Regeling vervallen per 24-11-2023

Reglement burgerlijke stand 2016

Geldend van 01-07-2016 t/m 23-11-2023

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

gelet op het bepaalde in de artikelen 16 en 63, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, alsmede de artikelen 1 t/m 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

b e s l u i t :

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand 2016, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de locatie van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

ambtenaar van de burgerlijke stand:

een door het college daartoe benoemde ambtenaar, die belast is met de uitvoering van alle wettelijke taken en bevoegdheden op het gebied van de burgerlijke stand;

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

een door het college daartoe benoemde persoon, die uitsluitend belast is met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

besluit:

het Besluit burgerlijke stand 1994;

college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

huis der gemeente:

alle locaties die door burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

wet:

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2 Vereisten (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

  • 1. Benoembaar tot ambtenaar van de burgerlijke stand zijn:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Nijkerk;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Benoembaar tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is de meerderjarige inwoner van de gemeente Nijkerk, die aan de door het college te stellen eisen voldoet, alsmede de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente.

Artikel 3 Benoeming (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor onbepaalde tijd door het college benoemd.

    De benoeming eindigt op de dag dat de ambtenaar van de burgerlijke stand ophoudt ambtenaar te zijn in dienst van de gemeente waar hij in dienst was op het moment van zijn benoeming als ambtenaar van de burgerlijk stand.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college voor een bepaalde periode benoemd. Deze periode bedraagt ten minste één dag en ten hoogste vijf jaar.

Artikel 4 Locatie burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun taken die voortvloeien uit de wet en het besluit in het gemeentehuis óf op een andere locatie binnen de gemeente welke is aangewezen als “huis van de gemeente”. Zij kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente deze taken verrichten.

Artikel 5 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand

De afdelingsmanager van de Publiekswinkel belast één van de ambtenaren van de burgerlijk stand met de dagelijkse leiding van de werkzaamheden van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties en het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk:

      • -

        voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties en omzettingen op maandag tussen 09.00 en 9.30 uur;

      • -

        voor overige huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties en omzettingen op maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 20.00 uur;

    • b.

      voor overige werkzaamheden:

      • -

        in het stadhuis te Nijkerk: op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 16.30 uur, op donderdagen ook van 16.30–20.00 uur;

      • -

        in het gemeenteloket te Hoevelaken: op dinsdag en donderdag van 13.30 tot 17.00 uur en van 18.00 tot 20.00 uur.

  • 2. Het bureau is gesloten op algemeen erkende en daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet en op andere door het college aangewezen dagen.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen van een partnerschapsregistratie in een huwelijk

Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Nijkerk overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk, een kosteloze partnerschapsregistratie of een kosteloze omzetting van een partnerschap in een huwelijk onder de volgende voorwaarden:

  • Kosteloze voltrekkingen zijn slechts mogelijk wanneer ten minste één van de aanstaande echtgenoten of partners inwoner is van de gemeente Nijkerk;

  • Kosteloze voltrekkingen worden in een vergaderruimte in het gemeentehuis van de gemeente Nijkerk voltrokken op de maandagochtend, om 9.00 uur en om 9.15, uur door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • Kosteloze voltrekkingen beperken zich tot het uitvoering geven aan de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het “jawoord” en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap;

  • Kosteloze voltrekkingen duren maximaal 5 minuten;

  • Kosteloze voltrekkingen kunnen alleen worden bijgewoond door de 4 getuigen.

Artikel 8 Gezichtsbedekkende materialen of voorwerpen

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd om van de partners en de getuigen te verlangen dat zij tijdens de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap en het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk geen gezichtsbedekkende materialen of voorwerpen dragen.

Artikel 9 Intrekking vorig reglement

Het Reglement burgerlijke stand 2014, vastgesteld op 14 oktober 2014, wordt ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2016.

Artikel 11 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
burgemeester en wethouders van 7 juni 2016.
de secretaris, de heer G. van Beek
de burgemeester, de heer mr. drs. G.D. Renkema