Regeling vervallen per 01-01-2020

Klachtenregeling aanbesteden provincie Noord-Holland 2013

Geldend van 23-05-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Klachtenregeling aanbesteden provincie Noord-Holland 2013

Gedeputeerde staten van Noord-Holland;

Besluiten vast te stellen:

Klachtenregeling aanbesteden provincie Noord-Holland 2013

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanbesteding: een Europese, nationale of (meervoudig) onderhandse aanbesteding;

  • b.

    aanbestedende dienst: de provincie Noord-Holland of in het geval van een gezamenlijke aanbesteding de provincie Noord-Holland en één of meer andere aanbestedende diensten;

  • c.

    belanghebbende: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die belang heeft bij de verwerving van een specifieke overheidsopdracht. Daaronder vallen: geïnteresseerde ondernemers, (potentiele) inschrijvers en gegadigden, onderaannemers van (potentiele) inschrijvers en gegadigden, brancheorganisaties en branche gerelateerde adviescentra van ondernemers;

  • d.

    klacht: een als klacht herkenbare schriftelijke melding aan de aanbestedende dienst van een belanghebbende waarin de belanghebbende gemotiveerd aangeeft op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan;

  • e.

    klachtenmeldpunt: het klachtenmeldpunt van de provincie Noord-Holland;

  • f.

    klager: de belanghebbende die een klacht heeft ingediend;

  • g.

    schriftelijk: door middel van geschreven documenten, waaronder mede begrepen fax- en e-mailcommunicatie.

Artikel 2

  • 1. Een belanghebbende heeft het recht om bij het klachtenmeldpunt een klacht in te dienen over een door de aanbestedende dienst gestarte aanbesteding, of over een onderdeel daarvan.

  • 2. Een klacht over de inhoud van het aanbestedingsbeleid van de aanbestedende dienst in het algemeen wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 3

  • 1. Het klachtenmeldpunt wordt bemenst door medewerkers van de provincie Noord-Holland, bestaande uit één coördinator, werkzaam bij de sector Inkoop en overige leden werkzaam bij de sectoren Inkoop of Juridische Dienstverlening. De leden van het klachtenmeldpunt zijn onafhankelijk en zijn in geen geval direct betrokken bij de aanbesteding waarop de klacht betrekking heeft.

  • 2. Een klacht wordt behandeld door minimaal twee leden van het klachtenmeldpunt.

Artikel 4

  • 1. Een klacht wordt schriftelijk ingediend door middel van een e-mailbericht dat wordt gezonden aan aanbestedingsklachten@noord-holland.nl en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van zowel de organisatie/onderneming van de indiener als de naam en contactgegevens van de indiener zelf;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      de naam en het kenmerk van de aanbesteding waarop de klacht betrekking heeft;

    • d.

      een beschrijving van de klacht.

  • 2. Het klachtenmeldpunt kan de klager verzoeken om aanvullende informatie.

  • 3. Klachten die niet gedagtekend zijn, worden geacht gedagtekend te zijn op de dag van ontvangst.

  • 4. Klachten dienen in de Nederlandse taal te zijn opgesteld.

Artikel 5

  • 1.

    Het klachtenmeldpunt bevestigt schriftelijk de ontvangst van de klacht aan de klager en brengt de contactpersoon van de aanbestedende dienst voor de desbetreffende aanbesteding op de hoogte van het gegeven dat er een klacht is ingediend.

  • 2.

    Indien de klager in zijn klacht aangeeft gebruik te willen maken van de klachtenprocedure in de zin van titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht neemt het klachtenmeldpunt de klacht niet zelf in behandeling, maar stuurt deze ter behandeling door naar de hoor- en adviescommissie van de provincie Noord-Holland.

  • 3.

    Het klachtenmeldpunt neemt de behandeling van de klacht zo spoedig mogelijk ter hand en onderzoekt of aan de klacht tegemoet kan worden gekomen. Hierbij houdt het klachtenmeldpunt rekening met de planning van de betreffende aanbestedingsprocedure.

  • 4.

    Het indienen van een klacht bij het klachtenmeldpunt heeft geen schorsende werking, tenzij het klachtenmeldpunt de klager na overleg met de aanbestedende dienst schriftelijk bericht van het tegendeel.

  • 5.

    Het klachtenmeldpunt verstrekt een advies naar aanleiding van het onderzoek naar de klacht aan zowel de klager als de aanbestedende dienst.

  • 6.

    Het advies van het klachtenmeldpunt aan de aanbestedende dienst is zwaarwegend maar niet bindend.

  • 7.

    Indien de aanbestedende dienst tot het oordeel komt dat aan de klacht geheel of gedeeltelijk tegemoet kan worden gekomen, kan de aanbestedende dienst passende maatregelen nemen. De aanbestedende dienst zal de klager zo spoedig mogelijk hierover schriftelijk berichten onder vermelding van de inhoud van de maatregelen. De maatregelen worden gelijktijdig gepubliceerd in de nota van inlichtingen.De aanbestedende dienst kan de sluitingstermijn voor het indienen van deaanmeldingen/inschrijvingen betreffende de aanbesteding waarop de klacht betrekking heeft, verlengen.

  • 8.

    Indien een maatregel van de aanbestedende dienst leidt tot een correctie die de betekenis wijzigt van de belangrijkste voorwaarden van de opdracht, besteedt zal de aanbestedende dienst opnieuw aanbesteden of rectificeren met aanpassing van de termijnen.

  • 9.

    Indien de aanbestedende dienst van oordeel is dat niet aan de klacht tegemoet wordt gekomen, wijst de aanbestedende dienst de klacht zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd af.

  • 10.

    Het klachtenmeldpunt kan op verzoek van zowel de klager als de aanbestedende dienst voorstellen dat de klacht, voordat daarop wordt beslist door de aanbestedende dienst, voor bemiddeling of advies wordt voorgelegd aan de Commissie van Aanbestedingsexperts.

  • 11.

    Indien na indienen van de klacht klager een kort geding over de aanbesteding waarop de klacht betrekking heeft aanhangig maakt en de zaak onder de rechter is, zal het klachtenmeldpunt de behandeling van de klacht opschorten. Het klachtenmeldpunt zal klager en de contactpersoon van de aanbestedende dienst voor de desbetreffende aanbesteding hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte brengen.

  • 12.

    Nadat de aanbestedende dienst op de klacht heeft beslist of als de aanbestedende dienst nalaat om binnen redelijke termijn op de klacht te reageren, kan een klager de klacht aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen.

Artikel 6

De Aanbestedende dienst draagt zorg voor registratie van de ingediende klachten en de afhandeling daarvan.

Artikel 7

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling aanbesteden provincie Noord-Holland 2013.

Ondertekening

Haarlem, 7 mei 2013.
Gedeputeerde staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.