Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent voortgangsgesprekken burgemeester en gemeenteraad Verordening voorgangsgesprekken burgemeester en gemeenteraad Nieuwegein 2015

Geldend van 21-10-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening Voortgangsgesprekken burgemeester en gemeenteraad Nieuwegein 2015

De Raad van de gemeente Nieuwegein, 

Gelet op het bepaalde in artikel 149 Gemeentewet,

Besluit vast te stellen de:

Verordening Voortgangsgesprekken burgemeester en gemeenteraad Nieuwegein 2015

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: voortgangsgesprekken tussen de gemeenteraad en de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die de gesprekken namens de raad voert;

  • c.

    adviseurs: wethouder(s) en/ of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien.

  • d.

    commissaris: commissaris van de Koning in de provincie Utrecht

Algemene bepalingen

Artikel 2

  • 1. De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2. De commissie voert zo mogelijk jaarlijks, maar ten minste drie gesprekken per ambtsperiode.

  • 3. Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Procedure en tijdschema

Artikel 3

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de voortgangsgesprekken.

  • 2. Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris met de burgemeester heeft.

  • 3. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris.

Samenstelling commissie

Artikel 4

  • 1. De raad kiest een commissie uit zijn midden, tenminste acht weken voor het gesprek, als bedoeld in artikel 3, lid 2.

  • 2. De commissie wordt samengesteld uit 4 leden van de raad, waarvan twee uit coalitie- en twee uit oppositiepartijen; plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kiest de raad een vervanger.

  • 4. De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

  • 5. De commissie kan zich laten informeren door adviseurs.

  • 6. De commissie wordt ontbonden op het moment dat het verslag naar de commissaris van de Koning wordt gestuurd.

Voorzitterschap van de commissie

Artikel 5

  • 1. Naast de leden wijst de raad uit zijn midden één van de leden aan als voorzitter.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4. De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Geheimhouding

Artikel 6

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van adviseurs. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.

  • 5. De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs en een mogelijke externe gespreksleider.

Voorbereiding gesprek

Artikel 7

  • 1. Leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 2. Leden commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 4. Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

  • 5. Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Het gesprek

Artikel 8

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3. Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4. De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de burgemeester

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fractievoorzitters;

    • b.

      in het proces van dualisme;

    • c.

      als voorzitter van het college;

    • d.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • e.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • f.

      en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

    • h.

      en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • i.

      en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.

  • 5. In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.

Verslaglegging

Artikel 9

  • 1. Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2. Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4. Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

Archivering

Artikel 10

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Slotartikelen

Artikel 11

Deze verordening treedt in werking één dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij is geplaatst.

Artikel 12

Deze verordening wordt aangehaald als:

Verordening voorgangsgesprekken burgemeester en gemeenteraad Nieuwegein 2015

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 28 mei 2015.
De gemeenteraad van Nieuwegein,
de griffier
de voorzitter