Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Neerijnen.

Geldend van 15-04-2010 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Neerijnen.

De raad van de gemeente Neerijnen;

gelezen het voorstel van de werkgroep dualisering van 16 november 2005;

gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

besluit:

a. In te stemmen met de offerte d.d. 16 november 2005 van de lokale Rekenkamer bv;

b. Vast te stellen de Verordening op de verordening op de rekenkamercommissie,

luidende:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Wet: Gemeentewet;

b. commissie: rekenkamercommissie;

c. voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

d. college: college van burgemeester en wethouders;

e. rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Neerijnen

Artikel 2 Rekenkamercommissie

1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de

rekenkamercommissie.

2. De rekenkamercommissie bestaat uit ten minste drie leden en een voorzitter die van buiten de kring van de raad wordt aangewezen.

Artikel 3 Benoeming leden

1. De raad benoemt de leden en eventuele plaatsvervangers van de rekenkamercommissie uit zijn midden en/of uit commissieleden.

2. De leden worden benoemd gelijk aan de duur van hun raadsperiode, de voorzitter wordt door de raad benoemd voor de periode van twee jaar. De voorzitter kan door de raad worden herbenoemd.

3. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter

treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

Artikel 4 Eed

1. Alvorens zijn functie te aanvaarden legt de voorzitter rekenkamer in handen van de voorzitter van de raad de eed of belofte af:

Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot directeur rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te faten,

rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als directeur rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!

(Dat verklaar en beloof ik!)

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

1. De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op non-activiteit.

2. Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

a. op eigen verzoek;

b. indien het lid aftreedt als lid van de raad;

c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van de rekenkamercommissie te vervullen;

3. Het lidmaatschap van de externe voorzitter eindigt:

a. op eigen verzoek;

b. bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de

rekenkamercommissie.

c. wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

d. indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld,

in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

4. De externe voorzitter van de rekenkamercommissie kan door de raad worden ontslagen wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen.

Artikel 6 Ambtelijk Secretaris

1. De rekenkamercommissie benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de raad.

2. De ambtelijk secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken

terzijde.

3. De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie

over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

4. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de

vorming van dossiers.

Artikel 7 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere

werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 8 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

1. De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10 Werkwijze

1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

3. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

4. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

5. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim

aanmerken.

6. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

7. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

8. De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

9. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 11 Budget

1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

a. de vergoedingen aan de externe voorzitter;

b. de ambtelijk secretaris;

c. interne onderzoeksmedewerkers;

d. externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

e. eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2006

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke

rekenkamercommissie Neerijnen.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergaderingvan 8 december 2005
, voorzitter
, griffier