Regeling vervallen per 01-01-2014

Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2013

Intitulé

Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

 

Gelet op het bepaalde in artikel 4:2 en artikel 6.2.1. van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder;

 

Gezien het instemmende besluit van de Ondernemingsraad d.d. 20 mei 2010.

 

Overwegende:

dat het uitgangspunt van deze regeling is om de arbeidstijden binnen de gemeente Noordoostpolder zo flexibel mogelijk in te richten met behoud van een goede dienstverlening;

dat bij de uitvoering van flexibele werktijden zowel met de belangen van de organisatie als met die van de individuele werknemers rekening wordt gehouden;

dat de doelstelling daarbij is, dat de regeling een goede aansluiting mogelijk maakt tussen het werkaanbod en de personele inzet;

dat met de invoering van TimN de tijdsregistratie door middel van een klok overbodig wordt;

dat bij calamiteiten een goed functionerend registratiesysteem noodzakelijk is;

dat de oude regelingen ‘Richtlijnen arbeidstijd’, ‘Regeling vakantieverlof’, en het besluit m.b.t. overwerk door alle bovenstaande ontwikkelingen dusdanig zijn verouderd dat een herziening wenselijk is;

dat in verband met deregulering wordt gestreefd naar het inkorten en samenvoegen van regelingen;

 

B E S L U I T E N

 

Vast te stellen de volgende "Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder 2010".

Artikel 1. Definities

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    De medewerker: De ambtenaar in de zin van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder.

  • b.

    Hoofd van dienst: Het directieteam van de gemeente Noordoostpolder, alsmede de directeur van een stichting of publiekrechtelijk lichaam waarop rechtspositieregelingen van de gemeente Noordoostpolder op het personeel van toepassing is verklaard.

  • c.

    Leidinggevende: Hiermee wordt de direct leidinggevende bedoeld. Voor de medewerkers is dit de clustermanager, de opzichter of de sectiecoördinator, voor de clustermanager en de sectiecoördinator de eenheidsmanager respectievelijk het afdelingshoofd en voor de eenheidsmanager en het afdelingshoofd een lid van het directieteam.

  • d.

    Bedrijfstijd: De tijd waarbinnen de werkzaamheden kunnen worden verricht.

  • e.

    Werkrooster/fictieve werktijd: Een vooraf opgesteld persoonlijk werktijdschema. Dit wordt opgesteld door de leidinggevende in overleg met betrokken medewerker en vastgelegd in TimN. Dit schema wordt gebruikt als fictieve werktijd bij de berekening van verlof, ziekteverzuim, doktersbezoek e.d.

  • f.

    Dagnorm: Het aantal uren dat volgens het werkrooster op een bepaalde dag gewerkt zou moeten worden.

  • g.

    Arbeid: De lichamelijke of geestelijke inspanning die de werkgever van de werknemer verlangt. Volgens de arbeidstijdenwet (ATW) valt woon-werkverkeer niet onder het begrip arbeid, maar het zogenaamde werk-werkverkeer wel.

  • h.

    Arbeidsduur: De vooraf vastgestelde omvang van het aantal uren in een bepaalde periode waarin door de werknemer arbeid moet worden verricht. Het begrip arbeidsduur komt overeen met het begrip arbeidstijd uit de ATW.

  • i.

    Werktijd: De periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de werknemer arbeid moet worden verricht. Het begrip werktijd komt in de praktijk overeen met het begrip dienst uit de ATW.

  • j.

    Rusttijd: Een periode van een onafgebroken aantal uren waarin geen arbeid wordt verricht. De rusttijd is gelegen tussen twee diensten. Voor de rusttijd geldt een minimum aantal uren (ATW).

  • k.

    Pauze: Een tijdruimte van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de werktijd wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid (ATW).

  • l.

    Overwerk: Werkzaamheden door de medewerker in dienstopdracht verricht buiten de feitelijke arbeidsduur per week.

  • m.

    Verlof: Onder verlof wordt verstaan het basisverlof plus de eventueel verkregen uren voor leeftijd en de eventueel verkregen uren voor onregelmatige- of wacht- en waakdiensten.

  • n.

    ADV: Arbeidsduurverkorting. ADV-uren zijn in het kader van de arbeidsduurverkorting toegekende en betaalde vrije uren.

  • o.

    ATW: De Arbeidstijdenwet.

Artikel 2. Werktijden

  • 1. Bedrijfstijden

    Wanneer er geen afwijkende regeling of rooster is opgesteld, geldt voor alle organisatieonderdelen de bedrijfstijd zoals hieronder is vermeld.

  • 2 De bedrijfstijden zijn:

    • -

      maandag tot en met donderdag: 07.15 tot 17.45 uur;

    • -

      vrijdag: 07.15 tot 17.00 uur.

  • 3. Binnen de bedrijfstijden gelden er flexibele werktijden. Dit betekent dat een medewerker in overleg met de leidinggevende zelf zijn of haar werktijden kan bepalen binnen de kaders van de arbeidsvoorwaardenregelingen van de gemeente Noordoostpolder en de ATW.

Artikel 3. Registratie

  • 1. Registratie

    Verlof en ADV worden vooraf in het urenregistratiesysteem TimN aangevraagd. De leidinggevende moet instemmen met het aangevraagde verlof/ADV voordat dit kan worden genoten. Ook de registratie van de gewerkte uren vindt plaats in TimN. Medewerkers zijn verplicht de gewerkte uren tot op een kwartier nauwkeurig te vermelden. De gebruikershandleiding van TimN staat op Intranet.

  • 2. Urensaldo

    De meer- of minder gewerkte uren per dag worden in TimN geregistreerd en cumulatief gesaldeerd. De uren die worden gewerkt buiten de bedrijfstijden mogen niet worden geregistreerd, tenzij er toestemming is van de leidinggevende.

    Het negatieve saldo mag in principe niet meer bedragen dan 10 uur. In bijzondere omstandigheden kan hiervan in overleg met de leidinggevende worden afgeweken.

  • 3. Opname van positief saldo

    Een medewerker mag vrij nemen ten koste van het positieve saldo van de gewerkte uren. Uiteraard moet dit worden overlegd met de leidinggevende en moet het positieve saldo wel toereikend zijn. De leidinggevende ziet er op toe dat er geen excessief gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om bovengenoemde uren op te bouwen en op te nemen.

  • 4. Veiligheid

    Elektronische registratie met een badge is verplicht voor alle medewerk(st)ers die werkzaam zijn in het gemeentehuis. Deze registratie dient voor veiligheidsdoeleinden: in geval van brand of een andere calamiteit kan worden vastgesteld wie zich in het gebouw bevindt.

    Een medewerker dient zich altijd persoonlijk te registreren wanneer:

    • ·

      men het gemeentehuis betreedt om arbeid te verrichten;

    • ·

      men met het verrichten van arbeid stopt en het gebouw verlaat;

    • ·

      men het gebouw verlaat (voor artsbezoek, cursus, pauze, dienstreis -dus ook bij bezoek aan Muzisch Centrum, brandweer, gemeentewerf e.d.).

  • 5. Badge

    Bij verlies van de badge dient men dit zo spoedig mogelijk te melden bij de Servicedesk.

  • 6. Verantwoordelijkheid medewerker

    De medewerker is zelf verantwoordelijk voor een goed gebruik van de veiligheidsregistratie en de registratie van de gewerkte uren in TimN.

  • 7. Fraude

    Fraude bij het gebruik van TimN leidt in elk geval - onverminderd de bepalingen van de hoofdstukken 8 en 16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder- tot uitsluiting van de flexibele werktijden voor een door het hoofd van dienst te bepalen termijn. De medewerker is gedurende die termijn verplicht te beginnen en te eindigen op de fictieve werktijden van het werkrooster.

Artikel 4. Arbeidstijden en het werkrooster

  • 1. Werkrooster

    Het werkrooster wordt in principe voor onbepaalde tijd door de leidinggevende in overleg met de medewerker vastgesteld. Wanneer in dit rooster veranderingen noodzakelijk zijn, dient men dit minimaal 4 weken voordat de verandering ingaat en na akkoord van de leidinggevende door te geven aan cluster advies/ P&O.

  • 2. Kaders

    Voor het bepalen van de arbeidsduur en het werkrooster gelden de volgende kaders:

    • ·

      Een efficiënte wijze van werken moet zijn gewaarborgd.

    • ·

      De dienstverlening naar de burger moet optimaal blijven.

    • ·

      Er wordt rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden (bijvoorbeeld: zorgtaken voor kinderen en/of partner) van medewerkers welke worden afgewogen ten opzichte van het organisatiebelang (bijvoorbeeld: bezetting van de afdeling en de voortgang van de werkzaamheden).

    • ·

      De wettelijke kaders van de arbeidsvoorwaardenregeling en de arbeidstijdenwet.

  • 3. ADV

    Voor ADV gelden de volgende uitgangspunten:

    • ·

      Ondanks de invoering van de 36-urige werkweek blijft een medewerker in principe 40 uur per week werken. Uitgaande van een voltijd dienstverband (5 werkdagen van 8 uur) wordt daardoor ca. 204 uren ADV per jaar opgebouwd. Het aantal ADV-uren dat per jaar wordt opgebouwd is afhankelijk van het feitelijke aantal dagen dat volgens het rooster in het betreffende jaar wordt gewerkt1.

      (1Doordat feestdagen -bijvoorbeeld Kerst, Pasen e.d.- niet ieder jaar op dezelfde dagen vallen)

    • ·

      Deeltijd medewerkers kunnen naar rato ADV-uren opbouwen.

    • ·

      Zowel medewerkers met een voltijd dienstverband als medewerkers met een deeltijd dienstverband kunnen er voor kiezen om minder dan het maximum aan ADV-uren op te bouwen.

    • ·

      Collectieve ADV-uren (maximaal 48 uren per jaar) zullen in overleg met de OR worden vastgesteld. Tussen het college en de OR geldt de afspraak dat alleen werkdagen die vallen tussen twee vrije dagen als verplichte ADV-dag worden aangewezen. Als tussen de vrije dagen twee of meer werkdagen vallen, zal het gemeentehuis geopend blijven. Er wordt dan geen verplichte ADV-dag aangewezen.

    • ·

      ADV-uren worden in goed overleg tussen medewerker en leidinggevende ingepland. Daarbij wordt rekening gehouden met de voortgang van de werkzaamheden, de persoonlijke omstandigheden van de medewerker, seizoensgebonden werkzaamheden en de bezetting van de afdeling.

    • ·

      ADV-uren moeten worden genoten in het jaar waarin zij zijn opgebouwd en kunnen niet worden meegenomen naar het volgende jaar.

    • ·

      ADV wordt gezien als roostervrije tijd. Dit betekent dat er bij ziekte geen recht bestaat op teruggave van uren.

    • ·

      Bij ziekte langer dan 1 maand/30 dagen wordt de jaarlijks toegekende ADV naar evenredigheid gekort.

    • ·

      Bij eventueel ingeplande/ingeroosterde dagen tijdens ziekte verliest men per maand maximaal 2 dagen. 

  • 4. Sluiting openbare dienst van de gemeente

    In aansluiting op hetgeen is bepaald in artikel 4:2:1 lid 4 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling Noordoostpolder worden Goede Vrijdag en 5 mei aangewezen als dagen waarop de openbare dienst van de gemeente is gesloten. Deze dagen komen niet ten laste van het verlof- of ADV-saldo.

  • 5. Ziekte

    Bij het ziek zijn gedurende (een gedeelte van) een dag wordt rekening gehouden met de fictieve werktijd of de dagnorm zoals aangegeven in het werkrooster. In geval van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid wordt door de leidinggevende in overleg met de medewerker voor die periode een werkrooster opgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met het advies van de Arbodienst. 

  • 6. Zakelijke afwezigheid (zoals bijv. dienstreis of cursus e.d.)

    Bij zakelijke afwezigheid zoals dienstreizen dient men te rekenen met de tijden volgens het opgegeven werkrooster. Wanneer men later binnenkomt met als reden dienstreis moet in TimN de begintijd volgens het opgeven werkrooster worden ingevoerd. Wanneer men eerder vertrekt met als reden dienstreis moet in TimN de eindtijd volgens het opgeven werkrooster worden ingevoerd. De compensatie van de uren t.b.v. een cursus vindt plaats conform hetgeen is bepaald in de Regeling studiefaciliteiten gemeente Noordoostpolder.

Artikel 5. Pauze

  • 1. Wanneer de arbeidstijd langer is dan 5½ uur dient men op grond van de ATW minimaal een pauze van 30 minuten te houden.

  • 2. De lunchpauze kan flexibel genoten worden binnen de periode van 12.00 tot 14.00 uur. Neemt een medewerker minder dan 30 minuten pauze na 5½ uur gewerkt te hebben, dan dient er in TimN desondanks 30 minuten als pauze te worden aangemerkt.

Artikel 6. Overwerk

  • 1. Overuren worden uitsluitend als zodanig aangemerkt (behoudens calamiteiten) indien daartoe door de leidinggevende of namens hem/haar opdracht is gegeven en de feitelijke arbeidsduur per week wordt overschreden.

  • 2. Geen overwerkvergoeding

    Medewerkers die zijn ingeschaald in schaal 11 of hoger, ontvangen geen overwerkvergoeding.

  • 3. Ziekte

    In geval van (gedeeltelijke) ziekte kunnen nooit overuren worden opgebouwd.

Artikel 7. Verlof

  • 1. Duur

    Bij een voltijdsdienstverband bedraagt het verlof –in afwijking van artikel 6:2 van de CAR/UWO- per kalenderjaar 23 dienstdagen van 7,2 uur, derhalve 165,6 uur.

  • 2. Leeftijdsdagen

    Het in lid 1 vermelde aantal vakantiedagen wordt voor de medewerker met een fulltime dienstverband vermeerderd met:

    • ·

      Hij/zij die in het desbetreffende kalenderjaar 18 jaar of jonger is: 3 dienstdagen, oftewel 21,6 uur.

    • ·

      Hij/zij die in het desbetreffende kalenderjaar 19 jaar is: 2 dienstdagen, oftewel 14,4 uur.

    • ·

      Hij/zij die in het desbetreffende kalenderjaar 20 jaar is : 1 dienstdag, oftewel 7,2 uur.

    • ·

      Hij/zij die in het desbetreffende kalenderjaar een leeftijd bereikt van 35 jaar: 2 dienstdagen, oftewel 14,4 uur.

    • ·

      Hij/zij die in het desbetreffende kalenderjaar een leeftijd bereikt van 45 jaar: 4 dienstdagen, oftewel 28,8 uur.

    • ·

      Hij/zij die in het desbetreffende kalenderjaar een leeftijd bereikt van 55 jaar: 6 dienstdagen oftewel 43,2 uur.

  • 3. Verlofsaldo

    Het verlof geldt in principe voor een kalenderjaar. Men dient het verlof zoveel mogelijk op te maken in het jaar waarin dit verlof wordt opgebouwd. De leidinggevende dient er op toe te zien dat het verlof ook daadwerkelijk wordt genoten.

  • 4. Niet opgenomen verlof

    Wanneer een medewerker met een voltijd dienstverband in een kalenderjaar zijn verlofuren niet volledig heeft opgenomen, wordt maximaal 24 uur automatisch overgeboekt naar het volgende kalenderjaar. Wanneer een medewerker meer dan 24 uren wil overboeken dient hij hiertoe een verzoek –conform het bepaalde in artikel 6:2:6 CAR/UWO- in te dienen bij zijn leidinggevende. Aan de toestemming om verlofuren over te boeken naar een volgend kalenderjaar kunnen door de leidinggevende voorwaarden worden verbonden, bijvoorbeeld dat het verlof voor een bepaalde datum moet zijn opgenomen.

  • 5. Buitengewoon verlof

    Bij de berekening van de uren voor buitengewoon verlof zoals omschreven in artikel 6:4, 6:4:2 en 6:4:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder wordt uitgegaan van de dagnorm/fictieve werktijden van het persoonlijk werkrooster. Het gestelde in de bovengenoemde artikelen is leidraad voor het handelen van de leidinggevende. Hij/zij draagt er zorg voor dat het maximale aantal dagen buitengewoon verlof zoals dit in genoemde artikelen is omschreven niet overschreden wordt.

  • 6. Artsbezoek

    (Tand-)artsbezoek dient zoveel mogelijk in eigen tijd plaats te vinden. Wanneer dit buiten zijn of haar invloedsfeer ligt, dient de medewerker het (tand-)artsbezoek (indien mogelijk) aan het begin of het einde van de werktijd te plannen.

Artikel 8. Parttime medewerkers

Voor de medewerker die in deeltijd werkt, gelden de bepalingen van deze regeling naar evenredigheid van de omvang van de deelbetrekking.

Artikel 9. Bevoegdheden/verantwoordelijkheden

  • 1. Bevoegdheden leidinggevende

    De leidinggevende kan beperkingen opleggen in het opnemen of sparen van (verlof)uren indien de werkzaamheden op de afdeling dat noodzakelijk maken. Dat wil zeggen dat ook voor de flexibele werktijden geldt: mits de dienst het toelaat.

    De leidinggevende is dan ook bevoegd om tijdig in overleg met de betrokken medewerk(st)ers te zorgen voor een zodanige bezetting dat de werkzaamheden naar behoren uitgevoerd kunnen worden en de serviceverlening te allen tijde doorgang kan vinden.

  • 2. Dienstbelang

    De gemeentesecretaris kan bepalen op welke afdelingen, om redenen van dienstbelang, buiten de bedrijfstijden een of meerdere ambtenaren aanwezig moeten zijn.

Artikel 10. Hardheidsclausule

In de gevallen waarin deze voorschriften niet voorzien beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11. Slotartikel

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2010. Zij wordt aangehaald als "Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder 2010".

  • 2. Hierbij wordt de op 30 juni 2009 vastgestelde "Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder" ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
burgemeester en wethouders van
de gemeente Noordoostpolder d.d. 1 juni 2010.
de secretaris,                      de burgemeester,