Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

Geldend van 17-04-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Nederweert;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 november 2013,

nummer 2013-71;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

“Verordening op de heffing en invordering van leges 2014”.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

- 'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

- 'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

- 'maand': het tijdvak dat loopt van de n-e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

- 'jaar': het tijdvak dat loopt van de n-e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

- 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

- diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

- De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

- Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

- Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

1. mondeling wordt gedaan, op het moent van het doen van de kennisgeving;

2. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1 Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2 Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen;

a. van zuiver redactionele aard zijn;

b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtrreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

- 1. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

- 2. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

- 3. hoofdstuk 4 (verstrekkingen uit de Basisregistratie personen);

- 4. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

- 5. hoofdstuk 9, onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

- 6. hoofdstuk 14 (kansspelen);

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De 'Legesverordening 2013' en de daarbij behorende tarieventabel van 18 december 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dat na die van de bekendmaking.

  • 2 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2014".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2013.
De raad voornoemd,
De raadsgriffier,                  De voorzitter,
 
W.A. Ernes    H.F.M. Evers
 

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014 1

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

Hoofdstuk 12 Standplaatsen

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

Hoofdstuk 15 Telecommunicatie

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 17  Naturalisatie en optie

Hoofdstuk 18 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekken omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8       Bestemmingswijziging zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Gereserveerd

Hoofdstuk 10 Hogere Grenswaarde Geluidsbelasting

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand       

1.1.1  Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of voor de registratie van een partnerschap:

1.1.1.1  binnen de normale kantooruren (met uitzondering van de aangewezen tijden waarop kostenloze voltrekking c.q. registratie plaatsvindt) €  270,00

1.1.1.2 buiten de normale kantooruren €  420,00

1.1.1.3 in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk wetboek €  100,00

1.1.1.4 in het gemeentehuis, “Lieberte Gon”, Milderspaat 1, Nederweert-Eind als bedoeld in artikel 63, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, op donderdag en op een zaterdag

€  565,00

€  610,00

1.1.1.5 in of op een andere locatie binnen het grondgebied van de gemeente (‘huis der gemeente’) als bedoeld in artikel 63, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

1.1.1.5.1 binnen de normale kantooruren  €  350,00

1.1.1.5.2 buiten de normale kantooruren €  500,00

1.1.1.6 Het tarief bedraagt voor het ter beschikking stellen van ambtenaren als

getuigen ten behoeve van een huwelijksvoltrekking/ partnerschapsregistratie, per ambtenaar, per 15 minuten €    16,00

1.1.2  Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of omgekeerd indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1  binnen de normale kantooruren (met uitzondering van de aangewezen tijden waarop kostenloze voltrekking c.q. registratie plaatsvindt) €  270,00

1.1.2.2  buiten de normale kantooruren €  420,00

1.1.2.3 in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk wetboek €  100,00

1.1.2.4 in het gemeentehuis, “Lieberte Gon”, Milderspaat 1, Nederweert-Eind als bedoeld in artikel 63, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op donderdag en op een zaterdag €  565,00

€  610,00

1.1.2.5 in of op een andere locatie binnen het grondgebied van de gemeente (‘huis der gemeente’) als bedoeld in artikel 63, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

1.1.2.5.1 binnen de normale kantooruren  €  350,00

1.1.2.5.1 buiten de normale kantooruren  €  500,00

1.1.3  Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 

1.1.3.1  een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering (wit) €    11,00

1.1.3.2  een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe/nubuk uitvoering €    25,00

1.1.3.3 Kalligraferen trouwboekje €      8,00

1.1.3.4 een verklaring huwelijksbevoegdheid €    22,30

1.1.4  Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen van gemeentewege in de registers van de burgerlijke stand zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving wordt verlangd, per kwartier of gedeelte daarvan €     16,00

1.1.5  Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van

een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€66,95;

 

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,05;

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan

een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€66,95;

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,05;

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van

de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt

behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€66,95;

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,05;

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€51,05;

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€52,95;

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€28,35;

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€47,07.

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs €     38,45

1.3.2  Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met €     34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

1.4.1  Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.4 en 1.4.5, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1  tot het verstrekken van gegevens, per mondelinge inlichting €       6,80

1.4.2.2 tot het verstrekken van gegevens, per schriftelijke inlichting €     15,70

1.4.3  Voor de toepassing van onderdeel 1.4.5 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1  tot het verstrekken van gegevens, per mondelinge inlichting  €       6,80

1.4.4.2 tot het verstrekken van gegevens, per schriftelijke inlichting €     15,70

1.4.5  Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de bevolkingsboekhouding, voor ieder daaraan besteed kwartier €     16,00

1.4.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van:

1.4.6.1 enkelvoudig bewijs (uittreksel) van opneming in de BRP €       8,00

1.4.6.2 een uittreksel van meerder personen wonende aan hetzelfde adres of deel uitmakende van één gezin €     14,50

1.4.6.3 gegevens aan afnemers en bijzondere derden op papier €       2,27

1.4.6.4 verstrekken van persoonslijst, 1e keer gratis, daarna €       6,20

1.4.6.5 een bewijs van Nederlanderschap €       8,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet  €       8,00

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een mededeling als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1  bij verstrekking op papier per pagina €       0,23

1.6.1.1.1  met een maximum per mededeling indien deze ten hoogste 100 pagina’s bedraagt van €       5,00

1.6.1.1.2  met een maximum per mededeling indien deze meer dan 100 pagina’s bedraagt van €     22,50

1.6.1.2  bij verstrekking anders dan op papier €       5,00

1.6.1.3  dat bestaat uit een mededeling van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking €     22,50

1.6.2  Indien voor dezelfde mededeling op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens €       5,00

1.6.3.1 Indien het verzet als bedoeld in artikel 1.6.3 gegrond wordt verklaard vindt volledige restitutie plaats van de leges als bedoeld in dat artikel

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1  Het tarief bedraagt voor  het verstrekken van:

1.7.1.1  een afschrift van de programmabegroting of productraming €     22,40

1.7.1.2  een afschrift van de gemeenterekening met toelichting €     16,75

1.7.1.3  een afschrift van het burgerjaarverslag €       4,00

1.7.1.4 de nota evaluatie begroting met bijbehorende bescheiden (=kadernota) €       8,35

1.7.2  Het tarief bedraagt voor het verstrekken van

1.7.2.1  een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina €       0,50

1.7.2.2  een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina €       0,50

1.7.3 het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.1  voor de toezending van agenda’s, voorstellen en notulen van de vergadering van de raad met inbegrip van de bijlagen, per post verzonden, per jaar  €     82,50

1.7.3.2  het onder 1.7.3.1 genoemde abonnement, mits de stukken worden afgehaald, per jaar €     40,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1 voor het verstrekken van een ongekleurde kaart van een bestemmingsplan per blad €     15,15

1.8.1.2 voor het verstrekken van de voorschriften van een bestemmingsplan €     12,65

1.8.1.3 voor het verstrekken van de toelichting op een bestemmingsplan,

inclusief toelichtend kaartmateriaal €     12,65

1.8.1.4 voor het verstrekken van een bij een bestemmingsplan behorend beeldkwaliteitsplan   €     12,65

1.8.1.5 voor het verstrekken van een bij een bestemmingsplan behorende bijlage €     12,65

1.8.1.6 voor het verstrekken van een kopie van een aangevraagde of (in ontwerp) verleende omgevingsvergunning, van een gedane melding (Wet milieubeheer of Gebruiksbesluit) of van een bodemonderzoeksrapport, inclusief de daarbij behorende tekeningen (mits maximaal 3 tekeningen groter dan A4)

• tot 20 bedrukte pagina’s of tekeningen 

• van 20 tot 50 bedrukte pagina’s of tekeningen  

• van 50 tot 100 bedrukte pagina’s of tekeningen

• vanaf 100 bedrukte pagina’s of tekeningen €     12,50

€     25,00

€     40,00

€     60,00

1.8.1.7 voor het verstrekken van een exemplaar van de bouwverordening €     21,70

1.8.1.8 voor het verstrekken van aan- vullingen hiervan per bladzijde of gedeelte daarvan €      0,35

1.8.1.9 tot het verstrekken van kaarten en tekeningen, niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling opgenomen, danwel afdrukken daarvan per kaart of tekening €      2,75

vermeerderd met €      0,80

voor elke 1.000 cm2 of gedeelte daarvan waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1.000 cm2 te boven gaat;

1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1  het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (verder WKPB), dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen €     10,60

1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.3.1 van en verzoek voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen, voor ieder daaraan besteed kwartier €     16,00

1.8.3.2 van een verzoek om andere informatie dan uit de WKPB-registratie en WKPB beperkingenregister, voor ieder daaraan besteed kwartier €     16,00

1.8.3.3 van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier  €     16,00

1.8.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.4.1 kadastraal uitreksel persoon, per object €       5,75

1.8.4.2 kadastraal uitreksel object, per object €       5,75

1.8.4.3 kadastrale kaart €       5,75

1.8.4.4 miniluchtfoto €     15,00

1.8.4.5 luchtfoto (onderlegbeeld) €     90,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1  tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag zijn rijksleges verschuldigd zoals genoemd in de Wet Justitiële Gegevens j.o. Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke personen

1.9.2  Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.9.3  tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening €       8,00

1.9.4 voor het ter legalisatie opzenden van een stuk, onverminderd de daarop vallende kosten, welke voordat de dienst wordt verleend, aan de

aanvrager worden medegedeeld €     14,65

1.9.5 voor het afgeven van een verklaring dat de afbeelding op een stuk de afbeelding is van degene op wiens naam het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld €       5,15

1.9.6  voor het waarmerken van een kopie €       5,10

1.9.7 Voor een adreswijziging op een instructiebewijs als bedoeld in artikel 2 van de Wet op het Onderricht Motorrijtuigen €       5,15

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1  Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of per gedeelte daarvan ongeacht het tarief €       7,85

1.10.2  Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van:

1.10.2.1  een afschrift of  fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per A-4 pagina

per A-3 pagina

exclusief verzendkosten €       0,35

€       0,70

1.10.2.2 openbare inventarissen op een cd-rom

per stuk exclusief verzendkosten €     17,50

 

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

1.11  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1  tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet €     85,00

1.11.2  tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet €     85,00

Hoofdstuk 12 Standplaatsen

1.12  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning buiten de reguliere

weekmarkt €   125,75

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

1.13  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1  voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet  €     15,00

1.13.2  tot het wijzigen van een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing €     15,00

Hoofdstuk 14 Kansspelen

1.14.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.14.1.1  voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat €     56,50

1.14.1.2  voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat  €     56,50

en voor iedere volgende speelautomaat €     34,00

1.14.1.3 voor perioden korter dan 12 maanden worden de onder 1.14.1.1 en 1.14.1.2 genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd. Bij intrekking van de vergunning vindt

geen restitutie plaats.

1.14.2  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) €     15,00

1.14.3  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) €     15,00

Hoofdstuk 15 Telecommunicatie

1.15.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet €   127,30

1.15.1.1  indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met €   0,2687

1.15.1.2  indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met €   0,0632

1.15.1.3  indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met €   118,40

1.15.1.4  indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.15.2  Indien een begroting als bedoeld in 1.15.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

1.16 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.1  tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 €     35,75

1.16.2  tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) €     45,00

1.16.3 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5:8. lid 3

van de APV €     35,75

1.16.4 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de

Wegenverkeerswet €     35,75

1.16.5 tot het wijzigen van een ontheffing als bedoeld in de onderdelen

1.16.1, 1.16.5 en 1.16.6 €     17,90

1.16.6 Tot het aanstellen van een verkeersregelaar  €      0,00

Hoofdstuk 17 Naturalisatie en optie

1.17  Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van het Nederlanderschap geldt het tarief dat is opgenomen in artikel 13 Rijkswet op het Nederlanderschap en het besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 

Hoofdstuk 18 Diversen

1.18.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1.1  tot het verkrijgen van een visvergunning  €     12,00

1.18.1.2  voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een ontheffing voor het laden en/of lossen van vuurwerkartikelen op grond van hoofdstuk 7.5.11 van het ADR (CV 1) €     42,00

 

1.18.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.18.2.1 (gewaarmerkte)afschriften, afdrukken of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke

regeling een tarief is opgenomen

1.18.2.1.1 de eerste 50 pagina’s (1 t/m 50), per pagina, zwart/wit, formaat A4 €       0,35

1.18.2.1.2 de volgende 50 pagina’s (51 t/m 100), per pagina, zwart/wit, formaat A4 €       0,25

1.18.2.1.3 alle volgende pagina’s (vanaf 101), per pagina, zwart/wit, formaat A4 €       0,15

1.18.2.1.4 afschriften, afdrukken of fotokopieën van een ander formaat dan A4 of van

een kleurenprinter, per pagina €       1,00

1.18.2.3 afdruk of fotokopie van *2 kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.2.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk €       2,75

vermeerderd met €       0,80

voor elke 1.000 cm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1.000 cm2 te boven gaat;

1.18.2.4 afdruk of fotokopie van *3 een vergunning, ontheffing of vrijstelling ingevolge wet, reglement of verordening of een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen €     18,25

1.18.2.5 afdruk of fotokopie van *4 een vergunning, ontheffing of vrijstelling zoals onder 1.18.2.4 vermeld waarbij een brandveiligheidstoets noodzakelijk is €     22,00

1.18.2.6 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €       0,50

1.18.3 voor de afgifte van een beschermhoesje ten behoeve van de documenten op creditcardformaat €       0,50

1.18.4 voor het per telefax opsturen van stukken, voor de eerste A-4 pagina  €       2,50

vermeerderd met €       0,70

voor elke volgende A-4 pagina

1.18.5 Het tarief bedraagt voor het raadplegen van stukken of voor het in

behandeling nemen van een aanvraag voor het vervaardigen van opgaven, niet elders in deze bijlage genoemd, in het bijzonder belang

van de aanvrager, voor zover de gemeente daartoe niet is gehouden krachtens de haar opgedragen taak en voor zover daarvoor geen afwijkend tarief is voorgeschreven:

1.18.5.1 indien de opgave door een ambtenaar wordt samengesteld of het raadplegen geschiedt door of met bijstand van een ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan €       7,85

1.18.5.2 indien de opgave door of namens de aanvrager wordt samengesteld of het raadplegen geschiedt zonder bijstand van een ambtenaar, per kwartier

of gedeelte daarvan €       2,65

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1  Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV 2012) , voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2 bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV 2012) , voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3 sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV 2012) , voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1 om beoordeling van een schetsplan door de welstandscommissie €   250,00

met dien verstande dat indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

2.2.2 om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld

2.2.3 om een beoordeling van een principeverzoek om planologische medewerking €   500,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1 Bouwactiviteiten

2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 100.000 bedragen:

met een minimum van  2%

€        275,00

2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 100.000 tot € 1.000.000 bedragen: €     2.000,00

vermeerderd met:    1%

van de bouwkosten hoger dan € 100.000;

2.3.1.1.3  indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen: €   11.000,00

vermeerderd met:    0,8%

van de bouwkosten hoger dan € 1.000.000;

2.3.1.1.4   indien de bouwkosten € 2.000.000 tot € 5.000.000 bedragen: €   19.000,00

vermeerderd met:    0,6%

van de bouwkosten hoger dan € 2.000.000;

2.3.1.1.5 indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen: €   37.000,00

vermeerderd met:    0,6%

van de bouwkosten hoger dan € 5.000.000, met een maximum van: €   100.000,0

2.3.1.1.6 De bouwkosten worden afgerond op duizendtallen. 

 

 

Extra welstandstoets

2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is voor de 2e welstandstoets

voor de 3e en volgende welstandstoets €            0,00

€        250,00

 

Verplicht advies kwaliteitscommissie

2.3.1.3.1 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens het bestemmingsplan voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een BOM+-advies van de regionale kwaliteitscommissie wordt gevraagd €        300,00

2.3.1.3.1.a Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens het bestemmingsplan voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag meer dan 2 keer een BOM+-advies van de regionale kwaliteitscommissie wordt gevraagd, per behandeling €        150,00

2.3.1.3.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens de structuurvisie voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een LKM-advies van de regionale kwaliteitscommissie wordt gevraagd €        750,00

 

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en onderdeel 2.3.7 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw- c.q. sloopactiviteit: 150%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum toeslag van € 1.000,00.

 

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al verder in behandeling is genomen: €        125,00

 

2.3.2 Aanlegactiviteiten

2.3.2.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: €        250,00

 

 

 

 

 

 

 

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2:

2.3.3.1 indien  artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is toegepast  (buitenplanse afwijking): €     1.250,00

2.3.3.2 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is toegepast (tijdelijke afwijking): €        400,00

 

2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is toegepast (binnenplanse afwijking): €        400,00

2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is toegepast (buitenplanse kleine afwijking): €        400,00

2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is toegepast (buitenplanse afwijking): €     1.520,00

2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is toegepast (tijdelijke afwijking) €        560,00

2.3.4.5 indien  artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is toegepast (afwijking van exploitatieplan) €        400,00

2.3.4.6 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is toegepast (afwijking van voorbereidingsplan) €        400,00

 

 

 

 

 

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk of inrichting in de volgende categorieën bruto vloeroppervlakte:

2.3.5.1 van 0 t/m 100m² €        325,00

2.3.5.2 van 101 t/m 500 m² €        425,00

2.3.5.3 van 501 t/m 2000m² €        775,00

2.3.5.4 van 2001 t/m 5000m² €     1.450,00

2.3.5.4 meer dan 5000 m² €     1.800,00

 

2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument: €        250,00

2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: €        250,00

2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.2.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een provinciaal of gemeentelijk monument €        150,00

2.3.6.2.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een provinciaal of gemeentelijk monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: €        150,00

 

2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: €        200,00

indien de sloopkosten meer bedragen dan € 50.000,00 vermeerderd met:    0,4%

van de sloopkosten met een maximum van: €     2.500,00

2.3.7.2 Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in het onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: €        125,00

2.3.8 Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: €          75,00

 

2.3.9 Uitweg/Inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: €        150,00

 

2.3.10 Handelsreclame

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het op of aan een onroerende zaak maken of voeren van handelsreclame, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder h of i van de Wabo, een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: €        150,00

 

2.3.11 Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.11.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.11.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.12 Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport €        125,00

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport €        380,00

2.3.13 Verklaring van geen bedenkingen

2.3.13.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 

2.3.13.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: €        250,00

2.3.13.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: €        250,00

 

2.3.14 Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief

indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: €       150,00

 

2.3.15 Buiten behandeling laten aanvraag

Het tarief voor een aanvraag die na toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling wordt gelaten, bedraagt:

van de verschuldigde leges als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze verordening

25%

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, het vaststellen van een bestemmingsplan of de wijziging van een bestemmingsplan is voorafgegaan door  een 1e welstandstoets,  een beoordeling van een conceptaanvraag of een beoordeling van een principeverzoek om planologische medewerking als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag of 1e welstandtoets geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3 of  op de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vaststellen van een bestemmingsplan of wijzigingplan zoals bedoeld in hoofdstuk 7 indien de aanvraag is ingediend binnen 1 jaar nadat de 1e welstandtoets, de conceptaanvraag of het principeverzoek is beoordeeld.

2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13. De vermindering beloopt:

2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten:            2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten:            3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten:            5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1  indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan          75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2  indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan          50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.3  indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan          25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2  Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:          25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3  Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:          25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 75,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13  en artikel 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6 Intrekking omgevingsvergunning

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid onder b, van de Wabo bedraagt

tenzij artikel 2.5.2 van toepassing is

€   150,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: €   150,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening €1.520,00

2.8.2 Het tarief voor het opstellen van een bestemmingsplan ten behoeve van een procedure herziening bestemmingsplan artikel 3.1 Wro wordt bepaald door de gemeente op basis van werkelijke kosten door middel van externe offertes.

2.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijzigingsplan als bedoel in artikel 3.6, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening €1.040,00

Hoofdstuk 9 Gereserveerd

Hoofdstuk 10 Hogere Grenswaarde Geluidsbelasting

2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een besluit tot het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet Geluidhinder €   350,00

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking €   150,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

3.1.1.1 het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet waarvoor geen BIBOB toets noodzakelijk is €   384,00

3.1.1.2 het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet waarvoor een BIBOB toets noodzakelijk is €1.280,00

3.1.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank en Horecawet, anders dan een wijziging als bedoeld in artikel 3.1.3  €     75,00

3.1.2  Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet worden geen leges in rekening gebracht.

3.1.3  tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet wordt een verlaagd tarief in rekening gebracht. Dit onder de volgende voorwaarden:

- het alleen een wijziging betreft van de leidinggevende;

- de aanvrager een verklaring overlegt dat aan de inrichting niets veranderd is sinds de vorige afgifte van de vergunning;

- de vorige vergunning niet ouder is dan 10 jaar.        €     34,00

3.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening

3.1.4.1 voor een horecabedrijf waar voor geen BIBOB toets noodzakelijk is €   384,00

3.1.4.2 voor een horecabedrijf waarvoor een BIBOB toets noodzakelijk is €1.280,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een grootschalig evenement als bedoeld in artikel 2:25, vijfde lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning) €   100,00

3.2.1.1  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding voor het organiseren van een middelgroot evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening  €     64,00

3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 5:23, derde lid, van de Algemene plaatselijke verordening (snuffelmarkt): €     32,00

3.2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gebruik maken van

3.2.3.1 publicatieborden van de gemeente voor het aankondigen van evenementen en gebeurtenissen €   101,10

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1 een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.1.1  voor een seksinrichting waarvoor geen BIBOB toets noodzakelijk is €1.920,00

3.3.1.2 voor een seksinrichting waarvoor een BIBOB toets noodzakelijk is €3.840,00

3.3.1.3 voor een escortbedrijf waarvoor geen BIBOB toets noodzakelijk is €   960,00

3.3.1.4 voor een escortbedrijf waarvoor een BIBOB toets noodzakelijk is €1.920,00

3.3.2 een wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.3:

3.3.2.1 voor een seksinrichting waarvoor geen BIBOB toets noodzakelijk is €   960,00

3.3.2.2 voor een seksinrichting waarvoor een BIBOB toets noodzakelijk is €1.920,00

3.3.2.3 voor een escortbedrijf waarvoor geen BIBOB toets noodzakelijk is €   480,00

3.3.2.4 voor een escortbedrijf waarvoor een BIBOB toets noodzakelijk is €   960,00

3.3.3 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.3.1 voor een seksinrichting €   100,00

3.3.3.2 voor een escortbedrijf €     75,00

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening €     64,00

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking €     25,00

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2013.

De raadsgriffier van de gemeente Nederweert,

 

W.A Ernes