Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening Wet investeren in jongeren gemeente Montfoort

Geldend van 26-10-2009 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2009

Intitulé

Verordening Wet investeren in jongeren gemeente Montfoort

Voorstel

De gemeente Woerden mandateren de Wet investeren in jongeren uit te voeren en de navolgende verordeningen vaststellen:

  • 1.

    De verordening Werkleeraanbod WIJ 2009

  • 2.

    De Toeslagenverordening WIJ 2009

  • 3.

    De Maatregelenverordening WIJ 2009

  • 4.

    De Handhavingsverordening WWB/WIJ 2009

  • 5.

    De Participatieverordening WWB/WIJ 2009

Samenvatting

De wetgever heeft de gemeenten belast met de uitvoering van de Wet investeren in jongeren (WIJ). De WIJ wordt in medebewind uitgevoerd. In de WIJ is evenals in de Wet werk en bijstand (WWB) het college verantwoordelijk gesteld voor de uitvoering (artikel 11 WIJ). De gemeenteraad heeft daarentegen de verplichting op een aantal terreinen beleid vast te stellen en in een verordening vast te leggen (artikel 12 WIJ).

Aanleiding

De wetgever heeft de gemeenten belast met de uitvoering van de Wet investeren in jongeren (WIJ). De WIJ wordt in medebewind uitgevoerd. In de WIJ is evenals in de Wet werk en bijstand (WWB) het college verantwoordelijk gesteld voor de uitvoering (artikel 11 WIJ). De gemeenteraad heeft daarentegen de verplichting op een aantal terreinen beleid vast te stellen en in een verordening vast te leggen (artikel 12 WIJ). Bij verordening dient de gemeenteraad regels te stellen:

• over de inhoud van een werkleeraanbod;

• over de verlaging van de inkomensvoorziening bij verwijtbaar gedrag;

• over het verlagen of verhogen van de norm voor bepaalde categorieën jongeren en onder welke voorwaarden dat gebeurt;

• over het te voeren beleid op het gebied van fraudebestrijding en

• met betrekking tot de cliëntenparticipatie

Beoogd resultaat/inhoudelijk voorstel

Op 30 juni 2009 heeft de Eerste Kamer de Wet investeren in jongeren (WIJ) aanvaard. Op 1 oktober 2009 treedt de wet in werking. Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar. Om dit te bereiken is in de wet een recht op een zogenaamd werkleeraanbod vastgelegd. Het werkleerrecht berust op het uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Afgeleide van het werkleeraanbod is een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar als de jongere onvoldoende inkomsten heeft. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert of er nog geen werkleeraanbod kan worden gedaan. Voor jongeren van 16 en 17 jaar is er wel het recht op een werkleeraanbod, maar niet op een inkomensvoorziening. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element in de WIJ.

De relatie tussen werken/leren en een uitkering is fundamenteel anders dan de WWB, waarbij het recht op bijstand vooropstaat met als afgeleide de plicht tot arbeidsparticipatie. Is het uitgangspunt in de WWB ‘een uitkering, mits’ in de WIJ is dit omgedraaid en geldt als uitgangpunt ‘geen uitkering, tenzij’.

Vanaf 1 oktober is de WWB in principe niet meer toegankelijk voor jongeren. Jongeren die echter al op 30 september een WWB uitkering hebben, blijven dat recht behouden tot uiterlijk 1 juli 2010.

Verordeningen

De vijf verordeningen die de gemeenteraad in het kader van de WIJ moet vaststellen betreffen dezelfde onderwerpen als voor de WWB-verordeningen geldt. Dat roept de vraag op of die verordeningen niet aangepast zouden kunnen worden zodat ze tevens als WIJ-verordeningen kunnen gelden. Uit onderzoek blijkt dat dit niet voor alle verordeningen goed realiseerbaar is.

Alleen voor de handhavingverordening en de participatieverordening is gekozen voor een gecombineerde verordening. Voor de handhavingverordening is gekozen voor een nieuwe verordening omdat nagenoeg alle artikelen gewijzigd moesten worden. Voor de participatieverordening is gekozen voor een wijzigingsverordening.

De verordeningen voor de WIJ zijn zoveel mogelijk analoog aan de WWB-verordeningen gemaakt. Zo zijn de normen en toeslagen gelijk aan de WWB normen en toeslagen. Voor de inhoudelijke toelichting wordt verwezen naar de toelichtingen per verordening.

Bestuurlijke samenwerking

Dit voorstel is voorbereid door de IASZ. Alle deelnemende gemeenten wordt voorgesteld dezelfde besluiten te nemen. De gemeente Woerden moet worden gemandateerd om de WIJ uit te voeren.

Communicatie/overleg

De regionale adviesraad is door de gemeente Woerden gevraagd om voor 28 september te reageren.

Planning

De wet gaat in per 1 oktober 2009. Uiterlijk eind oktober 2009 moeten de verordeningen zijn vastgesteld. Dan zijn er geen consequenties op grond van de Wet Dwangsom.

Burgemeester en wethouders,

de heer F.J. Henseler de heer E.L. Jansen BA

gemeentesecretaris burgemeester

In de openbare vergadering van heeft de gemeenteraad besloten:

de navolgende verordeningen vast te stellen:

  • 1.

    De verordening Werkleeraanbod WIJ 2009

  • 2.

    De Toeslagenverordening WIJ 2009

  • 3.

    De Maatregelenverordening WIJ 2009

  • 4.

    De Handhavingsverordening WWB/WIJ 2009

  • 5.

    De Participatieverordening WWB/WIJ 2009

Ondertekening

De griffier, De voorzitter,
mevrouw drs. D.E. van der Kamp de heer E.L. Jansen BA