verplicht tot geheimhouding en worden hierop gewezen door de vertrouwenspersoon.

     

    Artikel 6:  De klachtencommissie

    Lid 1: De gemeente Montfoort is aangesloten bij de landelijke Klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid. Klachten kunnen worden ingediend bij:

    Landelijke Klachtencommissie ongewenst gedrag Postbus 30435

    2500 GK Den Haag

    Tel. 070-3738523/3738530 E-mail: klachtencommissie.ongewenstgedrag@vng.nl

    Lid 2: Deze commissie onderzoekt de klachten van medewerkers van de gemeente Montfoort en brengt daarover advies uit aan het bevoegd gezag. 

    Lid 3: De klachtencommissie werkt volgens de Regeling klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke overheid, die integraal onderdeel uitmaakt van deze regeling.

    Artikel 7:  Besluitvorming door het bestuursorgaan

    Lid 1: Het college van burgemeester en wethouders stelt binnen twee weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie de klager en aangeklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de gegrondheid van de klacht en de eventuele conclusies die het daaraan verbindt. Indien de conclusies van het college van burgemeester en wethouders afwijken van het advies van de klachtencommissie, wordt de reden van die afwijking vermeld.

    Lid 2: Het college van burgemeester en wethouders kan de afdoening bedoeld in het eerste lid voor ten hoogste vier weken verdagen; van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan klager en aangeklaagde.

    Lid 3: Het college van burgemeester en wethouders stuurt een afschrift van de conclusie zoals bedoeld in lid 1 naar de klachtencommissie en naar de vertrouwenspersoon.

    Lid 4: Het college van burgemeester en wethouders kan, terwijl het onderzoek bij de klachtencommissie naar een geval van seksuele intimidatie, pesten, agressie en/of geweld, werkdruk  of discriminatie aanhangig is, tijdelijke maatregelen nemen.

     

    Artikel 8:  Privacy

    Lid 1: Alle stukken die op de zaak betrekking hebben, worden na afhandeling opgeborgen in een vertrouwelijk dossier bij de afdeling Personeel en Organisatie.

    Lid 2: Behoudens de aangeklaagde mag geen enkele medewerker in zijn positie worden geschaad vanwege het feit dat hij op enigerlei wijze betrokken is (geweest) bij een klachtenprocedure.

     

    Lid 3: Alle betrokken personen zijn verplicht tot geheimhouding.

     

    Artikel 9:  Onvoorziene gevallen

    In situaties waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college van burgemeester en wethouders een bijzondere voorziening treffen.

     

    Artikel 13 Inwerkingtreding

    Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2008 en kan worden aangehaald als de “Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk”.

     

    Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 augustus 2008,

     

    Burgemeester en Wethouders van Montfoort,

     

     

     

     

     

     

    De heer R.E.C. Kleijnen                              De heer E.L  Jansen, BA

    secretaris                                                  burgemeester