Regeling vervallen per 01-01-2024

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond (Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland 2016)

Geldend van 17-11-2020 t/m 31-12-2023

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond (Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland 2016)

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Besluiten vast te stellen:

Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    GS: gedeputeerde staten van Noord-Holland;

  • b.

    ODIJ: Omgevingsdienst IJmond;

  • c.

    directeur: directeur van ODIJ.

Artikel 2 Mandaat

GS verlenen mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur en zijn plaatsvervanger overeenkomstig de als bijlage I bij dit besluit behorende lijst.

Het begrip besluit in dit mandaatbesluit omvat het ambtshalve of op verzoek intrekken, wijzigingen, overdragen en verlengen van besluiten.

Artikel 3 Clausulering van het mandaat

Buiten het mandaat valt:

  • a.

    een beslissing op bezwaar ingediend tegen een besluit dat in het kader van de uitoefening van het mandaat is genomen;

  • b.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van een beleidsregel.

Artikel 4 Ondermandaat, machtiging en volmacht

  • 1. De gemandateerde kan ondermandaat verlenen voor een bepaalde bevoegdheid aan een ondergeschikte.

  • 2. De gemandateerde verstrekt aan GS zo spoedig mogelijk een afschrift van het ondermandaat dat hij overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid, aan een ondergeschikte heeft verleend.

  • 3. In bijlage I wordt aangegeven wat het laagst toegestane niveau is voor het verlenen van ondermandaat.

Artikel 5 Instructies verbonden aan de uitoefening van het (onder)mandaat

  • 1.

    Uitoefening van bevoegdheden vindt plaats binnen het kader van toepasselijk(e) wetgeving en beleid en mag niet leiden tot een verschuiving van provinciale bevoegdheden of tot doorbreking van politieke verantwoordelijkheden van GS.

  • 2.

    Gemandateerde is verplicht GS te informeren en in de gelegenheid te stellen bijzondere aanwijzingen te geven of de bevoegdheid zelf uit te oefenen, indien uitoefening van het mandaat politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of als de provincie Noord-Holland aansprakelijk kan worden gesteld.

  • 3.

    Ten behoeve van het bepaalde in het tweede lid kunnen GS nadere instructies geven over het omgaan met en het herkennen van gevoelige zaken.

  • 4.

    Als de uitoefening van een bevoegdheid betrekking heeft op een aangelegenheid waarbij de gemandateerde een direct of indirect persoonlijk of zakelijk belang heeft, of zich een situatie zou kunnen voordoen waarbij jegens derden de indruk van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt, wordt de bevoegdheid uitgeoefend op hoger niveau.

  • 5.

    Indien toepassing van het vierde lid niet mogelijk is, mag het mandaat niet worden uitgeoefend.

  • 6.

    Bij uitoefening van bevoegdheden wordt een scheiding aangebracht tussen de vergunningverleningsfunctie en de handhavingsfunctie volgens de eisen van artikel 7, vierde lid, van het Besluit omgevingsrecht.

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Tenzij anders is bepaald omvat de verlening van mandaat of ondermandaat mede de verlening van:

  • a.

    volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen; en

  • b.

    machtiging om in naam van GS handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 7 Informatieplicht

Gemandateerde verstrekt GS voor het einde van ieder kwartaal, of conform een in de Gemeenschappelijke regeling of (dienstverlenings)overeenkomst vastgelegd schema, een rapportage van de besluiten die in de uitoefening van het mandaat zijn genomen.

Artikel 8 Communicatie en publiciteit

Gemandateerde is niet toegestaan bij de uitoefening van het mandaat zonder toestemming van GS in de publiciteit te treden als dat naar verwachting politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of tot gevolg kan hebben dat de provincie of gedeputeerden aansprakelijk worden gesteld of anderszins aansprakelijk worden gehouden.

Artikel 9 Ondertekening

Indien op grond van het verleende mandaat besluiten worden genomen, luidt de ondertekening:

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

Gevolgd door de handtekening en de naam van de functionaris.

Artikel 10 Overgangs- en slotbepaling

  • 1. Vanaf het moment van inwerkingtreding komt het Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (Provinciaal blad 2020, 3975) te vervallen

  • 2. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, blijft op de afhandeling van besluiten op grond van hoofdstuk 12 van de Omgevingsverordening NH2020 het Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (Provinciaal blad 2020, 3975) van toepassing.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit mandaat, machtiging en volmacht Omgevingsdienst IJmond van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland 2016.

Ondertekening

Haarlem, 1 december 2015.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.

Bijlage 1, bij het Besluit mandaat, machtiging en volmacht van Omgevingsdienst IJmond 2016 van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

 

A. DE HIERONDER VERMELDE BEVOEGDHEID:

B. LAAGSTE NIVEAU UITOEFENING EN ondermandaat:

C. ONDER DE VOLGENDE VOORWAARDE(N)

 
 

1. VERGUNNINGEN

 

1.1

De bevoegdheden met betrekking tot de omgevingsvergunning voor projecten en activiteiten inzake IPPC-inrichtingen, niet-zijnde BRZO-inrichtingen of inrichtingen waartoe een RIE-4-installatie behoort.

De bevoegdheid betreft de gehele omgevingsvergunning, inclusief aangehaakte en geïntegreerde toestemmingen, en omvat de bevoegdheid om inclusief de coördinatie van vergunningen als dat wettelijk is vereist. 

Leidinggevende

vergunningverlening

Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort.

De bevoegdheid betreft de Wabo omgevingsvergunning, inclusief geïntegreerde en aangehaakte toestemmingen, met uitzondering van de voorbereiding van de inhoud van besluiten en besluitonderdelen die betrekking hebben op:

  • -

    Nb Wet

  • -

    Provinciale verordeningen

voor zover de bevoegdheid niet uitdrukkelijk in dit mandaatbesluit is gemandateerd.

Het is niet toegestaan besluiten te nemen die strijdig zijn met door GS voorbereide besluiten en besluitonderdelen

Als sprake is van een overschrijding van de oriëntatie waarde voor het groepsrisico als bedoeld in het Bevi kan de bevoegdheid alleen worden uitgeoefend na instructie van GS.

1.2

Procedure op grond van 7.2. Wm en 7.16 Wm e.v. (milieueffectrapportage en milieubeoordeling), betreffende de IPPC inrichtingen die worden genoemd in artikel 1.1 van de toelichting.

Leidinggevende vergunningverlening

Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en omvat het nemen van besluiten.

1.3

De bevoegdheden die verband houden met het Activiteitenbesluit milieubeheer en met betrekking tot de omgevingsvergunning bij of krachtens artikel 8.40, 8.40 a, 8.41, 8.41 a, 8.42 en 8.42 a van de Wet milieubeheer, en de bevoegdheden met betrekking tot de omgevingsvergunning op grond van artikel 2.22 lid 3 van de Wabo

Leidinggevende vergunningverlening

Voorzover passend binnen het kader en geografisch bereik van de in artikel 1.1 en 1.2 opgedragen vergunningtaken

1.4

Het nemen van besluiten op grond van de Wet bodembescherming en de op de Wet bodembescherming gebaseerde AmvB’s, regelingen en Besluiten en de Omgevingsverordening NH2020, inclusief de vergunningverlening over de lijst spoedlocaties (vigerende MTR lijst op grond van het convenant Bodem & Ondergrond 2016-2020) inclusief de be- en afhandeling van meldingen en de aanschrijving voor onderzoek en sanering op grond van artikel 27 en 28 Wbb, en het geven van aanwijzingen op grond van de Wet bodembescherming en de op de Wet bodembescherming gebaseerde AmvB’s, regelingen en Besluiten en de Omgevingsverordening NH2020

Leidinggevende vergunningverlening

Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort, voor zover GS bevoegd gezag zijn

Uitgezonderd van het mandaat zijn onderstaande regelingen/Amvb’s:

  • Besluit financiële bepalingen bodemsanering (incl. subsidieregeling bedrijfsterreinen)

  • Regeling financiële bepalingen bodemsanering 2005

  • Regeling inrichting landelijk gebied (investeringsbudget)

  • -

    Regeling beoordeling reinigbaarheid grond 2006

Uitgezonderd van het mandaat zijn tevens het besluit tot het aangaan van een afkoopovereenkomst en co-financiering in het kader van het diepe grondwater beheer op grond van de artikelen 55c t/m 55i Wbb

Uitgezonderd van het mandaat zijn de besluiten die betrekking hebben op de inrichting Tata Steel en besluiten t.b.v. het project Versterking Markermeerdijken zoals omschreven in het Projectplan Waterwet Versterking Markermeerdijken en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 31 oktober 2018 en de Projectplannen Durgerdam en Katwoude, na goedkeuring van deze plannen door Gedeputeerde Staten. Deze besluiten worden genomen door de OD NZKG. Het gebruik van het mandaat t.b.v. het project Markermeerdijken door de OD NZKG geldt tijdens de looptijd van het project Versterking Markermeerdijken

Uitgezonderd van het mandaat zijn de BRZO/RIE-4-inrichtingen. Deze bevoegdheid is aan de OD NZKG opgedragen.

Voorafgaand overleg met GS bij besluiten

  • -

    die financiële gevolgen voor de provincie hebben;

  • -

    m.b.t. de vergunningverlening inzake de lijst spoedlocaties

1.5

Het nemen van noodzakelijke maatregelen als bedoeld in artikel 30 Wet bodembescherming (ongewoon voorval)

Leidinggevende vergunningverlening

Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort, voor zover GS bevoegd gezag zijn

Voorafgaand overleg met GS vereist

Uitgezonderd van het mandaat zijn de besluiten die betrekking hebben op de inrichting Tata Steel en besluiten t.b.v. het project Versterking Markermeerdijken zoals omschreven in het Projectplan Waterwet Versterking Markermeerdijken en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 31 oktober 2018 en de Projectplannen Durgerdam en Katwoude, na goedkeuring van deze plannen door Gedeputeerde Staten. 

Deze besluiten worden genomen door de OD NZKG. Het gebruik van het mandaat t.b.v. het project Markermeerdijken door de OD NZKG geldt tijdens de looptijd van het project Versterking Markermeerdijken.

 
 
  • 2.

    HANDHAVING

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunningstaken.

2.1

Handhaving en toezicht volgens artikel 5:2 Wabo , betreffende de IPPC inrichtingen die worden genoemd in artikel 1.1 van de toelichting. Omvat het nemen van besluiten.

Leidinggevende

handhaving

Omvat het nemen van besluiten. Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort voor zover GS bevoegd gezag zijn.

Met uitzondering van toezicht en handhaving op gebied van:

  • -

    Nb Wet

  • -

    Provinciale Verordeningen;

2.2.

Milieutoezicht en handhaving met betrekking tot activiteiten met stoffen, preparaten en GGO’s die onder een amvb op grond van titel 9.2 Wm vallen of producten en toestellen die onder de Wgh vallen of onder de Wet Luchtverontreiniging titel 9.4 Wm of titel 10.3 Wm vallen en die worden uitgevoerd door de houder van de omgevingsvergunning van de IPPC inrichtingen die worden genoemd in artikel 1.1 van de toelichting.

Leidinggevende

handhaving

Omvat het nemen van besluiten. Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort.

Met uitzondering van toezicht en handhaving op gebied van:

- Nb wet

- Provinciale Verordeningen;

 
 

HANDHAVING BODEM en algemeen

 

2.3.

Het milieutoezicht en de handhaving op activiteiten die vallen onder het Besluit Bodemkwaliteit, voor zover verricht door bedrijven of instellingen, en voor zover het die activiteiten betreft.

Leidinggevende handhaving

Omvat het nemen van besluiten. Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort, voor zover GS bevoegd gezag zijn.

Uitgezonderd van het mandaat zijn de besluiten inzake de inrichting Tata Steel en de besluiten t.b.v. het project Versterking Markermeerdijken zoals omschreven in het Projectplan Waterwet Versterking Markermeerdijken en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 31 oktober 2018 en de Projectplannen Durgerdam en Katwoude, na goedkeuring van deze plannen door Gedeputeerde Staten. Deze besluiten worden genomen door de OD NZKG.

Het gebruik van het mandaat t.b.v. het project Markermeerdijken door de OD NZKG geldt tijdens de looptijd van het project Versterking Markermeerdijken.

2.4.

Het milieutoezicht en de handhaving van meldingen en besluiten op grond van of krachtens de Wet bodembescherming, en de op de Wet bodembescherming gebaseerde AmvB’s, regelingen en Besluiten en de Omgevingsverordening NH2020 voor de activiteiten bodemonderzoek, bodemsanering, sanering van bedrijfsterreinen, en nazorgmaatregelen inclusief toezicht en handhaving betreffende gevallen van ernstige verontreiniging en gevallen van verontreiniging die onder de zorgplicht vallen, en betreffende lozing van grondwater bij bodemsanering en proefbronnering.

Leidinggevende handhaving

Omvat het nemen van besluiten. Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort, voor zover GS bevoegd gezag zijn.

Met uitzondering van de handhaving en toezicht betreffende de vergunningverlening over de lijst spoedlocaties (vigerende MTR lijst op grond van het convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020). Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Omgevingsdienst Noord Holland Noord

Uitgezonderd van het mandaat zijn de besluiten inzake de inrichting Tata Steel en besluiten t.b.v. het project Versterking Markermeerdijken zoals omschreven in het Projectplan Waterwet Versterking Markermeerdijken en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 31 oktober 2018 en de Projectplannen Durgerdam en Katwoude, na goedkeuring van deze plannen door Gedeputeerde Staten. Deze besluiten worden genomen door de OD NZKG.

Het gebruik van het mandaat t.b.v. het project Markermeerdijken door de OD NZKG geldt tijdens de looptijd van het project Markermeerdijken.

Voorafgaand overleg met PNH vereist bij het bevel tot onderzoek en sanering op grond van artikel 43 Wbb,

2.5

Het milieutoezicht en de handhaving met betrekking tot bedrijfsmatige activiteiten met betrekking tot gevaarlijke afvalstoffen, bedrijfsafvalstoffen en ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen, asbest, vuurwerkopslagen, bouwstoffen, grond, baggerspecie, meststoffen, dierlijke vetten, schroot, destructiemateriaal, explosieven voor civiel gebruik of andere gevaarlijke stoffen. Het gaat hierbij om het ketengerichte milieutoezicht.

Leidinggevende handhaving

Omvat het nemen van besluiten. Het mandaat is beperkt tot het grondgebied van de gemeenten Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort voor zover GS bevoegd gezag zijn.

Uitgezonderd de handhaving en toezicht op vuurwerkevenementen. Deze bevoegdheid is opgedragen aan de OD Noordzeekanaalgebied

2.6

Het besluit tot het zenden van een waarschuwingsbrief voorafgaande aan de last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, en de intrekking (omgevings-) vergunning als sanctie.

Leidinggevende handhaving

 

2.7

Besluiten tot het zenden van het voornemen m.b.t. een besluit inzake gedogen, last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, intrekking (omgevings)-vergunning als sanctie en de weigering op een handhavingsverzoek in te gaan.

Leidinggevende handhaving

voor zover deze besluiten passen binnen het vastgestelde beleid en voor zover er geen bestuurlijke gevoeligheden in het geding zijn

Let op: het weigeren van een gedoogbeschikking is de bevoegdheid van de directeur

2.8

Het besluit tot het gedogen, het opleggen van de last onder bestuursdwang, het opleggen van een last onder dwangsom, het intrekken van de (omgevings)-vergunning als sanctie en het weigeren op een handhavingsverzoek in te gaan.

Afwijzen van een handhavingsverzoek

Weigering van een handhavingsverzoek

Leidinggevende handhaving

Let op: het weigeren van een gedoogbeschikking is voorbehouden aan de directeur voor zover deze besluiten passen binnen het vastgestelde beleid en voor zover er geen bestuurlijke gevoeligheden in het geding zijn

2.9

Het zenden van een controlebrief met de strekking dat er geen overtredingen zijn geconstateerd.

Medewerker handhaving

 

2.10

Het besluit omtrent de invordering van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 van de Awb.

Leidinggevende handhaving

 

2.11

Op grond van artikel 5.10.3 van de Wabo aanwijzen van toezichthouders in de zin van artikel 5.11 van de Awb, voor zover de omgevingsdienst belast is met uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen.

Directeur

 

2.12

Overleg voor het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie-en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politie.

Leidinggevende handhaving

 

2.13

Het maken van afspraken met de politie c.q. de korpschef en het FP3 over het gebruik van opsporingsbevoegdheid door en de kwaliteit van de bij de omgevingsdienst werkzame BOA’s.

Leidinggevende handhaving

 

2.14

Samenwerking met de landelijk opererende handhavingsorganisaties,

zoals de rijksinspecties, en de hiervoor als het aanspreekpunt voor die organisaties aan te wijzen OD/RUD.

Leidinggevende handhaving

 
 
 

3. AWB - BEZWAAR EN BEROEP

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.

3.1

Het vaststellen/indienen van verweerschriften, zienswijzen en andere processtukken in het kader van procedures; procesvertegenwoordiging namens het bevoegd gezag bij de administratieve rechter, inclusief het optreden ter zitting.

Leidinggevende

Onder deze bevoegdheid valt niet:

  • 1.

    het instellen van hoger beroep;

  • 2.

    de bevoegdheid tot schikken voorafgaande, tijdens of na afloop van de zitting;

Voor vertegenwoordiging ter zitting kan de directeur medewerkers schriftelijk machtigen.

3.2

Het vaststellen en indienen van verweer en de vertegenwoordiging ter zitting bij de Hoor-en Adviescommissie van de provincie

Leidinggevende

Voor vertegenwoordiging ter zitting kan de directeur medewerkers schriftelijk machtigen.

3.3

Het voorbereiden van beslissingen op bezwaar.

Leidinggevende

Het betreft alleen de voorbereiding, uitgezonderd het horen, GS horen en (provinciale Hoor- en Advies Commissie) besluiten zelf.

 
 

4. AWB Algemeen

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken

4.1

Beslissen tot het doorzenden van stukken op grond van artikel 2:3 van de Awb.

Medewerker

 

4.2

Het sturen van een ontvangstbevestiging

Medewerker

 

4.3

Stellen van een termijn op grond van art. 4:5 Awb, waarbinnen een aanvraag kan worden aangevuld.

Medewerker

 

4.4

Besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag op grond van art. 4:5 Awb.

Leidinggevende

vergunningverlening

 

4.5

Het voeren van correspondentie over Awb-procedures, ontheffingen, vrijstellingen en vergunningen (uitnodigingen, toezending verslagen e.d.) niet zijnde correspondentie in het kader van bezwaarschriftprocedure.

Medewerker

 

4.6

Beantwoorden van vragen (schriftelijk).

Leidinggevende

Met uitzondering van schriftelijke vragen van PS-leden

4.7

Het schriftelijk opvragen van inlichtingen, stukken in het kader van de voorbereiding van besluitvorming ten aanzien van beroepschriften, goedkeuring, etc..

Leidinggevende

Met uitzondering van bevoegdheden op grond van de Wet Bibob.

 
 
 
 
 

5. WET BIBOB

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.

5.1

Het verzoek aan GS om aanvragen te toetsen aan de hand van de Wet Bibob.

Leidinggevende vergunningverlening

De Bibob toetsing, onderzoek en besluitvorming verlopen geheel via GS.

6. Wob

6.1

Het nemen van besluiten op verzoeken op grond van de Wob en het nemen van besluiten tot actieve openbaarmaking op grond van artikel 8 van de Wob en artikel 19.1. van de Wet Milieubeheer.

directeur

De bevoegdheid geldt niet voor het afwijzen van Wob verzoeken. In dat geval bereidt de omgevingsdienst het besluit voor.

Het weigeren van een Wob verzoek omdat dat elektronisch is ingediend valt niet onder laatstgenoemde uitzondering.

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Bevoegdheden worden uitsluitend opgedragen voor zover passend binnen het kader en geografisch bereik van de hierboven opgedragen vergunnings- toezichts- en handhavingstaken.

7.1

Zorgdragen voor het (elektronisch) inschrijven van beperkingenbesluiten in de openbare registers bij de Dienst voor het Kadaster en de openbare registers op grond van artikel 15 van de Wkbp

directeur

TOELICHTING

Algemeen

  • 1.

    In deze bijlage worden bevoegdheden opgedragen conform de zogenaamde “packagedeal”. In deze bijlage is niet beoogd een uitputtende opsomming van de bevoegdheden te geven. De systematiek houdt in dat eerst een verzameling van bevoegdheden wordt genoemd, en in het vervolg bepaalde bevoegdheden worden gespecificeerd om daarvoor beperkingen, instructies of het laagste niveau van ondermandaat aan te geven.

  • 2.

    Indien de voorbereiding van de inhoud van een besluit is uitgezonderd, betekent dat Omgevingsdienst IJmond met GS moeten afstemmen over de inhoud van het besluit. GS zullen daarover dan een instructie geven die Omgevingsdienst IJmond uiteraard uit dient te voeren. Omgevingsdienst IJmond dient vervolgens de voorbereiding als bedoeld in de Awb te verzorgen.

Artikelsgewijs

Artikel 1.1.

Op grond van artikel 5.3, vierde lid, van de Wabo kunnen basistaken worden aangewezen die, gelet op de bijzondere deskundigheid die voor het uitvoeren van die taken is vereist, uitsluitend door bepaalde omgevingsdiensten mogen worden uitgevoerd. In dit wijzigingsbesluit is bepaald dat de vergunningverlening op grond van de Wabo en het toezicht daarop voor de bedrijven die onder de werkingssfeer van het BRZO vallen, worden uitgevoerd door zes gespecialiseerde omgevingsdiensten, de zogenaamde BRZO-omgevingsdiensten. Hetzelfde geldt voor inrichtingen met een RIE 4-installatie.

Voor de meest recente lijst van bedrijven, neem contact op via het emailadres: oga@noord-holland.nl

Overeenkomstig het systeem van de Wabo heeft de bevoegdheid betrekking op de gehele Wabo-omgevingsvergunning, inclusief toestemmingen die daarin opgaan of aanhaken, waaronder de toestemmingen voor slopen, bouwen, aanleggen, etc. Voor een compleet overzicht van de geïntegreerde en aangehaakte toestemmingen wordt verwezen naar de wettekst, de Memorie van Toelichting en de handreikingen van de Rijksoverheid.

In de rechter kolom zijn uitzonderingen geformuleerd. Deze hebben betrekking op de voorbereiding van toestemmingen op grond van provinciale verordeningen. Het gaat daarbij onder meer om de ontheffing of verklaring van geen bedenkingen van de bij de omgevingsverordening gestelde regels, voor zover deze rechtstreeks werken (artikel 4.1. lid 3 Wro), en een ontheffing van een verbod om het bestaande gebruik te wijzigen bij een verklaring dat een provinciale verordening als bedoeld in artikel 4.1 Wro wordt voorbereid. In de Omgevingsverordening NH2020 zijn onder meer regels opgenomen over windturbines, de bescherming van grondwatergebieden en over gesloten stortplaatsen. Voorts is de voorbereiding van toestemmingen op grond van de Nb wet uitgezonderd. Het gaat hier om de artikelen 16 Nb wet (vergunningen met betrekking tot handelingen in een beschermd natuurgebied, en artikel 19 d Nb wet, de vergunning met betrekking tot handelingen met gevolgen voor habitats en soorten). Ten slotte geldt een uitzondering voor de voorbereiding van besluiten waarbij sprake is van overschrijding van het groepsrisico op grond van het Bevi. De reden daarvoor is dat de voor deze besluiten benodigde deskundigheid bij de provincie blijft (provinciale verordeningen en Nb wet), of dat het besluiten betreft (overschrijding van het groepsrisico op grond van het Bevi) waarin Gedeputeerde Staten altijd willen worden gekend.

Als een besluit of besluitonderdeel betrekking heeft op de Nb wet of op een provinciale verordening verzoekt Omgevingsdienst IJmond Gedeputeerde Staten een besluit te nemen over het betreffende besluit(onderdeel). Omgevingsdienst IJmond beslist (met inachtneming van de besluiten van Gedeputeerde Staten) ook in dat geval wel over de aanvraag op de omgevingsvergunning en draagt zorg voor de Awb voorbereiding daarvan.

In het algemeen geldt voor Omgevingsdienst IJmond dat zij bij de uitoefening van het mandaat niet zonder toestemming van Gedeputeerde Staten buiten de beleidskaders de provincie mag treden (zie het algemeen deel van het mandaatbesluit). Dat betekent dat zij gehouden is binnen de kaders van de provinciale verordeningen en ander provinciaal beleid te blijven, ook bij niet rechtstreeks werkende bepalingen.

Bovendien is Omgevingsdienst IJmond op grond van het algemeen deel van het mandaatbesluit verplicht om in geval van gevoelige besluiten af te stemmen met GS.

Artikel 2.5. 

Het gaat in ieder geval om de navolgende taken:

  • 1.

    Fysieke en administratieve controle op de niet gemelde saneringen en de grondstromen.

  • 2.

    Bezoeken van de actuele saneringslocaties op basis van startmeldingen.

  • 3.

    Locatiebeheer (controle op het tijdig aanleveren van bodemonderzoeken, monitoringresultaten, evaluaties en het starten van saneringen alsmede de nazorgmaatregelen op locatie).

  • 4.

    Opzetten van de integrale handhavingsteams in het kader van de ketenhandhaving.

  • 5.

    Controle op gesloten stortplaatsen en nazorglocaties.

  • 6.

    Monstername/verificatie op bovenstaande.

  • 7.

    Voorlichting van toezichthouders en opdrachtgevers.

  • 8.

    Adviseren over bodemhandhavingsbeleid

  • 9.

    De uitvoering van het handhavingsprojectspoedlocaties is voor de gehele provincie Noord-Holland aan de regionale uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord opgedragen

Uitgegeven op <datum>2020

Namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

R. M. Bergkamp

provinciesecretaris