Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Montfoort 2010

Geldend van 01-06-2010 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Montfoort 2010

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Montfoort;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van het college;

gelet op de hoofdstukken 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

gelet op artikel 7:13 van de Awb;

besluiten

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Montfoort 2010.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      rechtspositionele regelingen;

    • c.

      de Samenwerkingsovereenkomst IASZ Woerden en omgeving 2007 van 1 december 2006, te weten:

      • ·

        Wet werk en bijstand (WWB);

      • ·

        Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW);

      • ·

        Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ);

      • ·

        Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (bbz);

      • ·

        Wet werk en inkomen kunstenaars;

      • ·

        Invoeringswet Wet werk en bijstand;

      • ·

        Algemene bijstandswet (in relatie tot artikel 13 Invoeringswet WWB);

      • ·

        Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

      • ·

        Wet kinderopvang, sec hoofdstuk 2 “kinderopvangtoeslag en tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang” en hoofdstuk 7 “overgangs- en slotbepalingen” voor zover van toepassing op artikelen van hoofdstuk 2;

      • ·

        Wet inburgering nieuwkomers;

      • ·

        Wet schuldsanering natuurlijke personen;

      • ·

        Besluit extramurale vrijheidsbeneming en sociale zekerheid;

      • ·

        Regeling certificaat inburgering oudkomers;

      • ·

        Regeling inburgering allochtone vrouwen niet G31.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

  • 4. Het college kan een aantal plaatsvervangende leden benoemen.

  • 5. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4. Secretaris

  • 1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het college kan besluiten tot herbenoeming.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6. Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. De secretaris bevestigt de ontvangst van het bezwaarschrift schriftelijk binnen tien werkdagen na ontvangst.

  • 3. De secretaris brengt daarnaast andere belanghebbende(n) binnen tien werkdagen na ontvangst van het bezwaarschrift schriftelijk op de hoogte van het bezwaarschrift.

Artikel 7. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid (vragen machtiging);

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn (stellen termijn inzake verzuimherstel);

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie (toezending aan gemachtigde);

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid (ter inzage legging stukken);

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid (op verzoek afzonderlijk horen).

Artikel 8. Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 9. Hoorzitting

  • 1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10. Uitnodiging zitting

  • 1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen tien dagen na de ontvangst van de bevestiging van het bezwaarschrift kunnen de belanghebbenden de voorzitter verzoeken de datum van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 11. Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 13. Openbaarheid zitting

  • 1. De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe onder opgaaf van redenen een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 14. Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15. Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17. Uitbrengen advies

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. De belanghebbende(n) ontvangen van het advies een afschrift.

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 19. Intrekking oude regeling

De Verordening “Behandeling bezwaar- en beroepschriften 1994” Montfoort wordt ingetrokken.

Artikel 20. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2010.

Artikel 21. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Montfoort 2010”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 april 2010.
Namens de gemeenteraad:
De voorzitter,  De griffier,
de heer E.L. Jansen BA mevrouw drs. D.E. van der Kamp
Namens het college van burgemeester en wethouders:
De burgemeester,  De secretaris,
de heer E.L. Jansen BA de heer F.J. Henseler
De burgemeester,
de heer E.L. Jansen BA