Regeling vervallen per 21-01-2014

Legesverordening 2013

Geldend van 27-12-2012 t/m 20-01-2014

Intitulé

Legesverordening 2013

Nr. 2012/ 944_B

De raad van de gemeente Montfoort;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet alsmede gelet op artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van dag N in een kalendermaand tot en met dag N-1 in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van dag N in een kalenderjaar tot en met dag N-1 in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2012’ van 12 december 2011, nadien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2013’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Montfoort, gehouden
op 10 december 2012.
De griffier, De voorzitter,
Nr. 2012/ 944_B

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2013.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of terzake van de registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag om 09.00 uur

kosteloos

1.1.1.2

maandag na 09.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag

€ 299,00

1.1.1.3

zaterdag

€ 359,00

1.1.2

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van een trouwboekje dan wel een duplicaat van een trouwboekje of van een partnerschapsboekje dan wel een duplicaat van een partnerschapsboekje

€ 11,00

1.1.3

Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 19,00

1.1.4

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,35

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

€ 31,85

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

€ 41,90

1.2.3

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 46,60

1.2.4

Het tarief als genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 43,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 10,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 10,00

1.4.5

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 19,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 6,00

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de begroting met aanbiedingsnota

€ 77,00

1.7.1.2

een exemplaar van de rekening

€ 77,00

1.7.1.3

een exemplaar van de meerjarenraming

€ 19,00

1.7.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.1

op de stukken behorende bij de raads- en commissievergaderingen

€ 141,00

Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld.

1.7.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.3.1

een exemplaar van een verordening van de gemeente, de toelichting daaronder begrepen, vermeerderd met € 0,50 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde

€ 19,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.1.1

een exemplaar van het bestemmingsplan Binnenstad, bestaande uit plankaart, toelichting en voorschriften, waarbij de plankaart:

1.8.1.1.1

is ingekleurd

€ 1.792,00

1.8.1.1.2

niet in ingekleurd

€ 77,00

1.8.1.2

een exemplaar van een bestemmingsplan, niet betreffende de Binnenstad, bestaande uit plankaart, toelichting en voorschriften, waarbij de plankaart:

1.8.1.2.1

is ingekleurd

€ 654,00

1.8.1.2.2

niet is ingekleurd

€ 77,00

1.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de Grootschalige Basiskaart Nederland

1.8.2.1

standaard, op papier, formaat A4

€ 15,00

1.8.2.2

standaard, op papier, formaat A3

€ 16,00

1.8.2.3

standaard, op papier, formaat A2

€ 17,00

1.8.2.4

standaard, op papier, formaat A1

€ 18,00

1.8.2.5

standaard, op papier, formaat A0

€ 19,00

1.8.2.6

standaard, op cd, formaat A4

€ 33,00

1.8.2.7

standaard, op cd, formaat A3

€ 46,00

1.8.2.8

standaard, op cd, formaat A2

€ 53,00

1.8.2.9

standaard, op cd, formaat A1

€ 59,00

1.8.2.10

standaard, op cd, formaat A0

€ 66,00

1.8.2.11

combi, DWG, per e-mail A4

€ 26,00

1.8.2.12

combi, DWG, per e-mail A3

€ 36,00

1.8.2.13

combi, DWG, per e-mail A2

€ 42,00

1.8.2.14

combi, DWG, per e-mail A1

€ 47,00

1.8.2.15

combi, DWG, per e-mail A0

€ 52,00

1.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een rioleringskaart

1.8.3.1

op papier, formaat A4

€ 15,00

1.8.3.2

op papier, formaat A3

€ 16,00

1.8.3.3

op papier, formaat A2

€ 17,00

1.8.3.4

op papier, formaat A1

€ 18,00

1.8.3.5

op papier, formaat A0

€ 19,00

1.8.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een luchtfoto

1.8.4.1

op papier, formaat A4

€ 24,00

1.8.4.2

op papier, formaat A3

€ 34,00

1.8.4.3

op papier, formaat A2

€ 39,00

1.8.4.4

op papier, formaat A1

€ 48,00

1.8.4.5

op papier, formaat A0

€ 63,00

1.8.4.6

op CD, indien de luchtfoto past binnen een standaard GBKN kaart

€ 104,00

van 500 x 1000

Indien de luchtfoto niet past binnen een standaard GBKN kaart van

500 x 1000, dan bedraagt het tarief zoveel maal € 104,00 als dat de luchtfoto verschillende standaard GBKN kaarten van 500 x 1000 geheel of gedeeltelijk overlapt.

1.8.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een tekening uit het Geografisch Informatie Systeem

1.8.5.1

op papier, formaat A4

€ 15,00

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vervaardigen van een scan op A0 formaat

€ 52,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van:

1.9.1.1

een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 10,00

1.9.1.2

een attestatie de vita

€ 12,10

1.9.1.3

een bewijs van Nederlanderschap

€ 10,00

1.9.1.4

vervallen

1.9.1.5

een legalisatie van een handtekening

€ 10,00

1.9.1.6

vervallen

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het doen van onderzoek, tot het verstrekken van afschriften, uittreksels en/of reproducties en tot het uitlenen van archiefbescheiden door of vanwege de gemeentearchivaris, ten behoeve van derden, worden kosten in rekening gebracht overeenkomstig de tarieven en bepalingen, zoals opgenomen in “Regeling tarieven rijksarchiefdienst” zoals deze laatstelijk is vastgelegd bij de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, voorzover de daarin vermelde diensten worden verleend. Hiervoor gelden de volgende tarieven:

1.10.1

Voor een fotokopie van het originele archiefstuk:

1.10.1.1

op A4 formaat, per kopie

€ 0,65

1.10.1.2

op A3 formaat, per kopie

€ 1,15

1.10.1.3

op A2 formaat of groter, per kopie

€ 5,85

1.10.2

Voor een gewaarmerkte kopie op A4 of A3 formaat, per kopie

€ 13,60

1.10.3

Voor een afdruk via readerprinter:

1.10.3.1

op A4 formaat, per kopie

€ 0,65

1.10.3.3

op A3 formaat, per kopie

€ 1,15

1.10.4

Voor overige kopieën:

1.10.4.1

op A4 formaat, per kopie

€ 0,25

1.10.4.2

op A3 formaat, per kopie

€ 0,35

1.10.5

Voor een Scan (inclusief CD-ROM) van 1200 dpi per afdruk/foto

€ 3,80

1.10.6

Gebruiksrecht foto’s voor commerciële activiteiten per eenheid

€ 27,80

1.10.7

Voor het op schriftelijk verzoek verrichten van onderzoek, mits de zoektijd niet meer bedraagt dan een kwartier en alle zoekspecificaties zijn gegeven worden de onder 1.10.1 tm 1.10.6 genoemde kosten éénmalig verhoogd met

€ 6,50

1.10.8

Voor het op schriftelijk verzoek verrichten van onderzoek in de archieven door personeel van het Streekarchief Rijnstreek, ongeacht het resultaat, voor elk kwartier of gedeelte daarvan

€ 8,75

1.10.9

Indien de geschatte duur van de in 1.10.8 genoemde dienst meer bedraagt dan een half uur wordt contact opgenomen met de aanvrager over het eventueel doen van een vervolgonderzoek.

1.10.10

Voor een spoedopdracht worden de conform de artikelen 1.10.1 tm 1.10.9 geheven tarieven verhoogd met

€ 11,00

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

€ 77,00

1.11.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 77,00

1.11.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1.1 bedoelde ontheffing

€ 77,00

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.12.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 90,50

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 25,00

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

1.13.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 42,00

1.13.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement

€ 63,00

1.13.1.3

tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 145,00

1.13.1.4.1

tot het verlengen van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, indien geen geneeskundig onderzoek is vereist

€ 45,00

1.13.1.4.2

tot het verlengen van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, indien wel een geneeskundig onderzoek is vereist

€ 105,00

1.13.1.5

Indien de vergunning als bedoeld in 1.13.1.3 niet wordt verleend, dan bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

€ 25,00

1.13.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.2.1

tot het verkrijgen van een eenmalige ontheffing, als bedoeld in

artikel 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 149,00

1.13.2.2

tot het verkrijgen van een ontheffing voor de duur van een jaar,

als bedoeld in artikel 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 223,00

1.13.2.3

tot het verlengen van een ontheffing voor de duur van een jaar,

als bedoeld in artikel 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 112,00

1.13.2.4

tot het verkrijgen van een bijzondere toestemming laden en

lossen, als bedoeld in bijlage 1 van het ADR-verdrag

€ 74,00

1.13.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.3.1

tot het verkrijgen van een verkeersbesluit op kenteken conform artikel 26 sub c van het RVV, inhoudende het realiseren van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 150,00

1.13.3.2.1

het overeenkomstig artikel 1.13.3.1 geheven bedrag wordt verhoogd met de kosten van het realiseren van de gehandicaptenparkeerplaats, indien de parkeerplaats wordt aangelegd op een bestaande parkeerplaats

€ 200,00

1.13.3.2.2

het overeenkomstig artikel 1.13.3.1 geheven bedrag wordt verhoogd met de kosten van het realiseren van de gehandicaptenparkeerplaats, indien er sprake is van een nieuw aan te leggen parkeerplaats

€ 1.000,00

1.13.3.2.3

het bedrag genoemd in 1.13.3.2.2 wordt verhoogd met 50% van het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde meerkosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld; indien een begroting als hiervoor genoemd is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken; indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

1.13.3.3

tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats als gevolg van een binnengemeentelijke verhuizing van begunstige

€ 150,00

1.13.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.3.1

tot het verkrijgen van een ontheffing blauwe zone

€ 100,00

1.13.3.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een tweede aanvraag op het zelfde adres, dan bedraagt het tarief

€ 150,00

Hoofdstuk 14 Diversen

14.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

14.1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 6,00

14.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

14.1.2.1

op A4-formaat, in zwart-wit, per pagina € 0,50 met een minimum van

€ 1,50

14.1.2.2

op A3-formaat, in zwart-wit, per pagina € 0,70 met een minimum van

€ 1,40

14.1.2.3

op A4-formaat, in kleur, per pagina

€ 1,50

14.1.2.4

op A3-formaat, in kleur, per pagina

€ 2,10

14.1.2.5

op A2-formaat

€ 17,00

14.1.2.6

op A1-formaat

€ 18,00

14.1.2.7

op A0-formaat

€ 19,00

14.1.3

een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 39,00

14.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 6,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo

vergunbaar is

€ 245,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien de bouwkosten bedragen:

€ 0,00 tot € 2.500,00

€ 144,00

€ 2.500,00 tot € 5.000,00

€ 308,00

€ 5.000,00 tot € 10.000,00

€ 462,00

€ 10.000,00 tot € 20.000,00

vermeerderd met 2% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000,00 te boven gaan;

€ 462,00

€ 20.000,00 tot € 100.000,00

vermeerderd met 3% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000,00 te boven gaan;

€ 462,00

€ 100.000,00 tot € 500.000,00

vermeerderd met 2,5% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 100.000,00 te boven gaan;

€ 3.162,00

€ 500.000,00 tot € 2.500.000,00

vermeerderd met 0,5% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,00 te boven gaan;

€ 13.162,00

€ 2.500.000,00 en hoger

vermeerderd met 0,25% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 2.500.000,00 te boven gaan, met een maximum van € 29.412,00.

€ 23.162,00

Welstandstoets

2.3.1.2A

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een bouwplan door de Provinciale Utrechtse Welstands Commissie, indien de bouwkosten:

€ 10.000,00 of minder bedragen

€ 39,20

meer bedragen dan € 10.000,00, doch minder dan € 225.000,01

1,92‰ van de bouwkosten vermeerderd met

€ 20,00

meer bedragen dan € 225.000,00, doch minder dan € 450.000,01

vermeerderd met 1,1‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 225.000,00 te boven gaan

€ 452,00

meer bedragen dan € 450.000,00, doch minder dan

€ 2.250.000,01

€ 699,50

vermeerderd met 0,22‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 450.000,00 te boven gaan

meer bedragen dan € 2.250.000,00

vermeerderd met 0,11‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 2.250.000,00 te boven gaan.

€ 1.095,50

Extra welstandstoets

2.3.1.2B

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en

daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is

€ 0,00

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

indien het een bestaand bedrijf betreft

€ 555,00

2.3.1.3.2

indien het een startend bedrijf betreft

€ 667,59

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt

ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit

125%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde

aanvraag al in behandeling is genomen

€ 0,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

indien de kosten welke zijn verbonden aan de uitvoering van de werken/werkzaamheden

minder zijn dan € 2.500,00

€ 154,00

€ 2.500,00 of meer, maar minder zijn dan € 5.000,00

€ 308,00

€ 5.000,00 of meer, maar minder zijn dan € 50.000,00

€ 770,00

€ 50.000,00 of meer

€ 1.540,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 173,00 en een maximum van € 519,00;

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 173,00 en een maximum van € 519,00;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

3%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 1.940,00 en een maximum van € 5.198,00;

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 400,00 en een maximum van € 862,00;

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van exploitatieplan)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 173,00 en een maximum van € 519,00;

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 173,00 en een maximum van € 519,00;

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regelgeving)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 173,00 en een maximum van € 519,00;

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

1,5%

van de bouwkosten, echter met een minimum van € 173,00 en een maximum van € 519,00.

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 347,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

€ 347,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 1.940,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking)

€ 862,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 347,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving)

€ 347,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regelgeving)

€ 347,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 347,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief indien de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:

2.3.5.1.1

tot en met maximaal 100 m²

€ 347,00

2.3.5.1.2

meer dan 100 m² tot en met 500 m²

€ 347,00

vermeerderd met € 0,89 per m2

2.3.5.1.3

meer dan 500 m² tot en met 2.000 m²

€ 694,00

vermeerderd met € 0,50 per m2

2.3.5.1.4

meer dan 2.000 m² tot en met 5.000 m²

€ 1.388,00

vermeerderd met € 0,15 per m2

2.3.5.1.5

meer dan 5.000 m² tot en met 50.000 m²

€ 2.082,00

vermeerderd met € 0,02 per m2

2.3.5.1.6

meer dan 50.000 m²

€ 3.123,00

vermeerderd met € 0,01 per m2

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening gemeente Montfoort 2011 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht

wijzigen van een monument

€ 154,00

2.3.7

Vervallen

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d,

van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 245,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de

Wabo, bedraagt het tarief

€ 245,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 3 van de Bomenverordening, gemeente Montfoort 2009 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2,

eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 245,00

2.3.11

Gereserveerd

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de

Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

€ 0,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet

1998 bedraagt het tarief

€ 0,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het

tarief

€ 0,00

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van

de Wabo, bedraagt het tarief

€ 0,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de

Wabo, bedraagt het tarief

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 77,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 400,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 400,00

2.3.16A

Beoordeling akoestisch onderzoek

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor het beoordelen van een akoestisch onderzoek ten behoeve van een hogere waarde,

€ 400,00

gelet op de Wet geluidhinder

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven en deze niet is opgenomen in de categorie van gevallen waarvoor geen verklaring van bedenkingen vereist is (raadsbesluit 28 juni 2010).

€ 231,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.19

Beoordeling archeologisch rapport, programma van eisen en plan van aanpak

2.3.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor de beoordeling van een archeologisch rapport, programma van eisen en plan van aanpak

€ 300,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges voor € 190,00 in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat een beslissing op de aanvraag is genomen maar:

2.5.1.1.1

binnen 3 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.1.2

binnen 7 weken na het in behandeling nemen ervan

65%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.1.2

later dan 7 weken na het in behandeling nemen ervan

55%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

2.5.2

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt, bestaat geen aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 al dan niet beslissend op bezwaar weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 39,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 0,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

2.7.1

Ing e val e n vo o r z o ver g een spr a ke is van b ou w en:

van de oorspronkelijk geheven leges met een minimum van € 39,00 en een maximum van € 4.812,00.

5 %

2.7.2

Ingeval en voor zover s p rake is van b o uw e n en

2.7.2.1

het gewijzigd plan niet leidt tot een verhoging van de

bouwkosten van het oorspronkelijke plan

van de oorspronkelijk geheven leges (berekend op de wijze zoals in onderdeel 2.3.1 bepaald) met een minimum van € 39,00 en een maximum van € 4.812,00;

5 %

2.7.2.2

indien de aanvraag voor het bouwen in afwijking van een eerder ingediend plan als hiervoor bedoeld wel leidt tot een verhoging van de bouwkosten, dan wordt het normale tarief, berekend op de wijze als in onderdeel 3.2.1 bepaald, toegepast over die meerkosten, zulks echter met inachtneming van het minimum en maximum zoals hiervoor onder 2.7.2.1 is bepaald;

2.7.2.3

de vergunning is geweigerd en deze aanvraag niet leidt tot een

verhoging van de bouwkosten

van de leges berekend op de wijze zoals in onderdeel 2.1.3 bepaald.

55%

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke

ordening

€ 1.940,00

2.8.1.1

Het overeenkomstig 2.8.1 berekende bedrag wordt verhoogd met het met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld; indien een begroting als hiervoor genoemd is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken; indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke

ordening

€ 1.940,00

2.8.2.1

Het overeenkomstig 2.8.2 berekende bedrag wordt verhoogd met het met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld; indien een begroting als hiervoor genoemd is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken; indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde

beschikking

€ 77,00

2.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen, slopen of

aanleggen

€ 39,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

€ 594,00

3.1.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestaande vergunning

€ 129,00

3.1.2.1

Indien een bestaande vergunning dermate wordt gewijzigd dat er naar de omstandigheden beoordeeld sprake is van een nieuwe vergunning, dan is het in 3.1.1 genoemde bedrag van toepassing; zulks doet zich in ieder geval voor als de vergunning op meer dan twee punten wordt gewijzigd.

3.1.3

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 25,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het venten, muziek maken of standplaats innemen op of aan de weg als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Montfoort, geldig voor:

a.één dag of dagdeel

€ 17,00

b.één maand:

-gedurende één dag of dagdeel per week

€ 23,00

gedurende elke dag meer per week

€ 13,00

c.één kwartaal:

-gedurende één dag of dagdeel per week

€ 58,00

-gedurende elke dag meer per week

€ 29,00

d.één jaar:

-gedurende één dag of dagdeel per week

€ 145,00

-gedurende elke dag meer per week

€ 73,00

3.2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het na sluitingsuur gedurende 2 uur of minder geopend hebben van een voor het publiek toegankelijke ruimte als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Montfoort, geldig voor:

a.één dag of dagdeel

€ 17,00

b.één maand:

-gedurende één dag of dagdeel per week

€ 23,00

-gedurende elke dag meer per week

€ 13,00

c.één kwartaal:

-gedurende één dag of dagdeel per week

€ 58,00

-gedurende elke dag meer per week

€ 29,00

d.één jaar:

-gedurende één dag of dagdeel per week

€ 145,00

-gedurende elke dag meer per week

€ 73,00

Indien de ontheffing geldt voor meer dan twee uur na sluitingsuur worden de voormelde tarieven met 100% verhoogd

3.2.3

De tarieven genoemd in 3.2.1 en 3.2.2 worden met 25% verhoogd indien het een doorlopende vergunning of ontheffing betreft.

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Montfoort

€ 594,00

3.3.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestaande vergunning

€ 129,00

3.3.3

Indien een bestaande vergunning dermate wordt gewijzigd dat er naar de omstandigheden beoordeeld sprake is van een nieuwe vergunning, dan is het in 3.3.1 genoemde bedrag van toepassing; zulks doet zich in ieder geval voor als de vergunning op meer dan twee punten wordt gewijzigd.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 77,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5.1

TIJDELIJKE INRICHTING

De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van vergunning voor het in gebruik hebben van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, voor een evenement waarbij gelijktijdig aanwezig kunnen zijn:

-maximaal 500 personen

-501 t/m 2.000 personen

-meer dan 2.000 personen

Voor specifieke bij name genoemde grote evenementen

welke voldoen aan de criteria vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders, wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager een kostenopgaaf gedaan; indien de kostenopgaaf is gedaan, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de kostenopgaaf aan de aanvrager is ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

€ 154,00

€ 308,00

€ 616,00

3.5.2

BOUWWERK OF NIET TIJDELIJKE INRICHTING

De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld onder 9A.1, voor het in gebruik hebben of houden van een bouwwerk of een inrichting, bedoeld in lid 1a, b, c en de van art. 6.1.1 van de Bouwverordening en van art. 2.1.1 van de Brandveiligingsverordening;

3.5.2.1

Gebouwen met een woonfunctie

3.5.2.1.1

3.5.2.1.2

3.5.2.1.3

Gezinsvervangend tehuis

Woningen niet-zelfstandige bewoners

Bejaardenoorden

€ 1.540,00

€ 770,00

€ 2.310,00

3.5.2.2

3.5.2.2.1

3.5.2.2.1.1

3.5.2.2.2

3.5.2.2.2.1

3.5.2.2.3.

3.5.2.2.3.1

Gebouwen met een logiesfunctie

Pension/nachtverblijf

meer dan 4 personen

Kamerverhuur

meer dan 4 personen

Dagverblijf

10 t/m 50 personen

€ 770,00

€ 770,00

€ 616,00

3.5.2.3.1.1

3.5.2.3.1.2

3.5.2.3.1.3

3.5.2.3.2

3.5.2.3.3

3.5.2.3.4

Gebouwen met een onderwijsfunctie

50 t/m 250 personen

251 t/m 500 personen

meer dan 500 personen

Kinderdagverblijf

Peuterspeelzaal

Naschoolse opvang

€ 1.155,00

€ 1.540,00

€ 2.310,00

€ 1.155,00

€ 770,00

€ 770,00

3.5.2.4

3.5.2.4.1

Gezondheidszorg-gebouwen

Gezondheidsdiensten

€ 770,00

3.5.2.5

3.5.2.5.1

3.5.2.5.1.1

3.5.2.5.2.

3.5.2.5.2.1

3.5.2.5.2.2

3.5.2.5.3.

3.5.2.5.3.1

3.5.2.5.3.2

Bedrijfsgebouwen

Kantoren

50 t/m 250 personen

Fabrieken

50 t/m 250 personen

meer dan 250 personen

Loods, veem, opslagplaats

t/m 1.000 m²

meer dan 1.000 m²

€ 1.155,00

€ 1.155,00

€ 1.925,00

€ 616,00

€ 1.155,00

3.5.2.6

3.5.2.6.1

3.5.2.6.1.1

3.5.2.6.1.2

Gebouwen voor wegverkeer

Garage-inrichtingen (alleen opslag/stalling)

t/m 1.000 m²

meer dan 1.000 m²

€ 770,00

€ 1.232,00

3.5.2.7

3.5.2.7.1

3.5.2.7.1.1

3.5.2.7.2

3.5.2.7.2.1

3.5.2.7.2.2

3.5.2.7.3

3.5.2.7.3.1

3.5.2.7.3.2

3.5.2.7.4

3.5.2.7.4.1

3.5.2.7.4.2

3.5.2.7.5

3.5.2.7.5.1

3.5.2.7.5.2

3.5.2.7.6.

3.5.2.7.6.1

3.5.2.7.7

3.5.2.7.7.1

3.5.2.7.7.2

3.5.2.7.7.3

3.5.2.7.8

3.5.2.7.9

3.5.2.7.9.1

3.5.2.7.9.2

3.5.2.7.9.3

3.5.2.7.10

3.5.2.7.11

3.5.2.7.11.1

3.5.2.7.11.2

3.5.2.7.11.3

3.5.2.7.11.4

3.5.2.7.12

3.5.2.7.13

Gebouwen met een publieksfunctie

Theater, schouwburg, bioscoop, aula

50 t/m 250 personen

Museum, bibliotheek

50 t/m 250 personen

meer dan 250 personen

Buurthuis, ontmoetingscentrum, wijkcentrum

50 t/m 250 personen

meer dan 250 personen

Kerkgebouw, gebedshuis

t/m 250 personen

meer dan 250 personen

Tentoonstellingsgebouwen

50 t/m 250 personen

meer dan 250 personen

Kantine, eetzaal

meer dan 50 personen

Cafés, discotheek, restaurant

50 t/m 250 personen

251 t/m 500 personen

meer dan 500 personen

Gymzaal, studio (bijvoorbeeld ballet)

Sporthal, stadion

50 t/m 250 personen

251 t/m 1.000 personen

meer dan 1.000 personen

Zwembad

Winkelgebouw

50 t/m 250 personen

251 t/m 500 personen

501 t/m 1.000 personen

meer dan 1.000 personen

Tijdelijke bouwsels

Markt

€ 1.232,00

€ 616,00

€ 1.540,00

€ 770,00

€ 1.540,00

€ 770,00

€ 1.540,00

€ 616,00

€ 1.540,00

€ 770,00

€ 1.155,00

€ 1.540,00

€ 1.925,00

€ 616,00

€ 770,00

€ 1.540,00

€ 2.310,00

€ 770,00

€ 616,00

€ 1.540,00

€ 1.925,00

€ 3.850,00

€ 385,00

€ 616,00

3.5.2.8

Niet-bebouwde opslagterreinen voor gevaarlijke stoffen

Indien en voor zover de gevraagde vergunning betrekking heeft op het in gebruik hebben of houden van niet-bebouwde voor bedrijfsdoeleinden bestemde terreinen bij bouwwerken, waarin bedrijfsmatig de in artikel 6.2.2 van de Bouwverordening bedoelde stoffen zullen worden opgeslagen, bedragen de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen hiervan

€ 385,00

3.5.3

INTREKKEN VAN DE AANVRAAG

Indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 3.5.1en 3.5.2 wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen wordt op verzoek teruggaaf van 40% van de geheven leges verleend.

3.5.4

3.5.4.1

WIJZIGEN VAN DE VERGUNNING

Overschrijving op een andere naam

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van degene op wiens naam de vergunning is gesteld of op aanvraag zijn rechtverkrijgende, om overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld voorzover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van het bouwwerk of de inrichting of het bouwwerk of de inrichting zelf niet gewijzigd is bedraagt

€ 154,00

3.5.4.2

De leges voor een aanvraag tot wijziging van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.5.1 en 3.5.2 bedraagt, indien het betreft:

a.gewijzigd gebruik van een gedeelte van het bouwwerk of de inrichting 50% van het legestarief vermeld in onderdeel 3.5.1 en 3.5.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over het gewijzigde gedeelte;

b.gewijzigd gebruik van het gehele bouwwerk of inrichting 50% van het legestarief vermeld in onderdeel 3.5.1 en 3.5.2;

c.uitbreiding van het bouwwerk of de inrichting

het leges tarief vermeld in onderdeel 3.5.1 en 3.5.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de uitbreiding.

3.5.4.3

Wijziging van voorwaarden door veranderde inzichten en/of omstandigheden

In lid 3 van art. 6.1.1 van de Bouwverordening en van art. 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, wordt aangegeven dat, indien het belang waarvoor de vergunning is verleend dit vereist op grond van een verandering van de inzichten en/of verandering van de omstandigheden gelegen buiten het bouwwerk of de inrichting, opgetreden na het verlenen van de vergunning, kunnen burgemeester en wethouders aan de vergunning nieuwe voorwaarden verbinden en gestelde voorwaarden wijzigen of intrekken.

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 25,00

3.6.2

Indien de tijdsbesteding meer bedraagt dan 30 minuten, wordt het overeenkomstig 3.6.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 19,00 per ieder daaraan besteed kwartier boven de 30 minuten met een maximum van € 270,00.

Behorende bij besluit van de raad van de gemeente Montfoort d.d. 10 december 2012.

De griffier van de gemeente Montfoort,