Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent de burgemeester Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Nissewaard 2018

Geldend van 10-07-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent de burgemeester Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Nissewaard 2018

De raad van de gemeente Nissewaard;

gelezen het voorstel van de griffie van 29 mei 2018;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet;

gelet op de artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Nissewaard 2018.

Artikel 1 Taak

  • 1. Er is een vertrouwenscommissie als bedoeld in artikel 6, lid 3 van de Gemeentewet.

  • 2. De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit zeven leden, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 2. Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangend leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3. De secretaris en zijn plaatsvervanger zijn geen lid van, en hebben geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1. De gemeenteraad kan een of meer wethouders aan de commissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3. Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt duidelijk zichtbaar op de stukken vermeld.

  • 2. De voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting of geen zitting meer hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het verhandelde tijdens de vergadering of in het gesprek wordt verschaft.

  • 4. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8 lid 2, en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij het bepalen van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe lid 3 van artikel 5 verplicht, niet opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris, zijn plaatsvervanger en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 6 Vergadering

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste vijf leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, aan de adviseur.

  • 3. De commissie vergadert niet tenzij tenminste vijf leden aanwezig zijn.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken, bestemd voor de commissie, worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en bovenaan de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en bovenaan de ingesloten stukken door de voorzitter en secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1. De Gemeentewet bepaalt in artikel 61, lid 4, dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft de voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, onder meer door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden over de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie,

  • c.

    de gemotiveerde volgorde van de plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling,

  • d.

    de vermelding of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie,

  • e.

    de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze Verordening en/of de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister van Binnenlandse Zake en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12 Archivering

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in lid 1 van artikel 12 bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en expireert op het moment als bedoeld in artikel 11 van deze verordening.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangeduid als: Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Nissewaard 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Nissewaard

d.d. 11 juni 2018.

de griffier,

S.J.M. Mackay

de plaatsvervangend voorzitter,

J. van Dijk