Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2017

De Raad van de gemeente Noordenveld,

gelezen het voorstel van het presidium van de raad van 10 november 2016;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet,

BESLUIT

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2017

De griffier

Artikel 1

  • 1. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning, informatievoorziening en advisering van de gemeenteraad en de afzonderlijke leden daarvan.

  • 2. De griffier draagt zorg voor een behoorlijke en tijdige voorbereiding en verslaglegging van de vergaderingen van de Raad, de Raadscommissies en andere organen door of vanwege de Raad in het leven geroepen.

  • 3. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning en advisering van de voorzitters van de raadscommissies bij de voorbereiding van commissievergaderingen.

Ambtelijke bijstand

Artikel 2

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffie of een ambtenaar van de secretarie met een verzoek om:

    a. feitelijke informatie van geringe omvang;

    b. inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het 3e lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend verzoekt de griffier de secretaris daarvoor één of meer ambtenaren van de secretarie aan te wijzen.

  • 5. De gevraagde bijstand wordt als regel bij voorrang verleend. Indien het gaat om een verzoek, dat een omvangrijke inzet van medewerkers vraagt en niet tijdig kan worden ingepast in de planning van de betrokken afdeling(en), deelt de secretaris dit mee aan de griffier onder opgaaf van redenen. De griffier treedt hierover in overleg met de verzoeker.

Artikel 3

  • 1. Een ambtenaar van de secretarie verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    a. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de Raad;

    b. dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het 1e lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het 1e lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd treedt de griffier hierover met de secretaris in overleg. Indien dit overleg niet tot een oplossing leidt wordt het verzoek door het betrokken raadslid of namens hem door de griffier voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders. Het college beslist zo spoedig mogelijk of de bijstand alsnog wordt verleend.

Ondersteuning van in de Raad vertegenwoordigende groeperingen (fracties)

Artikel 5

  • 1. Elke fractie in de Raad kan aanspraak maken op een door de Raad te bepalen vergoeding ten laste van de gemeentekas voor gemaakte kosten.

  • 2. De vergoeding wordt samengesteld uit een bedrag als vaste vergoeding, te verhogen met een bedrag per tot de fractie behorend raadslid,. Dit bedrag wordt jaarlijks opgenomen in de begroting.

  • 3. Deze vergoeding bedraagt € 1.035,-- per fractie vermeerderd met € 172,-- per fractielid. Voor deze vergoeding worden éénmansfracties met één of meer benoemde plaatsvervangende raadscommissieleden gelijkgesteld aan fracties met twee leden.

Artikel 6

  • 1. Uitgangspunt van deze verordening is dat de bijdrage bedoeld is voor ondersteuning van de fractie en niet voor partijpolitieke doeleinden.

  • 2. De aan elke fractie verstrekte bijdrage is bestemd ter dekking van kosten of uitgaven van de bijbehorende fractie in een kalenderjaar, met als doel het functioneren van de fractie te bevorderen. Daarbij valt te denken aan onder meer:

    - Fractieondersteuning

    - Communicatie

    - Teambuilding

  • 3. De bijdrage die aan de fractie is verstrekt mag niet worden gebruikt ter bekostiging van uitgaven waarvoor de leden van de fractie een vergoeding (kunnen) ontvangen op grond van:

    a. Het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden of

    b. De Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2016

  • 4. De bijdrage die aan de fractie is verstrekt mag verder niet worden gebruikt voor

    c. Giften en leningen

    d. Campagne-gerelateerde activiteiten, zoals reclame-uitingen om een politieke partij onder de aandacht te brengen

Artikel 7

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2. In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3. Het voorschot wordt verrekend met teveel ontvangen voorschotten in jaren waarvoor de Raad de bedragen heeft vastgesteld bedoeld in artikel 5, 3e lid.

Artikel 8

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage:

    a. bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuwe raad plaatsvindt;

    b. bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaats vindt.

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 5, 2e lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het 2e lid

Artikel 9

Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de Raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor de fractieondersteuning onder overlegging van:

- een verslag met daarin opgenomen het beginsaldo van het verslagjaar, het totaalbedrag aan in dat jaar gedane uitgaven en een eventueel overschot. Daarnaast wordt aangegeven aan welke specifieke activiteiten, diensten of producten gedurende het verslagjaar fractie-ondersteuningsgeld is uitgegeven, aan welke leverancier is betaald en dat daadwerkelijk is betaald. Het format voor dit verslag wordt door de raad vastgesteld

- bewijsstukken zoals kassabonnen en/of facturen en bankafschriften

Slotbepaling

Artikel 10

  • 1. De verordening treedt in werking op de dag na besluitvorming en werkt terug tot 1 januari 2017.

  • 2. Met de inwerkingtreding vervallen, per gelijke datum, eerder vastgestelde regelingen en afspraken inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de Raad.

  • Roden, 21 december 2016

  • De Raad van de gemeente Noordenveld,

  • K. Smid, voorzitter. W.F.C. Damman, griffier