Regeling vervallen per 14-08-2019

Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2016

Geldend van 09-07-2016 t/m 13-08-2019

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2016

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat het wenselijk is een nieuwe mandaatregeling vast te stellen;

gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Verordening op de ambtelijke organisatie 2013 en het Algemeen delegatiebesluit gemeente Neder-Betuwe 2015;

B E S L U I T E N :

  • I.

    aan de directieleden, afdelingsmanagers, adjunct-afdelingsmanagers en Griffier mandaat te verlenen om in naam van de burgemeester of burgemeester en wethouders besluiten, zoals in ieder geval bedoeld in artikel 1:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (verder te noemen Awb);

    • a.

      voor te bereiden;

    • b.

      te nemen, in te trekken of te wijzigen;

    • c.

      te ondertekenen, en;

    • d.

      af te doen,

    • e.

      en andere rechtshandelingen te verrichten met betrekking tot bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden en aan de afdeling respectievelijk Griffie opgedragen taken zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst;

  • II.

    aan de gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris mandaat te verlenen om door burgemeester en wethouders en door de burgemeester genomen besluiten namens hen te ondertekenen. In dat geval moet uit het besluit blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen. De gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris is niet bevoegd ondermandaat te verlenen voor laatstbedoeld ondertekeningsmandaat;

  • III.

    dat het verleende mandaat, zoals bedoeld onder I. van dit besluit met betrekking tot de personele aangelegenheden genoemd in de artikelen 2.1.1 tot en met 2.1.5 van de mandaatlijst bij uitsluiting is opgedragen aan de gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris;

  • IV.

    dat het verleende mandaat, zoals bedoeld onder I. van dit besluit, zich niet uitstrekt tot:

    • a.

      het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;

    • b.

      het vaststellen, wijzigen of intrekken van besluiten van algemene strekking, met uitzondering van verkeersbesluiten;

    • c.

      het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels;

    • d.

      het beslissen op een beroepschrift of klacht;

    • e.

      het beslissen op een bezwaarschrift indien;

      • -

        het bepaalde van artikel 10:3 Awb van toepassing is (wettelijke uitzonderingen voor mandaat);

      • -

        het primaire besluit door het bestuursorgaan zelf is genomen;

      • -

        met het voorgestelde collegebesluit wordt afgeweken van het advies van de commissie Bezwaarschriften;

      • -

        het bezwaar geheel of gedeeltelijk gegrond wordt verklaard;

    • f.

      het nemen van een besluit, indien ter voorbereiding van dit besluit de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure van Afdeling 3.4 van de Awb is gevolgd, en zienswijzen of andere inspraakreacties zijn ingebracht;

    • g.

      het besluit afwijkt van bestaande beleid of beleidsregels;

    • h.

      het besluit afwijkt van een wettelijk verplicht advies;

    • i.

      de aard van de besluitvormingsprocedure zich tegen de mandaatverlening verzet;

    • j.

      bij het besluit de gemandateerde een persoonlijke betrokkenheid heeft;

    • k.

      het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

  • V.

    aan de afdelingsmanagers/directieleden de bevoegdheid te geven ondermandaat te verlenen aan andere gemeenteambtenaren en tijdelijk ingehuurde externe medewerkers voor taken zoals die in de Mandaatlijst zijn opgenomen.

    In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht dienen te worden genomen. Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing. Het ondermandateren van bevoegdheden geschiedt schriftelijk.

    De medewerkers die worden gemandateerd door de afdelingsmanager, kunnen de ondergemandateerde bevoegdheden niet ondermandateren;

  • VI.

    in geval van afwezigheid van een (adjunct-)afdelingsmanager worden de bevoegdheden uitgeoefend door de (loco)gemeentesecretaris/directie, (adjunct-)afdelingsmanager of collega (adjunct-)afdelingsmanager, met inachtneming van het bepaalde in deze mandaatregeling;

  • VII.

    ingeval van uitoefening van (onder-)mandaat worden besluiten of uitgaande stukken als volgt getekend:

    • a.

      “Namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe”, en/of:

    • b.

      “Namens de burgemeester van Neder-Betuwe”, gevolgd door:

    • c.

      handtekening van de mandataris, gevolgd door:

    • d.

      de voorletter(s) en achternaam van mandataris, en tenslotte:

    • e.

      functiebenaming;

  • VIII.

    in te trekken de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014;

  • IX.

    dat dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2016:

  • X.

    te bepalen dat dit besluit naast de verplichte bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad ook bekend wordt gemaakt in het lokale huis-aan-huis blad;

  • XI.

    te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 30 juni 2016.

Ondertekening

Opheusden, 28 juni 2016
de burgemeester van Neder-Betuwe,
ir. C.W. Veerhoek
burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
de secretaris a.i., de burgemeester,
drs. M.G.J. Nijhuis-Quanjel ir. C.W. Veerhoek

Bijlage 1 Mandaatlijst

Mandaatlijst 2016