Verordening antidiscriminatievoorziening gemeente Noordoostpolder 2010

Geldend van 01-07-2010 t/m heden

Intitulé

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Noordoostpolder 2010

De raad van de gemeente Noordoostpolder,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 mei 2010, no. 8103-1;

gelet op artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen

B E S L U I T:

de verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Noordoostpolder 2010 vast te stellen;

Artikel 1 Begripsbepalingen

a.  Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

b.  Besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

c.  de antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

d.  klacht: klacht bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet.

e.  klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

f.  klager: Klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

g.  ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.

  • 1.

    De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

  • 2.

    De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:

    • -

      per post;

    • -

      per e-mail;

    • -

      telefonisch;

    • -

      op het betreffende antidiscriminatiebureau

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van het besluit regelt in ieder geval:

  • a.

    de afdoeningstermijn van klachten;

  • b.

    de wijze van afdoening van klachten;

  • c.

    de registratie van klachten.

Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

  • 1. Ingezeten worden in de gelegenheid gesteld om een klacht in hun directe leefomgeving te melden

  • 2. Ingezeten worden in de gelegenheid gesteld om een klacht in hun directe leefomgeving te melden.

  • 3. Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die de ingezetene met een klacht op adequate manier doorverwijst.3.       Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking na publicatie.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Noordoostpolder.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 24 juni 2010,
de voorzitter,                de griffier,

TOELICHTING

Algemeen

Artikel 1 van de wet legt het college van burgemeester en wethouders op om toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. Zie ook de toelichting bij artikel 2 van deze verordening.

Artikel 2, tweede lid, van de wet wordt opgedragen dat de gemeenteraad stelt “met inachtneming van het bepaalde bij of krachtens deze wet bij verordening regels vast omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening , bedoeld in artikel 1, en de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder a.” De wet is als bijlage toegevoegd aan deze verordening.

De wet is nader ingevuld in een Algemene Maatregel van Bestuur vastgesteld op 16 september 2009, het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening. Het besluit is als bijlage toegevoegd aan deze verordening.

Nu veel van de nadere invulling die de wet behoeft is geregeld in het besluit, kan deze verordening beknopt blijven.

De Handreiking Iedereen=Gelijk: lokale aanpak discriminatie zal als ondersteuning dienen bij de uitvoering van de Algemene Maatregel van Bestuur en deze verordening.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Deze bepaling behoeft geen toelichting.

Artikel 2

Zoals in het algemene deel van deze toelichting al aangegeven, is deze zorgplicht opgenomen in artikel 1 van de wet.

Artikel 3

Met deze bepaling wordt nader invulling gegeven aan artikel 3 van het besluit, dat luidt: “Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van de klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de antidiscriminatievoorziening gewaarborgd”.

  • 3.1

    De antidiscriminatievoorziening dient aan te geven of ze beschikt over een opleidingprotocol waar klachtbehandelaars gebruik van kunnen maken. Ook moet worden aangegeven hoe vaak van behandelaars wordt verwacht aan een opleiding deel te nemen.

  • 3.2

    De gemeente draagt er zorg voor dat de burger zich zowel fysiek als niet- fysiek kan melden. Wanneer door omstandigheden ingezetenen niet in staat zijn de klacht te melden op een manier volgens artikel 3.2 van deze verordening, dan worden zij in de gelegenheid gesteld een klacht fysiek te melden binnen de gemeente bij een medewerker van het antidiscriminatiebureau. Afspraken hierover worden verwerkt in de subsidiebeschikking van de betreffende antidiscriminatievoorziening.

Artikel 4

Met deze bepaling wordt invulling gegeven aan artikel 6 van het besluit dat luidt: “De antidiscriminatievoorziening heeft een protocol voor de behandeling van klachten”.

Artikel 5

5.1 De wet vermeldt dat de antidiscriminatievoorziening zich in de leefomgeving van burgers moet bevinden. De memorie van toelichting geeft aan dat het gemeenten vrij staat om daar op een praktische wijze invulling aan te geven. De voorziening hoeft dan ook niet in de gemeente zelf aanwezig te zijn. De mogelijkheden om een klacht te melden staan beschreven in artikel 3.2.

5.2 De baliemedewerk(st)ers van de gemeente Noordoostpolder zullen op de hoogte worden gebracht van de procedure rond een klacht inzake discriminatie. Indien een ingezetene met een klacht zich melden bij de balie dan kan er op deze manier een goede doorverwijzing plaatsvinden.

5.3 Deze bepaling behoeft geen toelichting.

Artikel 6

Deze bepaling behoeft geen toelichting.

Artikel 7

Deze bepaling behoeft geen toelichting.