Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Geldend van 16-09-2013 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van de gemeente Neder-Betuwe; gelet op het bepaalde in artikel 52 van de Gemeentewet en in de Verordening op de ambtelijke organisatie 2013; BESLUIT: vast te stellen het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering - onder vermelding van de te bespreken onderwerpen - die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

 

Artikel 3 Verhindering

1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

 

Artikel 4 Agenda

1. Voor elke vergadering wordt, als regel minstens twee werkdagen van tevoren, door de secretaris aan de leden van het college een agenda in de vorm van een concept-besluitenlijst toegezonden. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden in het gemeentehuis ter inzage. De secretaris levert aan de collegeleden die dat willen een (digitaal of papieren) kopiesetje met bespreekstukken (en indien gewenst ook de hamerstukken) en de besluitenlijst van de vorige vergadering.

2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie vóór de vergadering worden aangemeld bij de secretaris. De secretaris levert de betreffende adviezen digitaal of op papier aan bij alle collegeleden.

 

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college; dit in lijn met artikel 7 van de Verordening op de ambtelijke organisatie 2013.  

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

3. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes:

a. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

b. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

 

Artikel 8 Besluitenlijst

1. De secretaris draagt zorg voor het maken van een besluitenlijst van de vergadering.

2. De besluitenlijst bevat ten minste:

a. de namen van de aanwezige en afwezige leden;

b. de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

c. een formulering van de door het college genomen besluiten.

3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

4. De besluitenlijst wordt zo mogelijk in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

5. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan griffie ten behoeve van de leden van de raad.

6. De secretaris verzorgt de terugkoppeling van collegebesluiten naar (de managers van) de afdelingen en werkeenheden.

 

Artikel 9 Openbare vergadering

1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 16 september 2013. Op dat moment vervalt het op 1 september 2004 vastgestelde reglement.

Ondertekening

de secretaris,    de burgemeester,   drs. M.G.J. Nijhuis-Quanjel  ir. C.W. Veerhoek