Reglement voor persoonsdossiers uitkeringen sociale zaken. 

Geldend van 12-10-1993 t/m heden

Intitulé

Reglement voor persoonsdossiers uitkeringen sociale zaken.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

gezien het advies van de Commissie van Toezicht d.d. 10 mei 1993;

gelet op het bepaalde in artikel 6 en 7 van de Verordening persoonsregistraties;

B E S L U I T E N:

vast te stellen het volgende

REGLEMENT voor persoonsdossiers uitkeringen sociale zaken. 

Hoofdstuk

Artikel 1 BEGRIPSBEPALINGEN.

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: Wet Persoonsregistraties (Stb. 28 december 1988, nr. 665);

  • b.

    verordening: de Verordening persoonsregistraties, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 23 november 1989;

  • c.

    houder: degene die zeggenschap heeft over de persoonsregistratie, zijnde burgemeester en wethouders;

  • d.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder belast is met de dagelijkse zorg voor de registratie.

Hoofdstuk

Artikel 2 DOEL VAN DE PERSOONSREGISTRATIE.

De persoonsregistratie heeft tot doel informatie te leveren ten behoeve van de uitvoering van de wettelijke regelingen op het gebied van de sociale zekerheid welke door de gemeente worden uitgevoerd.

Artikel 3 CATEGORIEËN VAN PERSONEN OPGENOMEN IN DE PERSOONSREGISTRATIE.

De persoonsregistratie bevat uitsluitend gegevens over de (ex-)cliënten van de afdeling sociale zaken

Artikel 4. SOORTEN VAN GEGEVENS, WIJZE VAN VERKRIJGING.

  • 1. De persoonsregistratie bevat over de in artikel 3 bedoelde personen ten hoogste de volgende gegevens: naam, adres, woonplaats, geboortedatum, registratienummer, financiële gegevens en gegevens over persoonlijke omstandigheden van betrokkene en andere, voorzover deze relevant zijn voor het vaststellen van het recht op uitkering.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen door opgave van de cliënten, de gemeentelijke basisadministratie (G.B.A.), de persoonsregistratie huursubsidies en onderzoek door de afdeling sociale zaken.

  • 3. Spontaan door instanties, zoals bedrijfsverenigingen, vreemdelingendienst en arbeidsbureau verstrekte inlichtingen in relatie tot de uitkering.

Artikel 5 HET BEHEER VAN DE PERSOONSREGISTRATIE.

Beheerder van de registratie is de chef van de afdeling sociale zaken.

Artikel 6. TOEGANG TOT DE PERSOONSREGISTRATIE.

  • 1. Rechtstreeks toegang tot de registratie hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      de door hem aangewezen ambtenaren binnen zijn organisatie-onderdeel;

    • c.

      ambtenaren van interne zaken belast met dossiervorming.

  • 2. De registratie is uitsluitend toegankelijk op naam, adres, woonplaats, geboortedatum en registratienummer.

Artikel 7 VERBANDEN MET ANDERE REGISTERS.

Er zijn geen verbanden met andere gegevensverzamelingen.

Artikel 8 ANDERE VERSTREKKINGEN AAN GEMEENTELIJKE ORGANISATIE-ONDERDELEN

De beheerder verstrekt op een andere wijze dan voorzien in artikel 6, lid 1, onder b, en artikel 7 aan gemeentelijke organisatie-onderdelen slechts naam-, adres- en woonplaatsgegevens aan de afdeling burgerzaken en de afdeling financiën en economische zaken.

Artikel 9

Andere verstrekkingen aan gemeentelijke organisatie-onderdelen als bedoeld in de artikelen 6, 7 en 8 vinden slechts plaats op grond van een door de houder krachtens artikel 14 van de verordening genoemd besluit.

Artikel 10. VERWIJDERING VAN GEGEVENS, VERNIETIGING.

  • 1. De opgenomen persoonsgegevens worden door de beheerder uit de persoonsregistratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder.

  • 2. De beheerder verwijdert jaarlijks de gegevens waarvan vaststaat dat zij niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie.

  • 3. De houder kan op verzoek van de beheerder bepalen dat persoonsgegevens langer opgeslagen blijven dan de in het eerste lid genoemde periode.

  • 4. Vernietiging van de registratie of van de daarin opgenomen persoonsgegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 11. BEVEILIGING.

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in artikel 15 van het in de verordening vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 12. VERSTREKKING.

  • 1. De beheerder kan aan personen of instanties buiten de gemeentelijke organisatie de volgende persoonsgegevens verstrekken:

    • o

      Raad en Centrale Raad van Beroep: N.A.W.; financiële gegevens, deel persoonsdossier;

    • o

      Raad van State: N.A.W.; financiële gegevens, deel persoonsdossier;

    • o

      rechterlijke macht: N.A.W.; financiële gegevens, deel persoonsdossier;

    • o

      provincie Flevoland: N.A.W.; financiële gegevens, deel persoonsdossier;

    • o

      G.A.B.: N.A.W.; scholing; arbeidsverleden en eventuele consequenties voor de uitkering met betrekking tot de activiteiten voor het vinden van arbeid;

    • o

      Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid: inhoud persoonsdossiers;

    • o

      V.B. Accountants: inhoud persoonsdossiers;

    • o

      gegevensuitwisseling in het kader van de SOFI-wet.

  • 2. Andere verstrekkingen aan personen en instanties buiten de gemeentelijke organisatie door de beheerder vinden alleen plaats op basis van een besluit van de houder, als bedoeld in artikel 14 van de verordening.

Artikel 13. PROTOCOLPLICHT.

  • 1. Van het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 12 houdt de beheerder een protocol bij waarin wordt vermeld aan wie, op welk tijdstip, welke persoonsgegevens zijn verstrekt.

  • 2. De beheerder verwijdert tenminste jaarlijks de aantekening uit het protocol betreffende de verstrekkingen die meer dan een jaar daarvoor hebben plaatsgevonden.

RECHTEN GEREGISTREERDE.

Artikel 14. Eerste opname

  • 1. De beheerder stelt de geregistreerde bij het opgeven van gegevens schriftelijk in kennis van het bestaan en het doel van de registratie (door vermelding op het door de geregistreerde in te vullen formulier).

  • 2. De beheerder stelt de geregistreerde schriftelijk in kennis van de opname in de registratie wanneer deze geschiedt door overname uit een andere registratie.

  • 3. De verplichting als bedoeld in de leden 1 en 2 geldt niet voorzover de inkennisstelling op grond van artikel 28, lid 2, van de wet achterwege kan blijven.

Artikel 15. INZAGE- EN CORRECTIERECHT.

  • 1. Verzoeken om inzage als bedoeld in artikel 29, leden 1 en 2, van de wet en verzoeken om mededeling van derdenverstrekkingen als bedoeld in artikel 32 van de wet, kunnen worden ingediend bij de beheerder.

  • 2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 16

Verzoeken om correctie als bedoeld in artikel 31 van de wet worden schriftelijk ingediend bij de houder.

Artikel 17. SLOTBEPALINGEN.

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement persoonsdossiers uitkeringen sociale zaken.

  • 2. Het reglement treedt in werking op 12 oktober 1993.

  • 3. Het reglement ligt ter inzage bij het openbaar register als bedoeld in artikel 9 van de verordening.

Ondertekening

Emmeloord, 16 november 1993.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,              de burgemeester,