Regeling vervallen per 18-07-2018

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk houdende regels omtrent reglement adviescommissie bezwaarschriften college en burgemeester Reglement adviescommissie bezwaarschriften college en burgemeester gemeente Nijkerk 2016

Geldend van 23-05-2017 t/m 17-07-2018

Intitulé

Reglement adviescommissie bezwaarschriften college en burgemeester 2016

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nijkerk,

ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t e n  vast te stellen het volgende

 

Reglement adviescommissie bezwaarschriften college en burgemeester 2016

Artikel 1 begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de commissie voor de advisering over bezwaarschriften;

  • b.

    indiener: degene die een bezwaarschrift heeft ingediend bij het college of de burgemeester;

  • c.

    bezwaarschrift: elk geschrift, waarmee bezwaar wordt gemaakt in het kader van de Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

  • e.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Nijkerk;

  • f.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht.

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2. Instelling commissie

  • 1. Er is een commissie voor het uitbrengen van advies voor de voorbereiding van beslissingen op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet tegen besluiten van het college of de burgemeester, dan wel van door het college of burgemeester aangewezen ambtenaren, die bevoegd zijn zelfstandig besluiten te nemen.

  • 2. De in lid 1 bedoelde commissie brengt geen advies uit over besluiten op het gebied van gemeentelijke belastingen en retributies, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en personeelsaangelegenheden.

Artikel 3. samenstelling van de commissie

  • 1. De voorzitter en leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college en de burgemeester.

  • 2. De leden en de voorzitter maken geen deel uit van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeenten Nijkerk, Putten, Leusden en Bunschoten en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van deze gemeenten.

  • 3. Uit de leden benoemt de voorzitter twee plaatsvervangende voorzitters.

Artikel 4. Zittingsduur van de commissie

  • 1. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een periode van 5 jaar.

  • 2. De voorzitter of een lid kan herbenoemd worden.

  • 3. De voorzitter en de leden kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 4. De aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 5. Secretaris van de commissie

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders wijst een secretaris en één of meer plaatsvervangers aan.

  • 2. De secretaris mag niet betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit.

Paragraaf 2 Bevoegdheden

Artikel 6. Registratie

  • 1. Bezwaarschriften worden centraal geregistreerd en getoetst door de in artikel 5, eerste lid 1 bedoelde functionaris.

  • 2. Bezwaarschriften worden ter advisering aan de commissie voorgelegd tenzij de in artikel 5, eerste lid bedoelde functionaris concludeert dat:

    • a.

      het bezwaarschrift kennelijk niet-ontvankelijk is of

    • b.

      het bezwaarschrift kennelijk ongegrond is of

    • c.

      aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad

    • d.

      het bezwaarschrift op een andere wijze zal worden behandeld, dit naar keuze van de indiener.

Artikel 7. Uitoefening wettelijke bevoegdheden

De commissie is voor de advisering over bezwaarschriften bevoegd namens het college dan wel de

burgemeester de bevoegdheden volgens de onderstaande artikelen van de wet uit te oefenen:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid (verlangen van een schriftelijke machtiging);

  • b.

    artikel 6:6, voor wat betreft de indiener in de gelegenheid te stellen, binnen een nader te stellen termijn een verzuim te herstellen;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken over de behandeling door de commissie aan de gemachtigde betreft;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid (ter inzage leggen stukken voorafgaand aan het horen);

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid (geheimhouden verslag hoorzitting bij het niet tegelijkertijd horen van belanghebbenden);

  • f.

    artikel 7:3 (afzien van het horen van belanghebbenden).

Artikel 8. Taken voorzitter

  • 1. De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de hoorzitting waarin belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich in persoon of door hun gemachtigde door de commissie te laten horen.

  • 2. De voorzitter zit de hoorzitting over het bezwaarschrift voor.

  • 3. De voorzitter ondertekent het advies van de commissie op het bezwaarschrift.

Artikel 9. Taken secretaris

  • 1. De secretaris draagt zorg voor de ter inzagelegging van de stukken, die tijdens de hoorzitting aan de orde komen.

  • 2. De secretaris treedt op als juridisch adviseur van de commissie.

  • 3. De secretaris nodigt namens de commissie de indiener van het bezwaarschrift, het college en eventueel overige belanghebbenden uit voor de hoorzitting.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor het digitaal opnemen van de hoorzitting.

  • 5. De secretaris ondertekent het advies van de commissie op het bezwaarschrift.

Paragraaf 3 De procedure

Artikel 10. Ingediende bezwaarschriften

  • 1. Indien het bezwaarschrift aan de commissie wordt voorgelegd, worden het bezwaarschrift en de daarbij overlegde stukken zo spoedig mogelijk in handen gesteld van de commissie.

  • 2. Bij het bericht van ontvangst zoals bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar zal adviseren.

Artikel 11. Vooronderzoek

  • 1. De commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De commissie kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze uitnodigen daarvoor in de commissie te verschijnen.

Artikel 12. Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De secretaris deelt belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste één week voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

  • 2. Als een belanghebbende of het college respectievelijk de burgemeester wijziging wenst van het tijdstip van de zitting, wordt dit binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling, onder opgaaf van redenen verzocht aan de voorzitter.

  • 3. De beslissing van de voorzitter, op een verzoek als bedoeld in het tweede lid, wordt zo spoedig mogelijk meegedeeld aan belanghebbenden en het college respectievelijk de burgemeester.

Artikel 13. Aanwezige leden tijdens een zitting

Bij een zitting als bedoeld in artikel 12 zijn drie leden, waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger aanwezig.

Artikel 14. Niet-deelneming aan de behandeling

De leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift in de commissie, als hun onpartijdigheid daarbij in het geding kan zijn.

Artikel 15. Openbaarheid

  • 1. De zittingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2. De deuren worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden dat nodig vindt of een belanghebbende daarom verzoekt.

  • 3. Voordat de zitting wordt voortgezet beslist de commissie of de zitting achter gesloten deuren wordt voortgezet.

Artikel 16. Nader onderzoek

  • 1. Als na afloop van de zitting maar voordat het advies is opgesteld, een nader onderzoek wenselijk blijkt, kan de commissie dit onderzoek instellen.

  • 2. De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het college respectievelijk de burgemeester en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in dit reglement, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17. Beraadslagingen en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. Van een minderheidsstandpunt wordt in het advies melding gemaakt indien het betreffendecommissielid dit wenst.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

Artikel 18. Uitbrengen van het advies

Het advies en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie worden tijdiguitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 19. Beslissing in afwijking van het advies

Het college respectievelijk de burgemeester zendt een kopie van de genomen beslissing aan de Commissie, indien bij de beslissing wordt afgeweken van het advies.

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 20. Intrekking en inwerkingtreding

  • 1. Het Reglement adviescommissie bezwaarschriften college en burgemeester Nijkerk 2003 wordt ingetrokken

  • 2. Dit reglement wordt bekend gemaakt in het gemeenteblad en treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Artikel 21. Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement adviescommissie bezwaarschriften college en burgemeester gemeente Nijkerk 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Nijkerk op 15 december 2015.
De burgemeester van Nijkerk,
de heer mr. drs. G.D. Renkema
Burgemeester en wethouders van Nijkerk,
de secretaris,
mevrouw mr. M.D. Haalstra.
de burgemeester,
de heer mr. drs. G.D. Renkema.