Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling aanstelling in algemene dienst gemeente Nieuwkoop

Geldend van 01-06-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling aanstelling in algemene dienst gemeente Nieuwkoop

Regeling aanstelling in algemene dienst gemeente Nieuwkoop 2013

Begripsbepalingen.

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker de ambtenaar in de zin van de CAR, dan wel degene met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten;

  • b.

    passende functie een functie die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijke omstandigheden, kennis, vaardigheden, werkervaring en vooruitzichten kan vervullen; onder persoonlijke omstandigheden en vooruitzichten kunnen worden verstaan: interesse, gezondheid, opleiding, scholing, werk- en denkniveau.

  • c.

    herplaatsingskandidaat

    • -

      een medewerker van wie de bedrijfsarts en/of het UWV heeft vastgesteld dat hij de eigen functie niet meer kan uitvoeren (ook niet met kleine aanpassingen)

    • -

      een medewerker waarvan door of namens het college is besloten zijn functie op te heffen

    • -

      een medewerker die de eigen functie niet meer kan uitoefenen, bijvoorbeeld als gevolg van disfunctioneren, als gevolg van een conflict, of als gevolg van gewijzigde functie-eisen.

Inzetbaarheid

Artikel 2

  • 1. Medewerkers in algemene dienst zijn in principe inzetbaar binnen de gehele organisatie op passende structurele en tijdelijke functies en op projecten met passende werkzaamheden.

  • 2. Medewerkers in algemene dienst zijn in principe inzetbaar binnen de gemeenten die deelnemen aan het samenwerkingsverband werken in het westen, en binnen het servicepunt 71 op projecten met passende werkzaamheden. In dit geval blijft de medewerker in algemene dienst van de gemeente Nieuwkoop. De inzet bij een andere gemeente wordt vormgegeven door middel van een detacheringsovereenkomst voor de duur van het project.

Jaarplancyclus

Artikel 3

  • 1. Gesprekken over de inzetbaarheid van de medewerker binnen de gemeentelijke organisatie worden gevoerd binnen het kader van de gesprekscyclus.

  • 2. Leidinggevende en medewerker maken jaarlijks concrete afspraken over ontwikkeling en opleiding gericht op inzetbaarheid in de huidige functie (effectitiveit) of over doorstroom naar een andere passende functie (loopbaanplan). De leidinggevende houdt bij het maken van de afspraken over ontwikkeling, opleiding of doorstroming, voor zover relevant, rekening met de persoonlijke situatie van de medewerker (leeftijd, gezondheid, gezinssituatie e.d.).

  • 3. De leidinggevende faciliteert de medewerker in het realiseren van de afspraken over de opleiding en ontwikkeling met inachtneming van het gestelde in hoofdstuk 17 Car, en de regeling studiefaciliteiten.

Ondersteuning

Artikel 4

  • 1. Het team Personeel en Organisatie ondersteunt de leidinggevende en de medewerker bij het opstellen en realiseren van een loopbaanplan.

  • 2. Ondersteuning op het gebied van loopbaancoaching is vormgegeven in de notitie loopbaancoaching binnen de gemeente Nieuwkoop.

Voorkeurspositie

Artikel 5

  • 1. Medewerkers in algemene dienst die in overleg met hun leidinggevende een loopbaanplan hebben vastgesteld, hebben na herplaatsingskandidaten een voorkeurspositie bij het vervullen van vacatures op hetzelfde niveau als de functie die zij vervullen, mits zij voldoen aan de functie-eisen of binnen een termijn van een jaar kunnen voldoen aan de functie-eisen door het volgen van (bij)scholing.

  • 2. Medewerkers in algemene dienst hebben een voorrangspositie bij het ontstaan van vacatures bij de gemeenten die deelnemen aan het samenwerkingsverband werken in het westen, zolang dit voorkeursbeleid van kracht is. Binnen deze gemeenten is een zogenaamd “interne arbeidsmarkt”van kracht. Dit betekent dat kandidaten van deelnemende gemeenten gezien worden als interne kandidaat.

Hardheidsclausule

Artikel 6

In die gevallen waarin (de toepassing van) deze regeling voor de medewerker onbedoeld tot een onbillijke of onredelijke situatie leidt, kan het college van deze regeling afwijken.

Inwerkingtreding

Artikel 7

Deze regeling kan wordt aangehaald als “Regeling algemene dienst gemeente Nieuwkoop”en treedt in werking met ingang van 1 juni 2013.

Toelichting

Gemeenten moeten buigzaam zijn; er komen taken bij of men moet taken in samenwerking gaan uitoefenen. Dit vereist een flexibele houding van werkgevers en werknemers. Daarom is er een noodzaak tot ontwikkeling en de wens om werknemers daar in te zetten waar zij maximaal een bijdrage kunnen leveren. Alle werknemers hebben daarom vanaf 1 januari 2013 een aanstelling in algemene dienst. Werknemers kunnen in goed overleg met hun leidinggevende worden ingezet in verschillende functies.

Dit betekent niet dat een werknemer van het een op het andere moment op een andere functie wordt geplaatst. De bepalingen in deze regeling komen aan de orde als er sprake is van een herplaatsingssituatie, van een verzoek van de medewerker of op verzoek van een leidinggevende als er sprake is van ontwikkelingen op het vakgebied van de afdeling die een andere verdeling van taken noodzakelijk maakt. Het uitgangspunt is altijd in overleg met elkaar. Er vinden altijd gesprekken plaats tussen leidinggevende en medewerker. Een werknemer kan altijd bezwaar maken tegen het besluit hem/haar te plaatsen op een andere functie.

Als er sprake is van een herplaatsingssituatie moet een medewerker actief meewerken aan het zoeken naar een andere passende functie.

Voor herplaatsingskandidaten geldt dat in eerste instantie gezocht moet worden naar arbeid die hetzelfde niveau heeft als de oorspronkelijke functie (dus in principe ook met hetzelfde bezoldigingsniveau). Als de periode van herplaatsingkandidaat zijn langer duurt, mag een bredere oriëntatie ten aanzien van de te verrichten arbeid worden verwacht.

Voor de medewerker waarvan door of namens het college is besloten de functie op te heffen gelden de bepaling in hoofdstuk 10d (Van werk naar werk en voorzieningen bij werkloosheid).