Regeling vervallen per 01-01-2016

Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2015

Intitulé

Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2009

Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2009

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Bedrijfshulpverlening (BHV):

De zorg van de werkgever om de nodige, op de specifieke situatie van de organisatie afgestemde maatregelen te treffen op het gebied van eerste hulp (bij ongevallen), brandbestrijding en evacuatie van medewerkers;

b. Medewerker:

De ambtenaar, zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1, onder a. van de CAR/UWO;

c. Bedrijfshulpverlener (BHV-er):

De medewerker die door burgemeester en wethouders is aangewezen tot het verrichten van taken in het kader van de bedrijfshulpverlening, zoals bedoeld in artikel 15, lid 2 van de Arbeidsomstandighedenwet;

d. Bedrijfshulpverleningstaken:

De taken, zoals bedoeld in artikel 15, lid 2, van de Arbeidsomstandighedenwet;

e. Hoofd bedrijfshulpverlening (hoofd BHV-er):

De bedrijfshulpverlener die als zodanig is aangewezen om de organisatie van de bedrijfshulpverlening vorm te geven en aan te sturen. De taken van het hoofd bedrijfshulpverlening zijn:

  • ·

    het coördineren van de beschikbaarheid van de bedrijfshulpverleners;

  • ·

    optreden als eerste aanspreekpunt en informant voor de externe hulpverleners;

  • ·

    toezien op het geldig houden van de diploma’s en tijdig initiatief nemen voor het laten volgen van herhalingscursussen;

  • ·

    het organiseren van oefeningen;

  • ·

    tijdens operationele inzet leiding geven aan de bedrijfshulpverleners;

f. Bedrijfshulpverleningscursus (BHV-cursus):

Een speciaal voor de bedrijfshulpverlening samengestelde cursus, waarmee de als bedrijfshulpverlener aangewezen medewerker kennis en vaardigheden opdoet om de aan hem toebedeelde bedrijfshulpverleningstaken naar behoren te kunnen vervullen;

g. Bedrijfshulpverleningsherhalingscursus en –training:

Jaarlijks terugkerende bijeenkomst, waarmee het peil van de opgedane kennis en vaardigheden op niveau wordt gehouden en eventueel wordt verhoogd;

h. Bedrijfshulpverleningsvergoeding (BHV-vergoeding):

De bruto vergoeding voor het beschikbaar zijn als bedrijfshulpverlener.

Organisatie bedrijfshulpverlening

Artikel 2

  • 1

    Een medewerker wordt door burgemeester en wethouders aangewezen als BHV-er of (plaatsvervangend) hoofd BHV. De medewerker krijgt hiervan schriftelijk bericht.

  • 2

    Bedrijfshulpverleningstaken worden zoveel mogelijk binnen de reguliere werktijd, naast de normale werkzaamheden uitgevoerd.

  • 3

    De bedrijfshulpverlener is verplicht deel te nemen aan alle BHV-(herhalings)cursussen en trainingen.

  • 4

    De kosten voor cursussen en trainingen, zoals bedoeld in het vorige lid, en de kosten van het examen voor het certificaat BHV-er, komen geheel voor rekening van de werkgever.

  • 5

    Als de, in het derde lid bedoelde, cursussen en trainingen buiten de voor de BHV-er vastgestelde werktijd plaatsvindt, dan geldt dat deze uren vergoed worden naar het maximum salaris van schaal 5 van bijlage IIa van de CAR/UWO. Er wordt over deze uren geen overwerktoeslag berekend.

  • 6

    Het aantal BHV-ers is afgestemd op het in alle omstandigheden adequaat kunnen vervullen van de taken op het gebied van de bedrijfshulpverlening, zoals bedoeld in artikel 1, onder d, van deze regeling.

Beschikbaarheid

Artikel 3

Per vestiging, zowel voor de binnendienst als de buitendienst, moet er tenminste één BHV-er aanwezig zijn. Om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende BHV-ers beschikbaar zijn, moeten de BHV-ers verlof opnemen op elkaar afstemmen.

Duur van de aanwijzing als BHV-er

Artikel 4

  • 1. De BHV-er die de opleiding heeft afgerond, verplicht zich, behoudens bijzondere omstandigheden, om tenminste voor de duur van 2 jaar beschikbaar te zijn als BHV-er.

  • 2. Als een BHV-er niet langer beschikbaar wil zijn als BHV-er, dan moet hij dit zo snel mogelijk, maar tenminste 6 maanden van te voren, aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken.

  • 3. Burgemeester er wethouders kunnen de aanwijzing van een medewerker tot BHV-er intrekken.

Taken

Artikel 5

De taken van de BHV-er zijn:

  • ·

    het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;

  • ·

    het beperken en bestrijden van brand en het voorkomen en beperken van ongevallen;

  • ·

    het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle medewerkers en andere personen;

  • ·

    het alarmeren van en samenwerken met de brandweer en andere hulpverleningsinstanties;

  • ·

    het controleren en bijvullen van de aanwezige EHBO-dozen.

BHV-vergoeding

Artikel 6

  • 1

    De BHV-er ontvangt maandelijks een bruto vergoeding van 1% van het maximum van schaal 4 .

  • 2

    In geval van een calamiteit wordt een extra vergoeding toegekend aan de daarbij betrokken BHV-ers. Burgemeester en wethouders bepalen, afhankelijk van de ernst van de calamiteit, de hoogte van deze vergoeding.

Onvoorziene gevallen

Artikel 7

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de algemeen directeur/gemeentesecretaris een bijzondere regeling treffen.

Inwerkingtreding

Artikel 8

  • 1

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2009”.

  • 2

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

Slotbepaling

Artikel 9

De regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2007 vervalt met ingang van deinwerkingtreding van de regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2009.