Regeling vervallen per 01-01-2015

Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Noord-Holland 2013

Geldend van 04-11-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Noord-Holland 2013

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Noord-Holland 2013

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    een Next Generation Access (NGA) netwerk: een aansluitnetwerk dat volledig of gedeeltelijk gebruikmaakt van optische elementen en dat breedbandtoegangsdiensten kan leveren met betere kenmerken dan bestaande basisbreedbandnetwerken;

  • b.

    vraagbundeling: het peilen van de vraag naar hoogwaardige breedbandvoorzieningen.

  • c.

    gebiedsanalyse: analyse van stand van zaken in een gebied met betrekking tot de reeds aanwezige communicatienetwerken.

Artikel 2

Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • a.

    voorbereidingsactiviteiten gericht op de aanleg van een NGA-netwerk in de provincie Noord-Holland;

  • b.

    de aanschaf en installatie van wifi-apparatuur ten behoeve van openbare wifi-punten in de provincie Noord-Holland en het beheer hiervan uiterlijk tot en met 31 december 2015.

Artikel 3

Subsidie wordt verstrekt:

  • a.

    voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a: aan publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen, met uitzondering van bedrijven, waarvan het organiseren van vraagbundeling of de aanleg van breedband- en NGA netwerken tot de kernactiviteiten behoort.;

  • b.

    voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b: aan publiekrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 4

Subsidies van minder dan € 5.000,- worden niet verstrekt.

Artikel 5

Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.

Artikel 6

  • 1. Een aanvraag om subsidie wordt niet behandeld indien met de uitvoering is gestart voor 24 juni 2013.

  • 2. Een aanvraag om subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, bevat tenminste:

    • a.

      een begroting van de kosten van de activiteiten;

    • b.

      een financieringsplan van de kosten van de activiteiten;

    • c.

      een inhoudelijke beschrijving van de activiteiten;

    • d.

      een projectplan waarin zichtbaar is wanneer en hoe het NGA-netwerk wordt gerealiseerd.

  • 3. Bij een aanvraag om subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b, wordt een offerte voor de aanleg, de installatie en het beheer van de openbare wifi-punten overgelegd.

Artikel 7

Gedeputeerde staten stellen voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a en voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b, een afzonderlijk subsidieplafond vast.

Artikel 8

  • 1. Aanvragen om subsidie dienen in de periode van 5 tot en met 19 november 2014 te zijn ontvangen en worden behandeld op volgorde van ontvangst

  • 2. Aanvragen om subsidie die buiten de periode in het vorige lid zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen.

  • 3. Aanvragen om subsidie die buiten de periode in het vorige lid zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen.

  • 4. Indien meerdere aanvragen voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag voor het netwerk met de hoogste meerwaarde als eerste in behandeling genomen. Voor de beoordeling van de hoogste meerwaarde wordt gekeken naar de uitgangssituatie. Hoe lager de kwaliteit van het best beschikbare communicatienetwerk in de huidige situatie, des te hoger de meerwaarde. De gehanteerde volgorde hierbij is (van laag naar hoog): ADSL, VDSL, kabelinternet, glasvezelinternet. Komen er meerdere aanvragen binnen met een gelijke uitgangssituatie, dan scoort de aanvraag met de meeste aansluitingen het hoogst.

  • 5. Indien meerdere aanvragen voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b, op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, bepaalt het lot welke aanvragen worden gehonoreerd.

  • 6. Gedeputeerde staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag om subsidie.

Artikel 9

Subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt geweigerd indien:

  • a.

    de activiteiten niet financieel haalbaar zijn;

  • b.

    in het projectplan niet voldoende aangetoond is dat de activiteiten daadwerkelijk zullen leiden tot het realiseren van een NGA-netwerk;

Artikel 10

  • 1. Subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt verstrekt voor de kosten van de voorbereidingsactiviteiten.

  • 2. Voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, wordt geen subsidie verstrekt voor de kosten van aanleg van de infrastructuur.

  • 3. Voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b, wordt geen subsidie verstrekt voor organisatiekosten van de subsidieontvanger zelf.

Artikel 11

  • 1.

    De subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, bedraagt 100 % van de subsidiabele kosten tot maximaal € 250.000,-.

  • 2.

    Indien toepassing van het eerste lid zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de Verordening (EG) nr. 1998/2006 van 15 december 2006 (de-minimissteun) verstrekt mag worden.

  • 3.

    De subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b, bedraagt 50 % van de subsidiabele kosten tot maximaal € 50.000,-.

Artikel 12

  • 1.

    De subsidieontvanger plaatst het logo of de naam van de provincie op alle publiciteitsuitingen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteit

  • 2.

    Voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, worden aan de subsidieontvanger voorts de volgende verplichtingen opgelegd:

    • a.

      de activiteiten te starten uiterlijk op 31 december 2014;

    • b.

      de activiteiten af te ronden uiterlijk op 31 december 2015.

  • 3.

    Voor de activiteiten als bedoeld in artikel 2, onderdeel b, worden aan de subsidieontvanger voorts de volgende verplichtingen opgelegd:

    • a.

      het openbare wifi-punt te realiseren uiterlijk op 31 december 2014;

    • b.

      het openbare wifi-punt in stand te houden gedurende 3 jaar;

    • c.

      bij het binnen 3 jaar opheffen van het openbare wifi-punt hiervan per ommegaande melding te maken bij gedeputeerde staten;

    • d.

      bij het binnen 3 jaar teniet doen van het openbare wifi-punt , dient de subsidieontvanger 30 % van de verleende subsidie, vermenigvuldigd met het aantal resterende jaren van deze termijn, terug te betalen aan gedeputeerde staten.

Artikel 13

  • 1.

    Een aanvraag tot vaststelling wordt ingediend binnen 13 weken na het tijdstip, waarop het project overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening moet zijn voltooid.

  • 2.

    Indien de subsidieontvanger een gemeente, of een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van hoofdstuk I, II of IV van de Wet gemeenschappelijke regelingen is, wordt de aanvraag tot vaststelling van de subsidie uiterlijk op 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid, ingediend.

  • 3.

    Gedeputeerde staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het tweede lid een formulier vast.

  • 4.

    Gedeputeerde staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 14

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst.

  • 2.

    Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2015.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Noord-Holland 2013.

Ondertekening

Haarlem, 1 oktober 2013
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris

Toelichting op de Uitvoeringsregeling subsidie hoogwaardige communicatienetwerken Noord-Holland 2013

Artikel 1 onder a

De International Telecommunication Union (ITU) van de Verenigde Naties hanteert de volgende definitie:

Definition of Next Generation (Access) NetworkA Next Generation Network (NGN) is a packet-based network able to provide services including Telecommunication Services and able to make use of multiple broadband, QoS-enabled transport technologies and in which service-related functions are independent from underlying transport-related technologies. It offers unrestricted access by users to different service providers. It supports generalized mobility which will allow consistent and ubiquitous provision of services to users. The NGN is characterized by the following fundamental aspects:

  • ·

    Packet-based transfer

  • ·

    Separation of control functions among bearer capabilities, call/session, and application/ service

  • ·

    Decoupling of service provision from network, and provision of open interfaces

  • ·

    Support for a wide range of services, applications and mechanisms based on service building blocks (including real time/ streaming/ non-real time services and multi-media)

  • ·

    Broadband capabilities with end-to-end QoS and transparency

  • ·

    Interworking with legacy networks via open interfaces

  • ·

    Generalized mobility

  • ·

    Unrestricted access by users to different service providers

  • ·

    A variety of identification schemes which can be resolved to IP addresses for the purposes of routing in IP networks

  • ·

    Unified service characteristics for the same service as perceived by the user

  • ·

    Converged services between Fixed/Mobile

  • ·

    Independence of service-related functions from underlying transport technologies

  • ·

    Compliant with all Regulatory requirements, for example concerning emergency communications and security/privacy, etc.

In de praktijk gaat het hierbij met name om glasvezelnetwerken (FttH) en hybride glasvezel-coax netwerken (HFC).

Artikel 1onder b

Vraagbundeling geschiedt bijvoorbeeld door het verzamelen van intentieverklaringen of het sluiten van contracten voor de afname van een breedbandverbinding met bijbehorende diensten

Artikel 3, onderdeel a

Bedrijven, waarvan het organiseren van vraagbundeling of de aanleg van breedband- en NGA netwerken tot de kernactiviteiten behoort, zijn uitgezonderd van subsidie vanwege de marktverstorende werking die daarvan uitgaat.

Hieronder vallen collectieven van burgers, mits zij zich organiseren in een rechtspersoon. Bedrijven, waarvan het organiseren van vraagbundelingen voor of de aanleg van breedband- of NGA-netwerken blijkens de statuten niet tot de kernactiviteiten behoort, kunnen ook subsidie aanvragen.

Artikel 6, lid 2, onder d.

Een projectplan dient in ieder geval de volgende onderdelen te bevatten:

  • ·

    Een gebiedsanalyse;

  • ·

    De hoeveelheid te realiseren aansluitpunten;

  • ·

    De onderdelen/activiteiten waaruit het project bestaat;

  • ·

    De organisatie, waaronder eventuele samenwerkingsverbanden;

  • ·

    Een globale kosteninschatting;

  • ·

    Een planning;

  • ·

    Een communicatieparagraaf.

Artikel 10, lid 1

Voorbereidingskosten zijn de kosten van:

  • ·

    Onderzoek;

  • ·

    Coördinatie;

  • ·

    Inhuur van specialistische kennis;

  • ·

    Organisatie;

  • ·

    Communicatie, waaronder eventueel het voorbereiden van een vraagbundeling en het overdragen van kennis aan vergelijkbare initiatieven.

Artikel 11, lid 2

Als de aanvrager een onderneming is, dat wil zeggen een eenheid die een economische activiteit uitvoert, is de De-minimisverordening van toepassing. De overheidssteun mag in dat geval maximaal € 200.000,- bedragen over een periode van drie belastingjaren. Om te kunnen bepalen of de overheidssteun dit bedrag niet te boven gaat, dient deze aanvrager bij het subsidieverzoek een ingevulde de-minimisverklaring te voegen.