Regeling vervallen per 22-09-2012

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder.

Geldend van 09-04-2009 t/m 21-09-2012

Intitulé

Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder.

De raad van de gemeente Noordoostpolder,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van, 10 februari 2009 no. 2287-1;

gelet op artikel 96, 100 en 120 van de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en artikel 51, 2e lid, 60, 61 en 65 van de Wet bescherming persoonsgegevens.

B E S L U I T:

Vast te stellen de volgende Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder.

Artikel 1

  • 1. Burgemeester en wethouders regelen de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisadministratie alsmede de verbanden tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

  • 2. Burgemeester en wethouders regelen de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b en 62 van de Wet gemeentelijke basisadministratie.

Artikel 2

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen gegevens verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 2. Zij stellen hiervoor nadere regels.

Artikel 3

De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vastgesteld in de openbare vergadering van 24 oktober 2002 wordt ingetrokken.

Artikel 4

Deze verordening treedt in werking op 9 april 2009.

Artikel 5

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder (Verordening GBA).

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van 26 maart 2009.
De griffier, de voorzitter,

Algemene toelichting

De verordening “Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder”

 

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden

verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.(kenmerken van een basisregistratie)

 

Zoals voorgeschreven in artikel 96, eerste lid, van de Wet gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens, wordt op grond van deze verordening het volgende geregeld:

  • 1.

    de toegang van de binnengemeentelijke afnemers tot de GBA;

  • 2.

    de verstrekking (raadpleging) van gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken en die deze gegevens uit hoofde van artikel 3b van de Wet GBA moeten gebruiken; daarbij wordt aangegeven welke de binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA zijn en voor welke wettelijke taken zij welke gegevens verstrekt krijgen uit de GBA.

  • 3.

    De systematische verstrekking van de gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers; (wie, wat, bij een bepaalde gebeurtenis ontvangt)

  • 4.

    De verbanden tussen de GBA en de andere gegevensverzamelingen van de gemeente. Technische verbanden bestaan er tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen in verschillende vormen. De gemeente is bevoegd om zelf de plaats van de basisadministratie in het geheel van de gemeentelijke informatie-voorziening te bepalen. Het gemeentelijk beleid ter zake kan leiden tot verschillende technische verbanden. Deze verbanden moeten worden beschreven. 

 

Overeenkomstig artikel 100 wet GBA wordt op grond van de verordening de verstrekkingen aan de 'vrije derden' geregeld. Hierin mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

 

  • er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen;

  • per (categorie) vrije derde(n) moet het doel van de verstrekking worden aangeven;

  • verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen;

  • er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

  • elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit;

  • wanneer gegevens worden verstrekt aan natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

 

De volgende gegevens mogen worden verstrekt:

'algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden'.

 

De uitvoering van bovenstaande regelgeving wordt opgedragen aan het college van B&W.