Het nul-optie beleid coffeeshops Montfoort 2019:

Geldend van 01-08-2019 t/m heden

Intitulé

Het nul-optie beleid coffeeshops Montfoort 2019:

De Burgemeester van Montfoort,

Gelet op artikel 13b van de Opiumwet, artikel 174 van de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Montfoort 2018 (hierna: APV) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit vast te stellen het Nul-optie-beleid coffeeshops Montfoort 2019

1 Inleiding

De aanwijzing van het Openbaar Ministerie uit 2015 geeft de landelijke basis voor het toestaan van coffeeshops om softdrugs te verkopen, echter elke gemeente kan besluiten om geen enkele coffeeshop toe te staan. Dit wordt het nul beleid dan wel het nul-optie-beleid genoemd. Regionaal hebben Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk, Stichtse Vecht, Krimpenerwaard en Nieuwegein een nul-optie-beleid voor coffeeshops.

Het nul-optie-beleid voor coffeeshops is gericht op bescherming van de openbare orde en veiligheid, de leefbaarheid en de volksgezondheid. Het nul-optie-beleid geeft de gemeente een sterkere positie bij handhaving en bij weigering van de expoitatievergunning dan in de positie zonder nul-optie-beleid. Dit blijkt duidelijk uit de standaarduitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. 1

Het nul-optie-beleid is ook de basis voor de strafrechtelijke handhaving, biivoorbeeld bij een illegale vestiging van een coffeeshop.

In 2004 heeft de gemeenteraad al het nul-optie-beleid voor coffeeshops vastgesteld. Dit beleid wordt door het vaststellen van deze beleidsregel geactualiseerd.

2 Wettelijk kader

Softdrugsbeleid in Nederland

Op grond van de Opiumwet (artikelen 2 en 3) is het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren aanwezig hebben en vervaardigen van drugs strafbaar gesteld. Het Openbaar Ministerie is belast met de strafrechtelijke handhaving van de verbodsbepalingen van de Opiumwet. Binnen het Nederlandse drugsbeleid is een strikte scheiding tussen de markt voor softdrugs en de markt voor harddrugs. Bezit en gebruik van harddrugs is in alle omstandigheden verboden. Het Openbaar Ministerie volgt echter voor softdrugs een gedoogbeleid met betrekking tot de verkoop van een gemaximaliseerde hoeveelheid ervan in coffeeshops, op grond van de AHOJGI-criteria zoals deze genoemd zijn in de “Richtlijnen voor het opsporings- en strafvorderingsbeleid inzake strafbare feiten van de Opiumwet”.

Bevoegdheden burgemeester: Opiumwet, Gemeentewet en APV Montfoort 2018

De bevoegdheden van de burgemeester zijn niet alleen te vinden in de Opiumwet en de Gemeentewet, maar ook in de APV. In deze laatstgenoemde verordening heeft de burgemeester de bevoegdheden tot sluiting van gebouwen in de artikelen 2:30 (sluiting horeca-inrichtingen), 2.78 (sluiting voor publiek openstaande gebouwen) en 2:40a (anti-ondermijningsbepaling = sluitingsbevoegdheid na aanwijzing bedrijfssector). Verder bevat de APV nog weigerings- en intrekkingsgronden (artt.2:28, 1:6 en 1:8) en de bepalingen tegen openlijk drugsgebruik (artt.2:74 en 2:74a APV).

3 Overwegingen

Lokale situatie:

De gemeente Montfoort kan worden getypeerd als een rustige plattelandsgemeente met twee kernen, te weten Montfoort en Linschoten. Deze kernen vervullen geen centrumfunctie.

Een coffeeshop wordt niet passend geacht binnen de gemeentegrenzen gezien het landelijke karakter van de gemeente en de grootte van de kernen. De vestiging van een coffeeshop zou een aantasting zijn van het woon-en leefklimaat en zal waarschijnlijk stuiten op bezwaren van inwoners.

Aanwezigheid van scholen in Montfoort:

In Montfoort zijn meerdere scholen gevestigd, waaronder het Wellantcollege.

Indien Montfoort geen nul-optie-beleid voert dan zullen jeugdigen wellicht klanten worden van een coffeeshop in Montfoort. Dit is een ongewenste ontwikkeling. Montfoort wil de vraag naar softdrugs niet bevorderen door een coffeeshop in de gemeente toe te laten.

Geen vestiging van een coffeeshop in Monfoort:

Momenteel zijn er geen coffeeshops vergund in de gemeente.

Bescherming van de openbare orde en veiligheid, de leefbaarheid en de volksgezondheid:

Het nulbeleid voor coffeeshops zou kunnen helpen voorkomen dat inwoners, in het bijzonder

jongeren, in aanraking komen met softdrugs, zij het direct bij de coffeeshops dan wel door de straathandel in de nabijheid van coffeeshops aan minderjarigen. Het is bekend dat regelmatig gebruik van softdrugs een risico is voor de volksgezondheid. Het wel toestaan van coffeeshops heeft bovendien een ongewenste aanzuigende werking op personen van buiten de gemeente. Dit kan van invloed zijn op de lokale veiligheid en op het woon- en leefklimaat.

De rechtspraak op de site rechtspraak.nl geeft een goed beeld van de uitwassen in en rondom coffeeshops, gezien het aantal sluitingszaken, intrekkingszaken en weigeringszaken Opvallend is de verwevenheid van de sector coffeeshops met de onderwereld, gezien het grote aantal zaken over de intrekking van de exploitatievergunning op basis van artikel 3 van de Wet Bibob. Met name de sluitingszaken van coffeeshops geven een goed beeld van de negatieve effecten van een coffeeshop op het woon- en leefklimaat, vooral maar niet uitsluitend rondom de plaats van vestiging.

4. GGD regio Utrecht, driehoeksoverleg en het advies van de politie

Hoewel de cijfers van de GGD en de landelijke cijfers duiden op stabilisatie dan wel op een lichte daling van het drugsgebruik, wil de gemeente Montfoort het drugsgebruik niet bevorderen door het toelaten van coffeeshops. 2

Het is dringend gewenst deze gelijkblijvende dan wel licht dalende trend voort te zetten door de keuze te doen voor het actualiseren van het nul-optie-beleid. Het onderwerp is aan de orde geweest in het veiligheidsoverleg. Zoals eerder besproken in het veiligheidsoverleg tussen burgemeester en politie

Is de politie van mening dat een nul-optie-beleid ook voor Montfoort gewenst is.

5. Actualisering nul-optie-beleid coffeeshops gemeente Montfoort

De burgemeester van Montfoort voert in het kader van de actualisering van het coffeeshopbeleid het zero-tolerance beleid, net zoals het uitgangspunt van de gemeenteraad van Montfoort uit 2004.

De burgemeester van Montfoort stelt nogmaals vast dat voor coffeeshops in de gemeente Montfoort het nul-optie-beleid wordt gehanteerd.

De burgemeester zal dus bij een aangevraagde exploitatievergunning voor een coffeeshop deze aanvraag weigeren op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening 2018 en op basis van het nul-optie-beleid.

6. Slotbepaling

Inwerkingtreding:

Deze beleidsregel treedt in werking op de tweede dag na de dag van publicatie.

7 Citeertitel;

Deze beleidsregel wordt geciteerd als: Nul-optie beleid coffeeshops Montfoort 2019.

Ondertekening

Aldus besloten op 3 juni 2019

DE BURGEMEESTER VAN MONTFOORT

Mr. P.J. van Hartskamp - de Jong


Noot
1

Afdeling 22 mei 1997, ECLI:NL:RVS:1997:ZF2722; AB 1997/299; strafrechtelijke handhaving bij nul-optie-beleid: Hoge Raad (strafkamer) 7 november 2000, NJ 2000-738; ECLI:NL:HR:2000:AA8200.

Noot
2

GGD regio Utrecht: cijfermatige gegevens in de e-mail van 4 april 2019; rapport Nuchter verstand en drugs van de GGD regio Utrecht, versie 8 oktober 2015, zie met name hoofdstuk 4 over jongeren en drugsgebruik; Landelijke cijfers: Jaarbericht 2018 (Monitor Drugsgebruik, Trimbos Instituut).