Regeling vervallen per 01-01-2017

Evenementenbeleid Nieuwkoop

Geldend van 08-12-2008 t/m 31-12-2016

Intitulé

Evenementenbeleid Nieuwkoop

Beleidsregel op de bepalingen in de Algemene plaatselijke verordening gemeente Nieuwkoop 2009

1. Aanleiding en opdracht

Deze nota “Evenementenbeleid Gemeente Nieuwkoop 2009” is bedoeld als beleidsregels op de bepalingen in de Algemene plaatselijke verordening voor de Gemeente Nieuwkoop 2009 (hierna: Apv), te weten de artikelen: 2:2, 2:25 (Optochten), 2:25 (Evenementen), 5:23, 2:25 (Snuffelmarkten) en 5:83, 2:25 (Toertochten.)

In de gemeente Nieuwkoop vinden jaarlijks verschillende evenementen plaats. Het gaat om een aantal vaste evenementen zoals het IJsbaanevenement in Noorden, Torenschuddersfeest in Nieuwkoop, Bloklandfeest in Nieuwveen en het Langeraarse tentfeest in Langeraar. Daarnaast worden er jaarlijks incidenteel evenementen georganiseerd (zoals bijv. een jubileumfeest).

De gemeente speelt een belangrijke rol bij deze evenementen omdat de burgemeester hiervoor de benodigde vergunning moet verlenen en toeziet op naleving van de daarin gestelde voorschriften.

In het kader van het Project Deregulering, dat onderdeel uitmaakt van het Programma Dienstverlening, is door de burgemeester aangegeven dat er evenementenbeleid moet worden ontwikkeld.

Door de veranderingen in de samenleving is de autoriteit van de overheid niet meer vanzelfsprekend. Er wordt meer nadruk gelegd op de inhoud waar de overheid voor staat en minder op de rituelen. Een transparante, doelgerichte en doelmatige overheid die burgers serieus neemt is nu het credo. Minder betuttelen en meer samenwerken op basis van gelijkwaardigheid. Samenwerking begint met vertrouwen. Regels op basis van vertrouwen is daarom een belangrijk vertrekpunt voor de totstandkoming van o.a. dit evenementenbeleid. Enerzijds vanuit de wens om niet onnodig in te mengen in het maatschappelijke leven; burgers en ondernemers moeten niet onnodig worden gehinderd. Anderzijds is het de taak van de overheid in te grijpen waar maatschappelijk ongewenste ontwikkelingen gaande zijn.

Dit beleid moet er toe leiden dat er minder en/of andere regels zijn en de klant centraal staat. Met dit beleid worden de administratieve lasten voor de burger en bedrijven substantieel verlaagd, maar ook en mogelijk belangrijker: de burger en de bedrijven moeten de regels ervaren als een steun in hun maatschappelijk functioneren. Een en ander is terug te lezen in het “Projectplan Deregulering”.

Voor al deze activiteiten geldt dat deze vallen onder de bevoegdheid van de burgemeester. In het mandaatstatuut staat opgenomen dat vergunningen o.g.v. artikel 2:25 en aansluitende artikelen zijn gemandateerd naar de teamleider Vergunningen, van de afdeling VVH.

Dit beleidstuk is extern ter advisering voorgelegd aan de brandweer Alphen aan den Rijn, de politie Hollands-Midden (team Alkemade) en de Milieudienst West-Holland. Zij hebben een positief advies afgegeven over dit stuk. Ook hebben intern de afdelingen VVH, BOR en BO-JBZ ingestemd met dit beleidsstuk.

Voor het redigeren van dit evenementenbeleid is aansluiting gezocht bij het tent- en schuurfeestenbeleid dat in de regio gehanteerd wordt. Dit beleid is in 2005 tot stand gekomen in samenwerking met de feestorganisaties, de politie Hollands Midden, de Brandweer Alphen aan den Rijn, het Openbaar Ministerie, de Branchevereniging Koninklijk Horeca Nederland en regiogemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem, Leiderdorp, Rijnwoude en Zoeterwoude. Voor het puntensysteem op basis waarvan de belastendheid van evenementen kan worden beoordeeld is aansluiting gezocht bij de risicoanalyse als verwoord in de handreiking inzet hulpverleningsdiensten bij evenementen van de Veiligheidsregio Hollands Midden.

Dit beleid is echter nooit door de colleges van de drie fusiegemeenten (Liemeer, Nieuwkoop en Ter Aar) vastgesteld maar werd en wordt door de gemeente sinds 1 januari 2007 wel als richtlijn gehanteerd.

2. Leeswijzer

Het is de bedoeling een voor iedereen leesbare notitie te maken. Toch moet daarin wel een duidelijke beleidsmatige onderbouwing plaatsvinden van het geformuleerde beleid dat een eventuele rechterlijke/vergunningstoetsing kan doorstaan. Dit maakt dat ervoor is gekozen te werken met een leeswijzer. De leeswijzer helpt u snel de gewenste gegevens op te zoeken. De samenvatting van dit evenementenbeleid (zie hieronder) is daarbij van groot belang. Er is dan ook voor gekozen om de samenvatting op te nemen zodat aan de hand daarvan een overzicht wordt verstrekt van beleidsuitgangspunten.

3. Samenvatting

Wat in dit evenementenbeleid is beschreven, is op hoofdlijnen bepaald. De wettelijke kaders zijn vastgelegd echter wordt er niet expliciet op detailniveau ingegaan. Mocht bij een evenementenaanvraag blijken dat dit beleid en de wet- en regelgeving niet voldoet dan kunnen er nadere regels worden gesteld of de aanvraag wordt geweigerd omdat wat de organisator wil niet wenselijk is.

Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat de organisator van het evenement (vergunningvrij of –plichtig) te allen tijde primair verantwoordelijk is.

Het evenementenbeleid van de gemeente Nieuwkoop onderscheidt twee evenementen: vergunningvrije en vergunningsplichtige evenementen. Voor vergunningvrije evenementen zijn criteria opgenomen en deze worden onder hoofdstuk 5 van dit beleid weergegeven.

Sporthallen hebben een andere functie dan waarvoor een evenement bedoeld is. Vaak worden deze inrichtingen gebruikt voor evenementen omdat er al veel voorzieningen zijn en met een paar aanpassingen e.e.a. voldoet aan het te houden evenement. Daarom zijn er extra criteria opgesteld.

Om de vergunningverlening soepel te laten verlopen wordt jaarlijks de balans opgemaakt welke grote evenementen er in de gemeente gaan plaatsvinden. Dit scheelt tijd en geld. Ook weten burgers precies wat ze kunnen verwachten.

Wetten, beleid e.d. zijn in het leven geroepen om een juist verloop van bepaalde zaken te verkrijgen. Helaas is gebleken dat niet iedereen zich meteen aan opgelegde regels houdt ((on-)bewust.) Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, wordt er bij twijfel aan het nalevingsgedrag een preventieve sanctie opgelegd.

De evenementen worden ook bezocht door de toezichthouders. Zo kunnen ze het nalevingsgedrag van de organisator vaststellen, maar ook een lering trekken om vervolgens regels te wijzigen. Hierdoor kan een vergunning beter naleefbaar worden. Een voorbeeld is het opstellen van het geluidsniveau op maat. Hierdoor kan de organisator er goed mee uit de voeten en je beperkt als gemeente de overlast.

Voorafgaand aan dit evenementenbeleid heeft de gemeente Nieuwkoop al bepaalde evenementen vastgesteld (onbepaalde tijd vergunningen.) De regels die daarvoor zijn bepaald blijven ook van kracht. Daarbij hebben we te maken met een maatschappij in beweging. Hierdoor wijzigen wetten en regels. Om niet continu de regels e.d. te hoeven wijzigen, is bepaald dat dit beleid na één jaar geëvalueerd wordt. Indien nodig wordt het beleid eerder aangepast.

Het is wel zo dat alle op het moment van de aanvraag geldende wet- en regelgeving van toepassing is. Het op dat moment nog niet aangepaste deel in dit beleid (niet meer actueel dus) is dan niet het uitgangspunt, maar de nieuwe wet- en regelgeving (voorbeeld: in de Apv wordt bepaald dat een dag gelijk wordt gesteld aan de meteorologische dag. Dit betekent dat de tijdsduur zoals in dit beleid is bepaald, niet meer van 10:00 – 00:00 uur is maar 15 minuten voor zonsopgang tot 15 minuten voor ondergang.) In de voettekst van dit beleid staat de laatste wijzigingsmaand vermeld.

Om de aanvraag voor evenementen voor de burger eenvoudiger te maken is besloten om een beslisboom te plaatsen op de website. Dit is mede een voorloper t.b.v. de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO.) Deze beslisboomstructuur zal medio 2009 worden geïmplementeerd.

Definities

Algemeen plaatselijke verordening (Apv)

heeft het doel de gemeente netjes en leefbaar te houden voor iedereen.

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

bevat de algemene regels voor de verhouding tussen de overheid en de individuele burgers, bedrijven en dergelijke.

Deregulering

is het verminderen/vereenvoudigen van officiële regelingen, wetten en bemoeienissen van de overheid.

Dag

is voor dit evenementenbeleid bepaald: de tijdsduur tussen 10:00 uur en 00:00 uur.

Eindtijd

is de tijd dat het evenement moet stoppen.

Evenement

evenement als bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Nieuwkoop 2009.

Incidentele festiviteit

festiviteit of activiteit die verbonden is aan één of een klein aantal inrichtingen

Kern

Gebied binnen de door de gemeenteraad vastgestelde bebouwde komgrenzen.

Inrichting

elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

regelt de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning is één geïntegreerde vergunning voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu, die o.a. moet leiden tot deregulering.

Horecabedrijf

de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder horecabedrijf wordt ook verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.

4.Wettelijk en gemeentelijk kader

Hieronder wordt het wettelijk (juridische) toetsingskader aangegeven dat betrekking heeft op evenementen. Vastgesteld kan worden dat vanwege de aard, omvang en wijze van organisatie een veelheid aan regelgeving van toepassing is. De bevoegde bestuursorganen zijn de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Voortvloeiend daaruit ligt de verantwoordelijkheid bij de organisator waarop weer toetsing volgt van Toezicht en Handhaving. Formulering en uitvoering van dit beleid ligt dan ook primair in handen van deze bestuursorganen.

4.1 Algemene plaatselijke verordening Nieuwkoop 2009

4.1.1 Evenement (art. 2:25 Apv)

Er zijn verschillende situaties denkbaar waarvoor een evenementenvergunning aangevraagd moet worden. De begripsomschrijving van “evenement” in artikel 2:24 van de Apv is ruim gehouden, gelet op de grote variatie in evenementen. Een evenementenvergunning is in ieder geval vereist bij activiteiten die plaatsvinden in de open lucht en/of op openbaar gebied of plaatsen met een openbaar karakter die in principe niet voor deze activiteiten bedoeld zijn, zoals sporthallen e.d. De burgemeester besluit op de aanvraag om een evenementenvergunning (gemandateerd aan de teamleider).

Wanneer het evenement geheel of gedeeltelijk buiten een horeca-inrichting plaatsvindt dient hiervoor eveneens een evenementenvergunning aangevraagd te worden. Dit valt dus niet onder de werking van een incidentele festiviteit (artikel 4:3 Apv).

4.1.2 Optochten (2:25 Apv)

Een optocht, behalve een betoging, is op grond van artikel 2:24 lid 2 Apv een evenement en wordt verleend door de burgemeester (gemandateerd aan de teamleider).

4.1.3 Snuffelmarkten (2:25 Apv)

Een snuffelmarkt is op grond van artikel 2:24 lid 2 Apv een evenement en wordt verleend door de burgemeester (gemandateerd aan de teamleider).

4.1.4 Toertochten (2:25 Apv)

Een toertocht is op grond van artikel 2:24 lid 2 Apv een evenement en wordt verleend door de burgemeester (gemandateerd aan de teamleider).

4.1.5 Hutten- en bomenverbranding

Gelet op artikel 5:34 van de Apv is het verboden om afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken. Het college kan ontheffing verlenen van dit verbod.

4.1.6 Termijn indienen en behandeling aanvraag (1:3 en 1:2 Apv)

Op grond van artikel 1:3. lid 1 van de Apv dient een aanvraag voor een vergunning of ontheffing te worden ingediend minimaal acht weken voordat het evenement plaatsvindt. Die termijn is gelijk aan de beslistermijn genoemd in artikel 1:2 van de Apv.

4.1.7 Geluid (4:6a Apv)

Op grond van artikel 4:6a van de Apv kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen om toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben, of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. Daarnaast worden de modeltabellen, voor zover van toepassing, gebruikt van het Activiteitenbesluit.

4.1.8 Incidentele festiviteiten (4:3 Apv)

Gelet op artikel 4:3 van de Apv is het een inrichting toegestaan om 12 keer per jaar een incidentele festiviteit te houden waarbij de toegestane geluids- of lichtnorm, die genoemd staat in het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit), te overschrijden. De exploitant van de inrichting moet – voor het doen van een melding – twee weken voor de incidentele festiviteit een vastgesteld kennisgevingsformulier indienen.

4.1.9 Andere Apv-vergunningen/ ontheffingen

  • ·

    Vergunning voor het gebruiken van de weg anders dan waarvoor deze is bestemd, bijvoorbeeld voor het plaatsen van aankondigingsborden (2:10a t/m c Apv).

  • ·

    Het plaatsen of geplaatst houden van kampeermiddelen ten behoeve van nachtverblijf buiten een kampeerterrein (artikel 4:18 Apv).

  • ·

    Het innemen van een standplaats op de weg (artikel 5:18 Apv).

  • ·

    Vergunning voor het plaatsen, aanbrengen of hebben van voorwerpen, niet zijnde vaartuigen, op, in of boven openbaar water (artikel 5:53 Apv).

4.2 Bestemmingsplan

Het college kan tijdelijk ontheffing verlenen voor een evenement dat maximaal 2 maal per jaar plaatsheeft en per keer maximaal 15 dagen duurt. Er bestaan uitzonderingen waardoor het langdurige evenement, vergunningvrij of niet, niet door mag gaan omdat dit in strijd is met de bestemming van het terrein.

Voor evenementen die, inclusief de tijd die nodig is voor het opbouwen en afbreken ervan, niet langer dan 2 achtereenvolgende dagen duren is strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan toegestaan. Voor evenementen die langer duren dan 2 achtereenvolgende dagen, maar niet langer duren dan 15 achtereenvolgende dagen, zal ontheffing moeten worden verleend van het ter plaatse geldende bestemmingsplan alvorens het evenement doorgang kan vinden. Dat geldt ook voor evenementen die van grote invloed zijn op de in het bestemmingsplan vastgestelde waarden (zie planologisch beleid).

Voor evenementen die vaker dan 1 keer per jaar plaatsvinden, maar niet vaker dan 3 maal per jaar, en die in strijd zijn met het ter plaatse geldende bestemmingsplan, zal eveneens ontheffing van het bestemmingsplan moeten worden verleend.

Voor evenementen die langer duren dan 15 achtereenvolgende dagen, dan wel vaker dan 3 maal per jaar plaatsvinden, kan geen ontheffing van het bestemmingsplan worden verleend. In dergelijke gevallen kan slechts een projectbesluit worden genomen of moet het bestemmingsplan worden herzien voor het betreffende perceel.

4.3 Bouwverordening/Gebruiksbesluit (gebruiksvergunning)

Voor het in gebruik nemen van een gebouw (schuur of kas) waarin meer dan vijftig personen tegelijkertijd aanwezig zullen zijn, is – op grond van artikel 6.1.1. van de Bouwverordening – een (gebruiks)vergunning nodig of is het gebruiksbesluit van 1 november 2008 van toepassing.

Om een gebruiksvergunning te verkrijgen moet een gebouw aan een aantal voorschriften voldoen. Voor gebruiksvergunningen geldt echter dat het afgeven van een dergelijke gebruiksvergunning voor zowel de aanvrager als het bevoegd bestuursorgaan een arbeidsintensieve procedure is. Omdat bijv. een schuur slechts enkele uren per jaar wordt gebruikt voor een feest (incidenteel gebruik) staat dit daarmee niet in verhouding. De brandweer in de veiligheidsregio Hollands Midden heeft daarom ten aanzien van evenementen, waaronder ook de tent- en schuurfeesten vallen, gebruiksvoorwaarden opgesteld en een plaats gegeven in de door haar opgestelde ‘Handreiking Brandveiligheid Evenementen‘ (bijlage 1). Deze (gebruiksvergunning)-voorschriften dienen te worden opgenomen in de evenementenvergunning en zodanig kan dit worden beschouwd als het verlenen van een tijdelijke gebruiksvergunning.

4.4 Brandbeveiligingsverordening

Voor het in gebruik nemen van een tent waarin meer dan vijftig personen tegelijkertijd aanwezig zullen zijn, is – op grond van artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening – een (gebruiks)vergunning nodig. Het gebruiksbesluit is sinds 1 november 2008 van overeenkomstige toepassing. Binnenkort zal de gebruiksvergunning overgaan in een meldingsplicht, behalve voor ziekenhuizen, kinderdagverblijven, scholen e.d.

4.5 Drank- en Horecawet

Het (in)direct verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse is bijna altijd een vast onderdeel van een evenement. Op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet verleent de burgemeester ontheffing voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken buiten een horeca-inrichting. De ontheffing kan worden verleend bij een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen. Voorwaarde is dat de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van een persoon die niet onder curatele staat, niet in enig opzicht van slecht zedelijk of levensgedrag is, ten minste 21 jaar is en de verklaring sociale hygiëne bezit.

4.6 Zondagswet

Voor de zondagen moet rekening worden gehouden met de Zondagswet. Op zondagen kunnen evenementen, in verband met de Zondagswet, pas om 13.00 uur starten. In principe wordt geen vrijstelling van de Zondagswet verleend voor evenementen die niet geluidsstil/arm produceren.

Wanneer de organisator aangeeft rekening te zullen houden met de zondagsrust en tot 13.00 uur de geluidsproductie minimaal houdt en de activiteiten hierop afstemt, kan vrijstelling worden verleend. Bijvoorbeeld een surfwedstrijd op de Langeraarse plassen.

4.7 Overige regelgeving

  • ·

    Wegenverkeerswet, bij tijdelijke verkeersmaatregelen, zoals afsluiten van een weg.

  • ·

    Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureau’s, bij het moeten inhuren van een beveiligingsorganisatie.

  • ·

    Regeling Verkeersregelaars 2009, voor het houden van toezicht op het verkeer op de openbare weg.

  • ·

    Wanneer het evenement geheel of gedeeltelijk buiten de horeca-inrichting plaatsvindt dient hiervoor ook een evenementenvergunning aangevraagd te worden. Dit valt dus niet onder de werking van een incidentele festiviteit (artikel 4:3 Apv).

  • ·

    Over de aanvraag kunnen eventueel leges worden geheven. Voor het gebruik van openbare ruimte kunnen precariorechten verschuldigd zijn. De bedragen zijn daarvoor beschreven tarieventabel in de leges- en precarioverordening.

5. Beleid

Evenementen veroorzaken altijd enige overlast, met name voor bewoners rond een evenemententerrein. Het evenementenbeleid kent twee hoofddoelstellingen:

  • o

    het bevorderen en reguleren van evenementen,

  • o

    het tegengaan van de negatieve kanten van evenementen, te weten de overlast.

Maar ook wordt bekeken of de administratieve lastendruk van de burger (particulieren, bedrijven, verenigingen e.d.) en de medewerkers van de gemeente zoveel mogelijk kan worden teruggebracht.

In dit hoofdstuk worden, zonder de mogelijkheden voor evenementen onevenredig zwaar te beperken, maatregelen besproken om deze overlast zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken.

5.1 Vergunningvrije evenementen

Voor kleine evenementen, zoals buurtbarbecues op openbaar terrein of sponsorloop, moest tot 1 januari 2009 een vergunning aangevraagd worden. Deze zijn altijd verleend. Aan een dergelijke vergunning werden voorschriften verbonden. Aanvragen voor deze kleine evenementen kost zowel de burger en de gemeente veel tijd terwijl de vergunning altijd wordt verleend en het risico klein is. Hierom kan ook volstaan worden met algemene en specifieke regels. Bij het opstellen van de specifieke regels is aansluiting gezocht bij de handreiking “Brandpreventiebeleid evenementen (2005)” opgesteld door Brandweer Regio Hollands-Midden (Alphen aan den Rijn) en de map “Standaardisering vergunningsvoorwaarden 2003” van de politie Hollans-Midden.

In deze documenten staan standaardvoorschriften opgenomen die bij een vergunning gelden. Door deze voorschriften om te zetten in specifieke regels wordt voldaan aan de advisering van brandweer en politie.

Een evenement is vergunningvrij wanneer aan de algemene regels (en eventuele specifieke) wordt voldaan.

5.1.1 Algemene regels

  • ·

    Het evenement duurt maximaal één dag.

  • ·

    Indien het evenement plaatsvindt in een inrichting dient het evenement te voldoen aan de voorschriften die staan opgenomen in de afgegeven gebruiksvergunning of aan de regels in het gebruiksbesluit.

  • ·

    Maximaal 100 personen nemen tegelijkertijd deel.

  • ·

    Het evenement heeft een incidenteel karakter (maximaal twee keer per jaar).

  • ·

    Er wordt geen versterkte muziek ten gehore gebracht na 23.00 uur.

  • ·

    Het evenement gehouden wordt tussen 10.00 uur en 00.00 uur.

  • ·

    Bij gebruik van een tent(en)/anderszins kunnen maximaal 50 personen gelijktijdig aanwezig zijn.

  • ·

    Er wordt geen alcoholhoudende drank verkocht.

  • ·

    Omwonenden worden één week voor aanvang van het evenement schriftelijk door de organisator geïnformeerd.

  • ·

    Er is een organisator bij het evenement aanwezig.

  • ·

    Er worden geen afvalstoffen verbrand buiten een inrichting (bijvoorbeeld hutten en bomen). Het gebruiken van een barbecue valt hier niet onder.

5.1.2 Specifieke regels gelden:

  • ·

    bij (tijdelijke) afsluiting/ gebruik van de openbare weg en/of water en/of als een belemmering wordt gevormd voor het verkeer en de hulpdiensten;

  • ·

    bij gebruik van een barbecue;

  • ·

    bij evenementen in gebouwen (die vallen onder het gebruiksbesluit of waarvoor een gebruiksvergunning is afgegeven);

  • ·

    voor evenementen op de weg, zoals een puzzeltocht of wielerwedstrijd

  • ·

    voor het oplaten van kinderballonnen;

  • ·

    voor een optocht;

  • ·

    voor wedstrijden op de openbare weg of water;

  • ·

    voor evenementen op ijs.

Deze zijn terug te vinden in de bijlage van dit beleidsstuk. Schematisch ziet dit er als volgt uit.

Wanneer aan één van de algemene of specifieke regels niet wordt voldaan dan is het evenement niet langer vergunningvrij en moet er aanvraag worden ingediend. Indien dit tijdens het evenement geconstateerd wordt, wordt er sanctionerend opgetreden. Dit kan het stilleggen van het evenement of een boete zijn. Met terugwerkende kracht moet altijd de vergunningsprocedure doorlopen worden.

5.2 Vergunningplichtige evenementen

Dit zijn alle niet vergunningvrije evenementen.

5.2.1 Vergunning voor onbepaalde tijd

Een vergunning kan voor onbepaalde tijd worden verleend, met uitzondering van een sporadisch te houden evenement (bijv. jubileumfeest). Het – jaarlijks terugkerende – evenement moet jaarlijks, vóór 1 november, gemeld worden bij de gemeente. Dit wordt opgenomen als voorschrift in de vergunning.

Na deze melding wordt vervolgens bekeken of er zich een verandering ten opzichte van de vergunning heeft voorgedaan. Als een verandering van het evenement een gehele of gedeeltelijke (her)beoordeling van het evenement vergt, vervalt de vergunning van rechtswege en moet de aanvraagprocedure opnieuw gestart worden. Dit houdt in dat wijzigingen in de contactpersonen bijvoorbeeld geen gevolgen hebben voor de verleende vergunning, maar het veranderen van tijdstippen of lengte van het evenement wel.

De vergunning vervalt ook van rechtswege als er één jaar geen gebruik is/wordt gemaakt van de vergunning of dat er geen melding voor 1 november van dat jaar is ontvangen door de gemeente. Deze constructie zorgt ervoor dat de lastendruk voor zowel burger als medewerker wordt teruggebracht.

Schematisch ziet dit er als volgt uit.

[Klik hier om het document te downloaden]

5.2.2 Maximumstelsel evenementen

Om overbelasting van de verschillende kernen en het buitengebied te voorkomen, is het aantal evenementen dat buiten een sporthal plaatsvindt beperkt. Hiertoe is een puntensysteem opgezet aan de hand waarvan kan worden bepaald in hoeverre een evenement sterk belastend is voor de woon- en leefomgeving. Het puntensysteem is als bijlage 2 aan deze beleidsnota gehecht.

Evenementen die 11 punten of meer krijgen worden als sterk belastend voor de woon- en leefomgeving beschouwd. Alle evenementen met een puntenaantal tot en met 10 worden als minder belastend beschouwd.

Voor minder belastende evenementen wordt geen maximum bepaald.

Het aantal sterk belastende evenementen wordt gemaximeerd op 8 per kalenderjaar in de volgende kernen.

  • ·

    Nieuwkoop;

  • ·

    Noorden;

  • ·

    Zevenhoven, inclusief Noordeinde;

  • ·

    Langeraar;

  • ·

    Nieuwveen

  • ·

    Ter Aar.

In de volgende kernen wordt het aantal sterk belastende evenementen gemaximeerd op 4 per kalenderjaar.

  • ·

    Korteraar;

  • ·

    Noordse Dorp;

  • ·

    Vrouwenakker;

  • ·

    Woerdense Verlaat;

  • ·

    De Meije;

  • ·

    Papenveer.

Voor het gebied buiten de kernen (verder buitengebied) geldt eveneens een maximum van 8 sterk belastende evenementen per kalenderjaar.

Voor het berekenen van het aantal sterk belastende evenementen per kern worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • 1.

    Meldingen van sterk belastende evenementen die vóór 1 november door de gemeente zijn ontvangen en “nieuwe” vergunningen voor sterk belastende evenementen die vóór 1 november zijn verleend voor het volgend kalenderjaar gaan voor op sterk belastende evenementen die niet tijdig zijn gemeld en sterk belastende evenementen die op 1 november nog niet zijn vergund;

  • 2.

    Meldingen en vergunningen worden op volgorde van binnenkomst of datum van verlening afgewikkeld.

5.2.3 Evenementen in sportcomplexen

Momenteel zijn er vier sportcomplexen in de gemeente waarin regelmatig evenementen worden gehouden. Een sportcomplex is in de eerste plaats bedoeld om te sporten. Vaak is ook een kantinefunctie aanwezig. Over het algemeen is het gebruiksbesluit voor een sportcomplex niet ingesteld op andersoortig gebruik zoals evenementen, aangezien hierbij meer personen van het gebouw gebruik maken. Daar komt bij dat voor een sportfunctie op onderdelen lichtere bouwkundige eisen gelden dan voor bijeenkomstfuncties. Dit kan betekenen dat voor een andersoortig gebruik zwaardere gebruikseisen noodzakelijk zijn om een brandveilig gebruik te garanderen.

Daarnaast wordt de ruimte tijdelijk anders ingericht (bijv. door het plaatsen van een podium, bar). Tenslotte kan het type gebruiker minder zelfredzaam zijn, denk aan (kinder)- toneelvoorstellingen.

Bij het houden van een evenement in een sportcomplex moet rekening worden gehouden met deze aspecten. Om spreiding van evenementen te bewerkstelligen is het maximaal 12 dagen per sportcomplex per jaar toegestaan evenementen in de hal van de sportaccommodatie te houden.

Mocht het kantine/horecagedeelte bij het evenement betrokken worden, moet ook een melding incidentele festiviteiten worden ingediend. Deze actie dient door de directe eigenaar/huurder van het sportcomplex te worden aangevraagd.

Het spreekt voor zich dat van deze 12 evenementen er slechts 12 keer een melding van een incidentele festiviteit mag worden gedaan (overschrijding van het toegestane geluidsniveau bij bijv. een muziekevenement), zoals genoemd in artikel 4:3 van de Apv. Een voorbeeld van een activiteit waarvoor geen melding wordt ingediend is bijv. de scholenzondag in sport- en recreatiecentrum De Vlinder in Ter Aar. Het begrip incidentele festiviteiten wordt verderop in dit stuk behandeld.

Onderstaand schema geeft het aanvraag- en meldingsplichtstelsel weer.

5.2.4 Duur evenement

Om de overlast voor omwonenden binnen de perken te houden, mogen evenementen in beginsel niet langer duren dan 4 dagen, met uitzondering van evenementen van 5 dagen en meer die al gehouden werden voor de vaststelling van dit beleid, zoals het Langeraarse tentfeest en het IJsbaanevenement in Noorden.

5.2.5 Afval inzameling

Aan vergunningen wordt standaard het voorschrift verbonden dat openbaar terrein schoongemaakt achtergelaten dient te worden. Het afval dient naar/door een erkende afvalverwerker gebracht/opgehaald te worden.

5.2.6 Brandveiligheidsvoorschriften

De brandweer Regio Hollands Midden heeft de door haar opgestelde brandveiligheidsvoorschriften opgenomen in de ‘Handreiking Brandveiligheid Evenementen Veiligheidsregio Hollands Midden’. In deze handreiking zijn o.a. brandveiligheidsvoorschriften voor evenementen opgenomen. Deze handreiking wordt als bijlage bij de vergunning gevoegd en maakt integraal deel uit van de vergunning.

5.2.7 Calamiteitenplan

Een calamiteitenplan moet aanwezig zijn wanneer een feest een bepaalde mate van risico met zich meebrengt. Het risico dat een feest met zich meebrengt is afhankelijk van een aantal factoren, denk daarbij aan het aantal bezoekers, tijdstip, wel of niet schenken van alcohol e.d.. Bij evenementen, waarbij meer dan 750 personen gelijktijdig aanwezig zijn én bij evenementen waarbij de burgemeester het noodzakelijk acht, dient een calamiteitenplan te worden overlegd. Dit calamiteitenplan is voor de organisatie zelf. Dus niet het plan van de hulpdiensten. De organisatie dient te zorgen dat hun plan aansluit op de werkwijze van de hulpdiensten.

5.2.8 Consumpties

Tijdens evenementen kan er sprake zijn van (in)directe betaling van de zwak-alcoholhoudende dranken. Een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet is dan nodig.

Het is toegestaan om tijdens een evenement één of meerdere snackkarren op het terrein van het feest aanwezig te hebben om van daaruit voedsel en zwak-alcoholhoudende dranken te verstrekken tegen (indirecte) betaling. Voor een dergelijke voorziening dient een aparte vergunning te worden gevraagd. De eventuele snackkar dient om 01.30 uur de verkoop van zwak-alcoholhoudende drank en om 02.30 uur de verkoop van voedsel te hebben gestaakt.

5.2.9 Controle evenement

Uiterlijk 4 weken voor het plaatsvinden van het evenement dient de organisator van het evenement contact op te nemen met de medewerker van het team Toezicht en Handhaving voor het maken van afspraken over het evenement, de controle en de naleving.

5.2.10 Eerste hulp

Het is van belang dat er gedurende de tijd dat er bezoekers op het feest zijn, ook EHBO’ers aanwezig zijn. De richtlijn die hierbij gehanteerd wordt is per 250 bezoekers één gediplomeerde EHBO’er. Als er minder dan 250 bezoekers zijn moet er in ieder geval één EHBO’er aanwezig zijn. Deze personen dienen voor de bezoekers als zodanig duidelijk herkenbaar te zijn en te beschikken over een aparte ruimte om EHBO-handelingen uit te kunnen voeren.

5.2.11 Geluid vanuit een horecabedrijf (4:3 Apv)

In een inrichting kan eveneens een incidentele festiviteit plaatsvinden. De exploitant van de inrichting moet twee weken vóór de festiviteit het college in kennis hebben gesteld. Tijdens zo’n festiviteit mag het equivalente geluidsniveau LAeq – veroorzaakt door de inrichting – niet meer bedragen dan 70 dB(A), gemeten op de gevel van geluidgevoelige gebouwen op een hoogte van 1,5 meter. Incidentele festiviteiten moeten in beginsel uiterlijk om 01:30 uur beëindigd zijn dan wel het geluidsniveau moet na 01:30 uur worden teruggebracht naar het wettelijke niveau. Alleen in bijzondere gevallen kan hiervan worden afgeweken.

5.2.12 Geluid in de openlucht of anders dan een horecabedrijf (4:6 Apv)

Voor een evenement anders dan in een inrichting kan er muziek ten gehore worden gebracht op mechanische wijze of door middel van ‘live-muziek’ (band).

De gemeente Nieuwkoop heeft per kern algemene vaste geluidsnormen in dB(A)`s bepaald ten behoeve van evenementen. Het uiteindelijke aantal dB(A)`s zal worden bepaald aan de hand van de locatie/kern, soort evenement, (voormalige) klachtmeldingen en houding van de horeca-exploitant/ organisator van die afgelopen 6 maanden of laatst genoten evenement. Als er geen geluidsnormen in een evenementenvergunning zijn opgenomen, geldt onderstaande tabel. Het college is te allen tijde bevoegd af te wijken van de hieronder onder vermelde vaste expositiegeluidwaarden. Ten behoeve van de vaststelling van de expositiegeluidwaarden kan het college deze waarden tot twee dagen voor het evenement bepalen en aanleveren.

Kern

Maximale expositiegeluid in dB(A) ma-za van 09:00 uur tot 00:00 uur

zo van 13:00 tot 00:00 uur

Maximale expositiegeluid in dB(A) ma-za van 00:00 uur tot 09:00 uur

zo van 00:00 tot 13:00 uur

De Meije, Noorden, Nieuwveen, Woerdense Verlaat, Zevenhoven, Korteraar, Langeraar, Nieuwkoop, Noordeinde, Noordse Dorp, Papenveer, Ter Aar, Vrouwenakker:

70

60

5.2.13 Gebruik drijvende pontons door personen

Tijdens het evenement “Het Torenschuddersfeest” worden 3 drijvende pontons gebruikt (peildatum 15 maart 2010). Één van deze pontons wordt door de organisatie van het evenement gebruikt om vanaf daar vuurwerk af te steken. De andere 2 pontons worden door particulieren gebruikt. Hierop wordt muziek ten gehore gebracht, gedanst etc..

Voor het mogen gebruiken van een drijvend ponton tijdens Het Torenschuddersfeest moet een aparte evenementenvergunning worden aangevraagd.

Het gebruik van een drijvend ponton ten behoeve van het afsteken van vuurwerk zal ook in de toekomst worden toegestaan. Voor de overige pontons zal de volgende uitsterfconstructie gelden.

Vergunning voor het gebruik van drijvende pontons tijdens het Torenschuddersfeest worden alleen afgegeven aan de personen die in 2009 een vergunning hebben gekregen (kenmerknummer 09.0010719 en 09.0010793). Als in enig jaar door één van deze personen geen vergunning wordt aangevraagd, een aanvraag daartoe buiten behandeling wordt gelaten en geen of niet tijdig een nieuwe aanvraag wordt ingediend dan wel een aanvraag daartoe wordt geweigerd vervalt het recht op het gebruik van een drijvend ponton voor de toekomst.

Voor andere evenementen zullen geen vergunningen voor het gebruik van drijvende pontons door personen worden verstrekt.

5.2.14 Hygiëne

Per 75 bezoekers dient er tenminste 1 toilet in de directe omgeving aanwezig te zijn. Vanuit het milieuaspect bezien zijn enkel toiletten toegestaan die voorzien zijn van een zogenaamd gesloten circuit.

5.2.15 Sluitingstijden

Sluitingstijden horecabedrijf (vrije sluitingstijden)

Gelet op de Algemene plaatselijke verordening Nieuwkoop 2007 (en Apv’en van omliggende gemeenten) is het toegestaan om tot 01.30 uur bezoekers tot een horecabedrijf toe te laten. Voorbeelden van een horecabedrijf zijn: café, restaurant, cafetaria, buurt- of clubhuis.

Na dit tijdstip is het de bezoekers alleen toegestaan de inrichting te verlaten op een door henzelf – of door de horeca-exploitant – gekozen tijdstip. Dit systeem zorgt voor minder overlast voor omwonenden omdat de bezoekers niet allemaal tegelijkertijd op straat komen te staan (gefaseerde vertrektijden).

Sluitingstijden evenement, bijv. tentfeest (eindtijd: 02.00 uur)

Om te voorkomen dat bezoekers van een evenement vóór 01.30 uur massaal naar een horecabedrijf ‘switchen’ (of visa versa) is het noodzakelijk om bij evenementen dezelfde ‘inlooptijd’ van 01.30 uur te hanteren.

Vanaf 01.30 uur wordt er geen alcoholhoudende drank meer verstrekt en bovendien is regionaal aangegeven om een maximale eindtijd van 02.00 uur aan een evenement te verbinden. Bezoekers krijgen daarna een uur de tijd om het evenement te verlaten (drankje opdrinken, iets eten bij de snackcar, enz.). Om uiterlijk 03.00 uur moet het evenement vrij zijn van bezoekers.

Gelet hierop het volgende: tot maximaal 01.30 uur bezoekers toelaten en stoppen met de drankverstrekking. Om 02.00 uur is het feest beëindigd (muziek, drankverstrekking e.d.). Na 03.00 uur mogen er zich geen bezoekers meer bij het evenement bevinden.

De burgemeester kan incidenteel andere sluitingstijden van een evenement vaststellen, bijvoorbeeld voor bestaande, en al voor onbepaalde tijd vergunde, evenementen.

Feestorganisatoren kunnen natuurlijk ook zelf besluiten het feest eerder te beëindigen.

5.2.15 IJsevenementen

Voor evenementen die plaatsvinden op ijs gelden bijzondere regels. Deze regels zijn uitgewerkt in het Draaiboek Winterpret en vastgesteld door het college. Sommige regels zijn, in verband met de veiligheid van deelnemers, crew, bezoekers en hulpverleners voor ijsevenementen anders dan voor reguliere evenementen. Indien en voor zover de regels in het Draaiboek Winterpret afwijken van bovenstaande regels prevaleren de regels in het Draaiboek Winterpret.

5.2.16 Toezicht op de openbare orde en veiligheid

De organisatie is verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers en het ordentelijke verloop van het feest. In het kader hiervan dient op een goede gestructureerde manier in het toezicht te worden voorzien.

5.2.17 Beveiligingsorganisatie

Door de inhuur van een beveiligingorganisatie (die voldoet aan de “Wet Particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus”) wordt voldaan aan deze eis. Het criterium dat hierbij wordt gehanteerd is 1 beveiligingsbeambte per 250 bezoekers.

Een beveiligingsorganisatie moet van de organisatie de opdracht krijgen om ook in de omgeving van het feest (in een straal van 150 meter) toezicht te houden. Dit houdt in dat zij eventuele “plakkers” en “lawaaimakers” sommeren te vertrekken.

Eventueel zou de organisatie hiervoor ook – duidelijk herkenbare – toezichthouders kunnen aanwijzen. Eén contactpersoon van de organisatie moet, ten tijde van het feest, bereikbaar zijn.

5.2.18 Bedrijfshulpverleners

In de bij deze notitie behorende standaardvoorschriften wordt in het kader van de veiligheid uitgegaan van één bedrijfshulpverlener per 250 bezoekers. De bedrijfshulpverleners kunnen zijn aangesteld door/via de beveiligingsorganisatie. Wanneer dit niet het geval is, dan dient de organisatie van het tent- of schuurfeest zèlf voor gecertificeerde bedrijfshulpverleners te zorgen. Indien het evenement een verhoogd risico met zich mee brengt kan het zijn dat meer bedrijfshulpverleners noodzakelijk zijn.

5.2.19 Toezicht op het parkeren

Evenementen trekken verkeer aan of maken het regelen van verkeer noodzakelijk. Naast de parkeersituatie op of bij de locatie van het feest is ook de verkeersveiligheid en de doorgang voor hulpdiensten van belang. De te stellen voorschriften zijn daar dan ook op gericht.

Voor het parkeren op particulier terrein is parkeertoezicht door de herkenbare personen van de organisatie nodig. Deze moet ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid gewaarborgd wordt en de doorgang voor hulpdiensten vrij blijft. Ook moeten de parkeerfaciliteiten met borden duidelijk zichtbaar en goed leesbaar worden aangegeven.

De burgemeester kan bepalen dat het inzetten van officiële verkeersregelaars nodig is. Het verkeerstoezicht op de openbare weg heeft dan een formeel aspect. Op grond van de “Regeling verkeersregelaars 2009” dient de organisatie verkeersregelaars bij de politie te laten instrueren. Deze verkeersregelaars worden vervolgens aangesteld door de burgemeester.

5.2.20 Totaal aantal personen

Aan de hand van ingediende informatie bepaalt de brandweer hoeveel personen (bezoekers, organisatie, bandleden, catering e.d.) tegelijkertijd tijdens het evenement in een gebouw aanwezig mogen zijn. Zij kijken daarbij naar de oppervlakte en naar de aanwezige (nood)uitgangen. Dit wordt berekend aan de hand van de rekenmethode genoemd in bijlage 3 bij de toelichting van de Bouwverordening (tabel maximaal toelaatbaar aantal personen in een ruimte van een gebouw met het oog op de brandveiligheid).

De aanvangstijden van evenementen hebben tot op heden niet voor problemen gezorgd. Mocht een aanvangstijd veel te vroeg zijn, dan kan dit worden tegengehouden op grond van de weigeringgrond openbare orde en veiligheid en eventuele andere wetten en regels.

5.2.21 Schade/vernieling

Herstel van schade aan eigendommen van de gemeente en/of derden geschiedt door of op kosten van de organisatie.

6. Jaarplanning evenementen

De jaarplanning van evenementen geeft voor een heel kalenderjaar aan welke evenementen mogen plaatsvinden in de gemeente. In de jaarplanning wordt aangegeven welke (met name) grote evenementen mogen plaatsvinden en de eindtijd van het evenement. De organisatoren en de buurtbewoners weten zo waar men aan toe is. Het proces van opstellen van de jaarplanning evenementen begint in september. Vóór 1 november dienen de meldingen bij de gemeente binnen te zijn. Alle op 1 november verleende vergunningen voor het volgende kalenderjaar en de tijdig ingediende meldingen worden verwerkt in de jaarplanning. Deze jaarplanning wordt naar de brandweer en de politie doorgestuurd, zodat zij hiermee rekening kunnen houden, onder meer bij het inplannen van personeel.

Jaarlijks terugkerende evenementen hebben, omdat deze immers al in het bezit zijn van een (onbepaalde tijd) vergunning, voorrang op evenementen van andere organisatoren, voor zover laatstgenoemde evenementen nog niet zijn vergund.

Wanneer een organisator te laat is (dus ná 1 november) met het aanvragen van een groot evenement voor een kern/gebied die/dat al maximaal belast wordt, kan er geen evenementenvergunning verleend worden.

De jaarplanning en alle evenementen worden gepubliceerd op www.nieuwkoop.nl zodat iedere inwoner van de gemeente er kennis van kan nemen.

7. Toezicht en handhaving

Het sluitstuk van het evenementenbeleid is toezicht en handhaving. Om overlast tegen te gaan is vooral de handhaving van de eindtijden en van de openbare orde van belang. Het opstellen van de jaarplanning en de in deze nota voorgestelde beleidsuitgangspunten bij de vergunningverlening zullen bijdragen aan een groter draagvlak voor het beleid en dus tot betere naleving en handhaafbaarheid van voorschriften.

Daarnaast is de inzet van menskracht door politie en gemeente nodig voor toezicht en handhaving. Wanneer geconstateerd wordt dat voorschriften van een vergunning worden overtreden kan daartegen op twee manieren worden opgetreden, te weten bestuursrechtelijk en strafrechtelijk.

Om een goede handhaving te kunnen realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende betrokkenen. De globale rolverdeling (degemeente vigeert altijd) is als volgt:

Organisatie

Taken

Gemeente Nieuwkoop

handhaving van eindtijden, (naleving) geluidsnormen, naleving vergunningsvoorschriften en bestuursrechtelijk optreden alsmede de openbare ruimte.

Politie

handhaving openbare orde en strafrechtelijk optreden.

Brandweer

controle van de brandveiligheid (gebruiksbesluit) en gemeentelijke adviesrol.

De gemeente en brandweer voeren bij alle grote evenementen, voorafgaand aan het desbetreffende evenement, controles uit. Daarnaast controleert de brandweer soms ook tijdens het evenement. Ook de politie controleert bij grote evenementen tijdens het evenement. Bij kleine evenementen zijn door de kleinschaligheid van het evenement de risico’s over het algemeen veel kleiner. De controle bij grote evenementen dient wel meer integraal plaats te vinden.

Onderstaande tabel kan dienen als handvat om te bepalen welke partij optreedt en welke sanctie daarbij wordt opgelegd. In de praktijk kan hier van worden afgeweken.

Overtreding

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Vergunning is verleend:

Constatering handeling in strijd met voorschrift(en) vergunning

Door politie, brandweer en/of andere toezichthouders

Voorafgaand aan feest:

Waarschuwing en termijn stellen om alsnog te voldoen aan de voorschrift(en).

Ook rapport opmaken voor gemeente.

Wanneer niet binnen gestelde termijn is voldaan:

a.Vergunning intrekken al dan niet gecombineerd met opleggen dwangsom

b.Beletten dat bezoekers naar evenement gaan c.q. dat evenement doorgaat (bv door weg af te sluiten)

Tijdens feest:

a.Stilleggen van feest bij (dreigende) verstoring openbare orde

b.Schriftelijke melding aan gemeente

c.Bij herhaling: volgende keer weigering vergunning tent- en schuurfeest.

Geen vergunning verleend:

Locatie is van tevoren bekend

Voorafgaand aan het feest:

Waarschuwing en rapport opmaken voor gemeente

Situatie kan alsnog gelegaliseerd worden:

Vergunning verlenen

(Wanneer de tijd te kort is de aanvraag buiten behandeling laten)

Situatie kan niet alsnog gelegaliseerd worden:

a.Preventieve dwangsom opleggen

b.en/of beletten dat het evenement doorgaat

(Wanneer nog nodig:)

Stilleggen van feest bij (dreigende) verstoring van de openbare orde

Geen vergunning verleend:

Voldongen feit

Constatering door

Politie en/of andere toezichthouders

Opmaken van een proces-verbaal

beletten dat bezoekers naar feest gaan en/of

stilleggen van feest bij (dreigende) verstoring van de openbare orde

Zo snel mogelijk na afloop van het evenement, zal de gemeente spoedig met de organisator en (afzonderlijk) eventuele klagers het verloop van het evenement evalueren. Dit dient altijd te gebeuren om inzichten te verwerven en ter verbetering van de kwaliteit.

8. Overgangs- en overige bepalingen

De in dit evenementenbeleid vermelde wet- en regelgeving kan tussentijds wijzigen. Daarom zal dit beleid onverminderd van toepassing zijn op de voor dat moment geldende wet- en regelgeving.

Evenementen die voor vaststelling van dit evenementenbeleid zijn vergund, vallen niet onder de bepalingen als gesteld in dit beleid.

Na één jaar wordt dit evenementenbeleid geëvalueerd en waar mogelijk aangepast. Vervolgens wordt dit beleid minimaal een keer per 3 jaar geëvalueerd en, waar nodig, herzien.

Dit evenementenbeleid treedt in werking op … 2010.

Vastgesteld door het college van de gemeente Nieuwkoop op

…..-…..- 2010

mr. G.G.G. Slooters

secretaris

F.Buijserd

burgemeester

BIJLAGE 1 SPECIFIEKE REGELS EVENEMENTEN

Specifieke regels bij afsluiting/ gebruik van de openbare weg

  • ·

    U moet de burgemeester tenminste drie weken voorafgaand aan het evenement in kennis stellen met een door de burgemeester vastgesteld meldingsformulier. Ook moet u zelf de politie Hollands Midden infomeren (0900 – 8844)

  • ·

    De burgemeester gaat akkoord met de wegafsluiting als u binnen 8 werkdagen na ontvangst van het meldingsformulier geen tegenbericht heeft ontvangen.

Specifieke regels bij gebruik van een barbecue

  • ·

    Het stoken van een barbecue mag alleen plaatsvinden onder voortdurend toezicht van een meerderjarige persoon.

  • ·

    Voor het aanmaken van een barbecue mag geen gebruik worden gemaakt van brandbare vloeistoffen.

  • ·

    Brandkranen en overige bluswaterwinplaatsen moeten vrijgehouden worden en bereikbaar zijn voor brandweervoertuigen.

  • ·

    De barbecue moet op voldoende afstand ten minste op 5 meter van gebouwen, goederen of beplanting worden geplaatst om gevaar van brand voor deze te voorkomen.

  • ·

    De barbecue moet zodanig zijn opgesteld dat hij niet kan omvallen of omgestoten kan worden.

  • ·

    Teneinde hinder, overlast of brandgevaar tot een minimum te beperken is het stoken van een barbecue alleen geoorloofd bij gunstige windrichting en -sterkte; bij windkracht 5 en hoger mag niet worden gestookt.

  • ·

    In de nabijheid van een barbecue moet een blusmiddel voor onmiddellijk gebruik bereikbaar en beschikbaar zijn. Bij een op houtskool gestookte barbecue moet ten minste een blusmiddel aanwezig zijn in de vorm van een emmer water of tuinslang. Bij een gas gestookte barbecue, moet ten minste een draagbaar blustoestel aanwezig zijn van minimaal 6 kilogram. Dit blusmiddel moet geschikt zijn voor het blussen van B-branden (vloeistoffen) en C-branden (gassen).

  • ·

    Draagbare blustoestellen moeten jaarlijks door een bevoegde instantie gecontroleerd worden op deugdelijkheid.

  • ·

    Na afloop moeten de nog smeulende resten houtskool met water worden geblust of met een laag zand worden afgedekt.

  • ·

    Asresten mogen nooit, in afvalemmers of containers e.d., in een gebouw worden opgeslagen.

  • ·

    De gasflessen gevuld met propaan/butaan moeten zijn voorzien van het door Stoomwezen B.V. erkende keurmerk voor flessen voor gebruik binnen Nederland. De gasflessen waarvan de goedkeuring door of namens Stoomwezen B.V. niet, of blijkens de ingeponste datum meer dan 10 jaar geleden heeft plaatst gevonden, mogen niet aanwezig zijn.

  • ·

    Een gasslang moet van een goedgekeurd type zijn en mag niet ouder zijn dan 2 jaar (datum in de slang aanwezig) en zijn bevestigd door middel van slangklemmen op slangpilaren.

  • ·

    De te gebruiken drukregelaar mag niet ouder zijn dan 5 jaar.

Specifieke regels die horen bij evenementen in gebouwen (die vallen onder het gebruiksbesluit of in het bezit zijn van een gebruiksvergunning)

  • ·

    Decors, versieringen, bekledingen etc. moeten voor zover deze beneden de 4 meter boven de vloer zijn aangebracht, zijn vervaardigd van moeilijk ontvlambare materialen die moeten voldoen aan de NEN 6065 of aan de nieuwe Europese norm NEN-EN13501-1, vastgesteld 15 mei 2003, Staatscourant.

  • ·

    Doeken, gordijnen en andere voorwerpen mogen slechts op zodanige wijze zijn aangebracht dat zij met de deuren meedraaien en het openen van de deuren niet hinderen.

  • ·

    Alle deuren van ruimten waar het publiek wordt toegelaten, moeten los staan, zodat zij zonder gebruik te behoeven maken van sleutels of andere losse voorwerpen, steeds onmiddellijk zijn te openen.

  • ·

    In vluchtwegen en in voor ontvluchting bestemde doorgangen en uitgangen mogen geen voorwerpen aanwezig zijn waardoor de benodigde vrije doorgang wordt verminderd of waaraan men zich kan verwonden of die ontvluchting kunnen verhinderen.

  • ·

    Losse vloerbedekking in de vorm van lopers, vloerkleden etc. mogen niet in de voor het publiek toegankelijke ruimten, toe- en uitgangen, vluchtwegen en looppaden aanwezig zijn.

  • ·

    Blusmiddelen, alarmeringsmiddelen, transparantverlichting, vluchtwegen en uitgangen moeten te allen tijde goed zichtbaar, bruikbaar en gebruiksgereed worden gehouden.

  • ·

    Het gebruik van verwarming- en verlichtingsbronnen, anders dan voldoende geïsoleerde, alsmede de aanwezigheid van met gas gevulde tanks, flessen en ballonnen is verboden.

  • ·

    Het gebruik van (licht) ontvlambare vloeistoffen en gassen is niet toegestaan.

  • ·

    Tussen de rijen stands, tafels, marktkramen e.d. moeten doorgangen van ten minste 2 meter worden vrijgehouden.

  • ·

    Overnachten in een bouwwerk is alleen toegestaan, indien het bouwwerk voldoet aan de bouwkundige eisen als gesteld in het beleidsniveau voor bestaande gebouwen voor logiesfuncties. De brandveiligheidinstallaties moeten te allen tijde voldoen aan de meest recente bouwverordening. Er mag gekozen worden voor een tijdelijke (draadloze) installatie.

  • ·

    Indien niet aan de (sub)brandcompartimentering- en rookcompartimenteringseisen kan worden voldaan is de volgende gelijkwaardigheid mogelijk.

  • ·

    Slaapverblijf moet op de begane grond zijn gelegen.

  • ·

    Maximaal 25 personen in het gebouw aanwezig.

  • ·

    Een directe uitgang naar het aansluitende terrein (naar buiten) moet aanwezig zijn.

Specifieke regels voor evenementen op de weg, zoals een puzzeltocht of wielerwedstrijd

  • ·

    U moet de veiligheid van de deelnemers en van het overige verkeer waarborgen.

  • ·

    U mag op het wegdek geen pijlen e.d. aanbrengen die het verkeer in verwarring kunnen brengen.

  • ·

    U moet busonderneming Connexxion – per fax - van het evenement op de hoogte te stellen (faxnummer: 023 – 5428418, t.a.v. Connexxion Klantenservice).

  • ·

    U moet er voor zorgen dat het evenement tijdig via de plaatselijke media bekend wordt gemaakt.

  • ·

    Aan calamiteitenverkeer moet te allen tijde vrije doorgang worden verleend.

  • ·

    De tocht moet afdoende worden begeleid. Langs de route moeten leden van de organisatie aanwezig zijn die zo nodig (eerste) hulp kunnen verlenen.

  • ·

    Gedurende het evenement moet er minimaal één gediplomeerde EHBO-er aanwezig zijn. Deze persoon moet duidelijk herkenbaar zijn.

  • ·

    Tijdens het rijden moet tijdig worden gewaarschuwd voor onverwachte obstakels, tegemoet komend verkeer, etc.

  • ·

    Als er tijdens het evenement kinderen aanwezig zijn, is het noodzakelijk dat er per 25 kinderen een begeleider aanwezig is die zodanig is geïnstrueerd dat als er zich een calamiteit voordoet, hij/zij op de hoogte is van hoe te handelen in een dergelijk situatie. De voorkeur gaat uit naar begeleiders met een Bedrijfshulpverlening Opleiding.

  • ·

    Er moeten op en rond het parcours voldoende afvalbakken worden geplaatst.

  • ·

    De weg c.q. openbare ruimte moet netjes opgeruimd worden achtergelaten.

Evenement op een niet-afgesloten parcours

  • ·

    U moet de deelnemers vooraf wijzen op het feit dat:

    • o

      zij zich moeten gedragen als gewone verkeersdeelnemers en zich daarom moeten houden aan de verkeersregels;

    • o

      van de hoofdrijbaan van provinciale wegen geen gebruik mag worden gemaakt;

    • o

      daar waar fietspaden aanwezig zijn daarvan gebruik moet worden gemaakt;

    • o

      de route niet is afgesloten voor ander verkeer;

    • o

      eventuele jeugdige deelnemers begeleid worden door voldoende volwassenen;

    • o

      zij zich op de weg dusdanig moeten gedragen dat zij geen gevaar (kunnen) veroorzaken voor overige weggebruikers;

    • o

      zij het verkeer op de weg niet mogen hinderen.

  • ·

    Leden van de organisatie mogen niet verkeersregelend optreden.

Evenement op een afgesloten parcours

  • ·

    Belanghebbenden binnen het afgesloten parcours moeten vroegtijdig van de afsluiting op de hoogte worden gebracht.

  • ·

    Conform het Besluit Regeling Verkeersregelaars moeten op een groot aantal in het parcours gelegen kruisingen en/of splitsingen van wegen verkeersregelaars ingezet worden. Voor het inzetten van verkeersregelaars dient u contact op te nemen met de politie Hollands Midden, team Alkemade van het district Rijn- en Veenstreek van de politie Hollands Midden (tel. 0900 – 8844).

Plaatselijke situatie kern Nieuwkoop:

  • ·

    In géén geval mag er parkeeroverlast ontstaan in de wijk en in het bijzonder op de Churchilllaan, Kennedylaan en Achterweg i.v.m. de calamiteitenroute.

  • ·

    In géén geval mag er geparkeerd worden op of langs de Elleboogvaart en voor de nooduitgangen van het gehele pand.

  • ·

    De keerlus voor de bus moet te allen tijde vrij gehouden worden.

Specifieke regels voor het oplaten van kinderballonnen

  • ·

    Als er meer dan 1000 (feest)ballonnen gelijktijdig worden opgelaten, moet er een aparte vergunning worden aangevraagd bij de Luchtvaartinspectie (informatie bij de Helpdesk Luchtvaart 020-4062201).

  • ·

    Brandkranen en overige bluswaterwinplaatsen moeten zijn vrijgehouden en altijd bereikbaar zijn voor brandweervoertuigen.

  • ·

    Voor het vullen van (feest)ballonnen die kunnen worden opgelaten, mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van helium.

  • ·

    Het vullen van (feest)ballonnen moet geschieden door ter zake deskundige personen. Deze personen moeten vooraf over hun taak zijn geïnstrueerd en de verstrekte opdrachten nauwgezet opvolgen.

  • ·

    De plaats waar de ballonnen worden gevuld en/of de met helium gevulde cilinders worden opgeslagen, mag niet toegankelijk zijn voor het publiek. Rondom deze plaats moet op een afstand van 10 m een deugdelijke afrastering zijn aangebracht.

  • ·

    Met helium gevulde cilinders moeten tegen omvallen en opwarming door zonnestralingen zijn beschermd.

  • ·

    Op niet in gebruik zijnde cilinders moet de beschermkap zijn aangebracht.

  • ·

    Na het vullen van de ballonnen moeten de daarvoor gebruikte cilinders worden afgevoerd.

  • ·

    De voorraad aan te bieden of te verkopen gevulde ballonnen moeten buiten handbereik van de bezoekers zijn opgeborgen.

  • ·

    De voorraad gevulde ballonnen mag niet meer bedragen dan voor de goede gang van de verkoop of uitdeling is vereist.

  • ·

    De voorraad van met helium gevulde ballonnen mag uitsluitend buiten worden opgeslagen.

  • ·

    Aan de op te laten ballonnen mogen géén metalen (aluminium) plaatjes zijn bevestigd.

  • ·

    Ballonnen mogen niet in ‘trossen’ worden opgelaten.

Specifieke regels voor een optocht

  • ·

    De veiligheid van de deelnemers moet optimaal worden gewaarborgd.

  • ·

    De begeleiders van de optocht moeten duidelijk herkenbaar zijn voor de deelnemers en voor het overige verkeer.

  • ·

    Op het wegdek mogen geen pijlen worden aangebracht welke het verkeer in verwarring kunnen brengen.

  • ·

    De regels gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswetgeving moeten strikt worden nageleefd.

  • ·

    Er moeten voldoende gediplomeerde en als zodanig herkenbare EHBO-ers aanwezig zijn.

  • ·

    Het is niet toegestaan strooigoed vanaf rijdende voertuigen te gooien.

  • ·

    Het is niet toegestaan op de bij de optocht behorende voertuigen alcoholhoudende dranken aanwezig te hebben of te nuttigen.

  • ·

    Als er veel kinderen bij de rondgang aanwezig zijn dan moeten er voldoende volwassenen ter begeleiding aanwezig zijn.

  • ·

    U moet busonderneming Connexxion – per fax – van het evenement op de hoogte stellen (faxnummer: 023 – 5428418, t.a.v. Connexxion Klantenservice).

  • ·

    Leden van de organisatie mogen niet verkeersregelend optreden.

  • ·

    U moet de deelnemers vooraf wijzen op het feit dat:

    • o

      van de hoofdrijbaan van provinciale wegen geen gebruik mag worden gemaakt;

    • o

      daar waar wandel-/ fietspaden aanwezig zijn daarvan gebruik moet worden gemaakt;

    • o

      de route niet is afgesloten voor ander verkeer;

    • o

      eventuele jeugdige deelnemers begeleid worden door voldoende volwassenen;

    • o

      zij zich op de weg dusdanig moeten gedragen dat zij geen gevaar (kunnen) veroorzaken voor overige weggebruikers;

    • o

      zij het verkeer op de weg niet mogen hinderen.

Specifieke regels voor een wedstrijd op water

  • ·

    Er moet voldoende EHBO-personeel en EHBO-materiaal aanwezig zijn. Deze personen moeten als zodanig herkenbaar zijn.

  • ·

    U moet maatregelen treffen dat er door meerijdende supporters op de weg en water geen verkeersgevaarlijke situaties ontstaan. Hierop moet door duidelijk opvallende organisatieleden voldoende toezicht worden uitgeoefend.

  • ·

    U moet de veiligheid en gezondheid van de deelnemers garanderen.

  • ·

    Op het water moet hulpverlening aanwezig zijn met voldoende drijfmiddelen die eerste hulp kunnen bieden bij het te water raken van roeiers of overige aanwezigen.

  • ·

    U moet tijdig voorafgaande aan dit evenement met de politie een aantal praktische zaken zoals verkeersmaatregelen, door spreken met de teamchef Team Alkemade of één van diens aangewezen coördinatoren (tel. 0900 – 8844). Daarom verwacht de politie in het bezit te worden gesteld van de nodige informatie over die dag, mogelijk in de vorm van een draaiboek.

  • ·

    Gedurende het evenement is er geen scheepvaartverkeer mogelijk op dit gedeelte van het water. Deze waterweg moet afgesloten worden. Hiervoor moet u toestemming vragen bij de waterwegbeheerder de Provincie Zuid Holland te Dordrecht.

  • ·

    Het is niet toegestaan geluidsinstallaties in gebruik te hebben.

  • ·

    Er mag geen gebruik worden gemaakt van schijnwerpers, behalve zaklantaarns.

  • ·

    Afval moet aan boord worden gehouden en moet na afloop van de wedstrijd op correcte wijze worden afgevoerd.

  • ·

    U bent voor wat betreft uw routes beperkt tot de gebieden en perioden die op grond van artikel 23 van de Provinciale verordening Watergebieden en Pleziervaart van Zuid-Holland zijn opengesteld.

  • ·

    De secretaris van de visserijvereniging Nieuwkoop/Noorden moet van het nachtvaren in kennis gesteld worden.

  • ·

    In verband met de beroepsvisserij moet het nachtvaren liefst vlak voor en/of na volle maan plaatsvinden.

  • ·

    In verband met het varen na zonsondergang moeten er voldoende veiligheidsmaatregelen voor de passagiers op de boten worden getroffen (o.a. reddingsvesten).

  • ·

    Op de boten mag géén open vuur aanwezig zijn.

  • ·

    De deelnemers aan de wedstrijd moeten zich houden aan de regels gesteld in het Binnenvaart Politie Reglement en de Vaarwegenverordening Zuid-Holland.

Specifieke regels voor evenementen op ijs

·De regels die gelden voor evenementen die plaatsvinden op ijs staan vermeld in het Draaiboek Winterpret.

Plaatselijke situatie Nieuwkoop

  • ·

    U moet er rekening mee houden dat op zaterdagochtend de weekmarkt op het Reghthuysplein te Nieuwkoop plaatsvindt. In verband met de opbouw en afbouw van de weekmarkt is het Reghthuysplein op zaterdagochtend van 04.00 uur tot 15.00 uur niet bereikbaar. Eventuele vragen, met betrekking tot het gebruik van het Reghthuysplein te Nieuwkoop op zaterdagochtend, kunt u richten aan de marktmeester van de gemeente Nieuwkoop, 0172-521100.

  • ·

    Een ieder, die aan de wedstrijden op de Nieuwkoopse plassen deelneemt, moet voldoen en zich houden aan de eisen gesteld bij of krachtens het Binnenvaart Politie Reglement.

  • ·

    Een ieder, die aan de wedstrijden op de Nieuwkoopse plassen deelneemt, moet rekening houden met de plaatsen waar de beroepsvissers hun fuiken hebben uit staan.

Plaatselijke situatie Ter Aar

  • ·

    U moet er rekening mee houden dat op woensdagmiddag de weekmarkt op het Lindenplein in Ter Aar plaatsvindt. In verband met de opbouw en afbouw van de weekmarkt is het Lindenplein op woensdag van 10.00 uur tot 19.00 uur niet bereikbaar. Eventuele vragen, met betrekking tot het gebruik van het Lindenplein te Nieuwkoop op zaterdagochtend, kunt u richten aan de marktmeester van de gemeente Nieuwkoop, 140172.

  • ·

    Voor een wedstrijd op het Aarkanaal moet u de gemeente Alphen aan den Rijn in kennis stellen van het evenement.

BIJLAGE 2 PUNTENSYSTEEM BELASTENDHEID EVENEMENTEN

Categorie

Punten

Aantal deelnemers/bezoekers

< 200

½

>200 < 500

1

>500

2

Parkeerdruk

Hoge parkeerdruk openbare parkeerplaatsen

1

Lage parkeerdruk openbare parkeerplaatsen

½

Moet de weg worden afgezet?

Ja

1

Nee

0

Worden er alcoholische dranken voor gebruik ter plaatse verstrekt?

Ja

2

Nee

0

Wat is de locatie van het evenement? *

Een gebouw

1

Een tent/in de openlucht

2

Wordt er muziek ten gehore gebracht?

Ja, onversterkt

1

Ja, versterkt

2

Nee

0

Wat is de duur van het evenement?

1 dag

½

2 dagen

1

3 dagen

2

4 dagen of meer

3

Op welk tijdstip wordt het evenement gehouden?*

00:00 uur - 06:00 uur

2

06:00 uur – 10:00 uur

1

10:00 uur – 21:00 uur

½

21:00 uur – 00:00 uur

1

Op welke dag vindt het evenement plaats? *

Zondag t/m donderdag

2

Vrijdag en zaterdag

1

Welke doelgroep word aangesproken met het evenement?*

0 – 12 jaar

½

12 – 18 jaar

1

18 – 30 jaar

2

30 jaar en ouder

1

* Het hoogste aantal punten wordt bij de berekening meegenomen.