Beleidsregels handhaving verwaarloosde fietsen en fietswrakken

Geldend van 18-09-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels handhaving verwaarloosde fietsen en fietswrakken

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nijmegen,

overwegende dat:

  • dit beleid toe ziet op het definiëren en uitwerken van de begrippen “verwaarloosde fietsen” en “fietswrakken” ter voorkoming van willekeur in het handhavingsproces.

  • met deze beleidsregel derhalve een eenduidig proces ontstaat wat aansluit bij de praktijk.

gelet op de artikelen 2.4.10 en 5.1.4 van de Algemeen plaatselijke verordening voor de gemeente Nijmegen.

Besluiten:

deze ‘Beleidsregels handhaving verwaarloosde fietsen en fietswrakken’ vast te stellen;

Hoofdstuk 1. Inleiding

Steeds meer Nijmegenaren en bezoekers van de stad verplaatsen zich per fiets. Dat is goed voor de stad want zo blijft Nijmegen leefbaar en bereikbaar. In verschillende Nijmeegse wijken zorgen verwaarloosd, achtergelaten (brom)fietsen en (brom)fietswrakken echter ook voor veel overlast. Achtergelaten, onbeheerde (brom) fietsen kunnen lange tijd aan hekken of bomen vaststaan, fietsrekken slibben vol en het straatbeeld wordt rommelig. Dit probleem zet de schaarse verkeersruimte in de stad onder druk, het hindert het adequate beheer van onze openbare ruimte en het leidt tot een verloederd straatbeeld. Dit is een kostenpost voor onze gemeente en voor heel veel inwoners van Nijmegen een grote irritatie.

In 2018 zijn door inwoners 395 meldingen gedaan van overlast door verwaarloosd, geparkeerde (brom)fietsen en 112 meldingen van achtergelaten (brom)fietswrakken. Op basis van deze meldingen zijn 177 (brom)fietsen verwijderd. Dit betekent dat slechts 35% van de meldingen kon worden aangepakt. Meldingen betreffen vooral het centrum en de wijken rondom het centrum waar veel studenten wonen. Inwoners klagen over (brom)fietsen die hinderlijk zijn achtergelaten of het uiterlijk van de stad schaden en vragen Toezicht en Handhaving hier meer aan te doen.

Terwijl gevaarlijk en fout geparkeerde (brom)fietsen op basis van de Algemene plaatselijke Verordening voor de gemeente Nijmegen altijd verwijderd konden worden, was het aanpakken van verwaarloosde achtergelaten (brom)fietsen voorheen een lastigere kwestie. Vooral het optreden tegen verloedering van het straatbeeld door veel langdurige en in desolate toestand verkerende fietsen was tot op heden niet mogelijk. Om deze reden zijn hiervoor de afgelopen tijd de juiste juridische middelen ontwikkeld en de voorbereidingen in de organisatie getroffen. Zo is de Algemeen plaatselijke verordening aangepast om een grondslag te creëren om deze achtergelaten (brom)fietsen te kunnen verwijderen, is een werkwijze ontwikkeld om bestuursrechtelijk rechtmatig te beschikken en zijn voor de samenwerking met de AFAC concrete werkprocedures bepaald.

We zijn er met andere woorden klaar voor om gericht en effectief dit probleem nu aan te pakken. De enige schakel die ontbreekt is een goede invulling en definiëring van de begrippen “fietswrak” en een beeldbepaling van het straatbeeld door geparkeerde verwaarloosde (brom)fietsen die het uiterlijk aanzien van de stad beschadigen. Dit om onze afdeling Toezicht en Handhaving hiermee met duidelijke richtlijnen aan het werk te kunnen zetten.

Het is belangrijk om te kunnen beoordelen of een (brom)fiets verwaarloosd is of een wrak. We doen dit aan de hand van de onderstaande beoordelingscriteria. Daarmee kunnen (brom)fietsen systematisch beoordeeld worden. Elke Toezichthouder gebruikt deze beoordelingscriteria. Zo waarborgen we dat we verwaarloosde (brom)fietsen en (brom)fietswrakken op een rechtmatige wijze verwijderen. De definities worden ondersteund door een eenvoudige beeldcatalogus met voorbeeldfoto’s.

Hoofdstuk 2. Definitie verwaarloosde fiets

Artikel 2.1 Wat is een verwaarloosde (brom)fiets?

Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening mogen fietswrakken en verwaarloosde fietsen niet op of aan de weg staan. Verwaarloosde fietsen nemen niet alleen schaarse fietsparkeerruimte in, ze doen ook afbreuk aan het aanzien van de openbare ruimte.

Wanneer is een fiets verwaarloosd en wanneer is het een wrak? Met de hier beschreven werkinstructies en beoordelingscriteria geven we handvatten om deze overweging beredeneerd te maken. Willen we een verwaarloosde fietsen typeren, dan moet duidelijk zijn, dat met het beeld van de fiets het uiterlijk aanzien van de gemeente wordt geschaad. We kunnen dat vaststellen doordat de fiets naar uiterlijk aanzien in een zodanige staat is dat er is lang niet op gereden is en de eigenaar er kennelijk afstand van heeft gedaan. Bijvoorbeeld omdat de banden leeg zijn, de ketting eraf ligt, het stuur of zadel voor direct gebruik onbruikbaar zijn, enzovoort. Ook het algehele omgevingsbeeld kan bijdragen aan deze beoordeling, wanneer de fiets er kennelijk al zo lang ongebruikt staat dat zwerfafval en onkruid vrij spel hebben. In kennelijk verwaarloosde toestand betekent dat duidelijk is dat de fiets niet gebruikt of onderhouden wordt. De eigenaar zou de fiets nog wel kunnen laten repareren, maar neemt daar kennelijk niet de moeite voor.

Een verwaarloosde fiets is een fiets die dan ook een of meer van de volgende kenmerken bevat:

  • Ontbrekende, lege of kapotte band/banden

  • Ernstig verroeste ketting of ketting eraf

  • Kapot stuur

  • Beschadigde of ontbrekende wielen

  • Kapotte (hand)remmen

  • Spatborden verhinderen vrij draaien wielen

  • Dermate kapot zadel dat direct fietsen feitelijk onmogelijk is

  • Zichtbaar lang niet gebruikt slot door roest

  • Overmatig roest op frame en andere onderdelen waardoor direct gebruik niet mogelijk is

  • Overmatig stof, algengroei of mos

  • Gras, vuil, onkruid of andere indicaties onder de fiets

  • Rommelige hoeveelheid fietsen met zwerfvuil, onkruid, gras, onkruid of andere indicaties onder de fiets wat een verloederd straatbeeld geeft.

Artikel 2.2 Handhaving op verwaarloosde fietsen en of in relatie tot verloedering van de openbare ruimte

Een van de buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: boa’s) van de gemeente zegt de bestuursdwang aan. De uitvoering van de handhaving op verwaarloosde fietsen bestaat uit de volgende activiteiten:

  • 1. Het vaststellen van een overtreding van de APV.

  • 2. Het aanzeggen van bestuursdwang, door het labelen van fietsen, het in beeld brengen van de verloedering van de openbare ruimte en het zetten van een krijtmarkering ter controle van niet gebruik.

  • 3. Het bieden van de gelegenheid aan de overtreder om de overtreding te herstellen (de begunstigingstermijn van 2 dagen).

  • 4. Het feitelijk toepassen van bestuursdwang (bij het verwijderen van de fiets door de AFAC).

  • 5. De opslag van de verwijderde, geregistreerde fiets bij de AFAC voor een periode van 13 weken.

  • 6. Nadat de eigenaar de kosten van toepassing van bestuursdwang heeft voldaan, kan de fiets in deze periode terug worden verkregen.

  • 7. Het vernietigen/verkopen/om niet overdragen op grond van artikel 5:30 Awb van de niet opgehaalde fiets na het verlopen van de bewaartermijn van de fiets.

Artikel 2.3 Voorbeelden verloedering van de openbare ruimten en verwaarloosde fietsen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Hoofdstuk 3. Definitie Fietswrak

Artikel 3.1 Wat is een fietswrak

In het verlengde van artikel 5.1.4 van de Algemene plaatselijke verordening beschouwen wij een fiets als fietswrak als deze behalve de kenmerken van een verwaarloosde fiets ook minstens één dermate ernstig gebrek heeft en of er missen essentiële onderdelen, waardoor deze rij-technisch in onvoldoende staat verkeert. Praktisch gezien zal de reparatie van de fiets waarschijnlijk meer kosten dan de fiets waard is.

Een fietswrak wordt dus gedefinieerd aan de hand van één of meer ernstige gebreken waardoor fietsen onmogelijk is.

Het kan dan gaan om één of meerdere ernstige gebreken aan:

  • 1.

    Frame;

  • 2.

    Voorvork;

  • 3.

    Wielen;

  • 4.

    Stuur;

  • 5.

    Handreminrichting;

  • 6.

    Trapinrichting of versnellingen.

Artikel 3.2 Handhaving op fietswrakken

Een van de buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: boa’s) van de gemeente zegt de bestuursdwang aan. De uitvoering van de handhaving op fietswrakken bestaat uit de volgende activiteiten:

  • 1. Het vaststellen van een overtreding van de APV.

  • 2. Het aanzeggen van bestuursdwang, door het labelen van de fiets.

  • 3. Het bieden van de gelegenheid aan de overtreder om de overtreding te herstellen (de begunstigingstermijn van 15 minuten).

  • 4. Het feitelijk toepassen van bestuursdwang (bij het verwijderen van de fiets door de AFAC).

  • 5. De opslag van de verwijderde, geregistreerde fiets bij de AFAC voor een periode van 13 weken.

  • 6. Nadat de eigenaar de kosten van toepassing van bestuursdwang heeft voldaan, kan de fiets in deze periode terug worden verkregen.

  • 7. Het vernietigen/verkopen/om niet overdragen op grond van artikel 5:30 Awb van het eigendom van de fiets aan de AFAC van de niet opgehaalde fiets na het verlopen van de bewaartermijn van de fiets.

Artikel 3.3 Voorbeelden fietswrakken

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Hoofdstuk 4. Afwijken beleid

In dit beleid is vastgelegd hoe de gemeente omgaat met het handhaven op verloedering van de openbare ruimte door verwaarloosde (bromfietsen) en op (brom)fietswrakken. De handhaving is uiteindelijk afhankelijk van de aangetroffen situatie. In voorkomende gevallen is het voor het voor het College van Burgemeester en Wethouders mogelijk om af te wijken van het bovenstaande beleid. Dit betekent dat stappen kunnen worden overgeslagen, dan wel dat een andere vorm kan worden gekozen bij de handhaving.

Bij afwijking van het beleid, wordt dit gemotiveerd. De mogelijkheid om in specifieke situaties van het beleid af te wijken is van groot belang daar handhaving gezien wordt als ultimum remedium.

Hoofdstuk 5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Hoofdstuk 6. Citeertitel

De citeertitel is ‘Beleidsregels handhaving verwaarloosde fietsen en fietswrakken’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 15 september 2020.

de gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. van Hout

de burgemeester

drs. H.M.F. Bruls