Regeling vervallen per 15-03-2021

Verordening Monumentencommissie gemeente Montfoort 2011

Geldend van 10-11-2011 t/m 14-03-2021

Intitulé

Verordening Monumentencommissie gemeente Montfoort 2011

Artikel 1 – Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Monument:

    • a.

      Alle vervaardigde zaken welke van algemeen belang zijn wegens hun schoonheid, hun betekenis voor de wetenschap of hun cultuurhistorische waarde

    • b.

      Terreinen die van algemeen belang zijn wegens daar aanwezige zaken als bedoeld onder a.

Artikel 2 - Taak

De commissie heeft tot taak burgemeester en wethouders te adviseren in gevallen waarin de Erfgoedverordening 2011 en de Monumentenwet 1988 dit voorschrijven en voorts al dan niet op verzoek, over alle aangelegenheden die al dan niet rechtstreeks van belang zijn voor de behartiging van de monumentenzorg.

Artikel 3 - Uitgangspunten

Bij het uitbrengen van haar adviezen laat de monumentencommissie zich uitsluitend leiden door overwegingen van schoonheid, cultuurhistorische en/of wetenschappelijke waarden.

Artikel 4 - Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal vier en maximaal zes leden. Er moet bij één of meer van de commissieleden ten minste deskundigheid bestaan op de volgende terreinen:

    • a.

      Cultuur en kunsthistorie;

    • b.

      Stedenbouwkunde;

    • c.

      Architectuur/restauratiekunde;

    • d.

      Lokale kennis

    Bij voorkeur hebben in ieder geval de gemeentearchivaris en een burgerlid zitting in de commissie.

  • 2.

    De leden worden door burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen. De monumentencommissie wordt voor wat betreft de benoeming om advies gevraagd.

Artikel 5 – Zittingsduur

  • 1. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 2. Zij kunnen tussentijds ontslag nemen door het zenden van een brief met die strekking aan burgemeester en wethouders.

  • 3. De aftredende leden kunnen voor nog een zittingsperiode worden benoemd.

  • 4. Degene die aftreedt of ontslag neemt, blijft de werkzaamheden in de commissie verrichten totdat in de opvolging is voorzien. Indien echter de benoeming langer uitblijft dan 12 weken, kan degene die aftreedt of ontslag neemt, via een mededeling aan de voorzitter met de werkzaamheden stoppen.

  • 5. Een lid kan bij een met redenen omkleed besluit tussentijds worden ontslagen door burgemeester en wethouders.

Artikel 6 - Voorzitter

  • 1. Burgemeester en wethouders benoemt uit de commissie een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter. De commissie wordt over de benoeming gehoord.

  • 2. De voorzitter roept de leden voor een vergadering bijeen, stelt de agenda vast en leidt de vergaderingen van de commissie.

  • 3. De voorzitter ondertekent alle stukken die van de commissie uitgaan.

Artikel 7 - De secretaris

  • 1. Burgemeester en wethouders wijst een ambtenaar aan als secretaris van de commissie.

  • 2. De secretaris verzorgt de administratieve begeleiding van de commissie.

  • 3. De secretaris woont de vergaderingen van de commissie bij en maakt van het besprokene een verslag.

  • 4. De secretaris heeft in de vergaderingen van de commissie een adviserende stem.

  • 5. De secretaris ondertekent mede alle stukken die van de commissie uitgaan.

Artikel 8 - Vergadering

  • 1.

    De commissie komt bijeen:

    • a.

      Na schriftelijke oproep van de voorzitter;

    • b.

      Op verzoek van ten minste twee van haar leden;

    • c.

      Op verzoek van burgemeester en wethouders.

    In de situaties, bedoeld in b. en c., vindt de vergadering plaats binnen veertien dagen na de ontvangst van het verzoek.

  • 2.

    De vergadering vindt geen doorgang als niet de meerderheid van de leden aanwezig is. Indien het vergaderquorum niet wordt gehaald, blijven de onderwerpen geagendeerd voor de volgende vergadering. In deze vergadering mag ten aanzien van deze agendapunten beraadslaging plaatsvinden, ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 3.

    In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd worden afgeweken van het in lid 1 en 2 gestelde.

  • 4.

    Indien een lid van de commissie belanghebbende is bij een voorstel waarover de commissie vergadert, neemt dit lid tijdens de behandeling van het desbetreffende onderwerp niet aan de beraadslagingen deel.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissie zijn in principe openbaar. Indien door een lid wordt verzocht om behandeling van een agendapunt in beslotenheid, dan wel de voorzitter dit gewenst acht, beraadslaagt de commissie achter gesloten deuren over dit verzoek. Dit verzoek wordt slechts ingewilligd, indien anders een zwaarwegend algemeen of particulier belang hierdoor zou kunnen worden geschaad. De commissie kan over een agendapunt in beslotenheid een besluit nemen.

  • 6.

    De vergadering van de commissie wordt op een in de gemeente gebruikelijke wijze bekendgemaakt.

Artikel 9 - Stemming

  • 1.

    Indien een lid van de commissie belanghebbende is bij een voorstel waarover in de commissie wordt gestemd, onthoudt het lid zich ten aanzien van dit onderwerp van stemming.

  • 2.

    Een stemming is nietig als niet de meerderheid van de aanwezige leden die zijn stem mocht uitbrengen, dit ook daadwerkelijk heeft gedaan.

  • 3.

    Indien een situatie als bedoeld in lid 2 zich voordoet, wordt het desbetreffende voorstel in de volgende vergadering weer in stemming gebracht. Deze stemming is geldig, ongeacht het aantal leden dat eraan heeft deelgenomen.

  • 4.

    Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Ingeval de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 5.

    Over zaken wordt mondeling gestemd, over personen schriftelijk.

Artikel 10 - Advisering

  • 1. De advisering vindt schriftelijk en met redenen omkleed plaats.

  • 2. Indien dit wordt verzocht, vindt in het advies vermelding van eventuele minderheidsstandpunten plaats.

  • 3. Binnen twee weken nadat de commissie een besluit over een onderwerp heeft genomen, wordt het advies aan burgemeester en wethouders toegezonden.

Artikel 11- Bevoegdheden

  • 1. De commissie kan omtrent een onderwerp waarover zij gaat adviseren (aanvullende) informatievragen aan de secretaris van de monumentencommissie.

  • 2. De commissie kan zich bij haar beraadslagingen laten bijstaan door externe deskundigen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, dient van tevoren toestemming van burgemeester en wethouders te worden verkregen.

Artikel 12 - Verslag

  • 1. Het verslag van elke vergadering wordt aan burgemeester en wethouders toegezonden.

  • 2. De commissie brengt jaarlijks voor 1 april aan burgemeester en wethouders een beknopt verslag uit van de in het voorafgaande kalenderjaar verrichtte werkzaamheden.

Artikel 13 - Financiële bepaling

  • 1.

    De leden van de commissie ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie een vergoeding gelijk aan het bedrag, vermeld in de bij de AmbV van 23 november 1976, Stb. 621, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 22 maart 1994, zoals dit bedrag elk jaar door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is of wordt vastgelegd voor een gemeente in klasse 2.

  • 2.

    De leden van de commissie ontvangen een vergoeding van reis- en verblijfskosten, gemaakt in verband met reizen binnen het grondgebied van de gemeente.

  • 3.

    De leden van de commissie ontvangen tevens een vergoeding van reis- en verblijfkosten, gemaakt in verband met reizen buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een besluit van burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De in de leden 2 en 3 bedoelde vergoedingen worden vastgesteld overeenkomstig de regels voor de vergoeding welke aan rijksambtenaren ingevolge het Reisbesluit 1993 en de daarop gebaseerde beschikkingen, bij de desbetreffende beschikking ingedeeld in de hoogste categorie, voor dienstreizen ontvangt.

Artikel 14 - Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking.

  • 2.

    De ‘Verordening Monumentencommissie Montfoort 2005’, vastgesteld door de gemeenteraad op 17 oktober 2005 wordt tegelijkertijd ingetrokken.

Artikel 15 - Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Monumentencommissie gemeente Montfoort 2011’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Montfoort, gehouden op 10 oktober 2011.
De griffier, De voorzitter,
mevrouw drs. D.E. van der Kamp de heer E.L. Jansen BA