Regeling vervallen per 06-10-2016

Verordening, regelende de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van vaste commissie

Geldend van 17-01-2002 t/m 05-10-2016

Intitulé

Verordening, regelende de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van vaste commissie

De raad van de gemeente Kesteren

gelet op het bepaalde in de artikel en 82 tot en met 94 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende

VERORDENING, REGELENDE DE SAMENSTELLING, TAAK, BEVOEGDHEID EN WERKWIJZE VAN VASTE COMMISSIES.

Afdeling I Algemene bepalingen over vaste commissies

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder: Vaste commissie:

1 een vaste commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders of aan de burgemeester;

2 een bestuurscommissie, waaraan bevoegdheden van de raad en of van het college van burgemeester en wethouders en of van de burgemeester zijn toegekend.

De volgende commissies worden niet als commissie, in de zin van deze verordening, aange¬merkt:

1 de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften, als bedoeld in artikel 85 van de Gemeentewet;

2 de Monumentencommissie, zoals bedoeld in artikel 1 van de gemeentelijke Monumen¬tenverordening;

Instellingsbesluit : het besluit van de raad tot instelling van een commissie.

Organisatieverordening : de verordening omtrent de ambtelijke organisatie, als bedoeld in artikel 159 van de Gemeentewet.

Artikel 2 De voorzitter

1 De voorzitter van een commissie wordt door de raad benoemd en is lid van de raad.

2 Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door een door de raad aangewezen raadslid.

Artikel 3 Taak voorzitter

De voorzitter is belast met:

1 de voorbereiding en uitvoering van de vergaderingen;

2 de leiding van de vergaderingen;

3 wat deze verordening hem opdraagt.

Artikel 4 De secretaris

1 De secretaris van een commissie is het hoofd van de organisatorische eenheid (cluster) voor het desbetreffende beleidsterrein, of een door de gemeentesecretaris aangewezen ambtenaar.

2 Bij afwezigheid wordt hij vervangen op de wijze zoals in de Organisatieverordening, het instellingsbesluit of de wet is geregeld.

Artikel 5 Taak secretaris

1 De secretaris is geen lid van de commissie; wel kan hij, indien hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen deelnemen.

2 De secretaris draagt, onverminderd de verantwoordelijkheid van de voorzitter, zorg voor een goede voorbereiding en uitvoering van de vergaderingen van de commissie.

3 De secretaris draagt er zorg voor dat de leden van de commissie over alle informatie kunnen beschikken die zij behoeven om hun functie goed te kunnen uitoefenen.

Artikel 6 Tekenen van stukken

Alle van een commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 7 Onverenigbare betrekkingen

Voorzover in het instellingsbesluit niet anders is bepaald, is artikel 13 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing op een commissielid, dat niet tevens raadslid is.

Artikel 8 Verboden handelingen

1 Voorzover in het instellingsbesluit niet anders is bepaald, is artikel 15 van de Gemeente¬wet van overeenkomstige toepassing op een commissielid, dat niet tevens raadslid is.

2 Van het bepaalde in artikel 15, eerste lid onder d, van de Gemeentewet kan de raad ontheffing verlenen.

Artikel 9 Zittingsduur

1 De leden van een commissie worden benoemd voor de zittingsperiode van de raad.

2 Een lid van een commissie kan te allen tijde ontslag nemen. Het lid geeft daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van de raad.

3 De vervulling van een tussentijds ontstane vacature geschiedt binnen 8 weken, nadat zij is ontstaan.

4 Bij benoeming ter vervulling ven een tussentijdse vacature heeft, behoudens tussentijdse aftreden, de benoemde zitting tot het einde van de zittingsduur van hem in wiens plaats hij is benoemd.

Afdeling II Openbare vergaderingen

Artikel 10 Tijd en plaats

1 De vergaderingen worden door de voorzitter belegd aan de hand van het vastgestelde vergaderschema en zo dikwijls deze dat nodig oordeelt of indien ten minste twee leden hierom schriftelijk met opgave van redenen verzoeken.

2 De vergaderingen worden op elan door de voorzitter aan te wijzen plaats gehouden.

Artikel 11 Oproep, agenda en voorstellen

1 De voorzitter zendt -spoedeisende gevallen uitgezonderd- ten minste tien dagen vóór een vergadering aan de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, tijd en plaats van de vergadering.

2 De oproepingsbrief vermeldt (Ie onderwerpen, die in de vergadering behandeld zullen worden in de volgorde waarin deze aan de orde zullen worden gesteld.

3 De voorzitter zorgt er voor dat -spoedeisende gevallen uitgezonderd- de te behandelen voorstellen bij de oproepingsbrief zijn bijgevoegd.

4 De voorzitter kan na het verzenden van de oproepingsbrief zo nodig een aanvullende agenda doen uitgaan.

De daarop vermelde voorstellen worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk tweemaal 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 12 Ter inzage leggen v. in stukken

1 De stukken, welke dienen ter toelichting van de commissievoorstellen, worden gelijktijdig met het verzenden van de voorstellen voor de leden ter inzage gelegd. Indien na dit tijdstip stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.

2 Een lid van de commissie mag een origineel van een ter inzage gelegd stuk niet buiten het gemeentehuis brengen. Een lid mag een kopie van een ter inzage gelegd stuk slechts voor eigen gebruik buiten het gemeentehuis brengen.

3 De voorzitter kan toestaan, dat anderen dan de leden de ter inzage liggende stukken inzien. 4 In afwijking van het bepaalde in het eerste lid blijven stukken, omtrent wier inhoud ingevolge artikel 25, eerste dan wel tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, onder berusting var de secretaris, die de leden van de commissie de inzage verleent.

Artikel 13 Openbare kennisgeving

1 De vergadering wordt door aankondiging in één of meer dag-, nieuws- of huis aan huisbladen, in het gemeentelijk informatieblad of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en zo mogelijk door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

2 De openbare kennisgeving vermeldt:

a de datum, de aanvangstijd en plaats van de vergadering;

b de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende voorstellen kan inzien;

c de mogelijkheid voor niet-leden van een commissie tot het uitoefenen van het spreek¬recht.

Artikel 14 Presentielijst

Ieder ter vergadering komend lid tekent onmiddellijk na aankomst in de vergaderzaal de presentielijst.

Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de secretaris gesloten.

Artikel 15 Openingen quorum

1 De voorzitter opent de vergadering, nadat hem is gebleken dat het door de wet vereiste aantal leden aanwezig is.

2 Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter met een tussentijd van ten minste 24 uren een nieuwe vergade¬ring. In deze vergadering kunnen de dan aanwezige leden beraadslagen en besluiten.

Artikel 16 Verslag

1 Het ontwerp-verslag van de voorgaande vergadering wordt -zo mogelijk- bij de agenda aan de leden toegezonden.

2 Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.

3 Het verslag moet inhouden:

a de namen van de voorzitter, de secretaris, en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren;

b een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest; c een zakelijke samenvatting van hetgeen is besproken;

d de uitgebrachte adviezen;

e eventuele minderheidsstandpunten, met een korte aanduiding van de motieven.

4 Het verslag wordt opgemaakt onder de zorg van de secretaris.

5 Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 17 Voorstellen en amendementen

1 Ieder lid heeft het recht aan de vergadering voorstellen te doen en amendementen op gedane voorstellen in te dienen

2 De commissie beslist of een voorstel, dat buiten de agenda valt, direct in behandeling wordt genomen of op de agenda van de eerstvolgende vergadering wordt geplaatst.

Artikel 18 Beraadslaging

1 Niet-leden kunnen worden uitgenodigd in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslaging deel te nemen.

2 Op degene die op grond van dit artikel is toegelaten deel te nemen aan de beraadslaging zijn de bepalingen van deze verordening van toepassing.

Artikel 19 Spreekrecht

1 Na de opening van de vergadering worden niet-leden van een commissie in de gelegen¬heid gesteld het woord te voeren over al dan niet op de agenda vermelde onderwerpen. 2 De in het eerste lid bedoelde personen die van het spreekrecht gebruik willen maken melden dit voor de vergadering bij de secretaris.

3 a De totaal beschikbare spreektijd bedraagt 30 minuten.

b Zij die zich als spreker hebben aangemeld verkrijgen van de voorzitter successievelijk gedurende maximaal 5 minuut en het woord.

c Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld wordt de totaal beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld.

Artikel 20 Handhaving orde

1 Indien een lid of een spreker zich beledigend of onbehoorlijk uitdrukt, afwijkt van het onderwerp in behandeling, danwel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen,

2 Indien betrokkene hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

3 De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en -indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord- de vergadering sluiten.

Artikel 21 Toehoorders en pers

1 De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

2 Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

3 Het is verboden zonder toestemming van de voorzitter geluid- of beeldregistraties in de vergaderzaal of de publieke tribune te maken van hetgeen gesproken wordt.

4 De voorzitter kan degenen, die in strijd met dit artikel handelen, dadelijk uit de vergader¬zaal doen verwijderen.

Afdeling III Besloten vergaderingen.

Artikel 22 Algemeen

1 Een vergadering wordt besloten verklaard, wanneer dit door ten minste de helft van de aanwezige leden wordt gevraagd of de voorzitter dit nodig oordeelt.

2 De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Ingeval van staken van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 23

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van toepassing die gelden voor een openbare vergadering.

Artikel 24 Verslag

Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de commissie anders beslist.

Artikel 25 Geheimhouding

1 Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de commissie of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.

2 Stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd, kunnen bij de secretaris van de commissie worden ingezien door de leden van het college van burgemeester en wethouders en de overige leden van de raad.

Afdeling IV Bijzondere bepalingen over vaste commissies van advies

Artikel 26 Instelling

1 De raad kan vaste commissies fan advies instellen voor daarbij aan te geven beleidsterrei¬nen.

2 Een commissie wordt ingesteld voor een periode, gelijk aan de zittingsperiode van de raad.

3 De instelling vindt plaats in de eerste vergadering van de raad in de nieuwe zittingsperio¬de.

Artikel 27 Samenstelling

1 Een commissie wordt gevormd door de voorzitter en een aantal leden, overeenkomend met en afkomstig uit het aantal fracties dat de gemeenteraad telt. Ook niet-raadsleden kunnen als lid van een vaste commissie worden benoemd. Per fractie worden twee leden benoemd.

2 Naast de uit een fractie door de raad benoemde voorzitter zijn uit diezelfde fractie twee personen lid van de commissie.

3 De leden van een commissie worden door de raad benoemd, op voordracht van de raadsfracties.

4 In de commissie Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken hebben in ieder geval de fractievoorzitters zitting.

5 De raad kan voor elk lid een plaatsvervangend lid benoemen.

Artikel 28 Taak en bevoegdheden

1 Een commissie heeft tot taak het college van burgemeester en wethouders en of de burgemeester van advies te dienen over:

a de voorbereiding van raadsvoorstellen;

b de overige aan haar door het college van burgemeester en wethouders en of de burgemeester voorgelegde onderwerpen.

2 Een commissie adviseert over zaken; advies over personen beperkt zich tot procedurele en zakelijke aspecten.

3 Een commissie kan ook eigener beweging adviseren over de aangelegenheden op haar terrein.

Artikel 29 Besluitvorming

1 Ingeval de stemmen staken wordt geen advies uitgebracht, maar verslag gedaan van de opvattingen van de commissie leden, met dien verstande dat per fractie slechts één stem c.q. advies wordt uitgebracht. De voorzitter heeft geen stemrecht in de commissie.

2 Per fractie wordt ten aanzien man het aan de orde zijnde onderwerp slechts door één lid het woord gevoerd.

Afdeling V Bijzondere bepalingen over bestuurscommissies

Artikel 30 Samenstelling

1 Een commissie wordt gevormd door de voorzitter en ten hoogste 9 leden, te benoemen uit leden van de raad en niet-raadseden.

2 De zetelverdeling wordt geregeld in het instellingsbesluit van een commissie.

3 Voorzover in het instellingsbesluit niet anders is bepaald, worden de leden van een commissie door de raad benoemd:

a op voordracht van het college van burgemeester en wethouders: de leden van de raad;

b op voordracht van zo mogelijk de bevoegde organen van de, in de commissie vertegenwoordigde, geledingen: de niet-raadsleden.

Artikel 31 Taak en bevoegdheden

1 De taak en de bevoegdheden vin een commissie worden in het instellingsbesluit geregeld, zulks met inachtneming van de hierna volgende bepalingen.

2 Een commissie is bevoegd om ten aanzien van haar werkzaamheden een taakverdeling tussen haar leden aan te brengen; deze taakverdeling brengt met zich mede dat een lid namens en onder verantwoordelijkheid van de commissie besluiten kan voorbereiden en uitvoeren.

3 De commissie brengt een taakverdeling ter kennis van het bestuursorgaan, waarvan zij in het instellingsbesluit bevoegdheden den heeft ontvangen en van de raad.

Artikel 32 Informatie en verantwoording

1 De voorzitter en de overige leden van een commissie zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan de raad verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur en beleid.

2 Zij geven aan de raad alle informatie die voor een juiste beoordeling van het gevoerde en te voeren bestuur en beleid nodig is en geven, tezamen dan wel ieder afzonderlijk aan de raad, wanneer de raad of één of meer leden daarvan hierom verzoeken, alle gevraagde inlichtingen, waarvan het verstrekken niet in strijd is met het openbaar belang.

Artikel 33 Inlichtingen

De commissie verstrekt aan liet bestuursorgaan, waarvan zij bevoegdheden heeft overgedragen gekregen, de door één of meer leden daarvan verlangde inlichtingen, waarvan het verstrekken niet in strijd is met het openbaar belang.

Afdeling VI Slotbepalingen.

Artikel 34 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van deze verordening, beslist de voorzitter van de commissie.

Artikel 35 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als " Verordening op de vaste commissies”

Artikel 36 Inwerkingtreding

1 Deze verordening treedt in wering met ingang van de achtste dag na de bekendmaking.

2 Op dat tijdstip vervalt de verordening, regelende de instelling, de samenstelling, de bevoegdheid en werkwijze van de commissies, van de gemeente Kesteren vastgesteld bij besluit van 22 februari 1990, van de gemeente Echteld vastgesteld bij besluit van 25 februari 1989 en van de gemeente Dodewaard, vastgesteld bij besluit van 25 februari 1992.

Ondertekening

Besloten in de raadsvergadering van 2 januari 2002
Secretaris, de voorzitter,
N.A. de Groot H.L. van der-Wende

De raad van de gemeente Kesteren;

Overwegende dat het wenselijk is vaste commissies van advies in te stellen ter advisering aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;

gelet op het bepaalde in de artikelen 82 tot en met 91 van de Gemeentewet, alsmede het bepaalde in de Verordening op de vaste commissies;

BESLUIT:

1. Voor de zittingsperiode van de raad in te stellen de volgende commissies van advies aan het college van burgemeester en wethouders en/of de burgemeester:

• Commissie Inwonerszaken

• Commissie Grondgebiedzaken

• Commissie Middelen

• Commissie Algemeen Bestuurlijk en Juridische Zaken

• Commissie voor de bezwaar- en beroepschriften

• Monumentencommissie

2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de achtste dag na de bekendmaking.

Besloten in de raadsvergadering van 2 januari 2002, de secretaris, de voorzitter,