Regeling vervallen per 09-11-2021

Reglement informatieve bijeenkomsten Nieuwegein 2012

Geldend van 27-03-2014 t/m 08-11-2021

Intitulé

Reglement informatieve bijeenkomsten Nieuwegein 2012

De raad van de gemeente Nieuwegein;

gelezen het advies van het presidium d.d. 29 maart 2012 en 23 mei 2012;

besluit:

vast te stellen het volgende

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: gemeenteraad van Nieuwegein

  • b.

    leden: raadsleden en raadscommissieleden;

  • c.

    gespreksleider: voorzitter van een informatieve bijeenkomst;

  • d.

    secretaris: medewerker van de griffie, die een informatieve bijeenkomst ambtelijk begeleidt;

  • e.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • f.

    majeure onderwerpen: onderwerpen in een kalenderjaar, waarvan de raad bij vaststelling van

    de begroting voor dat jaar op voorstel van het presidium besloten heeft dat deze bijzonder gewicht toekomen.

Artikel 2. Instelling informatieve bijeenkomsten

  • 1.

    Er worden twee type informatieve bijeenkomsten onderscheiden:

    • a.

      de Raadsinformatiebijeenkomst;

    • b.

      de Ontmoeting;

  • 2.

    Een Raadsinformatiebijeenkomst heeft tot doel de leden te informeren over een

onderwerp dat de raad aangaat.

3.Een Ontmoeting heeft tot doel dat inwoners, instellingen, verenigingen of bedrijven en leden over een bepaald onderwerp met elkaar van gedachten wisselen.

Artikel 3. Doel informatieve bijeenkomst

  • 1. De Raadsinformatiebijeenkomst beoogt de leden:

    • a.

      te informeren over nieuw beleid of maatschappelijke ontwikkelingen;

    • b.

      informatie te verstrekken over een onderwerp, waar via een voorstel nog nadere

      beraadslaging en/ of besluitvorming over plaatsvindt;

    • c.

      bij te praten over lopende onderwerpen, waarover al eerder besluitvorming heeft

      plaatsgevonden;

  • 2. Met een Ontmoeting wordt beoogd:

    • a.

      zicht te krijgen op het functioneren van een maatschappelijke organisatie

    • b.

      Nieuwe maatschappelijke (beleids)ontwikkelingen te verkennen

    • c.

      maatschappelijke problematiek te bespreken

  • 3. Per bijeenkomst wordt aangegeven welk doel wordt beoogd.

Artikel 4. Vorm informatieve bijeenkomsten

  • 1. De vorm van een informatieve bijeenkomst is vrij en wordt in hoofdlijnen vooraf door het presidium bepaald. De gespreksleider bepaalt binnen deze kaders de uiteindelijke invulling. 2. Iedere informatieve bijeenkomst wordt geopend en afgesloten door de gespreksleider.

  • 3. Er wordt tijdens een informatieve bijeenkomst uitsluitend informatie uitgewisseld.

Artikel 5. Deelnemers

  • 1. Een raadsinformatiebijeenkomst is primair bestemd voor leden.

  • 2. Inwoners, verenigingen, instellingen of bedrijven zijn welkom bij een raadsinformatie-bijeenkomst, voor zover het karakter van de bijeenkomst zich hiertegen niet verzet.

  • 3. Een Ontmoeting is per definitie bestemd voor leden, inwoners, instellingen, verenigingen en bedrijven.

  • 4. Burgemeester en wethouders worden geacht voor informatieve bijeenkomsten te zijn uitgenodigd, voor zover zij hieraan al niet inhoudelijk bijdragen.

Artikel 6. Gespreksleider

  • 1. Het presidium wijst per informatieve bijeenkomst een gespreksleider aan, die de bijeenkomst opent, begeleidt en afsluit.

  • 2. Bij informatieve bijeenkomsten vormt de gespreksleider het aanspreekpunt namens de raad richting gasten.

  • 3. In geval van een raadsinformatiebijeenkomst kan het presidium het inhoudelijke deel van de bijeenkomst laten vormgeven door of namens het college. In overige gevallen is het presidium verantwoordelijk voor de vormgeving van het inhoudelijke deel.

Artikel 7. Secretaris

  • 1. In iedere bijeenkomst is een secretaris aanwezig, ter ondersteuning van de gespreksleider en een goed verloop van de bijeenkomst.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor het de benodigde faciliteiten voor een bijeenkomst en legt eventuele bestuurlijke toezeggingen vast via een terugkoppelingsformulier.

Artikel 8. Algemene uitgangspunten

  • 1.

    De informatieve bijeenkomsten vinden in beginsel iedere eerste donderdag van de maand plaats en –indien het presidium dit nodig acht- op de derde donderdag van de maand.

  • 2.

    Bij het plannen van de informatieve bijeenkomsten hanteert het presidium de volgende uitgangspunten:

    • -

      bij majeure onderwerpen wordt slechts een onderwerp per avond gepland;

    • -

      tijdens een Ontmoeting wordt niet gelijktijdig een andere bijeenkomst gepland;

    • -

      er worden maximaal twee informatieve bijeenkomsten achter elkaar en maximaal

twee gelijktijdig op een avond gepland;

-bij meer onderwerpen op een avond wordt rekening gehouden met de taakverdeling

binnen de verschillende raadscommissies

  • 3.

    Iedere informatieve bijeenkomst begint zoveel mogelijk om 20.00 uur of later en wordt rond 20.30 onderbroken voor een pauze, waarin gelegenheid is voor het ontmoeten van inwoners en vertegenwoordigers van verenigingen, instellingen en bedrijven.

  • 4.

    De gespreksleider streeft een eindtijd na van 23.00 uur, tenzij vooraf anders is aangegeven.

Artikel 9. Aanmelding onderwerpen voor informatieve bijeenkomsten

  • 1. Ieder verzoek om een informatieve bijeenkomst wordt door tussenkomst van de griffier bij het presidium ingediend.

  • 2. Een verzoek bevat ten minste:

    • a.

      een aanduiding van het onderwerp;

    • b.

      een doel als bedoeld in artikel 3

    • c.

      een gemotiveerde aanduiding van de gewenste datum

    • d.

      een indicatie van het programma, betrokken partijen en de tijdsduur

  • 3. Het presidium kan besluiten een verzoek dat niet aan het tweede lid voldoet, niet te honoreren of aan te houden tot dit is gecompleteerd.

  • 4. Een verzoek van een of meer leden wordt gehonoreerd, indien ten minste een vijfde van de raadsleden dit verzoek schriftelijk of digitaal ondersteunt.

  • 5. Een verzoek van inwoners, verenigingen, instellingen en bedrijven wordt als genummerd stuk verspreid, waarbij fracties kunnen binnen twee weken kunnen aangeven of zij het verzoek ondersteunen. Het vierde lid is van overeenkomstige toepassing. De initiatiefnemers worden over de uitkomst geïnformeerd.

Artikel 10. De agenda

  • 1.

    Het presidium stelt de agenda’s voor de informatieve bijeenkomsten vast.

  • 2.

    Na het verzenden van de agenda kan de gespreksleider van een bijeenkomt tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een strekt ter vervanging hiervan doen uitgaan.

  • 3.

    De agenda, als bedoeld in de voorgaande leden, is definitief.

  • 4.

    De bijeenkomst wordt ten minste zeven dagen voor aanvang aangekondigd via het

gemeentenieuws in een lokale huis-aan-huiskrant en op de gemeentelijke website.

Artikel 11. Stukken

  • 1. De initiatiefnemer van een informatieve bijeenkomst kan bij de aanmelding onder gelijktijdige overlegging daarvan verzoeken om met de agenda stukken beschikbaar te stellen.

  • 2. Het presidium bepaalt op welke wijze stukken beschikbaar worden gesteld en bevordert daarbij dat deze openbaar en digitaal toegankelijk zijn.

Artikel 12. Bepalingen over het verloop van de bijeenkomst

  • 1. Desgewenst wordt aan inwoners, verenigingen, instellingen of bedrijven gelegenheid geboden om over het geagendeerde onderwerp het woord te voeren.

  • 2. De gespreksleider bepaalt, gehoord de aanwezige leden, op welk moment hiervoor ruimte wordt geboden, in welke vorm en hoe lang.

  • 3. Er is sprake van een informele bijeenkomst, waarin alle sprekers en aanwezigen de algemeen gangbare fatsoensnormen in acht nemen.

  • 4. De gespreksleider bewaakt de orde in de bijeenkomst en kan na herhaalde waarschuwing een aanwezige het verdere verblijf in de bijeenkomst ontzeggen, indien diens gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert.

Artikel 13. Vastlegging

  • 1.

    De resultaten van een informatieve bijeenkomst worden niet vastgelegd, met uitzondering van bestuurlijke toezeggingen, die door de secretaris via een terugkoppelingsformulier aan de raad worden gezonden.

  • 2.

    De verhandelde informatie wordt zo spoedig mogelijk door de secretaris op de website van de gemeente gepubliceerd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 mei 2012
de griffier, de voorzitter,