Regeling vervallen per 02-06-2016

verordening cliëntenparticipatie SoZaWe Nissewaard

Geldend van 02-06-2016 t/m 01-06-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

verordening cliëntenparticipatie SoZaWe Nissewaard

De raad van de gemeente Nissewaard;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 april 2016;

gelet op artikel 47 van de Participatioewet;

gezien het advies van de Commissie Zorg en Werk van d.d. 21 april 2016;

besluit vast te stellen de volgende verordening: de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) Nissewaard.

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • A.

    belangenorganisatie: een maatschappelijke organisatie die belangen behartigt van cliënten van de gemeente Nissewaard;

  • B.

    cliënten: alle personen binnen de gemeente Nissewaard zoals genoemd in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, personen die een Ioaw- of Ioaz-uitkering ontvangen en personen zoals genoemd in artikel 1 Wsw;

  • C.

    cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Nissewaard de belanghebbenden betrekken in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de wet;

  • D.

    cliëntenraad: de cliëntenraad als bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet (gezamenlijke cliëntenraad SoZaWe gemeenten, Brielle en Nissewaard;

  • E.

    raad: de (opiniërende) raad van de gemeente Nissewaard;

  • F.

    de afdelingen: de afdeling Inkomen, de afdeling Werk en de afdeling beleid en strategie van de sector Inwoners van de gemeente Nissewaard;

  • G.

    de directeur: de directeur van de sector Inwoners van de gemeente Nissewaard;

  • H.

    de gemeente: de gemeente Nissewaard;

  • I.

    de wet: de Participatiewet, Wet sociale werkvoorziening, Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet Inkomstenvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • J.

    ervaringsdeskundige: een uit het cliëntenbestand voortkomend cliëntenraadslid, dat vanwege zijn ervaring als cliënt zitting heeft in de cliëntenraad;

  • K.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

  • L.

    intermediair: vertegenwoordiger van een belangenorganisatie in de cliëntenraad, die door het bestuur van de betreffende organisaties als zodanig is aangewezen;

  • M.

    portefeuillehouder: wethouder van de gemeente Nissewaard die Sociale Zaken en Werkgelegenheid in diens portefeuille heeft;

  • N.

    secretaris: administratieve ondersteuning vanuit de gemeente Nissewaard, die geen lid is van de cliëntenraad;

  • O.

    SoZaWe: Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 2 Algemeen

  • 1. De gemeente heeft samen met de gemeente Brielle één cliëntenraad.

  • 2. In de onderhavige verordening ‘Cliëntenparticipatie SoZaWe 2015’ wordt de wijze waarop de personen of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten vastgelegd.

Hoofdstuk 2: Cliëntenraad

Artikel 3. Samenstelling cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad telt tenminste acht en ten hoogste dertien leden. Voor de samenstelling van de cliëntenraad wordt verwezen naar het reglement van de cliëntenraad SoZaWe.

  • 2. De cliëntenraad bestaat uit intermediairs èn ervaringsdeskundigen, die zo veel mogelijk een afspiegeling vormen van de cliënten en de cliëntenaantallen van de gemeenten Brielle en Nissewaard.

  • 3. De cliëntenraad wordt geleid door een onafhankelijk (technisch) voorzitter, die cliënt noch lid is, noch werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeente.

  • 4. De cliëntenraad wordt ondersteund door een secretaris, die geen lid is van de cliëntenraad.Persoonlijk plan

Artikel 4 Benoeming van de cliëntenraadsleden

  • 1. Leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college van Nissewaard, na goedkeuring van het college van de gemeente Brielle, op voordracht van de cliëntenraad.

  • 2. De zittingsduur van de leden bedraagt een termijn van vier jaar. Leden zijn maximaal twee keer herbenoembaar.

Artikel 5. Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap van leden eindigt:

    • a.

      Indien het betreffende lid schriftelijk aangeeft geen deel meer uit te willen maken van de cliëntenraad;

    • b.

      aan het einde van de zittingsperiode, indien besloten wordt het betreffende lid niet te herbenoemen of de ervaringsdeskundige niet meer tot de cliënten behoort;

    • c.

      Indien het bestuur van de betreffende belangenorganisatie schriftelijk aangeeft niet langer vertegenwoordigd te willen zijn in de cliëntenraad;

    • d.

      aan het einde van de zittingsperiode, indien het bestuur van de betreffende belangenorganisatie besluit een andere kandidaat voor te dragen;

    • e.

      wanneer hij niet langer werkzaam is bij of onder verband van de betreffende belangenorganisatie;

    • f.

      wanneer het bestuur van de betreffende belangenorganisatie schriftelijk aangeeft dermate ontevreden te zijn over zijn functioneren, dat correcte vertegenwoordiging in de cliëntenraad onmogelijk is geworden.

  • 2. Beëindiging van het lidmaatschap van de cliëntenraad op grond van onderdeel f van het derde lid vindt niet plaats voordat het lid van de cliëntenraad is gehoord.

  • 3. Beëindiging van het lidmaatschap als bedoeld in het eerste lid sub. a en b. wordt schriftelijk bevestigd namens het college.

Artikel 6. De Voorzitter

  • 1. De voorzitter van de cliëntenraad wordt benoemd door het college op voordracht van de cliëntenraad.

  • 2. De voorzitter wordt voor een termijn van vier jaar benoemd. Na het beëindigen van de zittingsduur kan deze door de cliëntenraad gevraagd worden nogmaals een termijn als voorzitter te fungeren. De maximale achtereenvolgende zittingsduur bedraagt drie termijnen.

Hoofdstuk 3: Functioneren van de cliëntenraad

Artikel 7. Taken en bevoegdheden

  • 1. Cliëntenparticipatie strekt zich uit over de door de gemeente te beïnvloeden beleidsonderdelen en uitvoering van de wet, inclusief aanverwante regelgeving en de dienstverlening hieromtrent.

  • 2. De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd een niet-bindend advies te geven aan de portefeuillehouder, directeur, het college en de raad over in het eerste lid genoemde zaken.

  • 3. De cliëntenraad behartigt de belangen van de cliënten als geheel en/of van bepaalde subgroepen daarbinnen.

  • 4. De cliëntenraad is niet bevoegd:

    • a.

      uitspraken te doen over individuele cliënten (klachten, bezwaarschriften e.d.) tenzij het onderwerpen betreft met een algemeen karakter;

    • b.

      uitspraken te doen over medewerkers van de afdelingen, tenzij het zaken betreft met een algemeen karakter;

    • c.

      te adviseren over onderdelen van beleidsterreinen die door andere overheden of instanties dan de gemeente worden ingevuld en/of uitgevoerd;

    • d.

      te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 8. Informatievoorziening

De directeur draagt er zorg voor dat de cliëntenraad vroegtijdig wordt voorzien van alle informatie die voor een goed functioneren van de cliëntenraad noodzakelijk is.

Artikel 9. Overleg tussen portefeuillehouder en cliëntenraad

  • 1. Tenminste drie maal per jaar vindt overleg plaats tussen de voorzitter van de cliëntenraad, de portefeuillehouder en het hoofd van één van de afdelingen.

  • 2. Op verzoek van één van de in het eerste lid genoemde personen, kunnen anderen aan dit overleg deelnemen, tenzij een van de cliëntenraadsleden hier bezwaar tegen heeft.

Artikel 10. Faciliteiten

  • 1. De gemeente Nissewaard stelt de volgende faciliteiten ter beschikking aan de cliëntenraad:

    • a.

      een vergaderruimte (op verzoek);

    • b.

      de mogelijkheid gebruik te maken van kopieervoorzieningen, telefoon e.d. van de afdelingen en van de mogelijkheid post te verzenden;

    • c.

      ondersteuning van de afdeling Communicatie en Representatie bij de publiciteit rondom (activiteiten van) de cliëntenraad;

    • d.

      een in de gemeentebegroting opgenomen budget ten behoeve van de cliëntenraad.

  • 2. Het in het eerste lid onder d genoemde budget wordt onder andere gebruikt voor:

    • a.

      aan cliëntenparticipatie verbonden directe kosten;

    • b.

      een maandelijkse algemene onkostenvergoeding per cliëntenraadslid, voor zover het lid voor de werkzaamheden binnen de cliëntenraad geen salaris of andere onkostenvergoeding ontvangt;

    • c.

      een onkostenvergoeding voor een vervangend lid bij vervanging in de maandelijkse vergadering;

    • d.

      een maandelijkse onkostenvergoeding voor de voorzitter van de cliëntenraad;

    • e.

      kosten van scholing, training en opleiding;

    • f.

      facilitaire kosten zoals briefpapier en voorlichtingsmateriaal;

    • g.

      specifieke onkosten van cliëntenraadsleden die betrekking hebben op activiteiten in verband met het werk voor de cliëntenraad.

  • 3. De onkostenvergoeding als bedoeld in het tweede lid. sub. b, c en d wordt door het college vastgesteld.

  • 4. Uitgaven uit het in het eerste lid onder e genoemde budget worden geautoriseerd door de directeur. Autorisatie vindt plaats, tenzij uitgaven:

    • a.

      zich niet verdragen met gemeentelijk beleid;

    • b.

      naar verwachting leiden tot overschrijding van het budget;

    • c.

      onverenigbaar zijn met de normen van redelijkheid en billijkheid die gelden binnen de gemeente Nissewaard.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 11. Reglement

De cliëntenraad stelt een reglement vast waarin in ieder geval de besluitvormingsprocedure van de betreffende cliëntenraad en de orde tijdens vergaderingen wordt geregeld.

Artikel 12. Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 13. Inwerkingtreding en overgangsbepaling

Artikel 14. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘verordening cliëntenparticipatie SoZaWe Nissewaard’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nissewaard 18 mei 2016,

de griffier,

S.J.M. Mackaij

de voorzitter,

M. Salet