Regeling vervallen per 01-01-2020

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Geldend van 11-04-2017 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;

gelet op artikel 125 Ambtenarenwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende regeling:

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand;

CAR/UWO: de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nijkerk, gebaseerd op de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst voor de sector gemeenten.

Artikel 2. Aanstelling

  • 1. Aanstelling geschiedt in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 2. Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 3. Bezoldiging

  • 1. De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging gebaseerd op het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CAR/UWO. De vergoeding bedraagt:

    • a.

      per ceremoniële huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie op één van de vaste trouwlocaties Hoeve Sparrendam, De Roode Schuur of De Salentein vijfmaal het uurloon;

    • b.

      per ceremoniële huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie op alle overige locaties viermaal het uurloon;

    • c.

      per blok van ten hoogste drie eenvoudige huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties tweemaal het uurloon.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar heeft recht op eindejaarsuitkering,levensloopbijdrage en vakantietoelage, naar de percentages en berekeningswijzen die op grond van de CAR/UWO van toepassing zijn voor gemeenteambtenaren.

  • 3. De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met een percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.

  • 4. Bij voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op zaterdag, wordt een aanvullende toelage verstrekt van 0,75 maal één uurloon als bedoeld in het eerste lid.

  • 5. Het college sluit voor elke buitengewoon ambtenaar een lidmaatschap af van de vakvereniging voor trouwambtenaren Matrimonium; de lidmaatschapskosten komen voor rekening van de gemeente.

Artikel 4. Aanspraken bij ziekte

  • 1. Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar die nog niet de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/UWO van overeenkomstige toepassing.

  • 2. Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de twaalf maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen twaalf maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

  • 3. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

  • 4. De uitkering bij ziekte wordt per maand uitbetaald.

Artikel 5. Ontslag en schorsing

  • 1. Aan de buitengewoon ambtenaar kan ontslag worden verleend overeenkomstig Hoofdstuk 8 van de CAR/UWO.

  • 2. Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR/UWO.

Artikel 6. Overige rechten en verplichtingen

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:22 (reis- en verblijfkosten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de CAR/UWO zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7. Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR/UWO.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het elektronische gemeenteblad en heeft terugwerkende kracht tot en met 1 november 2015.

Artikel 9. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand .

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 1 december 2015
Burgemeester en wethouders van Nijkerk,
de secretaris, mevrouw mr. M.D. Haalstra.
de burgemeester, de heer mr. drs. G.D. Renkema.

Toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijving

De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).

De gemeenten heeft een Reglement burgerlijke stand. Daarin is geregeld welke benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.

De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.

De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CARUWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.

Artikel 2 Aanstelling

Het is mogelijk buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor onbepaalde tijd te benoemen. In het Reglement burgerlijke stand 2014 bepaald dat de benoemingstermijn maximaal vijf jaar is. Het kan wenselijk zijn om kortere aanstellingen te verlenen. Het gevolg van een kortere aanstellingsduur is onder meer dat de verplichtingen van de gemeente jegens de ambtenaar in het kader van ziekte (doorbetaling bezoldiging, reïntegratie) eerder ophouden te bestaan, namelijk bij einde dienstverband. Bovendien geldt voor de duur van het nog resterende dienstverband dat van de werkgever geen inspanningen gevergd worden door het UWV. Op de toepasselijkheid van de arbeidsongeschiktheidswetgeving op de babs wordt verder ingegaan bij de toelichting op artikel 4.

Na het verstrijken van de benoemingstermijn kan een nieuwe tijdelijke aanstelling volgen. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de CARUWO, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.

Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel andere politieke ambtsdrager) tot babs is het raadzaam de benoeming te beperken tot de periode waarin het (politieke) ambt wordt vervuld.

Artikel 3 Bezoldiging

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moetenworden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap op één van de vaste trouwlocaties Hoeve Sparrendam, De Roode Schuur of De Salentein wordt een vergoeding uitbetaald van vijf uurlonen. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap op alle overige locaties wordt een vergoeding uitbetaald van vier uurlonen. Bij een eenvoudige ceremonie geldt een vergoeding van twee uurlonen voor een cluster van maximaal drie huwelijken of partnerschapsregistraties.

In de vergoeding zijn de eindejaarsuitkering, de levensloopbijdrage, de vakantietoelage en een compensatie voor het niet toekennen van vakantie-uren verdisconteerd.

De berekeningsystematiek van de uurlonen en de diverse toelagen is dezelfde als in de CAR/UWO is voorgeschreven voor gemeenteambtenaren.

Voorbeeld salarisberekening:

(salarisbedragen sinds 1-4-2015)

Salaris per ceremonieel huwelijk 81,64 (4 maal 1/156e deel van € 3.184)

Eindejaarsuitkering 4,90 (6% van 81,64)

Levensloopbijdrage 1,22 (1,5% van 81,64)

Vakantietoelage 6,53 (8% van 81,64)

Compensatie vakantie-uren 7,02 (8,6% van 81,64)

Totaal € 101,31

De zaterdagtoeslag is € 15,31.

Afkopen niet genoten vakantie

In het derde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar (158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1836 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.

Het aanspraak maken op wettelijke vakantiedagen in het uurloon is niet meer toegestaan sedert de uitspraak van het Europese Hof van 16 maart 2006. In deze rechtspositieregeling babs is de afkoop van vakantie desalniettemin gehandhaafd. Reden daarvoor is dat de babs in verband met zijn hoofdfunctie al gebonden zal zijn aan het opnemen van het wettelijk minimum aan vakantie. In de praktijk zijn babsen bovendien veelal vrij om huwelijken in te plannen. In de meeste gemeenten zal op basis van het bovenstaande gekozen kunnen worden voor handhaven van de afkoop. De uitspraak van het Hof brengt echter wel met zich mee dat een babs formeel niet het recht ontzegd kan worden om de in zijn nevenfunctie opgebouwde vakantie daadwerkelijk op te nemen, ondanks het feit dat deze reeds is afgekocht. Per verrichting (gelijkgesteld aan 3 uur) wordt 0,26 uur vakantie opgebouwd.

Onregelmatige dienst

In lijn met de nieuwe regels voor de werktijden van gemeenteambtenaren komt de toelage voor onregelmatige dienst te vervallen. Het nieuwe hoofdstuk 3 van de CAR/UWO, dat op 1 januari 2016 in werking zal treden, kent die toeslag alleen nog voor ambtenaren met vaste werkroosters. Voor ambtenaren die zelf invloed hebben op hun werktijden zijn er geen extra vergoedingen zolang het werk plaatsvindt binnen het ‘dagvenster’, dat wil zeggen op werkdagen tussen 07.00 en 22.00 uur. Voor verplichte werkzaamheden buiten die tijden bestaat een ‘buitendagvenstertoelage’. In de praktijk van de babs zullen hoogstens werkzaamheden op zaterdag voor kunnen komen. Daarvoor geldt een toelage van 75% van één uurloon, omdat de overige uren bedoeld zijn voor de voorbereiding en die kan plaatsvinden binnen het dagvenster.

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover nog niet pensioengerechtigd in de zin van de AOW) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.

De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de babs van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard op de babs.

Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/UWO.

Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2 tweede lid en 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.

Artikel 6 Overige rechten en verplichtingen

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/UWO. Enkele opmerkingen hierover:

De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.

De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.

De vergoeding van kosten bij dienstreizen is van toepassing verklaard. Deze vergoeding geniet de voorkeur boven een vaste onkostenvergoeding die aan belastingheffing is onderworpen.

De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.