Regeling vervallen per 31-12-2013

Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord­-Holland 2012, 'HIRB LIGHT'

Geldend van 17-07-2013 t/m 30-12-2013

Intitulé

Uitvoeringsregel subsidie herstructurering intellingent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2012, 'HIRB Light'

Gedeputeerde staten van Noord-Holland;

Overwegende dat het wenselijk is dat de openbare ruimte op bedrijventerreinen versneld wordt geherstructureerd ten einde ruimtewinst te creëren op bestaande terreinen en de kwaliteit van bestaande terreinen te verbeteren.

Gelet op artikel 2, van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2012, 'HIRB Light'.

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    bedrijventerrein: een bedrijventerrein als bedoeld in artikel 1, onderdeel 8, van de Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (PRVS);

  • b.

    duurzaam beheer: een organisatie waarin de gemeente en eindgebruikers de continuïteit van onderhoud, beheer, kwaliteit en herinvestering waarborgen;

  • c.

    duurzaamheidsmaatregelen: het realiseren van voorzieningen op de gebieden energie, water, grondstoffen, afval, nutsvoorzieningen, gebouwen, verkeer en vervoer, ruimtelijke inrichting, ruimtelijke kwaliteit of parkmanagement, die leiden tot een lagere milieubelasting en zorgvuldig ruimtegebruik op een bestaand bedrijventerrein;

  • d.

    fysieke verbeteringen: eenmalige, duurzame ingrepen in de publieke ruimte van een bedrijventerrein bij technische, economische, maatschappelijke en ruimtelijke veroudering, in de vorm van een gecombineerde aanpak of geïntegreerde aanpak met functiewijziging, van de openbareruimte. Functiewijzigingen naar een niet-economische functie vallen hier niet onder;

  • e.

    onderzoek: de inzet van externe kennis en ervaring voor het uitvoeren en opstellen van haalbaarheidsonderzoeken, herstructurerings- en inrichtingsplannen.

  • f.

    openbare ruimte: de ruimte op een bedrijventerrein die voor een ieder vrij toegankelijk is;

  • g.

    procesmanagement: externe begeleiding van de herstructurering, die is gericht op de voortgang van het proces of op de inrichting en financiering van duurzaam beheer;

  • h.

    ruimtewinst: de extra ruimte die voor bedrijfsmatige activiteiten ter beschikking komt als gevolg van herstructurering ten opzichte van het huidige ruimtebeslag op een bestaand bedrijventerrein;

Artikel 2

Subsidie kan worden verstrekt voor de herstructurering van de openbare ruimte op bedrijventerreinen.

Artikel 3

Gedeputeerde staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-.

Artikel 4

Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.

Artikel 5

  • 1. Een aanvraag om subsidie wordt niet behandeld indien met de uitvoering is gestart voordat de aanvraag is ontvangen.

  • 2. Een aanvraag om subsidie bevat tenminste:

    • a.

      een begroting van de kosten van de activiteit;

    • b.

      een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

    • c.

      een inhoudelijke beschrijving van de activiteit.

Artikel 6

  • 1. Het subsidieplafond voor fysieke verbeteringen bedraagt € 3.250.000,-

  • 2. Het subsidieplafond voor procesmanagement bderaagt € 221.075,-

  • 3. Het subsidieplafond voor onderzoek bedraagt €62.499,-

Artikel 7

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag in de periode van 2 april en tot en met 2 mei is ontvangen.

  • 2.

    Een aanvraag om subsidie die buiten de in het vorige lid genoemde periode wordt ontvangen, wordt niet in behandeling genomen.

  • 3.

    Gedeputeerde staten beslissen binnen 16 weken na 2 mei.

Artikel 8

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit niet financieel haalbaar is;

  • b.

    er voor dezelfde activiteit reeds door gedeputeerde staten subsidie is verstrekt;

  • c.

    de activiteiten betrekking hebben op kantoor-, horeca-, detailhandels- of transformatielocaties;

  • d.

    de aanvraag betrekking heeft op regulier onderhoud.

Artikel 9

Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van:

  • 1.

    het opstellen en wijzigen van een bestemmingsplan.

  • 2.

    door de aanvrager verschuldigde BTW

Artikel 10

Indien de ontvanger voor dezelfde activiteit bijdragen of subsidie van derden ontvangt, wordt de subsidie zodanig berekend dat het totale bedrag niet meer bedraagt dan 100% van de kosten van de activiteit.

§ 2 Fysieke verbeteringen

Artikel 11

Subsidie kan worden verstrekt voor fysieke verbeteringen op een bedrijventerrein dat is opgenomen in tabel 7, 8 of 9 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020.

Artikel 12

Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten.

Artikel 13

Per bedrijventerrein wordt per tender slechts één aanvraag om subsidie in behandeling genomen.

Artikel 14

  • 1. De subsidie bedraagt 25 % van de noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot maximaal € 500.000,-.

  • 2. Indien toepassing van het eerste lid zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de van toepassing zijnde vrijstellingsverordeningen van de Europese Commissie verstrekt mag worden.

Artikel 15

  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, worden de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de uitvoerbaarheid van de activiteit

    • c.

      het aantal hectaren dat geherstructureerd wordt;

    • d.

      de mate waarin regionaal wordt samengewerkt bij selectie en uitvoering van het project;

    • e.

      de hoeveelheid ruimtewinst die gerealiseerd wordt;

    • f.

      de kwaliteit van de duurzaamheidsmaatregelen;

  • 3. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald.

  • 4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      onderdeel a heeft een wegingsfactor van 1,5;

    • b.

      onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,4;

    • c.

      onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,3;

    • d.

      onderdeel d heeft een wegingsfactor van 1,2;

    • e.

      onderdeel e heeft een wegingsfactor van 1,1;

    • f.

      onderdeel f heeft een wegingsfactor van 1,0.

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meer aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

Artikel 16

De subsidieontvanger is verplicht om:

  • a.

    te voorzien in duurzaam beheer van de geherstructureerde gronden;

  • b.

    gedurende de looptijd van de activiteit jaarlijks een voortgangsrapportage in te dienen.

§ 3 Procesmanagement

Artikel 17

Subsidie kan worden verstrekt voor procesmanagement naar herstructurering van een bedrijventerrein dat is opgenomen in tabel 7, 8 of 9 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020.

Artikel 18

Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten of openbare lichamen die zijn ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 19

Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van eigen personeel.

Artikel 20

De subsidie bedraagt 75% van de noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot maximaal € 25.000,-.

Artikel 21

  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, worden de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de urgentie van de herstructurerin;

    • b.

      de mate waarin het procesmanagement bijdraagt aan een versnelde uitvoering van de herstructurering;

    • c.

      de mate waarin de elementen ruimtewinst en duurzaamheid zijn meegenomen.

  • 3. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald.

  • 4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      onderdeel a heeft een wegingsfactor van 1,2;

    • b.

      onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,1;

    • c.

      onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,0.

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

§ 4 Onderzoek

Artikel 22

Subsidie kan worden verstrekt voor onderzoek naar herstructurering van de openbare ruimte op een bedrijventerrein dat is opgenomen in tabel 7, 8, 9, of 10 van hoofdstuk 4 van het Provinciaal Herstructureringsprogramma 2009-2020.

Artikel 23

Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten of openbare lichamen die zijn ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 24

Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van eigen personeel.

Artikel 25

De subsidie bedraagt 50% van de noodzakelijke, rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot maximaal € 10.000, -.

Artikel 26

  • 1. Indien het subsidieplafond wordt bereikt, worden de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De volgorde waarin de aanvragen op de prioriteitenlijst worden gerangschikt, wordt bepaald door:

    • a.

      de urgentie van de herstructurering;

    • b.

      de mate waarin de onderzoeksresultaten bijdragen aan een versnelde uitvoering van de herstructurering;

    • c.

      de mate waarin de elementen ruimtewinst en duurzaamheid zijn meegenomen.

  • 3. Per criterium kan 1 tot en met 10 punten worden behaald.

  • 4. Aan de in het vorige lid genoemde criteria worden de volgende wegingsfactoren toegekend:

    • a.

      Onderdeel a heeft een wegingsfactor van 1,2;

    • b.

      Onderdeel b heeft een wegingsfactor van 1,1;

    • c.

      Onderdeel c heeft een wegingsfactor van 1,0;

  • 5. De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

  • 6. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

§ 5 Slotbepalingen

Artikel 27

Onverminderd het bepaalde in artikel 16 is de subsidie ontvanger verplicht om binnen één jaar na ontvangst van de subsidiebeschikking te starten met de uitvoering van de activiteit.

Artikel 28

  • 1. De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt uiterlijk 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid, ingediend.

  • 2. Gedeputeerde staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het eerste lid een formulier vast.

  • 3. Gedeputeerde staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 29

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst.

  • 2. De Uitvoeringsregeling herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerrein Noord-Holland 2011, “HIRB Light” wordt ingetrokken.

  • 3. Deze regeling vervalt op 31 december 2013.

  • 4. Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerrein Noord-Holland 2012, “HIRB Light”.

Ondertekening

Haarlem, 7 februari 2012
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.