Regeling vervallen per 31-12-2010

Uitvoeringsregeling collectief particulier opdrachtgeverschap Noord-Holland 2010

Geldend van 02-07-2010 t/m 30-12-2010

Intitulé

Uitvoeringsregeling collectief particulier opdrachtgeverschap Noord-Holland 2010

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

maken overeenkomstig artikel 136 van de Provinciewet bekend dat zij in hun vergadering van 15 juni 2010, onder nr. 11 het volgende besluit hebben genomen:

overwegende dat het gewenst is de doelgroep van de Uitvoeringsregeling Collectief Particulier Opdrachtgeverschap Noord-Holland 2009 uit te breiden met gemeenten in Noord-Holland;

gelet op artikel 1, derde lid van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2009;

besluiten vast te stellen de volgende Uitvoeringsregeling collectief particulier opdrachtgeverschap Noord-Holland 2010.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Stichting of vereniging: een stichting of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid als bedoeld in artikel 2:27 van het Burgerlijk Wetboek, waarvan de deelnemers of leden particulieren zijn die zonder winstoogmerk koopwoningen laten realiseren;

  • b.

    Deskundige: een bouwprocesbegeleider of een architect.

Artikel 2 doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan een stichting, een vereniging of aan gemeenten in Noord-Holland.

Artikel 3 activiteiten

  • 1. Subsidie aan een stichting of vereniging kan worden verstrekt voor:

    • a.

      de notariskosten ten behoeve van het oprichten van de stichting of vereniging gericht op het in collectief verband realiseren van woningen t.b.v. eigen gebruik en zonder winstoogmerk, of;

    • b.

      het gezamenlijk inhuren van een of meer onafhankelijke externe deskundigen voor de centrale coördinatie of procesbegeleiding bij het voorbereiden en opstellen van bouwplan en -ontwerp.

  • 2. Subsidie aan gemeenten in Noord-Holland kan worden verstrekt voor:

    • a.

      het opstellen van een visie op collectief particulier opdrachtgeverschap, of

    • b.

      het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek naar collectief particulier opdracht- geverschap (cpo).

  • 3. Het bouwplan in lid 1 heeft betrekking op:

    • a.

      woningen die aantoonbaar zijn bedoeld voor huisvesting van kwetsbare doelgroepen; of

    • b.

      andersoortige woningen, indien de realisatiekosten, met inbegrip van de grondkosten, gemiddeld niet hoger zijn dan € 250.000,– per woning.

  • 4. Het bouwplan in lid 1 heeft betrekking op woningen die:

    • a.

      leiden tot een toename van de woningvoorraad in de provincie Noord-Holland; en

    • b.

      bedoeld zijn voor eigen gebruik en bewoning door de deelnemers in de stichting of de leden in de vereniging.

  • 5. De door Burgemeester en Wethouders vastgestelde visie bedoeld in lid 2a gaat in elk geval in op:

    • a.

      lopende initiatieven en collectieven binnen de gemeente;

    • b.

      mogelijkheden tot het mobiliseren en registreren van collectieven;

    • c.

      kenmerken van potentiële locaties voor cpo;

    • d.

      mogelijkheden van cpo in bestaande bebouwing;

    • e.

      mogelijkheden van cpo voor kwetsbare groepen;

    • f.

      uitvoeringsplan voor de realisatie van cpo projecten;

  • 6. Het door Burgemeester en Wethouders vastgestelde haalbaarheidsonderzoek bedoeld in lid 2b gaat in elk geval in op:

    • a.

      het in kaart brengen van (potentiële) collectieven;

    • b.

      een indicatie van aantallen, en typen woningen (grondgebonden, gestapeld);

    • c.

      een indicatie van de prijsklassen van de woningen;

    • d.

      de planologisch juridische uitvoerbaarheid;

    • e.

      de stedenbouwkundige en beeldkwaliteitsaspecten;

    • f.

      de economische haalbaarheid van het project;

    • g.

      de realisatietermijn.

  • 7. Het resultaat van het haalbaarheidsonderzoek moet zodanig zijn dat een eensluidende conclusie getrokken kan worden over de haalbaarheid van cpo.

Artikel 4 weigeringsgrond

Met betrekking tot de activiteiten in artikel 3 lid 1 wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien naar ons oordeel de activiteit onvoldoende wordt ondersteund door de betrokken gemeente.

Met betrekking tot de activiteiten in artikel 4 wordt subsidie in ieder geval geweigerd als de gemeente al een haalbaarheidsonderzoek of visie, niet ouder dan 5 jaar, op cpo heeft.

Artikel 5 procedurebepalingen

  • 1. Indiening aanvraag om subsidie

    Een aanvraag om subsidie dient door ons te zijn ontvangen voordat met de uitvoering van de activiteiten is begonnen of de definitieve opdracht als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder b is verstrekt.

  • 2. Aanvraag om vaststelling

    Aanvragen om vaststelling van de subsidie worden ingediend binnen 13 weken nadat de opdracht aan de deskundige(n) is verstrekt of de activiteiten zijn afgerond.

  • 3. Beslistermijn subsidieverlening

    Wij beslissen over de ingediende aanvragen binnen 10 weken na ontvangst van de aanvraag om subsidie.

  • 4. Over aanvragen om subsidie die worden ontvangen in de periode 1 november en 31 december beslissen wij uiterlijk op 15 maart van het daarop volgende jaar.

  • 7. Beslistermijn subsidievaststelling

    Wij beslissen over aanvragen om vaststelling binnen 13 weken na ontvangst van een aanvraag daartoe.

Artikel 6 subsidiabele kosten

Voor subsidie komen de volgende kosten in aanmerking:

  • a.

    de notariskosten ten behoeve van de oprichting van de stichting of vereniging als bedoeld in artikel 3 lid 1; of

  • b.

    de kosten voor het inschakelen van de deskundige of deskundigen als bedoeld in artikel 3, lid 1 b of;

  • c.

    de kosten voor het opstellen van een visie of van een haalbaarheidsonderzoek naar cpo.

Artikel 7 berekening van de subsidie en wijze van betalen

Een subsidie bedraagt per aanvraag 75% van de in artikel 6 onder a en b genoemde kosten, met een maximum van € 30.000,– per aanvraag.

Een subsidie bedraagt per gemeente 75% van de in artikel 6 onder c genoemde kosten, met een maximum van € 25.000,– per gemeente.

Artikel 8 subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Subsidieplafonds

    Wij kunnen subsidieplafonds vaststellen.

  • 2.. Wijze van verdeling

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aan- gevuld.

Artikel 9 verplichtingen

  • 1. De stichting of vereniging is verplicht:

    • a.

      binnen een jaar nadat de subsidie is verleend de opdracht te verstrekken aan de deskundige(n) als bedoeld in artikel 3, lid 1, onder b;

    • b.

      op ons verzoek gegevens te verstrekken die van belang zijn voor initiatiefnemers van andere projecten en in te stemmen met gebruik daarvan door ons voor voorlichtingsmateriaal.

  • 2. De gemeente is verplicht:

    • a.

      binnen 6 maanden nadat de subsidie is ver- leend de opdracht te verstrekken voor een haalbaarheidsonderzoek of een visie of aantoonbaar zelf zijn begonnen met het onderzoek of de visie;

    • b.

      het eindresultaat uiterlijk één jaar nadat de subsidie is verleend aan ons voor te leggen.

Artikel 10 slotbepalingen

  • 1.

    De Uitvoeringsregeling collectief particulier collectief opdrachtgeverschap Noord-Holland 2009 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van publicatie in het provinciaal blad.

  • 3.

    Deze regeling vervalt op 31 december 2010.

  • 4.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling collectief particulier opdrachtgeverschap Noord-Holland 2010.

Ondertekening

Haarlem, 15 juni 2010
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
E. Post, voorzitter.
H.W.M. Oppenhuis de Jong, provinciesecretaris.

Toelichting

Toelichting op de Uitvoeringsregeling

Artikel 3, derde lid, onder a

Kwetsbare doelgroepen moeten mogelijkheden tot huisvesting hebben die aansluiten bij hun behoeften en mogelijkheden en die leiden tot integratie in de samenleving. Onder deze doelgroepen vallen mensen met een behoefte aan zorg, ondersteuning en/of welzijn, zoals mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap, mensen met een psychiatrische achtergrond, mensen voor wie zorg of verpleging noodzakelijk is, ouderen of anderen waarvoor sociale uitsluiting dreigt.