Regeling vervallen per 01-06-2021

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Geldend van 01-01-1995 t/m 31-05-2021

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

gelet op het bepaalde in de artikelen 52 tot en met 59 van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

I in te trekken het Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder, vastgesteld bij besluit van 18 juli 1962, met ingang van de datum van inwerkingtreding van onderstaand reglement.

II vast te stellen, het volgende

REGLEMENT van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1. Tijd en plaats.

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee wethouders het nodig achten.

  • 2. Indien twee of meer wethouders een vergadering nodig achten, verzoeken zij onder opgave van redenen aan de voorzittter deze bijeen te roepen.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 2. Oproep en agenda.

  • 1. De vergaderingen worden zonder schriftelijke oproeping gehouden.

  • 2. De agenda met bijbehorende vergaderstukken liggen in de regel tenminste twee dagen vóór de vergadering ter inzage voor de leden.

Artikel 3. Agenda.

  • 1. De voorzitter stelt de agenda vast en regelt de orde van de werkzaamheden tijdens de vergaderingen.

  • 2. Het college kan besluiten de volgorde van behandeling te wijzigen.

  • 3. Het college kan besluiten, op voorstel van een lid van het college, onderwerpen die niet geagendeerd zijn terstond in behandeling te nemen.

Artikel 4. Besluitenlijst.

  • 1. De leden van het college geven door middel van parafering op de stukken aan of zij een stuk in het college wensen te bespreken, nog nadere informatie wensen danwel dat zij met het voorstel kunnen instemmen.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor een lijst met de genomen besluiten.

  • 3. De besluitenlijst moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      de genomen besluiten (openbare, niet openbare en kabinetsbesluiten);

    • d.

      de verklaring van degenen die geacht willen worden te hebben tegengestemd.

  • 4. Aan de besluitenlijst wordt toegevoegd een zakelijke samenvatting van tijdens de vergadering gevoerde besprekingen met derden.

  • 5. Bij het begin van de vergadering wordt, zoveel mogelijk, de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

Artikel 5. Voorstellen en amendementen.

  • 1. Ieder lid heeft het recht aan de vergadering voorstellen te doen en amendementen op gedane voorstellen in te dienen.

  • 2. Het college beslist of een voorstel, dat buiten de agenda valt, direct in behandeling wordt genomen of op de agenda van de eerstvolgende vergadering wordt geplaatst.

Artikel 6. Stemmingen.

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Eveneens wordt een voorstel geacht te zijn aangenomen indien de leden dit door parafering over-eenkomstig artikel 4, lid 1, hebben kenbaar gemaakt.

  • 3. De stemming geschiedt, tenzij het vierde lid wordt toegepast, mondeling. De voorzitter stemt het laatst.

    • a.

      Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot één persoon en de stemmen staken beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.

Artikel 7. Openbare vergaderingen.

  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 8. Portefeuilleverdeling en onderlinge vervanging.

  • 1. Het college brengt in de eerste vergadering na de benoeming van de wethouders door middel van het verdelen van de portefeuilles een taakverdeling aan tussen de leden van het college.

  • 2. Dit besluit wordt medegedeeld aan de raad en op de voor afkondiging in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht.

  • 3. Bij verhindering of ontstentenis van een lid van het college worden de werkzaamheden waargenomen door een of meer van de andere leden van het college.

  • 4. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of onstentenis.

Artikel 9. Uitleg reglement.

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan, beslist het college op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10. Citeertitel.

Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders".

Artikel 11. Inwerkingtreding.

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 1995.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders
op 12 december 1994.
de secretaris, de burgemeester,