Regeling vervallen per 30-03-2024

Instructie voor de griffier van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018

Geldend van 16-03-2018 t/m 29-03-2024

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018

De raad van de gemeente Nieuwegein;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 23 januari 2018;

gelet op artikel 107a, tweede lid, Gemeentewet;

besluit:

Vast te stellen de volgende

Instructie voor de griffier van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    griffier: de functionaris, zoals bedoeld in artikel 107 Gemeentewet;

  • b.

    burgemeester: de op grond van artikel 61 Gemeentewet op voordacht door onze Minister bij koninklijk besluit benoemde functionaris of de waarnemer (Gemeentewet artikel 78);

  • c.

    secretaris: de functionaris, zoals bedoeld in artikel 102 Gemeentewet;

  • d.

    griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de medewerkers van de gemeente die hiërarchisch onder de griffier vallen;

  • e.

    werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de raad is overgedragen;

  • f.

    presidium: het presidium zoals bedoeld in het reglement van orde voor de raad;

  • g.

    raadskalender: planning- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten en beleidsvoorstellen van/aan de raad;

  • h.

    college: bestuursorgaan zoals bedoeld in artikel 34 Gemeentewet.

Artikel 2 Algemene taken en bevoegdheden

  • 1. De griffier verleent advies en bijstand aan de raad, zijn leden en alle door de raad ingestelde commissies, werkgroepen en overige organen en draagt zorg voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van de vergaderingen daarvan.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen ten behoeve van de in lid 1 bedoelde vergaderingen en van de besluitvorming door de raad.

Artikel 3 Leidinggeven en management

  • 1. De griffier is eindverantwoordelijk functionaris en geeft hiërarchisch en functioneel leiding aan medewerkers van de griffie en de secretaris van de rekenkamer(commissie).

  • 2. De griffier heeft op grond van de Wet op de ondernemingsraden periodiek overleg met medewerkers van de griffie.

  • 3. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die onder zijn verantwoordelijkheid de raad ondersteunen.

  • 4. De griffier geeft functioneel leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren.

  • 5. De griffier rapporteert jaarlijks aan de raad over (uitvoering van) de activiteiten de griffie.

  • 6. De griffier beheert de budgetten van de raad, de griffie en de rekenkamer(commissie), signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad hierover.

Artikel 4 Bestuurlijk en ambtelijk overleg

  • 1. De griffier neemt actief en constructief deel aan de driehoek (burgemeester en secretaris).

  • 2. De griffier en de secretaris overleggen periodiek tenminste over de planning en uitvoering van de termijnagenda, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen raad en college.

  • 3. De griffier overlegt met de gemeentelijke accountant over de controle op de jaarrekening.

  • 4. De griffier vertegenwoordigt zo nodig de raad in externe overlegsituaties.

Artikel 5 Agendering

  • 1. De griffier is secretaris van het presidium.

  • 2. De griffier ondersteunt het presidium bij het opstellen van de voorlopige agenda’s van de vergaderingen van de raad, de raadscommissies en andere raadsbijeenkomsten.

  • 3. De griffier adviseert het presidium over de raadskalender voor de raad.

  • 4. De griffier adviseert het presidium of een ingediend voorstel rijp is voor agendering in de raad en controleert daartoe de voorstellen aan de raad.

Artikel 6 Bestuurlijke besluitvorming

  • 1. De griffier adviseert de raad over de vergaderwijze, doet voorstellen voor verbetering van procedures en draagt zorg voor de invoering van nieuwe of aangepaste werkprocessen.

  • 2. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van raadsleden ten behoeve van een effectieve besluitvorming.

  • 3. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken actoren bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de raad.

  • 4. De griffier bevordert de tijdigheid van de informatieverstrekking aan de raad en diens leden door het college en de burgemeester.

  • 5. De griffier bewaakt de afdoening van moties en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college en de burgemeester.

Artikel 7 Onderzoek

  • 1. De griffier draagt zorg voor het ambtelijk secretariaat van de rekenkamercommissie.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van een onderzoekscommissie, die de raad kan instellen op grond van artikel 155a Gemeentewet.

  • 3. De griffier draagt zorg voor ondersteuning van door raadsleden gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

Artikel 8 Communicatie en voorlichting

  • 1. De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van het communicatiebeleid van de raad.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzage legging van documenten zoals bepaald is in de Gemeentewet artikel 19 lid 2, en 23 lid 5.

  • 3. De griffier geeft voorlichting aan burgers over mogelijkheden tot deelname aan de commissievergaderingen of inbreng in het politieke besluitvormingsproces.

Artikel 9 Verhindering

Indien de griffier meer dan 14 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 10 Onvoorzien

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na haar bekendmaking. Op dat moment vervalt de instructie inzake taak en bevoegdheden van de raadsgriffier, vastgesteld op 21 november 2002 en gewijzigd op 4 november 2004.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Instructie voor de griffier van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 maart 2018.
                 
J.S.Y. Houtman
griffier
F.T.J.M. Backhuijs
voorzitter