Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR304492
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR304492/1
Verordening interne klachtenbehandeling
Geldend van 25-09-2013 t/m heden
Intitulé
Verordening interne klachtenbehandelingDe raad, het college en de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2008;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;
BESLUIT:
vast te stellen de “verordening interne klachtenbehandeling”.
Afdeling I Algemene Bepalingen
Artikel 1 begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
klacht: uiting van onvrede over gedragingen van een ambtenaar, bestuursorganen en hunner leden in de uitoefening van hun functie, met uitzondering van individuele raadsleden;
- b.
klager: de natuurlijke of rechtspersoon, die een klacht indient;
- c.
ambtenaar: ieder die onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan bij de gemeente Mook en Middelaar werkzaam is of is geweest;
- d.
bestuursorgaan:
- 1.
1. de gemeenteraad;
- 2.
het college van burgemeester en wethouders;
- 3.
3. de burgemeester;
- 4.
een persoon/orgaan waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van het college van B&W zijn toegekend;
- 1.
- e.
klachtencoördinator: medewerker die belast is met de procedurele bewaking en administratieve afwerking;
- f.
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:
- 1.
e 1. een bestuursorgaan;
- 2.
de 2. de voorzitter of een lid van een bestuursorgaan, met uitzondering van raads- en commissieleden;
- 3.
een (gewezen) ambtenaar; Een gedraging van een ambtenaar kan tevens worden toegerekend aan het daarvoor verantwoordelijke bestuursorgaan;
- 1.
- g.
ombudsman: Nationale Ombudsman;
- h.
rechterlijke instantie: personen of college, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk voor zover het deze rechtspraak betreft;
- 1.
administratiefrechtelijke voorziening: een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening als bedoeld in de Wet Nationale Ombudsman, met uitzondering van de klachtenregeling in Hoofdstuk II van deze wet.
- 2.
klachtbehandelaar: een persoon, die op grond van de artikelen 4 of 5 is aange- wezen de klacht te behandelen en die niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is geweest.
- 1.
Afdeling II Interne behandeling van de klacht
artikel 2 klachtrecht
-
1. Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk bij de klachtencoördinator worden ingediend. Mondelinge klachten worden door de klachtencoördinator op schrift vastgelegd.
-
2. Degene op wie de klacht betrekking heeft kan alle stukken inzien die daarmee samenangen.
artikel 3 klachtencoördinator
De klachtencoördinator heeft als taak:
- a.
Registratie van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid conform de Awb.
- b.
De ingekomen klacht zo spoedig mogelijk ter afdoening door te zenden naar de klachtbehandelaar en tegelijkertijd een kopie van de klacht ter kennisneming aan degene over wiens gedraging is geklaagd te zenden.
- c.
Klager binnen een week na het indienen van de klacht een ontvangstbevestiging te versturen. In die ontvangstbevestiging wordt vermeld of de klacht in behandeling wordt genomen en zo ja, hoe de verdere behandeling daarvan zal verlopen.
- d.
Een kopie van de klacht en van de ontvangstbevestiging ter kennisneming aan het college van burgemeester en wethouders te verstrekken.
- e.
De bewaking van de voortgang van de klachtenbehandeling.
- f.
Het opstellen van een jaarverslag, zoals bedoeld in artikel 6.
artikel 4 vereenvoudigde afdoening
Indien klager daarmee instemt, kan de klachtencoördinator de klacht zelf afhandelen. De klacht wordt dan door klachtencoördinator geregistreerd en binnen twee weken afgehandeld. Indien de afhandeling niet naar tevredenheid van de klager heeft plaatsgevonden, wordt alsnog de procedure gevolgd als vermeld in artikel 5.
artikel 5 klachtbehandeling
-
1. Het college van burgemeester en wethouders verlenen mandaat aan de klachtbehandelaar om de klacht af te handelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan verbonden worden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
-
2.
-
3. De klacht wordt vertrouwelijk behandeld door de klachtbehandelaar.
-
4. De klachtbehandelaar handelt de klacht af binnen 6 weken na ontvangst van het klaagschrift (art. 9:11, eerste lid Awb).
-
5. De klachtbehandelaar kan de afhandeling van de klacht voor ten hoogste 4 weken verdagen. Van die verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft (art. 9:11, tweede lid, Awb).
-
6. De klachtbehandelaar stelt klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (art. 9:12 Awb). Het college van burgemeester en wethouders, degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening
artikel 6 jaarverslag
Het college ontvangt jaarlijks vóór 1 maart van de klachtencoördinator een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen jaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de getroffen maatregelen. Tevens wordt aangegeven of er maatregelen kunnen worden genomen om soortgelijke klachten in de toekomst te vermijden. Het verslag is openbaar. Klachten worden in het verslag in niet tot de betrokken personen herleidbare vorm weergegeven. Dit verslag gaat ter kennisgeving naar de gemeenteraad.
artikel 7 toegang tot ombudsman
-
1. Indien de klager niet tevreden is met de interne klachtenafhandeling, staat voor hem een externe klachtvoorziening open bij de ombudsman.
-
2. Van deze mogelijkheid wordt mededeling gedaan bij afdoening als bedoeld in artikel 5, zesde lid.
Afdeling III: Slotbepalingen
Artikel 8 onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders. Hiervan wordt mededeling gedaan in de eerstvolgende raadsvergadering.
Artikel 9 titel en inwerkingtreding
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening interne klachtenbehandeling ".
-
2. 2. Deze verordening treedt, met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2009. Terzelfder tijd wordt de "Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente Mook en Middelaar 2006", vastgesteld op 15 december 2005, ingetrokken.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl