Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR370035
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR370035/1
Regeling vervallen per 07-02-2018
Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015.
Geldend van 22-05-2015 t/m 06-02-2018
Intitulé
Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015.Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;
Besluiten vast te stellen:
Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015.
Artikel 1 Algemene bepalingen en definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
ambtenaar: degene die door gedeputeerde staten is aangesteld om in de openbare dienst van de provincie werkzaam te zijn;
- b.
werknemer: degene die op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht door gedeputeerde staten in dienst van de provincie is genomen;
- c.
nevenwerkzaamheden: alle werkzaamheden, voor derden of als zelfstandige, verricht door een ambtenaar of werknemer van de Provincie Noord-Holland, die niet tot de werkzaamheden in het kader van de ambtelijke aanstelling of arbeidsovereenkomst behoren, ongeacht de omvang daarvan.
Artikel 2 Opgave van nevenwerkzaamheden
- 1.
De ambtenaar of de werknemer is verplicht aan het college schriftelijk opgave te doen van nevenwerkzaamheden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken, alsmede van een wijziging in de aard en/of de omvang van bestaande nevenwerkzaamheden.
- 2.
Voor het indienen van deze opgave wordt gebruik gemaakt van het bij deze regeling als bijlage 1 gevoegde formulier.
- 3.
Als nevenwerkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken als bedoeld in artikel F.1 van de CAP worden in ieder geval beschouwd nevenwerkzaamheden die kwalitatief dan wel kwantitatief de vervulling van de door de provincie Noord-Holland opgedragen taken aan kunnen tasten door:
- a
schade aan de belangen van de provincie Noord-Holland te kunnen berokkenen;
- b.
een goede uitoefening van de functie bij de provincie Noord-Holland in de weg te kunnen staan of kunnen leiden tot schade aan het ambt;
- c.
de belangen van de dienst te kunnen raken;
- d.
te kunnen leiden tot belangenverstrengeling, botsing van belangen,voorwetenschapdan wel oneigenlijke beïnvloeding.
- a
Artikel 3 Beperking van nevenwerkzaamheden
Gedeputeerde staten kunnen aan het verrichten van nevenwerkzaamheden beperkingen stellen.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 5 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2015.
Ondertekening
Bijlage 1 bij de Uitvoeringsregeling melding en registratie nevenwerkzaamheden provincie Noord-Holland 2014
Opgave verrichten van nevenwerkzaamheden
Ondergetekende:
Functie:
Personeelsnummer:
Directie en sector:
Maakt hierbij melding van de volgende nevenwerkzaamheden: Omschrijving/aard van de werkzaamheden (incl. bij welke organisatie)
Voor de periode van: tot
Werkzaamheden zijn: binnen/buiten werktijd
Omvang werkzaamheden: uren per week/maand/jaar
Ontvangt u hiervoor een
Vergoeding? Ja/nee
Overige opmerkingen:
Handtekening:
Datum:
De leidinggevende adviseert: positief/negatief
Datum:
Naam/functie leidinggevende
Handtekening leidinggevende
Eventuele voorwaarden
Voor akkoord Directeur
Datum:
De directeur kan een beperkende maatregel slechts schriftelijk en gemotiveerd toelichten.
TOELICHTING
Algemeen
In de CAP is op grond van de bepalingen in de Ambtenarenwet en de Provinciewet een aantal bepalingen opgenomen over integriteit en met name over het verrichten van nevenwerkzaamheden. De verantwoordelijkheid voor de beoordeling van de toelaatbaarheid van nevenwerkzaamheden zijn in de CAP bij de betreffende ambtenaar/werknemer gelaten. De Provincie Noord-Holland heeft in haar integriteitsbeleid bepaald dat integriteit niet alleen een persoonlijke eigenschap is, maar ook een kenmerk van de organisatie. Om die reden hecht de Provincie er aan goed zicht te hebben op de door haar ambtenaren/werknemers verrichte nevenwerkzaamheden indien zij het belang van de dienst kunnen raken.
Artikel 1: Algemene bepalingen en definities
Bij het vervullen van de nevenfunctie hoeft het niet te gaan om werkzaamheden tegen beloning. Ook is niet van belang of de werkzaamheden al dan niet in diensttijd worden verricht. Het begrip 'nevenwerkzaamheden' moet ruim worden opgevat. Ook bestuurslidmaatschappen, commissariaten, vennoot zijn in een rechtspersoon en aandeelhouderschappen vallen onder nevenwerkzaamheden.
In beginsel kan elke nevenfunctie strijd met het dienstbelang opleveren.
Artikel 2: Opgave van nevenwerkzaamheden
Gedeputeerde staten kunnen de uitvoering van deze regeling volgens de mandaatregeling, conform de daarvoor geldende voorschriften, opdragen aan de provinciesecretaris.
Voor het opgeven van werkzaamheden wordt gebruik gemaakt van een door gedeputeerde staten vastgesteld formulier (zie bijlage bij de regeling).
In de gevallen genoemd in artikel 2 sub 3 is sprake van nevenwerkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken.
Bij de vaststelling van de toelaatbaarheid van bepaalde nevenwerkzaamheden zal het met name gaan om de volgende aandachtsgebieden:
- ·
Onoirbare belangenverstrengeling
- ·
Botsing van belangen
- ·
Schade aan aanzien van het ambt
- ·
Onvoldoende beschikbaarheid voor de hoofdfunctie.
In deze toetsing kan met name aandacht besteed worden aan de volgende aspecten:
- a.
Het karakter van de nevenwerkzaamheden
- b.
De functie van het personeelslid in de organisatie
- c.
Het gebied waarin de nevenwerkzaamheden worden verricht
- d.
De vraag of er een verwevenheid met de hoofdfunctie is
- e.
De vraag of de betrouwbaarheid en de integriteit van het personeelslid in het geding komen
- f.
De vraag of het risico bestaat, dat interne informatie bij het verrichten van de nevenwerkzaamheden wordt misbruikt
- g.
De vraag of door de nevenwerkzaamheden het risico van een persoonlijke confrontatie in de functie aanwezig is
- h.
De reputatie van het bedrijf of de branche, waarin de nevenwerkzaamheden worden verricht
- i.
De vraag of zich in belangrijke mate publieke effecten kunnen voordoen waardoor op zichzelf aanvaardbare nevenwerkzaamheden toch extern negatief worden beoordeeld
- j.
De vraag of de nevenwerkzaamheden een negatieve uitwerking kunnen hebben op de handhavingsmogelijkheden in de ambtelijke functie
- k.
De omvang of zwaarte van de nevenwerkzaamheden.
Artikel 3 Beperking van nevenwerkzaamheden
Aan het verrichten van nevenwerkzaamheden kunnen voorwaarden worden verbonden met betrekking tot de duur en de omvang van de nevenwerkzaamheden alsmede met betrekking tot de gevolgen van een eventuele financiële vergoeding. GS zullen alleen dan gebruik maken van de bevoegdheid om nevenwerkzaamheden te weigeren c.q. te beperken, indien een zwaarwegend organisatiebelang dit rechtvaardigt.
Voor politieke nevenfuncties geldt dat kritisch zal moeten worden beoordeeld of het werkveld en takenpakket binnen de provincie raakt aan de politieke werkzaamheden. Is dit het geval, dan zal de politieke nevenfunctie slechts vervuld kunnen worden onder voorwaarden. De ambtenaar vervult dan bijvoorbeeld een ander takenpakket binnen de provincie.
Nevenwerkzaamheden waardoor de goede vervulling van de functie of het functioneren van de dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd zijn niet toegestaan.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl