Regeling vervallen per 01-01-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent parkeerabonementen Regeling Parkeerabonnementen voor medewerkers van de gemeente Nissewaard

Geldend van 01-12-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent parkeerabonementen Regeling Parkeerabonnementen voor medewerkers van de gemeente Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

  • -

    gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en onder c, van de Gemeentewet;

  • -

    gelet op de algemene voorwaarden parkeergarages van de gemeente;

  • -

    gezien het akkoord in het Georganiseerd Overleg,

besluit

Vast te stellen de “Regeling parkeerabonnementen voor medewerkers van de gemeente Nissewaard” als volgt:

Artikel 1 Begripsbepalingen

Medewerker: een door de werkgever in vaste of tijdelijke dienst aangestelde persoon;

Parkeertag: elektronisch apparaat geschikt om op afstand de toe- en uitgangspoort van de parkeergarage te openen;

Personeelsabonnement: een door de werkgever aan de medewerker verstrekt parkeerabonnement rechtgevende om, anders dan eenmalig, met een motorvoertuig in een parkeergarage te parkeren.

Toegangssleutel: sleutel om toegang te krijgen tot de parkeergarage.

Werkgever: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard.

Artikel 2 Aanvraag personeelsabonnement

  • 1. De werkgever kan aan een medewerker op diens aanvraag, en onder de voorwaarden als hierna bepaald, een personeelsabonnement verstrekken.

  • 2. Binnen één week na ontvangst beslist de werkgever op de aanvraag. Bij verlening van het personeelsabonnement bepaalt de werkgever voor welke parkeergarage het personeelsabonnement geldt.

Artikel 3 Het personeelsabonnement

  • 1. Een personeelsabonnement geeft de medewerker het recht om één motorvoertuig te parkeren in de door de werkgever aangewezen parkeergarage van maandag 0.00 uur tot vrijdag 24.00 uur. Het abonnement geeft geen recht op een gereserveerde parkeerplaats. Bij het gebruik van de parkeergarage dient de medewerker zich te houden aan het bepaalde in de Algemene voorwaarden voor de parkeergarages in Nissewaard.

  • 2. Het personeelsabonnement treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op de maand waarin de werkgever positief op de aanvraag heeft beslist.

  • 3. Het is de ambtenaar niet toegestaan om zijn personeelsabonnement geheel of gedeeltelijk aan een ander over te dragen of in gebruik te geven.

Artikel 4 Parkeergarages

  • 1. Indien dat naar het oordeel van de werkgever noodzakelijk is, kan hij bepalen dat het personeelsabonnement, al dan niet tijdelijk, voor een andere parkeergarage zal gelden.

  • 2. Indien de medewerker in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart op grond van de Wegenverkeerswet wordt aan hem een personeelsabonnement verstrekt voor de parkeergarage aan de Raadhuislaan 104, genaamd: “Stadhuisgarage”.

  • 3. De werkgever kan aan een medewerker, die als gevolg van ziekte of ongeval naar het oordeel van de bedrijfsarts een tijdelijke lichamelijke beperking heeft, voor de duur van die beperking een personeelsabonnement verstrekken voor de Stadhuisgarage.

Artikel 5 Kosten van het personeelsabonnement

  • 1. Voor het personeelsabonnement is de medewerker aan de werkgever een vergoeding verschuldigd waarvan het tarief door de werkgever wordt vastgesteld en jaarlijks wordt geïndexeerd op basis van de consumentenindex van het CBS.

  • 2. De betaling van de vergoeding voor het personeelsabonnement door de medewerker aan de werkgever geschiedt door een maandelijkse inhouding op het salaris van de medewerker.

Artikel 6 Parkeertag en toegangssleutel

  • 1. Nadat de werkgever aan de medewerker een personeelsabonnement heeft verleend, wordt aan de medewerker een parkeertag en toegangssleutel in bruikleen verstrekt.

  • 2. Bij verlies of diefstal van of schade aan de parkeertag en/of de toegangssleutel wordt aan de medewerker, tegen betaling van de kosten, een nieuwe parkeertag en/of toegangssleutel.

  • 3. Indien het verlies, de diefstal of de schade aan de parkeertag of de toegangssleutel niet te wijten is aan handelen of nalaten van de medewerker geschiedt de verstrekking van een nieuwe parkeertag en/of toegangssleutel om niet.

Artikel 7 Einde van het personeelsabonnement

  • 1. Het personeelsabonnement eindigt door een besluit tot intrekking door de werkgever in geval van:

    • a.

      schriftelijke opzegging door de medewerker;

    • b.

      einde van het dienstverband van de medewerker;

    • c.

      niet naleving door de medewerker van het bepaalde bij of krachtens deze regeling.

  • 2. Het besluit tot intrekking vermeldt de datum van beëindiging van het personeelsabonnement;

  • 3. Binnen een week na het einde van het personeelsabonnement geeft de medewerker de parkeertag en de toegangssleutel in ongeschonden staat terug aan de werkgever. Indien de medewerker de parkeertag en/of sleutel niet of niet volledig inlevert, worden de kosten in gehouden op het salaris van de medewerker.

Artikel 8 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, dan wel wanneer strikte toepassing van deze regeling leidt tot een onredelijke situatie kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling Parkeerabonnementen voor medewerkers van de gemeente Nissewaard”.

Artikel 10 Intrekking Regeling Parkeerabonnementen Nissewaard

De huidige regeling Parkeerabonnementen Nissewaard, die inwerking is getreden op 1 januari 2015, wordt ingetrokken per 1 december 2018.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 december 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op

13 november 2018.

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichtingen:

Algemeen

Medewerkers in dienst van de gemeente Nissewaard hebben recht op een personeelsabonnement.

De verstrekking van de personeelsabonnementen vindt plaats op arbeidsvoorwaardelijke gronden (secundaire arbeidsvoorwaarde). Dit betekent dat er op basis van het zijn van medewerker in dienst van de gemeente Nissewaard enkel voor het hebben van een (overdekte) parkeergelegenheid dichtbij het werk een personeelsabonnement verstrekt wordt. Om functiegerelateerde redenen kan aan een medewerker een personeelsabonnement voor de Stadhuisgarage verstrekt worden op basis van dezelfde voorwaarden als genoemd in deze regeling.

Artikel 4

Lid 1

Het is aan de werkgever om te bepalen voor welke parkeergarages de ambtenaren een parkeerabonnement kunnen krijgen. In uitzonderingsgevallen kan een personeelsabonnement verstrekt worden voor de Stadhuisgarage aan de Raadhuislaan 104. Hiervoor geldt ook het in deze regeling genoemde tarief. Voor medewerkers die op grond van hun functie noodzakelijkerwijs moeten parkeren (met eigen voertuig) in de Stadhuisgarage kan een afdeling een bedrijfsabonnement verkrijgen.

De betreffende afdeling betaalt hiervoor het tarief van een particulier abonnement.