Regeling vervallen per 31-12-2011

Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011

Geldend van 10-03-2011 t/m 30-12-2011

Intitulé

Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011

Gedeputeerde staten van Noord-Holland;

Overwegende dat het gewenst is een extra inspanning te leveren om de belangen van moeilijk te bereiken, kwetsbare doelgroepen te versterken.

Gelet op artikel 1, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2009;

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011

Artikel 1

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die het behartigen van belangen van zorgvragers of het bieden van zorg als doelstelling hebben.

  • 2. Subsidie wordt niet verstrekt aan een zorgverzekeraar als bedoeld in de Zorgverzekeringswet.

Artikel 2

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op de verbetering van de belangenbehartiging of participatie van GGZ- cliënten, voormalig GGZ-cliënten of jeugdige zorgvragers, met als doel dat de zorg van de GGZ- cliënten, voormalig GGZ-cliënten of jeugdige zorgvragers wordt aangepast en verbeterd.

Artikel 3

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    De activiteit niet in Noord-Holland plaatsvindt;

  • b.

    De projectkosten minder dan € 30.000,- bedragen;

  • c.

    De activiteit betrekking heeft op jeugdzorg op basis van de Wet op de jeugdzorg;

  • d.

    De activiteit naar ons oordeel financieel onhaalbaar is;

  • e.

    Voor de zelfde activiteit reeds door ons subsidie is verstrekt;

Artikel 4

Subsidie wordt niet verstrekt voor fysieke investeringen of de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen.

Artikel 5

  • 1. De aanvraag om subsidie wordt niet behandeld indien met de uitvoering van de activiteit is gestart voordat de aanvraag door ons is ontvangen.

  • 2. Een aanvraag is tijdig ingediend indien de aanvraag na 1 april 2011 en voor 1 juni 2011 door ons is ontvangen.

  • 3. Aanvragen om subsidie die buiten de in het vorige lid genoemde periode worden ontvangen, worden niet in behandeling genomen.

  • 4. Wij beslissen op de aanvraag om subsidie binnen 16 weken na 1 juni 2011.

  • 5. De aanvraag om vaststelling van de subsidie wordt ingediend binnen 13 weken na voltooiing van de activiteit.

  • 6. Wij beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling.

Artikel 6

De subsidie bedraagt 85% van de rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten tot een maximum van € 50.000,-.

Artikel 7

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 150.000,-.

  • 2. Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen worden op een prioriteitenlijst gerangschikt. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald op basis van de volgende criteria:

    • a.

      de activiteit is vernieuwend of behelst de implementatie van een best practice;

    • b.

      de mate waarin de kennis actief verspreid wordt;

    • c.

      de mate van draagvlak voor de activiteit;

    • d.

      het aantal cliënten dat bereikt wordt;

    • e.

      de mate waarin het project uitvoerbaar en haalbaar is.

  • 3. Per criterium kan 0 tot en met 3 punten worden behaald.

  • 4. Indien een project minder dan 8 punten heeft behaald wordt de aanvraag niet op de prioriteitenlijst geplaatst en alsnog geweigerd.

  • 5. Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste gehonoreerd.

Artikel 8

De subsidieontvanger is verplicht om de activiteit binnen 3 jaar na ontvangst van de subsidieverlening te hebben afgerond.

Artikel 9

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij is geplaatst.

  • 2. Deze regeling vervalt op 31 december 2011.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Belangenbehartiging Kwetsbare Zorgvragers Noord-Holland 2011.

Ondertekening

Haarlem, 1 maart 2011.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
J.W. Remkes, voorzitter.
T.Kampstra, wnd, Provinciesecretaris.

Toelichting Uitvoeringsregeling belangenbehartiging kwetsbare zorgvragers 2011

Artikel 3 lid c: de belangenbehartiging van kwetsbare jeugdige zorgvragers is reeds vastgelegd in de wet op de jeugdzorg (artikel 41 lid 4).

In de Subsidieverordening jeugdzorg Noord-Holland 2008 is bepaald (art. 5) dat het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) wordt gesubsidieerd t.b.v. de werkzaamheden van cliëntvertrouwenspersonen voor cliënten van Bureau Jeugdzorg en de zorgaanbieders en algemene klachtondersteuning van jeugdigen en hun ouders of verzorgers in N-H.

Artikel 4: wij subsidiëren de daadwerkelijke uitvoering van activiteiten die gericht zijn op de verbetering van de belangenbehartiging of participatie van (voormalige) GGZ-cliënten of jeugdige zorgvragers. Daarom zijn de kosten voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen en fysieke investeringen niet subsidiabel. Wij denken hierbij aankosten voor het bouwen en/of verbouwen van een (bestaand) pand of buitenruimte, het realiseren van een technische toepassing of technische aanpassing van een pand of buitenruimte en investeringen van technische aard (denk aan: computer apparatuur of inrichtingskosten).

Artikel 6: onder rechtstreeks aan de activiteit toe te rekening kosten verstaan wij: activiteitenkosten en hiermee samenhangende onderzoekskosten, personeelskosten, de kosten voor externe deskundigen, voorlichtingskosten, kosten voor kennisoverdracht en realisatiekosten.

Artikel 7: in dit artikel staan de criteria genoemd waarop alle aanvragen worden gescoord. De hoogst scorende projecten worden, zolang het subsidieplafond niet is bereikt, gehonoreerd.

  • 2a.

    een activiteit is vernieuwend indien deze niet eerder in Nederland is uitgevoerd. Er is sprake van een best practice indien het de implementatie betreft van een project of pilot die aantoonbaar bewezen effect heeft. U dient dit te onderbouwen met een verwijzing naar een evaluatie van een eerder uitgevoerd project of pilot.

  • 2b.

    bij de beoordeling wordt meegewogen hoe de activiteiten en resultaten worden gecommuniceerd en toegankelijk worden gemaakt voor andere partijen. Het gebruik van eigen web-site scoort daarbij bijvoorbeeld lager dan het opzetten van een communicatietraject met perspublicaties, enzovoort.

  • 2c.

    draagvlak moet aantoonbaar bestaan onder de te bereiken doelgroep en hun naasten. Daarnaast wordt gekeken naar de aansluiting bij gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld op het gebied van GGZ of maatschappelijke opvang).

  • 2d.

    de mate waarin het project uitvoerbaar en haalbaar is: bij de beoordeling kijken wij naar de kwaliteit van het plan van aanpak, de relatie tussen probleemstelling, de doelstelling, de oplossingsrichting en het (meetbare) resultaat. Ook wordt gekeken naar de planning en begroting: zijn deze realistisch en haalbaar?