Regeling vervallen per 28-10-2015

Algemeen verbindend voorschrift van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand 2008

Geldend van 01-01-2012 t/m 27-10-2015

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2008

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, alsmede de artikelen 1 t/m 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

b e s l u i t :

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand 2008, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

ambtenaar van de burgerlijke stand:

een door het college daartoe benoemde ambtenaar, die belast is met de uitvoering van alle wettelijke taken en bevoegdheden op het gebied van de burgerlijke stand;

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

een door het college daartoe benoemde persoon, die uitsluitend belast is met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen, het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

besluit:

het Besluit burgerlijke stand 1994;

college :

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

huis der gemeente:

alle locaties die door burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

wet:

Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek.

Artikel 2 Vereisten (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

  • 1. Benoembaar tot ambtenaar van de burgerlijke stand zijn:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Nijkerk;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Benoembaar tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is de meerderjarige inwoner van de gemeente Nijkerk, die aan de door het college te stellen eisen voldoet, alsmede de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente.

Artikel 3 Benoeming (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor onbepaalde tijd door het college benoemd. De benoeming eindigt op de dag dat de ambtenaar van de burgerlijke stand ophoudt ambtenaar te zijn in dienst van de gemeente waar hij in dienst was op het moment van zijn benoeming als ambtenaar van de burgerlijk stand.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college voor een bepaalde periode benoemd. Deze periode bedraagt ten minste één dag en ten hoogste vijf jaar.

Artikel 4 Locatie burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun taken die voortvloeien uit de wet en het besluit in het gemeentehuis óf op een andere locatie binnen de gemeente welke is aangewezen als “huis van de gemeente”. Zij kunnen, voorzover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente deze taken verrichten.

Artikel 5 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand

De afdelingsmanager van de Publiekswinkel belast één van de ambtenaren van de burgerlijk stand met de leiding van de werkzaamheden van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties en het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk:

      • -

        voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties en omzettingen op maandag tussen 09.00 en 10.00 uur;

      • -

        op maandag tussen 10.00 en 20.00 uur en van dinsdag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 20.00 uur (op de hele uren),

      • -

        op zaterdag tussen 09.00 en 15.00 uur (op de hele uren);

    • b.

      voor overige werkzaamheden:

      • 1.

        in het stadhuis te Nijkerk: op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en op donderdagen ook van 12.30 – 20.00 uur.

      • 2.

        in het gemeenteloket te Hoevelaken: op dinsdag en donderdag van 13.30 – 17.00 uur en van 18.00 – 20.00 uur

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak.

  • 2. Het bureau is gesloten op algemeen erkende en daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet en op andere door het college aangewezen dagen.

  • 3. het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Gezichtsbedekkende materialen of voorwerpen

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd om van de partners en de getuigen te verlangen dat zij tijdens de huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap geen gezichtsbedekkende materialen of voorwerpen dragen.

Artikel 8 Intrekking vorig reglement

Het Reglement burgerlijke stand 2006, vastgesteld 22 november 2005, wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 november 2008.

Artikel 10 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2008.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
burgemeester en wethouders van 16 september 2008.
de secretaris, mevrouw mr. M.D. Haalstra
de burgemeester,de heer mr. drs. G.D. Renkema