Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling verstrekking werkkleding Nissewaard

Geldend van 24-01-2015 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Regeling verstrekking werkkleding Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

  • -

    Gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van de rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel wordt opgedragen aan het college;

  • -

    Gelet op het verhandelde in de vergadering van de commissie voor bijzonder georganiseerd overleg d.d. 21 augustus 2014;

besluit vast te stellen:

de Regeling verstrekking werkkleding Nissewaard

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar: ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als zodanig.

  • b.

    draagtijd: de periode dat de werkkleding door de ambtenaar gedragen kan worden totdat de werkkleding wordt vervangen.

  • c.

    werkgever: college van burgemeester en wethouders van gemeente Nissewaard.

Artikel 2 WerkkledingLid 1

Als werkkleding wordt aangemerkt, kleding die uitsluitend, of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor de uitoefening van de functie van de ambtenaar of op grond van Arbo-wetgeving voor de functie verplicht is te dragen en die is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan (de bedrijfsorganisatie van) de werkgever gebonden beeldkenmerken ter grootte van ten minste 70 cm2 in totaal.

Lid 2

Met werkkleding wordt voor deze regeling gelijk gesteld kleding die niet aan de bovengenoemde eisen voldoet, maar toch onbelast kan worden verstrekt, omdat de kleding op de werkplek blijft.

Artikel 3 Aanschaf werkkleding en draagtijd

De werkgever bepaalt, met inachtneming van deze regeling voor welke functies werkkleding noodzakelijk is en stelt de draagtijd van de werkkleding per functie vast.

Artikel 4 Verstrekking werkkleding

De verstrekking van de kleding is noodzakelijk voor de uitoefening van de functie indien:

  • a.

    de ambtenaar in belangrijke mate vuil werk verricht;

  • b.

    de ambtenaar in de uitoefening van zijn functie herkenbaar moet zijn;

  • c.

    als gevolg van de uitoefening van functie de kleding van de ambtenaar onderhevig is aan overmatige slijtage;

  • d.

    een bijzondere kledingvoorziening noodzakelijk is uit veiligheidsoogpunt voor de ambtenaar.

Artikel 5 Verstrekking, draagplicht en vervanging werkkleding

Lid 1

De werkgever verstrekt de werkkleding aan de ambtenaar op de eerste dag van het vervullen van de functie.

Lid 2

De werkkleding is en blijft eigendom van de werkgever.

Lid 3

De ambtenaar is verplicht tijdens de vervulling van zijn functie de voorgeschreven werkkleding te dragen. Het is de ambtenaar niet toegestaan de werkkleding voor andere doeleinden dan voor de functie te gebruiken.

Lid 4

De verplichting, zoals in het vorige lid beschreven, geldt niet, indien en voor zolang de ambtenaar het dragen van de aan hem/haar verstrekte werkkleding op medisch advies ontraden is.

Lid 5

Vervanging van werkkleding vindt plaats op het moment dat dit naar het oordeel van de werkgever noodzakelijk is, maar niet eerder dan na afloop van de vastgestelde draagtijden.

Lid 6

Indien de werkkleding voor het verstrijken van de vastgestelde draagtijd, naar oordeel van de werkgever, niet meer voldoet aan functionele eisen en ook niet meer door het aanbrengen van herstelwerkzaamheden in functionele staat kan worden gebracht, wordt aan de ambtenaar nieuwe werkkleding verstrekt.

Lid 7

Als de werkkleding tengevolge van aan de ambtenaar zelf te wijten feiten of omstandigheden die hij redelijkerwijs had kunnen voorkomen, eerder aan vervanging toe is dan de overeengekomen draagtijd, beslist de werkgever over de op de ambtenaar te verhalen kosten van de vervanging.

Artikel 6 Arbeidsrisico

Lid 1

De werkgever zorgt er voor dat de werkkleding voldoet aan de eisen ter voorkoming van arbeidsrisico, ter bescherming van veiligheid, gezondheid en welzijn van de ambtenaar. Het arbeidsrisico wordt bepaald op basis van een risico-inventarisatie en evaluatie.

Lid 2

Het is voor de ambtenaar niet toegestaan om de werkkleding, die voor de uitoefening van de functie ongeschikt is verklaard, gedurende en ten behoeve van de vervulling van de functie te dragen.

Artikel 7 Zorgplicht, reinigen en herstellen werkkleding

Lid 1

De ambtenaar is verplicht te zorgen voor de goede staat van de werkkleding.

Lid 2

Het gewone onderhoud, schoonhouden en de kleine herstellingen van de werkkleding worden door en voor rekening van de ambtenaar verricht.

Lid 3 Grote herstellingen en het chemisch reinigen worden door en voor rekening van de werkgever verricht. Het chemisch reinigen vindt enkel plaats als dit in de wasvoorschriften van de dienstkleding staat.

Lid 4

Indien naar het oordeel van de werkgever de in het derde lid genoemde werkzaamheden noodzakelijk zijn geworden als gevolg van het niet voldoende onderhouden of onachtzaamheid door de ambtenaar komen de genoemde verrichtingen voor rekening van de ambtenaar .

Artikel 8 Inleveren dienstkleding

Lid 1

De werkkleding wordt ingeleverd bij de werkgever indien:

  • de ambtenaar niet meer in dienst is van de gemeente Nissewaard;

  • de ambtenaar niet langer gehouden is de werkkleding te gebruiken bij de uitoefening van zijn functie;

Lid 2

Bij ziekte van de ambtenaar die langer dan 6 maanden duurt en waarbij geen vooruitzicht is op spoedig herstel, zal de werkkleding ingeleverd moeten worden.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als de “Regeling verstrekking werkkleding Nissewaard”.

Artikel 11 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Nissewaard d.d. 2 januari 2015,

de secretaris,
J. Pol
de burgemeester,
M. Salet