Regeling vervallen per 01-04-2022

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nissewaard

Geldend van 24-01-2015 t/m 31-03-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nissewaard

De raad der gemeente Nissewaard;

gelet op artikel 33 en 149 Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nissewaard

Hoofdstuk 1: Informatie en ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek:

    • a.

      van inhoudelijk - technische aard om feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      om inzage in of afschrift van documenten.

  • 2. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek:

    • a.

      van politiek - tactische aard om feitelijke informatie van enige omvang;

    • b.

      om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 3. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris bepaalt of het verzoek betrekking heeft op informatie als bedoeld in het eerste lid.

  • 4. Een vraag om feitelijke informatie dient door een ambtenaar eenduidig, volledig en bij voorrang beantwoord te worden.

  • 5. De bijstand, bedoeld in het tweede lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

  • 6. De ambtenaar informeert inzake een verzoek als bedoeld in

    • -

      lid 1, en lid 2, onderdeel b, het raadslid;

    • -

      lid 2, onderdeel a de griffie door tussenkomst van de gemeentesecretaris.

Artikel 2 Ambtelijke bijstand

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier, ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand wordt geweigerd, deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. Indien de ambtenaar zonder tussenkomst van de griffier of de gemeentesecretaris ambtelijke bijstand verleent, dan maakt hij daarvan melding bij zijn leidinggevende.

    De leidinggevende beoordeelt vervolgens de noodzaak van doorgifte van deze melding aan de betreffende directeur en/of de gemeentesecretaris.

    5.Als het college of een lid van het college informatie wenst over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de gemeentesecretaris.

  • 2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in het verzoek.

Artikel 5 Hardheidsclausule

In gevallen waarin de voorgaande bepalingen niet voorzien of waarbij de toepassing niet eenduidig is, bepaalt de gemeentesecretaris, eventueel in overleg met de griffier, de verdere gang van zaken. Voor de gevallen waarbij het gaat om medewerkers van de griffie, geldt dat de griffier de verdere gang van zaken bepaalt.

Hoofdstuk 2: Fractieondersteuning

Artikel 6 Recht op financiële vergoeding

  • 1. De fracties kunnen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie krijgen.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast bedrag van €500,-.

Artikel 7 Besteding financiële vergoeding

  • 1. De fracties gebruiken de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage wordt gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      kantoorkosten;

    • b.

      inkoop van goederen en diensten;

  • 3. al hetgeen overigens als noodzakelijk kan worden geoordeeld met betrekking tot het gestelde in het eerste lid.

Artikel 8 Aanvraag en voorschot

  • 1. De aanvraag voor fractieondersteuning wordt voor 1 januari van een kalenderjaar ingediend bij de raad.

  • 2. De bijdrage wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar als voorschot verstrekt.

Artikel 9 Gevolgen splitsing en opheffing fractie

  • 1. Bij splitsing van een fractie wordt de bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2. Bij opheffing van een fractie wordt de bijdrage voor de fractie vastgesteld naar evenredigheid van het aantal maanden dat de betreffende fractie dat jaar heeft deelgenomen aan de raad.

Artikel 10 Verantwoording en controle

  • 1. Van de uitgaven die bekostigd worden uit het voorschot wordt door de fractie een zodanige administratie gevoerd dat op basis daarvan een redelijk inzicht kan worden verkregen in de besteding. Daartoe verstrekt elke fractie binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar en binnen een maand na afloop van de zittingsperiode aan de raad een overzicht van de besteding over de desbetreffende periode.

  • 2. In geval blijkens het overzicht door een fractie een bekostiging heeft plaatsgevonden van een uitgave, waarvan niet duidelijk is of deze uitgave is aan te merken als een uitgave als bedoeld in artikel 7, oordeelt hierover het seniorenconvent.

  • 3. De raad stelt na ontvangst van het overzicht en zo nodig na het oordeel van het seniorenconvent de bedragen vast van:

    • a.

      de geaccepteerde uitgaven van een fractie in de betreffende periode;

    • b.

      de verrekening tussen de uitgaven en het ontvangen voorschot;

    • c.

      zo nodig de hoogte van de terugvordering van een teveel ontvangen voorschot.

Hoofdstuk 3: Slotbepalingen

Artikel 11 Intrekking oude verordeningen

De Verordening ambtelijke bijstand Bernisse 2003 en de Verordening ambtelijke ondersteuning en fractieondersteuning Spijkenisse 2012 worden ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Nissewaard’

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeente Nissewaard van 2 januari 2015,

de griffier,

S.J.M. Mackaij

de voorzitter,

M. Salet