Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening

Geldend van 15-04-2010 t/m heden

Intitulé

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening

RAADSBESLUIT

Nummer: 2010-008

De raad van de gemeente Nijkerk;

gelezen het collegevoorstel van 15 december 2009;

gelet op art. 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • b.

    besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • c.

    antidiscriminatievoorziening: voorziening, bedoeld in artikel 1 van de wet.

  • d.

    klacht: klacht, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet.

  • e.

    klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

  • f.

    klager: klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

  • g.

    ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.

  • h.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Het college biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

  • 1. De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

  • 2. De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:

    • -

      per post;

    • -

      per e-mail;

    • -

      telefonisch;

    • -

      in persoon, als bedoeld in artikel 5, eerste lid.

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van het besluit regelt in ieder geval:

  • a.

    de afdoeningstermijn van klachten;

  • b.

    de wijze van afdoening van klachten;

  • c.

    de registratie van klachten.

Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

  • 1. Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht te melden in de Publiekswinkel van het stadhuis te Nijkerk.

  • 2. Het klachtenloket in de Publiekswinkel is elke werkdag op de gebruikelijke openingstijden geopend.

  • 3. Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die deze meldingen op adequate manier opnemen en doorverwijzen.

  • 4. Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na de bekendmaking.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Nijkerk d.d.
28 januari 2010
de griffier, de voorzitter,
Mr. F.E. CONTANT Mr. drs. G. D. RENKEMA

Toelichting

Algemeen

Artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen legt het college van burgemeester en wethouders de verplichting op om toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. Zie ook de toelichting bij artikel 2 van deze verordening.

Artikel 2, tweede lid, van de wet wordt opgedragen dat de gemeenteraad “met inachtneming van het bepaalde bij of krachtens deze wet bij verordening regels vast[stelt] omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening, bedoeld in artikel 1, en de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder a.”

De wettelijke verplichtingen zijn nader uitgewerkt in Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening. Omdat in wet en besluit als veel geregeld is kan de gemeentelijke verordening beknopt blijven.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

c.antidiscriminatievoorziening:

De gemeente Nijkerk is met ingang van 2010 een dienstverleningsovereenkomst aangegaan met de Stichting Art 1. Gelderland-Midden. Deze stichting fungeert als onafhankelijke instantie waaraan de behandeling van klachten inzake discriminatie is opgedragen.

De klachten worden inontvangst genomen door een front-office in de Publiekswinkel van het Stadhuis. Daar worden meldingen van discriminatie aangehoord, geregistreerd en digitaal doorgestuurd naar de Stichting Art 1. Gelderland-Midden.

Deze stichting fungeert als de back-office die de klachtbehandeling, de registratie, de rapportage, de jaarlijkse training en de algemene pr & communicatie op zich neemt.

g.ingezetene:

De antidiscriminatievoorziening zoals ingesteld door de gemeente Nijkerk staat open voor de inwoners van de gemeente als bedoeld in de Gemeentewet: “zij die hun werkelijke woonplaats in de gemeente hebben”.

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Zoals ook is geregeld in artikel 1 van de wet is heeft het college de taak om ervoor te zorgen dat de inwoners van de gemeente toegang hebben tot een antidiscriminatievoorziening.

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

eerste lid

Met deze bepaling wordt nader invulling gegeven aan artikel 3 van het besluit, dat luidt: “Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van de klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de antidiscriminatievoorziening gewaarborgd”.

tweede lid

De burger moet ruime mogelijkheden hebben om klachten te melden. In artikel 3 zijn de beschikbare mogelijkheden genoemd. Zie artikel 5 voor de mogelijkheid om in persoon een klacht in te dienen.

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Met deze bepaling wordt invulling gegeven aan artikel 6 van het besluit dat luidt: “De antidiscriminatievoorziening heeft een protocol voor de behandeling van klachten”. Daarbij registratie dient uiteraard rekening te worden gehouden met de regels die in het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen zijn gesteld.

Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

De wet vermeldt dat de antidiscriminatievoorziening zich in de leefomgeving van burgers moet bevinden. De memorie van toelichting geeft aan dat het gemeenten vrij staat om daar op een praktische wijze invulling aan te geven. De voorziening hoeft dan ook niet in de gemeente zelf aanwezig te zijn. Een gemeente kan zich bijvoorbeeld aansluiten bij een (bestaande) regionale antidiscriminatievoorziening. Voor de nodige laagdrempeligheid kan dan worden gezorgd door een doorverwijsfunctie of meldpunt te creëren bij bestaande gemeentelijke voorzieningen.

In de wet is uitdrukkelijk aangegeven dat de antidiscriminatievoorziening onafhankelijk is en op geen enkele wijze onder het gezag van de (gemeentelijke) overheid kan vallen. Het gemeentelijk loket heeft dan ook tot taak om de klager informatie te verstrekken en door te geleiden naar de antidiscriminatievoorziening.