Regeling vervallen per 01-01-2021

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand Neder-Betuwe 2019)

Geldend van 01-01-2020 t/m 31-12-2020

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand Neder-Betuwe 2019)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B E S L U I T E N :

Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

ARTIKEL 1. BEGRIPSBEPALING

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit Burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb.900;

  • c.

    het college: college van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk);

  • f.

    het gemeentehuis: alle huizen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • g.

    deze gemeente: de gemeente Neder-Betuwe;

  • h.

    pijler Bedrijfsvoering: huidige pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel van Neder-Betuwe;

  • i.

    Huwelijksvoltrekking: huwelijk, omzetting en geregistreerd partnerschap;

  • j.

    Kosteloze huwelijksvoltrekking: huwelijk, omzetting en geregistreerd partnerschap dat onder voorwaarden gratis wordt voltrokken.

  • k.

    Woonplaats: als ingezetene van Neder-Betuwe ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen (BRP).

  • l.

    BRP: Basis Registratie Personen van de gemeente Neder-Betuwe.

  • m.

    externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in de gemeente Neder-Betuwe.”

  • n.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één maand: een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor een periode van één maand, teneinde een beëdiging (ex art. 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank te verkrijgen.

  • o.

    Algemene wet gelijke behandeling: (AWGB) het bepaalde in hoofdstuk 1 van deze wet.

  • p.

    “huis der gemeente”: een gebouw, met een BAG adres, aangewezen door het college van Burgemeester en Wethouders, waar regulier huwelijken voltrokken worden, partnerschapsregistraties of omzettingen plaatsvinden.

ARTIKEL 2. AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND, BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND EN EXTERNE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Neder-Betuwe, werkzaam bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel;

  • 2. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 3. Het college kan externe buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in de gemeente Neder-Betuwe.

  • 4. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen voor de tijdstuur van één maand teneinde een beëdiging (ex art. 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank te verkrijgen.

  • 5. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand, (zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 a en b van dit reglement) is twee.

  • 6. De benoemingen en herbenoemingen vermeld onder lid 1, 2, en 4 van dit artikel vinden plaats met overlegging van een verklaring van het bepaalde in de AWGB.

ARTIKEL 3. BENOEMING

  • 1. De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de gemeente Neder-Betuwe, afdeling Gemeentewinkel werkzaam zijn.

  • 2. De benoeming van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een periode van zes jaar. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid om voor afloop van deze termijn een nieuwe benoemingsperiode (zes jaar) aan te vragen.

  • 3. Het college behoudt de mogelijkheid het benoemingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in te trekken.

  • 4. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één maand geschiedt voor een periode van één maand, teneinde een beëdiging (ex art. 16, Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek, via de rechtbank te verkrijgen.

  • 5. De benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor het voltrekken van één huwelijk, het omzetten van één geregistreerd partnerschap in een huwelijk of het registreren van één partnerschap.

ARTIKEL 4. EENMALIG TE BENOEMEN EXTERNE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND

Deze ambtenaar, die op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande partners wordt benoemd, ontvangt geen vergoeding en valt niet onder de rechtspositieregeling van de gemeente Neder-Betuwe. De huwelijksleges blijven in zijn geheel wel verschuldigd.

Procedure benoeming eenmalige van een Externe Babs zoals bedoeld in artikel 1j en artikel 2, lid 3 van dit reglement:

  • 1.

    Indien betrokkene al de eed heeft afgelegd ingevolge artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, moet het verzoek tot benoeming tenminste twee maanden voor de geplande huwelijksdatum worden ingediend bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel.

  • 2.

    Indien betrokkene geen eed of niet de juiste eed (artikel 16, Boek 1 BW) heeft afgelegd, moet het verzoek tot benoeming tenminste vier maanden voor de huwelijksdatum worden ingediend bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel.

Verdere aanvullende voorschriften voor de benoeming van een eenmalige externe Babs zoals bedoeld in artikel 1j en artikel 2, lid 3 van dit reglement:

  • Het bruidspaar dient een verzoek in middels een aanvraagformulier.

  • De te benoemen externe Babs volstrekt uitsluitend een huwelijk in het bijzijn van een (vaste) Babs van deze gemeente.

  • Een externe Babs is onbezoldigd.

  • De leeftijd van een externe Babs moet 18 jaar of ouder zijn.

  • Aan een externe Babs wordt (indien gewenst) een toga beschikbaar gesteld.

  • In bepaalde omstandigheden kan verzocht worden om een Verklaring Omtrent het Gedrag.

  • Bij absentie van de externe Babs zal de huwelijksvoltrekking overgenomen worden door de begeleider die een standaard toespraak zal houden.

ARTIKEL 5. VERGOEDING VOOR DE WERKZAAMHEDEN VAN DE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon amb-tenaren van de burgerlijke stand.

De externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3 en 4, ontvangen geen vergoeding.

ARTIKEL 6. BETAALDE HUWELIJKSVOLTREKKING, OMZETTING OF PARTNERSCHAPSREGISTRATIE

De aangewezen ruimten voor een betaalde huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden zijn

  • 1.

    De nieuwe trouwzaal (Raadszaal) **

  • 2.

    De oude trouwzaal (kamer A 1.06) **

  • 3.

    in voorkomende gevallen voor een huwelijksvoltrekking geschikte andere ruimte.

Randvoorwaarden nieuwe trouwzaal (Raadszaal)

  • a.

    zowel groepen groter als kleiner dan 45 personen

  • b.

    beschikbaar tijdens de in artikel 10, lid 1 onder a en b genoemde openingstijden

  • c.

    op verzoek ingang voor het bruidspaar en gasten via zijingang aan de Burgemeester Lodderstraat

  • d.

    mogelijkheid tot het maken van foto’s op het balkon van kamer A 1.06

  • e.

    tussen de aanvang van meerdere huwelijken dient een periode van 1 ½ uur te zitten

  • f.

    religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan.

Randvoorwaarden oude trouwzaal (kamer A 1.06)

  • a.

    er worden niet meer dan 45 personen toegelaten

  • b.

    alleen beschikbaar op donderdagen van 12.00 uur tot 17.00 uur en vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en zaterdagen van 08.30 tot 16.00 uur

  • c.

    ingang voor bruidspaar en gasten via het bordes

  • d.

    mogelijkheid tot het maken van foto’s op het balkon van kamer A 1.06

  • e.

    tussen de aanvang van meerdere huwelijken dient een periode van 1 ½ uur te zitten

  • f.

    religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan.

** Raadszaal, Kamer A 1.06 en overige ruimten mogen niet gelijktijdig voor een huwelijk gereserveerd worden. Tussen de aanvang

van beide huwelijken dient een periode van tenminste 1 ½ uur te zitten.

ARTIKEL 7. KOSTELOZE HUWELIJKSVOLTREKKING

  • 1. Een kosteloze huwelijksvoltrekking vindt plaats door een ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet worden gekozen.

  • 3. De aanvang van een kosteloos huwelijk is op maandag- of woensdagmorgen om 09.00 uur. De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 10 minuten. De ceremonie dient voor 9.15 uur te zijn afgerond.

    Bij aanvang van de ceremonie na 09.15 uur, is het bruidspaar huwelijksleges (trouwen in het gemeentehuis tijdens kantooruren) verschuldigd.

  • 4. Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit.

  • 5. De huwelijksvoltrekking vindt plaats in het gemeentehuis te Opheusden in:

    • -

      de ondertrouwkamer bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel;

    • -

      zo nodig een andere geschikte kleine afgesloten ruimte.

  • 6. Bij de huwelijksvoltrekking mogen er (behalve het bruidspaar en de abs) ten hoogste 10 personen aanwezig zijn.

  • 7. Bij de huwelijksvoltrekking is geen bode aanwezig.

  • 8. Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

  • 9. Van het bruidspaar of partners dient, ten tijde van de melding en het voltrekken van het huwelijk, tenminste één persoon ingeschreven te staan in de BRP van de gemeente Neder-Betuwe.

  • 10. Indien een tolk noodzakelijk is voor de voltrekking van een gratis huwelijk, dienen de kosten van deze tolk door het bruidspaar te worden betaald.

ARTIKEL 8. LOCATIE

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrich-ten hun wettelijke taken in het gemeentehuis te Opheusden of een daartoe door het college aangewezen locatie.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van Neder-Betuwe die door het college als permanente of eenmalige huwelijkslocatie is aangewezen als huis der gemeente onder voorwaarde dat:

  • de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

  • de locatie een gebouw is, hieronder wordt tevens verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij die locatie, met uitzondering van de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen, de trouwambtenaar en de bode te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken;

  • Het is niet toegestaan om de inzegening van het huwelijk door een kerk- of geloofsgemeenschap tegelijkertijd met het huwelijk te laten plaatsvinden. De religieuze plechtigheid moet duidelijk gescheiden zijn van de burgerlijke en moet nadien plaatsvinden.

  • Bij gebruik van een huwelijkslocatie, anders dan het gemeentehuis te Opheusden, geldt dat de kosten voor het gebruik van de huwelijkslocatie zijn voor rekening van het bruidspaar;

ARTIKEL 9. LEIDING VAN DE DIENST

De adjunct-manager van de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

ARTIKEL 10. OPENSTELLING

  • 1. De burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a)

      voor huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur;

    • b)

      voor huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden op zaterdag van 08.30 uur tot 16.00 uur;

    • c)

      voor huwelijksvoltrekking op door het college aangewezen locaties als “huis der gemeente” van maandag tot en met zaterdag van 08.30 uur tot 20.00 uur;

    • d)

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin het gemeentehuis te Opheusden voor het publiek is geopend;

    • e)

      op afspraak voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag, tijdens de uren waarin het gemeentehuis te Opheusden voor het publiek is geopend;

    • f)

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, op maandag en woensdag om 09.00 uur in het gemeentehuis te Opheusden;

  • 2. De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. De burgerlijke stand is voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen in huwelijkslocaties, met uitzondering oor de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden, geopend op zaterdagen.

  • 5. De burgerlijke stand is op verzoek van het bruidspaar en mits de leiding van de dienst daar toestemming voor geeft, voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen op de locatie Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden, geopend op zaterdagen.

  • 6. De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

  • 7. Op verzoek van belanghebbende(n) zal de burgerlijke stand – met uitzondering voor de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden - voor het voltrekken van huwelijken c.q. het aangaan van partnerschapsregistraties geopend zijn op:

    • a)

      Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag en 2e Kerstdag; deze dagen van 12.00 uur tot 20.00 uur,

    • b)

      Goede Vrijdag van 12.00 uur tot 17.00 uur,

    • c)

      Dodenherdenking (4 mei) van 09.00 uur tot 19.00 uur;

    • d)

      Voor Nieuwjaarsdag, Koningsdag en 2e Kerstdag die op zondagen vallen geldt artikel 10, lid 6 van dit reglement.

  • 8. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

ARTIKEL 11. ANNULERING HUWELIJK

  • 1. De gemeente heft de leges voor een huwelijk, partnerschap of omzetting volgens de tarieven vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

  • 2. Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting worden bij annulering binnen vier weken voor de geplande datum leges in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

  • 3. De annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting binnen vier weken voor de geplande datum, dient schriftelijk te geschieden.

  • 4. In individuele gevallen kan het college afwijken van het gestelde in lid 1, 2 en 5 van dit artikel.

  • 5. Wanneer binnen zes weken na de oorspronkelijke huwelijksdatum een nieuwe huwelijksdatum in deze gemeente wordt vastgelegd, worden er geen annuleringsleges berekend. Het vastleggen van een nieuwe datum dient binnen zes weken na de oorspronkelijke huwelijksdatum te geschieden.

ARTIKEL 12. WIJZIGINGEN AFSPRAKEN HUWELIJKEN

  • 1) De gemeente heft leges voor elke wijziging in de huwelijksafspraak volgens de tarieven vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

  • 2) Voor de eerste wijziging wordt geen leges berekend.

ARTIKEL 13. SCHAKELBEPALING

  • 1. De bepaling in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap, de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk en het sluiten van het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

ARTIKEL 14. OVERGANGSBEPALING

Benoemingen die zijn gedaan op grond van een voorgaand reglement en die nog van kracht zijn op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement, blijven van kracht op grond van dit reglement. Vanaf de datum inwerkingtreding van dit reglement gelden voor die benoemingen de regels van dit reglement.

ARTIKEL 15. SLOTBEPALINGEN

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand Neder-Betuwe 2019”.

  • 2. Het reglement treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 3. Het Reglement burgerlijke stand Neder-Betuwe 2018 van 5 december 2017 wordt vanaf de dag van inwerkingtreding van het Reglement Burgerlijke Stand Neder-Betuwe 2019 ingetrokken

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe op 24-09-2019.

De secretaris,

Mr. G.S. Stam

De burgemeester,

A.J. Kottelenberg

TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND NEDER-BETUWE 2015

Algemeen:

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collegae, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbon-den tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden be-straft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr).

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Vooral het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek I, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • -

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • -

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid Boek I BW):

  • -

    de ambtenaar maakt geen onderscheid in de zin van het bepaalde in de AWGB. De ambtenaar legt hiertoe een verklaring af.

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • -

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • -

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente;

  • -

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistraties (artikelen 63, 64, 65, 67 en 80a van Boek I van het Burgerlijke Wetboek).

  • -

    de buitengewoon ambtenaar maakt geen onderscheid in de zin van het bepaalde in de AWGB. De ambtenaar legt hiertoe een verklaring af

  • -

    de buitengewoon ambtenaar wordt benoemd voor een periode van één maand teneinde een beëdiging (ex art, 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank te verkrijgen. Voor deze benoeming geldt dat ambtenaar geen onderscheid maakt in de zin van het bepaalde in de AWGB. De ambtenaar legt hiertoe een verklaring af.

Voor de externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • -

    de externe buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • -

    de externe buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente;

  • -

    de externe buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistraties (artikelen 63, 64, 65, 67 en 80a van Boek I van het Burgerlijke Wetboek);

  • -

    de externe buitengewoon ambtenaar wordt benoemd voor het voltrekken van één bepaald huwelijk of het registreren van één bepaald partnerschap. Voor deze benoeming geldt het bepaalde in de AWGB niet;

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en externe buiten gewone ambtenaar van de burgerlijke stand.

In dit artikel wordt bepaald welke (externe/buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek I Burgerlijk Wetboek).

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a.) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b.)

Lid 1a biedt de mogelijkheid om een nadere beperking vast te stellen dat alleen ambtenaren worden benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand die werkzaam zijn bij een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld de dienst burgerza-ken). Deze beperking is optioneel.

Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.

In lid 2 wordt bepaald dat conform artikel 16, lid 1 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien het college daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.

Met lid 3 wordt bepaald, dat er externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden be-noemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder per-soon kan (op verzoek) door het college worden benoemd voor externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Met lid 4 wordt bepaald dat, er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college worden benoemd voor buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3. Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aan-wezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaar-borgd. Deze benoeming geldt voor de tijd dat de ambtenaar in dienst is van die afdeling. De benoeming geschiedt door het college.

Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze is bepaald, ongeacht de leeftijd, voor een periode van zes jaar. De buitengewoon ambtenaar van de burger-lijke stand heeft de mogelijkheid voor afloop van deze termijn schriftelijk een nieuwe benoemingsperiode van zes jaar aan te vragen. De bevoegdheid tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de manager van de pijler Bedrijfsvoering.

Lid 3 behoudt aan het college de mogelijkheid om het benoemingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het verlopen van de benoemingstermijn in te trekken.

Lid 4 stelt dat er een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd kan worden teneinde een beëdiging (ex art. 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank te verkrijgen. De benoemingsduur is één maand. Deze ambtenaren worden niet ingezet voor de reguliere huwelijken.

Lid 5 stelt dat er een externe buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand (op verzoek) kan worden benoemd voor het éénmalig voltrekken van een bepaald huwelijk of het éénmalig registreren van een bepaald partnerschap. Dit huwelijk of partnerschap en het eenmalige karakter van de benoeming wordt in het individueel benoemingsbesluit vermeld. De bevoegdheid tot benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de manager van de pijler Bedrijfsvoering. De externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangen geen bezoldiging.

Lid 6 stelt dat de benoemingen en herbenoemingen vermeld onder lid 1, 2, en 4 van dit artikel alleen plaats kunnen vinden als voldaan wordt aan het bepaalde in de wet AWGB.

Artikel 4. Eenmalige benoeming externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

De benoeming is gemandateerd aan de manager van de pijler Bedrijfsvoering.

In dit artikel wordt bepaald dat er bij elke benoeming van een externe Babs er begeleiding is. Er is één benoemingsprocedure. Een termijn van twee maanden is bedoeld voor degenen die al de juiste eed hebben afgelegd. De ter-mijn van vier maanden is bedoeld voor degenen die niet beschikken over een (juiste) eed.

Verder worden er aanvullende voorwaarden vastgelegd.

Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties in Neder-Betuwe voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Neder-Betuwe. De overige (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (zoals bedoeld in artikel 1 lid m en n) verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Artikel 6. Betaalde huwelijksvoltrekking, omzetting of partnerschapsregistratie

In dit artikel wordt bepaald in welke ruimte een betaalde huwelijksvoltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis te Opheusden. Belangrijk is te bepalen dat er voldoende ruimte tussen het boeken van meerdere huwelijken zit, om te voorkomen dat bruidsparen elkaar tegenkomen.

Verder is het niet mogelijk om in meerdere ruimten tegelijk een huwelijk plaats te laten vinden. Er zal dan onvoldoende parkeerruimte zijn en bruidsparen met de trouwstoet zullen elkaar in de weg lopen bij de ingang. De oude trouwzaal is beperkt beschikbaar en bedoeld voor wat kleinere gezelschappen.

Onder “overige” ruimten wordt bedoeld o.a. de kamer van de burgemeester, enz. in geval van nood of uitzondering kan ook daar een huwelijk worden gesloten.

Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking

Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat één van de partijen tijdens de melding (ondertrouw) en de huwelijksdag in de BRP van de gemeente Neder-Betuwe  is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze huwelijken worden voltrokken in een speciaal daarvoor aangewezen ruimte. Bij deze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 10 andere personen aanwezig zijn.

Bij het te laat verschijnen van het bruidspaar, zonder geldige reden, zijn de normale huwelijksleges voor deze locatie verschuldigd.

Een huwelijk is een Nederlandse aangelegenheid en wordt ook in de Nederlandse taal voltrokken. Het is belangrijk dat bruid en bruidegom goed begrijpen waar ze “ja“ tegen zeggen. Indien bruid of/en bruidegom de Nederlandse taal niet voldoende beheerst wordt er een (telefonische) tolk ingeschakeld. Ondanks dat het hier om een gratis voltrekking handelt, dienen de kosten van de tolk door het bruispaar te worden vergoed.

Artikel 8. Locatie

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis te Opheusden (of een daartoe door het college aange-wezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambte-naar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit bur-gerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is hier ruim uitgelegd en hoeft geen gebouw te zijn; het kan ook een (omheinde) tuin behorende bij die locatie zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere regelgeving niet wordt vernietigd, is een ruimere uitleg geoorloofd.

De veiligheid van de Babs dient bij het sluiten van huwelijken in de openlucht te worden gewaarborgd: ter bescherming van de Babs die het huwelijk sluit, mag de Babs na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de Babs van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.

Op alle huwelijkslocaties (met uitzondering van het gemeentehuis aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden) is het toegestaan om in de buitenlucht te trouwen.

Bij de beheerder/eigenaar van de locatie is een overeenkomst afgesloten waarin voorwaarden zijn opgenomen waar een buitenlucht huwelijk aan dient te voldoen.

De bruidsparen ontvangen bij de bevestiging van de afspraak van de huwelijksvoltrekking een bijlage waar deze voorwaarden in staan vermeld

Indien door het bruidspaar een locatie wordt gekozen voor hun huwelijksvoltrekking, anders dan het gemeentehuis te Opheusden, is het bruidspaar zelf gehouden om de huur van deze locatie zelf te verrekenen met de eigenaar van de locatie.

Artikel 9. Leiding van de dienst

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de burgerlijke stand. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de adjunct-manager van de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel is belast met de leiding van de burgerlijke stand. De adjunct-manager dient daarvoor wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.

Artikel 10. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand geopend is (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de za-terdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

Artikel 10, lid 3:

De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

kan: heeft betrekking op voorvallen als bv een ramp (registreren van overlijdens).

De burgerlijke stand is voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen in huwelijkslocaties, met uitzondering voor de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden, geopend op zaterdagen.

is: dit bepaalt dat we open zijn. De burgerlijke stand is er niet alleen voor het registreren van bv overlijdens maar ook voor het voltrekken van huwelijken. Zo dient niet elk bruidspaar dat een huwelijk aan wilt gaan op een zaterdag eerst toestemming te vragen.

De burgerlijke stand is op verzoek van het bruidspaar en mits de leiding van de dienst daar toestemming voor geeft, voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen op de locatie Burgemeester Lodder-straat 20 te Opheusden, geopend op zaterdagen.

Voor het voltrekken van een huwelijk op een zaterdag in de locatie aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Op-heusden, dient voorafgaand toestemming te worden gevraagd. De toestemming wordt gegeven door de leiding van de dienst.

Artikel 10, lid 6

De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zater-dag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrich-ten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

Het is ook mogelijk dat (met toestemming van de leiding van de dienst) een huwelijk wordt gesloten in een dringende situatie (denk hier aan het sterven van de bruid of bruidegom).

Artikel 10, lid 7

Op 4 mei dient de huwelijksceremonie ver voor 20.00 uur afgerond te zijn. de laatste aanvangstijd van een huwelijksvoltrekking is hierdoor bepaald op 18.00 uur.

ARTIKEL 11. Annulering huwelijk

Bij annulering van een huwelijk, partnerschap of omzetting behoudt de gemeente het recht om leges te heffen. Bij een annulering korter dan vier weken voor het huwelijk zijn door de medewerker van de pijler Bedrijfsvoering, team Gemeentewinkel en de Babs al diverse werkzaamheden verricht. Deze werkzaamheden zijn doorberekend in de annuleringsleges.

Als door de partners een nieuwe huwelijksdatum in deze gemeente wordt besproken, zullen geen annuleringskos-ten in rekening gebracht worden. De nieuwe huwelijksdatum dient binnen zes weken na de oorspronkelijke huwe-lijksdatum te worden vastgelegd.

Een mededeling van annulering, gedaan binnen vier weken voor de geplande huwelijksdatum, dient schriftelijk te worden ingediend onder vermelding van datum huwelijk, ondertekening door beide partners. Hierbij dient een kopie van een legitimatiebewijs van de ondertekenaars te worden overlegd.

Het formulier voor de mededeling van de annulering is bijgevoegd onder bijlage nummer 3.

Lid 4 van dit artikel geeft de mogelijkheid om per individueel geval te kijken of er afgeweken kan worden om an-nuleringleges te heffen (hardheidsclausule). Onder individuele gevallen kan men verstaan: overlijden/ernstige ziek-te van een familielid 1e graad of partner, het niet meer beschikbaar zijn van een trouwlocatie (brand/faillissement).

Artikel 12. Wijzigingen afspraken huwelijken

Alle wijzigingen omtrent huwelijksgegevens die na de ondertrouw (melding) binnenkomen worden leges berekend. Deze wijzigingen houden o.a. in: veranderen van getuigen, veranderen van dag en of tijdstip huwelijksvoltrekking, op verzoek van het bruidspaar veranderen van trouwambtenaar en het veranderen van huwelijkslocatie.

Voor de eerste wijziging worden geen leges berekend. In geval van overmacht zullen ook geen leges in rekening worden gebracht.

Definitie van overmacht:

In artikel 6:75 van het Burgerlijk Wetboek wordt overmacht als volgt gedefinieerd: een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Kortom: de tekortkoming in de nakoming moet de schuldenaar kunnen worden toegerekend.

Is er wél een tekortkoming, maar kan die de schuldenaar niet worden toegerekend, dan is er sprake van overmacht.

Artikel 15. Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treed