Regeling vervallen per 12-12-2016

Verordening op de fora van de gemeente Montfoort 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 11-12-2016

Intitulé

Verordening op de fora van de gemeente Montfoort 2015

De raad van de gemeente Montfoort;

gelezen het voorstel van de raadsgriffier;

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet ;

besluit vast te stellen het volgende reglement:

Verordening op de fora van de gemeente Montfoort 2015

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    forumlid: lid of plaatsvervangend lid van de fora;

  • b.

    forumvoorzitter: voorzitter van een forum of diens vervanger;

  • c.

    forumgriffier: griffier van een forum of diens vervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.

Artikel 2 Instelling fora

  • 1.

    De raad stelt de volgende fora in:

    • a.

      Het forum ruimte;

    • b.

      Het forum samenleving;

  • 2.

    Het forum ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Natuur en landschapsbeheer, ruimtelijke ordening en milieu, bouw-, woning- en welstandstoezicht, volkshuisvesting, verkeer en vervoer, openbare ruimte, afvalverwerking, economische zaken, grondbeleid, bestuurlijke zaken, intergemeentelijke samenwerking, burgerzaken, veiligheid, communicatie, cultuurhistorie, recreatie en toerisme, bedrijfsvoering. Financiën en Control komt in het forum ruimte aan de orde voor zover het onderwerp niet in de auditcommissie besproken is.

  • 3.

    Het forum samenleving adviseert en overlegt vooral over het sociale domein in brede zin: jeugdzorg, participatiewet en Wmo, alsmede de onderwerpen: onderwijs, volksgezondheid, welzijn, cultuur en sport, accommodatiebeleid.

  • 4.

    Indien een onderwerp meerdere fora aangaat, besluit de agendacommissie in welk forum het onderwerp besproken wordt of dat een gezamenlijke vergadering van de fora wordt belegd. 5. Indien een gezamenlijke vergadering van fora wordt belegd, bepaalt de agendacommissie welke forumvoorzitter optreedt als voorzitter van het gecombineerde forum.

Artikel 3 Taken

Een forum heeft de volgende taken:

  • 1.

    Informatieverstrekking en -verzameling en het delen van kennis m.b.t. de in artikel 2, tweede, derde of vierde lid, genoemde onderwerpen. Hieraan wordt uitvoering gegeven d.m.v.:

    • a.

      het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur.;

    • b.

      het voeren van overleg met inwoners en andere belanghebbenden;

    • c.

      het voeren van overleg tussen forumleden onderling;

  • 2.

    Brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben. Het forum besluit tot een advies overeenkomstig één van de onderstaande mogelijkheden:

    • a.

      agenderen als ‘bespreekstuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad;

    • b.

      agenderen als ‘besluitvormend stuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad;

    • c.

      agenderen als ‘hamerstuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad;

    • d.

      ‘bestempelen als niet-rijp voor besluitvorming’, zodat een aangepast voorstel aan de raad andermaal in het forum besproken kan worden.

  • 3.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    Per fractie zitten er per onderwerp ten hoogste 2 leden aan tafel.

  • 2.

    Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid van een forum zijn.

  • 3.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op leden van een raadsforum. De forumleden, zijnde niet-raadsleden, leggen bij hun benoeming in de raad de eed of verklaring en belofte af.

  • 4.

    De forumleden, zijnde niet-raadsleden, worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van het forum waar hij voorzitter van is.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het bewaken van de per onderwerp toegemeten tijd;

    • d.

      het doen naleven van deze verordening.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Een lid en zijn plaatsvervanger houden op lid te zijn van een raadsforum indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, vierde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter ontslaan.

  • 5.

    Een lid en de voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van artikel 4 en 5.

  • 7.

    Als een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

Artikel 7 Griffier

  • 1.

    De forumgriffier ondersteunt de fora.

  • 2.

    De forumgriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3.

    Bij zijn (haar) verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door de griffier/plv griffier.

Hoofdstuk 2 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 8 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

  • 1.

    De burgemeester, één of meer wethouders en de secretaris worden uitgenodigd in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2.

    Het college bepaalt wie zij als ambtelijke ondersteuning uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 9 Vergaderfrequentie

  • 1.

    1. In de regel vinden de vergaderingen van het forum :

    • a.

      ruimte plaats op maandag;

    • b.

      samenleving plaats op dinsdag

  • 2.

    De vergaderingen van de fora vinden plaats op het Stadskantoor en vangen aan om 20.00 uur en eindigen uiterlijk 23.30 uur;

  • 3.

    De agendacommissie kan in bijzondere gevallen een andere dag, aanvangsuur of eindtijd bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

  • 4.

    Een forum vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien ten minste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

Artikel 10 Oproep

  • 1.

    De agendacommissie zendt 10 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke (digitale) oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2.

    De agendacommissie reserveert een bepaalde tijd voor behandeling van een agendapunt;

  • 3.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden verzonden.

  • 4.

    Tegelijkertijd met de oproep zal de agendacommissie per onderwerp inwoners en/of andere belanghebbenden uitnodigen voor de vergadering, op voorstel van de ambtelijke organisatie, raads- en forumleden.

  • 5.

    Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 11, tweede lid, van deze verordening, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 11 Aanvullende agenda; vaststellen agenda

  • 1.

    In spoedeisende gevallen kan de agendacommissie na het verzenden van de schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

  • 2.

    Als omtrent de inhoud van stuken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de forumleden op verzoek inzage.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stelt het forum de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het forum bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4.

    Wanneer het forum een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan het forum aan het college, de burgemeester, ambtenaar of inspreker nadere inlichtingen of advies vragen. Het forum bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 5.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het forum de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de fora en zo mogelijk in een openbare kennisgeving, welke ook op een raadsinformatiesysteem en de website wordt geplaatst.

  • 2.

    Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 13 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging in een lokaal huis-aan-huisblad, zoals de IJsselbode en door plaatsing op de gemeentelijke website en op het bord voor openbare kennisgevingen openbaar gemaakt.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 16.

Paragraaf 2 Ter vergadering

Artikel 14 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 15 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke (digitale) oproep is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het forum kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 16 Spreekrecht inwoners en belanghebbenden

  • 1.

    Inwoners en belanghebbenden hebben spreekrecht. Zij kunnen het woord voeren in de forumvergadering.

  • 2.

    Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk 12.00 uur op de dag van de vergadering aan de griffie. Hij vermeldt daarbij zijn naam, (email)adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 4.

    De voorzitter nodigt sprekers uit plaats te nemen aan de vergadertafel en geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5.

    De spreker zit aan de vergadertafel gedurende het onderwerp waarvoor hij zich heeft aangemeld, en kan deelnemen aan het gesprek als de voorzitter hem hiertoe het woord heeft verleend.

Artikel 17 Verslag

  • 1.

    De forumgriffier draagt zorg voor verslagen van vergaderingen.

  • 2.

    Het verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de burgemeester en de wethouders, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het gesprokene;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad, indien van toepassing met vermelding van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de namen van de leden die zich niet uitgelaten hebben;

    • e.

      per onderwerp wat het advies is voor behandeling in de raad.

    • f.

      afspraken en gedane toezeggingen;

    • g.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 21 door het forum is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    Aan het eind van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 4.

    De leden, d1e voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan het forum te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging dient voor 9 uur op de vrijdag voor de vergadering schriftelijk bij de griffie te worden ingediend.

  • 5.

    Het verslag wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 6.

    Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep. Het conceptverslag wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden

  • 7.

    Het vastgestelde verslag wordt door de forumvoorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 18 Spreektijd

  • 1.

    De voorzitters zijn bevoegd spreektijden in te perken ter voldoening aan hun plicht de in de agenda voor de behandeling van bepaalde punten toegemeten tijd te bewaken.

Artikel 19 Voorstellen van orde

Forumleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. Het forum beslist hier terstond over.

Artikel 20 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker wordt in zijn betoog niet gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2.

    Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4.

    De voorzitter kan een forum voorstellen aan een spreker die door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • 5.

    Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat de spreker de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 6.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het forum beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is

.

Artikel 21 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1.

    Het forum kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 22 Advies

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij het forum anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist het forum wel behandelingsadvies (zoals beschreven in artikel 3 lid 2) aan de raad wordt gegeven.

  • 3.

    Over hamerstukken wordt alleen bij unanimiteit besloten

  • 4.

    . Over besluitstukken en ‘niet rijp voor besluitvorming’ wordt bij meerderheid besloten, met één stem per fractie, waarbij de stem wordt gewogen naar het aantal raadsz fractie.ls per

Hoofdstuk 4 Besloten vergadering

Artikel 23 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 24 Verslag

  • 1.

    Het verslag van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage bij de (forum)griffier.

  • 2.

    Dit verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt het forum een beslissing over het al dan niet openbaar maken van dit verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de forumvoorzitter en de forumgriffier ondertekend.

Artikel 25 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist het forum overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. Het forum kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 26 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien het forum die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met het forum overleg gevoerd.

Hoofdstuk 5 Toehoorders en pers

Artikel 27 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 28 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 29 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het forum op voorstel van de voorzitter.

Artikel 30 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015. Op dat tijdstip vervalt de Verordening op de raadsfora 2012, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 september 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Montfoort, gehouden
op 15 december 2014.
De griffier, De voorzitter,
mevrouw drs. E.C.M. van der Klauw
De voorzitter,
de heer E.L. Jansen BA