Regeling vervallen per 01-01-2020

Spelregels integriteit

Geldend van 05-08-2011 t/m 31-12-2019

Intitulé

Spelregels integriteit

Spelregels integriteit

Spelregels integriteit

1. Omgaan met vertrouwelijke informatie

Over informatie die mogelijk een vertrouwelijk karakter heeft wordt geen mededeling aan derden gedaan; vragen aan media over dit soort zaken worden doorverwezen naar communicatie.

2. Nevenwerkzaamheden; belangenverstrengeling

Nevenwerkzaamheden die iemand vervult, of wilt gaan vervullen en die - mogelijk - een relatie hebben met het werk worden gemeld bij de leidinggevende. Als de nevenwerkzaam-heden - mogelijk - een negatief effect hebben op de functievervulling kan de directeur deze verbieden. Er wordt een registratie bijgehouden met betrekking tot nevenfuncties.

3. Zorgvuldig omgaan met geld

Met gemeenschapsgeld wordt zorgvuldig omgegaan; het vermijden van onnodige kosten en ook de kosten voor anderen niet onnodig opdrijven, is de gewoonste zaak van de wereld. In het verlengde hiervan geldt, alleen feitelijk ten behoeve van het werk gemaakte kosten worden gedeclareerd.

4. Gebruiken faciliteiten werkgever

Structureel privé gebruik van faciliteiten van de gemeente zoals faxen, kopiëren, gebruik van internet en email is niet toegestaan. Incidenteel privé gebruik, dus af en toe een emailtje of kopietje kan wel.

5. Etentjes, reisjes en geschenken

In verband met de noodzaak om de onafhankelijkheid van de ambtenaar te bewaren moet hij nee zeggen als het nee moet zijn. Geschenken, etentjes en reisjes voor ambtenaren worden niet geaccepteerd als we, als gemeente, in onderhandelingsfase met de schenker zijn. Buiten deze fase weegt u af of een geschenk u vrij laat in de verhouding tussen deze derde partij en u. Van etentjes, reisjes en geschenken, wordt altijd melding gedaan bij de leidinggevende. In het algemeen zal het zo zijn dat geschenken met een geschatte waarde van minder dan € 25,00 aangenomen mogen worden. Als u twijfelt, overleg met de leidinggevende.

6. Professioneel uitvoeren van het werk

De ambtenaar wordt geacht professioneel te werken; dus "vakwerk" te leveren. Dit veronderstelt een aantal zaken die in uw houding te herkennen zijn, zoals:

  • -

    correct gedrag tegen elkaar maar ook tegenover burgers en bedrijven;

  • -

    vermijden van discriminatie; respecteren van religies en levensovertuigingen;

  • -

    duidelijkheid naar derden met betrekking tot uw functie en bevoegdheden.

Als deze spelregels u niet duidelijk zijn, praat eens met uw collega's en leidinggevenden. Liefst in het werkoverleg!

Als u de indruk heeft dat uw collega's of leidinggevende deze spelregels overtreden, spreek hen erop aan!

Ook kunt u bij uw chef, directeur en de gemeentesecretaris of de vertrouwenspersoon uw verhaal kwijt; dit is geen negatief gedrag, maar zo kunnen wij samen zorgen voor een betere organisatie!