Beleidsplan Tegenprestatie Participatiewet

Geldend van 30-07-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsplan Tegenprestatie Participatiewet

Gelet op artikel 8a, eerste lid, onderdeel b, van de Participatiewet, artikel 37 lid 1 onder f van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 37 lid 1 onder f van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen,

en gelet op artikel 3 lid 2 van de verordening tegenprestatie Participatiewet.

besluit

vast te stellen het volgende beleidsplan Tegenprestatie Participatiewet.

1: Tegenprestatie ja of nee?

1.1) Ja, er ligt een wettelijke opdracht.

De Participatiewet geeft de raad in artikel 8a de opdracht om Tegenprestatie bij verordening te regelen. Artikel 7 lid 1c geeft het college van BenW de opdracht om tegenprestaties te vragen. Artikel 9lid 1c geeft personen met bijstand de verplichting om tegenprestaties uit te voeren.

De verordening Tegenprestatie bepaalt dat het college voor de verdere uitvoering van tegenprestatie een Beleidsplan opstelt.

2: Wat is de tegenprestatie?

2.1 Relatie tegenprestatie met toeleiding naar de arbeidsmarkt ?

De Tegenprestatie wordt niet gericht op arbeidstoeleiding. Daar zijn specifieke instrumenten voor.

2.2 Tegenprestatie mag niet in de weg staan aan acceptatie van arbeid of re-integratie?

De Tegenprestatie is in geen geval een belemmering voor arbeid of toeleiding naar arbeid.

2.3 Tegenprestatie is beperkt in duur en omvang?

Per individu en situatie is de tegenprestatie in duur en omvang als maatwerk te bepalen. De verordening bepaalt het maximum op 8 uur per week voor 12 maanden. "Gemiddeld" is dat + 2 dagdelen per week. Binnen dat maximum is er vrijheid om het per situatie in te vullen, "maatwerk". Deze omvang is getoetst aan jurisprudentie over art. 6 van het EVRM.

2.4 Tegenprestatie bestaat uit activiteiten die de uitkeringsontvanger naar zijn/haar vermogen kan verrichten?

Tegenprestatie is naar vermogen van de persoon;

Daarbij wordt geen risico genomen; bij twijfel niet doen. Tegenprestatie wordt o.a. afgestemd op fysieke en psychische mogelijkheden, persoonlijke en gezinssituatie en omstandigheden, vervoer en bereikbaarheid, persoonlijke kwaliteiten, en dergelijke.

Wel kunnen met en voor bepaalde doelgroepen groepsgewijze afspraken worden gemaakt. (Voorbeeld; RIBW)

2.5 Mag niet tot verdringing op de arbeidsmarkt leiden?

Tegenprestatie is echt additioneel; de activiteit is 'markteconomisch' niet interessant. Niemand is bereid loon te betalen voor die activiteiten.

Tegenprestatie wordt verricht naast of in aanvulling op reguliere werkzaamheden in de organisatie waar ze worden verricht.

Geen activiteiten waarvoor (minder dan één jaar geleden) nog betaald werd. Dit is het geval als eerder bestaande arbeidsplaatsen met vergelijkbare werkzaamheden binnen de periode zijn wegbezuinigd bij de betreffende (overheids-)organisatie.

Er mag geen vacature openstaan voor dezelfde of bijna dezelfde activiteiten als die bij de tegenprestatiezouden worden uitgevoerd.

Per activiteit/tegenprestatie moet worden getoetst aan additionaliteit en marktrelevantie.

Ook als uitkeringsgerechtigde zelf een voorstel doet voor de invulling van de tegenprestatie is een toets daarvan op verdringing nodig.

2.6 Waar zijn maatschappelijk nuttige werkzaamheden binnen onze gemeente?

Activiteiten voor tegenprestatie worden gezocht in de sectoren; openbare ruimte, zorg, welzijn, verenigingen, evenementen, wijk/buurt/familie.

2.7 Verbinding met andere doelen?

Het doel is bevordering van het sociaal maatschappelijk belang in Neder-Betuwe. Voorzien in behoeften in het perspectief van 'civil society', burgerparticipatie en het sociaal domein.

Voor de betreffende persoon zelf levert de tegenprestatie bij voorkeur een bijdrage aan zijn/haar persoonlijke ontwikkeling op de participatielader.

3: Wie gaan de tegenprestatie doen ?

3.1 Tegenprestatie door wie?

De tegenprestatie kan gevraagd worden van bijstandsgerechtigden en IOAW- resp. IOAZ rechthebbenden ouder dan 18 jaar.

3.2 Mensen die mantelzorg verrichten?

Van personen die mantelzorger zijn wordt geen tegenprestatie gevraagd. Zodra de noodzaak van mantelzorg is geconstateerd, mede bezien vanuit het WMO kader, zal dat betekenen dat een tegenprestatie niet naar vermogen kan.

3.3 De persoon moet zorg en tegenprestatie kunnen combineren ?

Bij zorgverplichtingen wordt een tegenprestatie daarop afgestemd. De tegenprestatie moet geen inbreuk maken op de zorgplicht voor jonge kinderen.

3.4 Niet-willers

Het instrument tegenprestatie is niet voor Niet-willers.

Die doelgroep past niet bij de aard van tegenprestatie. Voor hen wordt een ander instrument ingezet (work first).

4: Hoe gaan we de tegenprestatie uitvoeren?

4.1 Een cliënt komt zelf vrijwillig met een voorstel voor tegenprestatie!

In beginsel en bij voorkeur laten we de uitkeringsgerechtigde zelf gedurende 6 maanden zoeken naar een passende vrijwillige activiteit, of sluiten we aan bij vrijwilligerswerk dat de uitkeringsgerechtigde al doet.

Als uitgangspunt nemen we de eigen kracht van de burger en de verplichting die hij/zij heeft vanuit de Participatiewet

4.2 Heeft de gemeente een centrale kaartenbak met tegenprestaties ?

Neen. Wel bestaat de databank voor vrijwilligersactiviteiten. Dit is belegd bij de Kernpunten.

4.3 Waar kunnen we naar verwijzen?

Aanvullend op de zelfredzaamheid biedt de gemeente ondersteuning en verwijst vooral via (digitale) databanken en lokale projecten naar vrijwilligersactiviteiten voor tegenprestatie.

4.4 Wat is de inzet van de gemeente?

Gemeente neemt tegenprestatie op als periodiek gesprekspunt met de uitkeringsgerechtigde in het reguliere uitkeringsgerechtigdeproces Participatiewet.

Gemeente regelt tegenprestatie in kader van de Participatiewet.

Informatie en voorlichting over tegenprestatie wordt gegeven tijdens de intakeprocedure en in de vervolgcontacten mbt. de Participatiewet.

Verwijzen naar de vrijwilligerscentrale of wijk, buurt, eigen netwerk.

Samenwerking en afstemming van participatiecoaches, wmo-consulenten en wijkteams voor de matching van uitkeringsgerechtigden en activiteiten.

4.5 Gemeente werkt binnen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur?

Onderzoek of de uitkeringsgerechtigde in staat is om de activiteiten te verrichten. Daarom vooraf overleg met betrokkene en indien nodig (medisch) advies inwinnen.

Aannemelijk maken in de beschikking dat de activiteiten voldoen aan de daaraan gestelde eisen (motiveringsplicht).

De plicht niet zo maar aan iemand opleggen (verbod van willekeur).

In vergelijkbare gevallen dezelfde soort verplichting tot het leveren van een tegenprestatie opleggen (gelijkheidsbeginsel).

De verplichting niet opleggen met een ander doel dan het verlangen van een tegenprestatie voor de bijstand. De verplichting dus niet opleggen om iemand te straffen.

(verbod van détournement de pouvoir).

4.6 Krijgt de uitkeringsgerechtigde een onkostenvergoeding?

Neen, want het is tegenprestatie voor de bijstand.

4.7 Is voor de tegenprestatie een verzekering nodig?

a, dat wordt bezien en geregeld door de gemeente (aansprakelijkheid en ongevallen). Tenminste voorzover het gaat om echte Tegenprestatie en niet om vrijwilligerswerk.

4.8 Is voor de tegenprestatie een verklaring omtrent gedrag nodig?

De inlenende organisatie bepaalt dit. Wordt een VOG gevraagd door een organisatie, dan wordt die tegenprestatie niet opgelegd door de gemeente. Risico mijden.

4.9 Is begeleiding nodig? Zo ja, door wie?

Ja, werkbegeleiding door inlenende organisatie tbv. de tegenprestatie

Ja, coördinatie en bemiddeling voor de match van de uitkeringsgerechtigde met de activiteit door gemeente, vrijwilligerscentrale en inlenende organisatie.

Vanuit tegenprestatie niet van toepassing als de uitkeringsgerechtigde het zelf regelt als vrijwilligerswerk.

4.10 Communicatie?

Communicatie met de uitkeringsgerechtigde is gericht op

  • -

    uitleggen wat een tegenprestatie is; en

  • -

    motiveren om de tegenprestatie uit te voeren.

Communicatie met organisaties wordt gericht op goede en motiverende informatie en heldere afspraken.

4.11 Financiering.

Wij organiseren tegenprestatie binnen bestaande infrastructuur en budgetten.

Tegenprestatie is geen re-integratie en wordt dus niet t.l.v. het re-integratiebudget gefinancierd.

4.12 Prognose van het aantal tegenprestaties?

Inschatting is om per jaar circa 30-40 tegenprestaties te vragen.

4.13 Prognose van de mogelijke kosten van uitvoering van tegenprestatie?

Uren medewerker voor initiëren en onderhoud van contacten met organisaties, enz;

Uren participatiecoaches voor beoordelen, opleggen en volgen van tegenprestaties (vrijwilligerswerk) Uren van medewerkers vrijwilligerscentrale, projecten, enz. voor beheertaken en -activiteiten en bemiddeling tussen uitkeringsgerechtigde en inlenende organisatie.

Kosten van verzekering bij tegenprestatie.

5: Hoe gaan we handhaven op de tegenprestatie?

5.1 Controleren of cliënt de tegenprestatie heeft verricht?

De gemeente controleert impliciet via de periodieke uitkeringsgerechtigdecontacten.

Voor tegenprestatie gaan we primair uit van eigen initiatieven en vrijwilligerswerk naar eigen wensen, mogelijkheden en motivatie van de uitkeringsgerechtigden.

Ervaring met en uitvoering van tegenprestatie opnemen als vast gesprekspunt in periodiek contact met de uitkeringsgerechtigde.

Zijn er geen werkzaamheden voorhanden voor een uitkeringsgerechtigde dan worden na uiterlijk 12 maanden de mogelijkheden weer bezien en besproken.

Toezicht en evaluatie aan de hand van contacten met de inlenende partij resp. coördinerende organisatie. Jaarlijks wordt verslag gedaan van de uitvoering van tegenprestatie als totaal overzicht.

5.2 Tegenprestatie opgenomen in afstemmingsverordening?

Ja. Voor weigering van een opgelegde tegenprestatie is een maatregel van 1 maand 20% verlaging van de uitkering opgenomen. Dit wordt toegepast als duidelijk is dat de uitkeringsgerechtigde geen tegenprestatie wil doen, terwijl hij/zij dat wel kan.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe op 16 december 2014,
de secretaris, de burgemeester,
Drs. M.G.J. Nijhuis-Quanjel ir. C.W. Veerhoek

Samenvatting.

Tegenprestatie? Ja, er ligt een wettelijke opdracht.

Tegenprestatie is niet gericht op arbeidstoeleiding.

Tegenprestatie wordt gevraagd naar vermogen van de persoon.

Tegenprestatie is echt additioneel; de activiteit is 'markteconomisch' niet interessant.

Van wie wordt een tegenprestatie gevraagd?

Kan worden gevraagd van bijstandsgerechtigden en IOAW- resp. IOAZ rechthebbenden ouder dan 18 jaar.

Van personen die mantelzorger zijn wordt geen tegenprestatie gevraagd.

De tegenprestatie moet geen inbreuk maken op de zorgplicht van ouders van jonge kinderen en wordt dus op die zorgplicht afgestemd.

Het instrument tegenprestatie is niet geschikt en niet bedoeld voor niet-willers. Hierbij zal work first worden ingezet.

Een schatting van de omvang van tegenprestatie.

Inschatting is circa 30-40 tegenprestaties te vragen per jaar

Activiteiten voor tegenprestatie worden gezocht in de openbare ruimte, zorg, welzijn, verenigingen, evenementen, burgerparticipatie, wijk/buurt/familie.

In beginsel en bij voorkeur laten we de uitkeringsgerechtigde eerst zelf gedurende 6 maanden zoeken naar een passende vrijwillige activiteit, of sluiten we aan bij vrijwilligerswerk dat de uitkeringsgerechtigde al doet.

In aansluiting daarop biedt de gemeente ondersteuning en zoeken we vooral via (digitale) databanken en lokale projecten naar vrijwilligersactiviteiten voor tegenprestatie.

Tegenprestatie organiseren we zo veel mogelijk 'als vrijwilligerswerk' binnen de bestaande infrastructuur en budgetten.